Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@06:01:51 GMT

پیگیری اخراج نظامیان آمریکایی در پارلمان عراق

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۲۹۹۹۳

پیگیری اخراج نظامیان آمریکایی در پارلمان عراق

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «احمد الاسدی» سخنگوی رسمی ائتلاف «الفتح» عراق که ۴۸ کرسی در پارلمان دارد، تاکید کرد: تحرکی سیاسی برای اجرای مصوبه پارلمان جهت اخراج نیروهای آمریکایی وجود دارد.
وی تصریح کرد: پارلمان مصوبه خروج نیروهای بیگانه از عراق را تصویب و دولت عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین نیز بر آن صحه گذاشت و بدنبال آن، مذاکرات با طرف آمریکایی برای خروج این نیروها آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


الاسدی گفت: وقتی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر کنونی عراق برنامه دولتش را در جریان جلسه رای اعتماد در پارلمان قرائت می کرد، رئیس فراکسیون ائتلاف الفتح این برنامه را تحریم کرد و خواهان آن شد که در برنامه، موضوع اخراج نیروهای بیگانه گنجانده شود.
وی افزود: نخست وزیر آن زمان در پارلمان اعلام کرد که اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق بخشی از برنامه دولتش است.
سخنگوی ائتلاف الفتح تصریح کرد: دولت در وهله اول ملزم به اجرای برنامه خود و اجرای توافق های سیاسی است که براساس آن، کابینه تشکیل شد. این دولت همچنین ملزم به اجرای مصوبه پارلمان (درباره خروج نیروهای بیگانه از عراق) است زیرا این مصوبه با توجه به موافقت دولت قبلی با آن، الزام آور شده است.
وی خاطرنشان کرد: نشست ها و دیدارهای مستقیم و غیرمستقیمی با نخست وزیر و مراجع ذیربط در دولت برای اجرای این مصوبه پارلمان وجود دارد.
همزمان «فاضل الفتلاوی» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز تاکید کرد که پارلمان عراق حرف خود را درخصوص لزوم اخراج نیروهای بیگانه از این کشور زده است و پارلمان به فشار خود ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: پارلمان به فشار خود بر دولت برای اجرای مصوبه پارلمان برای پایان دادن به حضور نیروهای خارجی در عراق بویژه بعد از جنایت هایی که این نیروها علیه ملت عراق مرتکب شده اند، ادامه می دهد.
«عدی الشعلان» دیگر نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز با اشاره به اینکه آمریکا از هرج و مرج و تخریب در عراق برای باقی ماندن بیشتر نظامی خود حمایت می کند، خواهان اجرای مصوبه پارلمان و خروج نیروهای آمریکایی از عراق شد.
«غایب العمیری» عضو ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که ۵۴ کرسی در پارلمان دارد، به نوبه خود تاکید کرد که کشورش نیازی به هیچ گونه نیروی خارجی ندارد.
وی تصریح کرد: عراق نیروهای نظامی گسترده ای دارد که توانستند بر گروه تروریستی داعش پیروز شوند و ادامه بقای نیروهای آمریکایی به این معنا خواهد بود که آنها نیروی اشغالگر هستند.
این نماینده تاکید کرد: عراق هم اکنون از نیروهایی برخوردار است که می توانند کنترل مناطق را برعهده داشته و از حاکمیت و امنیت این کشور پاسداری کنند. 
در همین پیوند، «بدر الزیادی» عضو کمسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز تاکید کرد که پرونده اخراج نیروهای بیگانه از عراق بار دیگر بعد از پایان بحث جاری درخصوص بودجه کشور، مطرح خواهد شد.
وی که عضو فراکسیون سائرون در پارلمان است، تصریح کرد: علت عدم طرح موضوع جدول بندی خروج نیروهای بیگانه و در صدر آنها آمریکا از خاک عراق به خاطر سرگرم بودن پارلمان به پیش نویس قانون بودجه بوده است.
الزیادی تاکید کرد: حفظ حاکمیت عراق در گرو خروج بدون استثنای همه نیروهای بیگانه از عراق است.
وی تاکید کرد: تصمیم درخصوص لزوم جدول بندی خروج آمریکا لازم الاجرا است.
در همین حال، «ابو احمد البصری» از مسئولان ارشد ائتلاف «دولت قانون» که فراکسیون آن ۲۵ کرسی در مجلس دارد، با تاکید بر لزوم اجرای مصوبه پارلمان عراق درخصوص اخراج نیروهای بیگانه از این کشور در عین حال گفت که به دولت کنونی برای اجرای مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی امید نمی بندیم بلکه امید بیشتری داریم که دولتی که براساس انتخابات آینده تشکیل می شود، این مصوبه را اجرایی کند.
وی افزود: خروج نیروهای آمریکایی از عراق بستگی به دولت های بغداد و واشنگتن دارد و از آنجا که دولت ترامپِ اسفبار، احساسی و متشنج در حال تغییر است، امیدواریم که دولت بایدن و سیاستش، روش و رویکردهای آمریکا در منطقه خاورمیانه را تغییر دهد.
نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.
آمریکایی‌ها همچنین شماری از نیروهای نظامی و سامانه‌های پدافندی را در سفارت خود در منطقه تحت تدابیر شدید امنیتی سبز در قلب بغداد مستقر کرده‌اند.
دولت آمریکا پیش تر اعلام کرد که تعداد نیروهای خود در عراق را به میزان ۵۰۰ نفر کاهش می‌دهد و درپی آن، ستاد عملیات مشترک عراق اعلام کرد که خروج نخستین گروه نظامیان آمریکایی از این کشور در چارچوب توافق اخیر بین بغداد و واشنگتن آغاز شده است.
ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد «داعش» اخیرا شمار کل نیروهای آمریکایی در خاک عراق را سه هزار نفر اعلام کرد. با این حال، برخی منابع سیاسی و امنیتی این کشور شمار واقعی این نیروها در کشورشان را بیش از رقم اعلام شده دانسته و خواهان شفاف شدن موضوع هستند.
مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

