Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@19:36:46 GMT

چگونه آسم را کنترل کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۷۲۶۰

چگونه آسم را کنترل کنیم؟

روش‌های طبیعی مانند ورزش کردن، مصرف سبزیجات رنگارنگ، مصرف ویتامین D، نفس کشیدن عمیق، چک کردن وضعیت آب و هوا و کاهش وزن می‌تواند به کنترل بیماری آسم کمک شایانی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون علت دقیق بیماری آسم مشخص نشده است، اما آلرژی، آلودگی هوا، عفونت‌های تنفسی، شرایط آب و هوایی، مصرف بعضی مواد غذایی و داروهای خاص می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علائم شایع بیماری آسم شامل سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس و درد قفسه سینه می‌شود. در ادامه به برسی روش‌های طبیعی برای کنترل این بیماری می‌پردازیم:

ورزش کردن

ورزش کردن به تقویت ریه‌های افراد کمک می‌کند. البته اگر افراد در هوای سرد ورزش کنند، ممکن است باعث تحریک این بیماری شوند. مبتلایان به آسم باید به منظور حفظ سلامتی خود با پزشک مشورت کنند تا در صورت لزوم پیش از ورزش کردن، دارو مصرف کنند. همچنین این افراد باید سرعت ورزش خود را به تدریج افزایش دهند و اگر هوا سرد است، دهان و بینی خود را بپوشانند یا حتی در صورت امکان در منزل ورزش کنند.

مصرف سبزیجات رنگارنگ

سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین‌های C و E است که با التهاب بدن، به ویژه التهاب موجود در ریه‌ها مقابله می‌کند. البته افراد باید آگاه باشند که سولفیت موجود در بعضی مواد غذایی مانند میوه‌های خشک، ترشی و میگو ممکن است علائم مربوط به بیماری آسم را وخیم‌تر کند. بنابراین بیماران مبتلا به آسم باید به رژیم غذایی خود توجه کنند.

مصرف ویتامین D

بسیاری از افراد از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. مبتلایان به آسم بیشتر از دیگران با این مشکل رو به رو هستند. به منظور مشخص شدن میزان ویتامین D موجود در بدن بهتر است آزمایش دهید و در صورتی که کمبود ویتامین D داشتید از مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و ماهی استفاده کنید. علاوه بر این هنگامی که بدن افراد در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند ویتامین D تولید کند. فقط به یاد داشته باشید که از ضدآفتاب استفاده کنید و مدت زیادی در معرض آفتاب قرار نگیرید، زیرا ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست افزایش کند.

نفس کشیدن عمیق

تمرینات تنفسی ویژه می‌تواند به بهبود عملکرد ریه‌ها کمک کند. نفس کشیدن با لب‌های جمع شده یکی از این تمرینات است. تنفس در این حالت هوای گیر افتاده شده در ریه‌ها را خارج می‌کند. برای انجام این تمرین هوا را با دو شماره در حالی که دهان بسته است وارد بینی کنید، سپس لب‌ها را به هم فشار دهید و به آرامی هوا را از طریق لب‌های غنچه شده به بیرون بفرستید. تنفس دیافراگم یا تنفس شکمی نیز تکنیک مفید دیگر برای بهبود عملکرد ریه است. در این نوع تنفس باید هوا را از طریق بینی وارد شکم خود کنید و پس از چند لحظه کوتاه آن را از طریق دهان به آرامی خارج کنید.

چک کردن وضعیت آب و هوا

هوای سرد یا خشک باعث وخیم‌تر شدن علائم فرد مبتلا به آسم می‌شود. وقتی دما کاهش پیدا می‌کند، بهتر است دهان و بینی خود را با شال بپوشانید تا راحت‌تر نفس بکشید. در نظر گرفتن هوای داخل منزل نیز مهم است، با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی افراد، یک دستگاه رطوبت ساز می‌تواند به کنترل رطوبت منزل کمک شایانی کند. علاوه بر این افراد باید در فصل بروز آلرژی، پنجره‌ها را ببندند و از دستگاه تهویه هوا استفاده کنند تا مانع ورود ذرات آلرژی‌زا به داخل منزل شوند.

کاهش وزن

چربی اضافی دور شکم و قفسه سینه باعث می‌شود افراد سخت‌تر نفس بکشند، سلول‌های چربی منجر به التهابی می‌شود که می‌تواند مجاری تنفسی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل کم کردن کالری و چربی دریافتی در هر وعده غذایی و همچنین پیاده‌روی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر واقع شود.

