Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیرکل مدیریت بحران گیلان، به ضرورت برنامه ریزی جهت پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده اشاره کرد و گفت: این گیاه تا ۳۰ سال قدرت رویش دارد و به وسیله ساقه و برگ نیز رشد می شود.

امیر مرادی در گفت وگو با ایسنا، گیاه سنبل آبی را بومی مناطق گرمسیری دانست که متعلق به کشور ما نیست و اظهار کرد: این گیاه از آمریکای جنوبی وارد کشور ما شده و لذا یک گونه مهاجم محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به پاکسازی تالاب ها و آب بندان ها و رودخانه های استان گیلان از سنبل آبی طی چند سال گذشته و رویش مجدد این گیاه، افزود: این گیاه تا ۳۰ سال قدرت رویش دارد و به وسیله ساقه و برگ نیز رشد می شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان، با بیان اینکه ۴۰ هکتار از رودخانه های چاف و چمخاله درگیر سنبل آبی بود، تصریح کرد: در مجموع ۶۰۰۰ هکتار از عرصه های تالابی استان با سنبل آبی دست و پنجه نرم می کند که بیشترین میزان مربوط به تالاب انزلی است.

مرادی، با اشاره به همکاری سازمان ها و تشکل های زیست محیطی در جمع آوری فیزیکی سنبل آبی، خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست متولی جمع آوری سنبل آبی است که برای این کار به ۲۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی با بیان اینکه با کمک شهرداری و فرمانداری لنگرود و همت عوامل مردمی طی دو ماه ۴۰ هکتار درگیر با سنبل آبی پاکسازی شد، عنوان کرد: گسترش سنبل آبی در استان گیلان بحرانی شده و لذا با هماهنگی استاندار گیلان، از سازمان مدیریت بحران کشور درخواست کمک کردیم.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان، با اشاره به موافقت وزیر کشور و هیئت وزیران با تخصیص اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی برای تالای های استان به ویژه مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی، گفت: این اعتبار در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار خواهد گرفت.

وی از اعلام آمادگی گروه های زیست محیطی و بسیج جهت جمع آوری سنبل آبی از تالاب انزلی خبر داد و تاکید کرد: تا هفته های آتی درخصوص جمع آوری فعالانه سنبل آبی تصمیم گیری خواهد شد تا هرچه سریع تر این گیاه را از سطح تالاب انزلی پاکسازی کنیم.

مرادی، همچنین به ضرورت برنامه ریزی جهت پایش مستمر عرصه های پاکسازی شده اشاره کرد و یادآور شد: تیم پایش اداره کل حفاظت محیط زیست باید تشکیل شود تا مجددا شاهد رویش سنبل آبی بعد از جمع آوری نباشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سنبل آبی تالاب انزلي مدیریت بحران سنبل آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت از امروز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: این طرح با هدف جمع آوری و ساماندهی فاضلاب خانگی با هزارو ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شده است.
علیرضا قیاسی افزود: این طرح قرار است در بازه زمانی ۹ ماهه به بهره برداری برسد. 
وی با بیان اینکه این طرح در ادامه ساماندهی فاضلاب شهری رشت به طول ۹ و دو دهم کیلومتر از محدوده سیاه اسطلخ تا فلکه جهاد را تحت پوشش قرار می‌دهد، گفت: با اجرای این طرح مهم که از مصوبات دور نخست سفر رییس جهور به گیلان است ۲ هزار و ۳۵۰ فقره انشعاب نصب و ۵ هزارو ۵۰۰ نفر از شهروندان از مزایای این طرح بهره‌مند خواهند شد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گیلان گفت: با اجرای این طرح حدود هزارو ۱۵۰ متر مکعب فاضلاب این منطقه در شبانه روز جمع آوری و به تصفیه خانه منتقل می‌شود.
استاندار گیلان هم در این مراسم با اشاره به اهمیت جمع آوری و ساماندهی فاضلاب و آب‌های سطحی گفت: این کار با جدیت درحال انجام است و ساماندهی فاضلاب شهر رشت هم اکنون ۵۸ درصد پیشرفت کار دارد.
دکتراسدالله عباسی همچنین از اجرای طرح لایروبی رودخانه‌های شهر رشت خبرداد و افزود: این طرح هم اکنون در ۲ منطقه رشت درحال انجام است و درآینده نزدیک لایروبی مناطق دیگر هم آغاز خواهد شد.
استاندار همچنین به ساماندهی زباله سراوان هم اشاره و تصریح کرد: با پیمانکار این طرح قرارداد منعقد شده و به زودی این طرح آغاز خواهد شد.

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  •  اجرای طرح از رده خارج کردن خودرو‌های فرسوده در سال جاری
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم
  • اصلاح و بازسازی ۱۷۰۵ متر از شبکه جمع آوری فاضلاب شهر جوانرود
  • زنده‌گیری مار افعی در یک مدرسه
  • اجرای طرح جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت از امروز