برچسب‌ها ایالات متحده آمریکا عراق الحشد الشعبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا عراق الحشد الشعبی ایالات متحده آمریکا عراق الحشد الشعبی اخبار کنکور اخراج نیروهای بیگانه نیروهای بیگانه از عراق اجرای مصوبه پارلمان نیروهای آمریکایی پارلمان عراق ائتلاف الفتح خروج نیروهای برای اجرای نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۲۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد

نخست وزیر عراق در دیدار با وزیر دفاع آمریکا خواستار دستیابی به پیشنهادات مربوط به جدول زمانی برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در عراق شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق که به آمریکا سفر کرده است، در ساختمان پنتاگون (وزارت دفاع) حضور یافت و مورد استقبال «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا قرار گرفت.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست وزیر عراق، در این دیدار نخست وزیر عراق بر تمایل دولت این کشور برای حفظ روابط بین دو کشور تاکید و گفت: 10 سال از تشکیل ائتلاف بین‌المللی علیه داعش می‌گذرد و در طی این سال‌ها مردم عراق فداکاری‌های ارزشمندی انجام داده‌اند و عراق نیز از تلاش‌های جامعه بین‌المللی و دوستان خود در همکاری با این کشور برای مقابله با تروریسم قدردانی می‌کند.

نخست وزیر عراق تاکید کرد که سرویس‌های امنیتی عراق امروز در سطح بالایی از آمادگی قرار دارند و خواستار دستیابی به پیشنهادات مربوط به جدول زمانی برای پایان دادن به ماموریت ائتلاف در عراق شد.

السودانی ضمن اعلام تمایل عراق برای دستیابی به تخصص، تسلیحات، تجربه و مشارکت امنیتی، به ویژه در شرایطی که منطقه در آن قرار داد، بر اهمیت ثبات در منطقه و جلوگیری از تشدید تنش که همه نسبت به آن اتفاق نظر دارند، تاکید کرد و خواستار تداوم همکاری بین عراق و آمریکا شد.

در این دیدار وزیر دفاع آمریکا نیز بر عمق روابط مشترک، همکاری‌های امنیتی و تمایل به گفت‌وگو به سمت یک رابطه راهبردی در چارچوب توافقنامه بین دو کشور تاکید کرد.

بیانیه مشترک عراق و آمریکا پس از دیدار السودانی با بایدنعراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرداخت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان کشوری براساس مصوبه هیات دولت
  • لغو عضویت ایران در سه سازمان جهانی؛ گاف تازه دولت؟
  • نامه عجیب خروج ایران از شورای بین المللی موزه ها / امضای مصوبه ‏ای با چشم‌‏های بسته
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • روابط ما با آمریکا به نقطه مهم و حساس رسیده است
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • افزایش احتمال اخراج همکاران افغان نظامیان انگلیسی از پاکستان
  • اگر آمریکایی‌ها از عراق خارج نشوند هدف قرار می گیرند