کد خبر 455677

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آسم درمان خانگی ورزش سبزیجات کاهش وزن ویتامین دی کنترل آسم بیماری های ریه بیماری های تنفسی چگونه آسم را کنترل کنیم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری آسم ورزش کردن ویتامین D آب و هوا ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۷۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی

با اقدامات مؤثر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران با وجود تحریم‌های متعدد، طی بازه زمانی چهار ساله از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی بیماری مالاریا در کشور شناسایی نشده و شناسایی نشدن مورد بومی ابتلاء به مالاریا طی این سال‌ها، نشان دهنده پیشرفت چشمگیر و قابل توجه برنامه کنترل مالاریا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به گفته متخصصان، بیماری مالاریا یک بیماری انگلی است که توسط پشه آنوفل به انسان منتقل می‌شود، انواع و گونه‌های مختلفی دارد که سه گونه ویواکس، فالسیپاروم و مالاریه موجود در ایران هستند که از بین آن‌ها پلاسمودیوم ویواکس شایع‌ترین گونه انگل مالاریا است و خطرناک‌ترین نوع آن هم پلاسمودیوم فالسیپاروم است که خطر مرگ را به دنبال دارد.

مسئولان امر معتقدند؛ این بیماری بیشتر در مناطق گرمسیری شیوع پیدا می‌کند و در ایران بیشتر در نواحی گرمسیری کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده می‌شود؛ از علائم شایع این بیماری می‌توان به تب و لرز، تعریق، احساس سرما و سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

بر اساس آخرین گزارشات ارائه شده، در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴۱ میلیون مورد ابتلاء به مالاریا گزارش و از این تعداد، بیش از ۶۲ هزار مورد منجر به مرگ شده است. بیماری مالاریا در مناطق دارای آب و هوای معتدل شایع نیست، اما در نواحی گرمسیر و نیمه گرمسیر رایج است و کودکان خردسال (با سن کمتر از پنج سال) ساکن در آفریقا، بیشترین قربانیان این بیماری را به خود اختصاص می‌دهند.

رضا فدایی، مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان نیز پیش‌تر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرده بود: در حال حاضر به صورت سالانه در سراسر جهان بیش از ۲۲۰ میلیون نفر به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند و حدود ۶۰۰ هزار نفر در سال، در پی ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و در دستور کار داشتن برنامه‌های کنترل مالاریا در ایران منجر شده است که خطر ابتلاء به این بیماری در کشور به حداقل برسد.

اکنون ایران در منطقه در زمینه مبارزه با بیماری مالاریا، پیشتاز است و با توجه به اهمیت این بیماری و لزوم آگاه‌سازی افراد، تشخیص به موقع بیماری و کنترل مالاریا در کشور با احمد رئیسی، رئیس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت (مالاریا و بیماری‌های منتقله از آئدس)، گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ایمنا: چند مورد بومی مالاریا طی سال‌های اخیر در کشور گزارش شده است؟

رئیسی: در راستای اقدامات انجام شده در سراسر جهان به منظور مبارزه جهانی با بیماری مالاریا، با اقدامات مؤثر وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران، طی بازه زمانی چهار ساله از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ هیچ مورد بومی بیماری مالاریا در کشور شناسایی نشده است.

شناسایی نشدن مورد بومی ابتلاء به مالاریا طی این سال‌ها، نشان دهنده پیشرفت چشمگیر و قابل توجه برنامه کنترل مالاریا بعد از شش دهه در کشور است و روز جهانی بیماری مالاریا نیز فرصتی به منظور ارائه دستاورد کشورها در مهار این بیماری و مشکلات مرتبط با آن در سطح جهان به شمار می‌رود.

در دو سال گذشته بعد از نزدیک به ۱۰ سال کاهش موارد مالاریا، شاهد افزایش موارد ابتلاء بوده‌ایم که تمام موارد شناسایی شده، موارد وارد شده از مرزهای جنوب و جنوب شرقی کشور و به ویژه از کشور پاکستان بوده است و نگرانی از این بابت وجود دارد که موارد وارده از کشورهای افغانستان و پاکستان، تبعاتی برای برنامه ایران در مهار و حذف مالاریا به همراه داشته باشد.

با وجود گزارش نشدن موارد مالاریا طی سال‌های متمادی، در دو سال گذشته برای اولین بار مواردی از مالاریا در استان‌های همدان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، محدوده دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و بعضی دیگر از مناطق پاک کشور ثبت شده است که تمام این موارد، مالاریای وارده و غیربومی بوده‌اند.

تمام افراد مبتلا به این بیماری، مسافرت‌های مرزی به مناطق سیستان بلوچستان به ویژه شهرهای سرباز، چابهار و سراوان داشته‌اند و بیشتر آنها از نیروهای نظامی و انتظامی شاغل در منطقه مذکور و افرادی که در امر جابه‌جایی سوخت بین مناطق مرزی ایران و پاکستان اشتغال داشته‌اند، هستند.

ایمنا: چند مورد بیماری مالاریا در سال گذشته به ثبت رسیده است؟

رئیسی: سال گذشته پرونده موارد مالاریای کشور با ۱۰ هزار و ۲۶۴ مورد مالاریا بسته شد که تمام این موارد اعم از داشتن ملیت ایرانی، افغان یا پاکستانی وارده از خارج از کشور بوده است؛ به طور کلی باید توجه داشت که ایرانی‌هایی که از موارد وارده به این بیماری مبتلا شده‌اند به دلیل شغل حمل سوخت قاچاق در مرزهای جنوب شرقی یا حسب ضرورت‌های شغلی دیگر در مناطق صفر مرزی مشغول به خدمت بوده‌اند یا به مرزهای شرقی کشور تردد داشته‌اند.

ایمنا: جمهوری اسلامی ایران با چه شرایطی موفق به کنترل این بیماری در سطح کشور شده است؟

رئیسی: در شرایطی شاهد پیشرفت‌های کشور در حوزه کنترل بیماری مالاریا هستیم که تحریم‌های سخت و شدید و محدودیت‌های دسترسی به اقلام مورد نیاز بهداشتی بین‌المللی وجود داشته و طی بازه زمانی اخیر نیز با همه‌گیری بیماری کرونا، بار سنگینی به کشور متحمل شده است، از همین رو حمایت‌های سازمان بهداشت جهانی در راستای دستیابی به این موفقیت حائز اهمیت است.

ایمنا: با توجه به همسایگی با کشورهای آلوده مانند پاکستان، کدام استان‌های کشور در معرض خطر به شمار می‌رود؟

رئیسی: در کشور پاکستان، بروز سالانه بیش از دو میلیون مورد بیماری مالاریا تخمین زده می‌شود و با این وجود، با تلاش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی جنوب و جنوب شرقی کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش جنوبی استان کرمان که محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به شمار می‌رود، هیچ مورد بومی بیماری مالاریا ثبت نشده است و این موضوع دستاوردی مهم به شمار می‌رود.

با وجود ثبت موارد به نسبت زیادی از بیماری مالاریا طی سال گذشته که به‌رغم کارشناسان وزارت متبوع همه غیربومی بوده است، کشور ایران در بین ۲۲ کشور منطقه مدیترانه شرقی هنوز هم یک کشور موفق شناخته می‌شود.

ایمنا: با وجود اقدامات انجام شده، ریسک بروز بیماری مالاریا در کشور همچنان وجود دارد؟

رئیسی: ثبت نشدن مورد بومی مالاریا طی چهار سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ در کشور، پیشتازی ایران در منطقه در زمینه مبارزه با مالاریا را نشان می‌دهد؛ به دلیل افزایش بار بیماری در سال ۱۴۰۱ در کشورهای همسایه شرقی، نه تنها افزایش بیش از حد تصور موارد وارده مالاریا از پاکستان و افغانستان و به دنبال آن افزایش ریسک برقراری مجدد چرخه انتقال مالاریا در داخل شهرستان‌های مرزی استان سیستان بلوچستان را به شکل قابل توجهی افزایش داده است، بلکه به‌رغم مشاهده نشدن شواهد اثبات شده مبنی بر برقراری چرخه انتقال محلی مالاریا، سازمان جهانی بهداشت بر موارد اندکی از انتقال بیماری در داخل مرزهای کشور، نظر دارد.

باید به این نکته مهم توجه داشت که ایران، کشوری پهناور و بزرگ است و قابل قیاس با کشورهایی مانند امارات و مراکش که در سال‌های گذشته و دو کشور آذربایجان و تاجیکستان که سال پیش گواهی حذف مالاریا را دریافت کرده‌اند، نیست؛ کشور ایران دارای بیش از ۸۰ میلیون جمعیت است و در جوار کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان قرار دارد که آمار بیماری مالاریا در آنها بیش از بسیاری از کشورهای منطقه است.

ایمنا: در زمینه تشخیص بیماری مالاریا چه پیشرفت‌هایی حاصل شده است؟

رئیسی: یکی از دستاوردهای خوب کشو به‌رغم فشار سختی‌های همه‌گیری بیماری کرونا، گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی مالاریا به ویژه سطح تشخیص میکروسکوپی بوده است، به گونه‌ای که در مدیترانه شرقی به‌رغم تمام کارشناسان بین‌ المللی، ایران در این زمینه پیشتاز است.

در پایان نیز امید است بتوانیم با مشارکت نیروهای نظامی و انتظامی، حمایت مسئولان سیاسی و تلاش پزشکان و کارکنان بخش سلامت، با حساسیت هر چه بیشتر در راستای شناسایی به موقع و درمان فوری و کامل بیماران هشیارانه عمل و افقی روشن برای برنامه مبارزه با مالاریا ترسیم کنیم.

کد خبر 747807

دیگر خبرها

  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • پیشرفت چشمگیر ایران در کنترل بیماری مالاریا / پیشتازی در گسترش نظام تشخیص آزمایشگاهی
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • مد جدیدی به نام طالع بینی؛ با متولدین این ماه وارد رابطه نشوید!
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • دستاوردهای ایران در کنترل مالاریا باوجود تحریم‌ها
  • زنگ خطر مالاریای وارداتی/ مالاریای بومی نداریم
  • نصب پابند الکترونیک به ۳۰۰ سارق سابقه دار در غرب استان تهران