Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حسینعلی ابراهیمی ظهر سه شنبه در دومین همایش ملی راهبردهای مدیریت منابع آب و چالش‌های زیست محیطی در ساری از تشکیل کانون ریزگردها در این استان خبر داد و گفت: ۲۵ درصد خلیج گرگان و تالاب میانکاله در ضلع غربی شهرستان‌های گلوگاه و بهشهر کاملاً خشک شده است.

وی با بیان اینکه کانون ریزگرد در حال تشکیل شدن در منطقه است، افزود: یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان کشور و منبع تأمین کننده آب‌های زیرزمینی منطقه در حال از بین رفتن است و این اتفاق تبعات منفی فراوانی در آینده خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: همه مسئولان این خطر بالقوه را با تمام وجود احساس می‌کنند، اما با وجود مصوباتی که برای احیای تالاب میانکاله در استانداری داشتیم، اراده‌ای برای احیای تالاب و خلیج گرگان وجود ندارد.

ابراهیمی گفت: محیط زیست استان تمام تلاش خود را کرد تا با حفر کانال و لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج گرگان از منابع مستقیم و همجوار، آب مورد نیاز تالاب را تأمین کند، اما ناهماهنگی‌ها، سدی بر روی این طرح‌ها شده است.

وی افزود: با وجود مصوبات اختصاص آب از سدهای بالادست برای احیای تالاب میانکاله، امور آب اعلام کرده است فقط می‌تواند آب‌های نابهنگام را از رودخانه‌های دوردست به این کانال‌ها منتقل کند که بعید است این اتفاق بیفتد.

۱۴۷ هزار حلقه چاه در مازندران وجود دارد

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه وجود چاه‌های غیرمجاز در استان، گفت: ۱۴۷ هزار حلقه چاه در استان وجود دارد که ۶۰ هزار حلقه بلاتکلیف و عمدتاً فاقد پروانه و غیرمجاز هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه برداشت بی رویه از آب زیرزمینی ضربه سختی را به کیفیت و کمیت آب‌های منطقه زده است، افزود: فقط ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در ۱۰ سال گذشته پلمب شدند و این نشان می‌دهد تلاش کافی برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز در استان انجام نمی‌شود.

وی کند بودن طرح نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی را نیز از مشکلات دیگر حوزه آب اعلام کرد و ادامه داد: طرح نصب کنتورهای هوشمند برای مدیریت مصرف آب چاه‌های کشاورزی، بسیار کند اجرا می‌شود و نصب کنتور بر روی حدود هزار حلقه چاه نیز نشان می‌دهد هیچ اقدام جدی در این خصوص انجام نشده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با انتقاد از صدور مجوز برای چاهای غیر مجازی که قبل از سال ۱۳۸۵ حفر شده بودند، گفت: هنوز هیچ منطقی برای وضع این قانون ارائه نشده است تا دغدغه‌مندان حوزه محیط زیست را اقناع کند.

دپوی غیربهداشتی زباله در ۲۷ نقطه مازندران

ابراهیمی همچنین با اشاره به دپوی زباله‌های استان در ۲۷ سایت رسمی و چند سایت غیر رسمی، گفت: در هیچکدام از این سایت‌ها اصول دفن بهداشتی رعایت نمی‌شود و روزانه صدها متر مکعب شیرابه وارد سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه برای تصفیه شیرابه‌ها هم اقدام جدی نشده است، افزود: در حالی که تکنولوزی تصفیه شیرابه‌ها بومی سازی شده و نخبگان دانشگاهی طرح‌های خوبی برای حل این مشکل ارائه کردند، اما در شهرداری و شوراهای استان اراده‌ای برای استفاده از این فن آوری‌ها وجود ندارد.

ابراهیمی در خصوص تخلیه فاضلاب توسط کامیون‌ها در گوشه و کنار استان نیز با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای تصفیه فاضلاب خانگی هنوز فراهم نشده است، گفت: برای حل این مشکل بخش خصوصی اولین واحد تصفیه خانگی را مرداد ماه ۹۸ در تنکابن بهره برداری کرد، اما اراده‌ای برای ادامه کار در دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: میانگین تصفیه فاضلاب در کشور ۵۰ درصد و در مازندران ۱۲ تا ۱۳ درصد است.

وی با بیان اینکه فقط ۶ شهر استان تصفیه فاضلاب‌های خانگی دارند، گفت: در این شهرها نیز حدود یک سوم تا یک چهارم جمعیت تحت پوشش این طرح قرار دارند.

عقب ماندگی تاریخی در طرح جمع آوری فاضلاب

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران کندی اجرای طرح جمع آوری فاضلاب خانگی را عقب افتادگی تاریخی نام برد و ادامه داد: ورود پساب‌های خانگی و شهری پهنه آبی دریای خزر و تالاب‌های مازندران را با خطر جدی مواجه کرده، اما با وجود حساسیت‌های به این حوزه نیز توجه کافی نشده است.

ابراهیمی وضعیت فعلی محیط زیست در خصوص آب و خاک را نامطلوب دانست و گفت: برای حل این مشکل نیاز به اراده جمعی وجود دارد و دستگاه‌های متولی بهداشت و درمان در اجرای ماده ۳۶ مدیریت پسماند در این بخش کوتاهی جدی کردند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه این نهادها ابزارهای قانونی برای اجرای وظایف خود دارند، افزود: انتظار می‌رود شبکه‌های بهداشت و درمان بعد از پایان شیوع کرونا به طور جدی به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران در ادامه، یکی از بزرگترین مشکلات مدیریت منابع آبی را نبود آمارهای دقیقی اعلام کرد و گفت: دستگاه‌های مختلف آمارهای متفاوتی از یک موضوع ارائه می‌کنند.

ضرورت تهیه بانک اطلاعات جامع مدیریت آب

ابراهیمی بر لزوم تهیه بانک اطلاعات جامع برای مدیریت آب در استان تاکید کرد و افزود: کشور و استان متأثر از تغییرات اقلیم است، اما عدم مدیریت منابع آبی و برخی اقدامات غیر قابل درک، طبیعت و محیط زیست ما را متأثر کرده است.

وی با بیان اینکه برای حفظ کیفیت منابع آب توجه کافی نشده است ادامه داد: حریم‌های متعددی برای رودخانه تعریف و بستر آن به دلایل مختلف به بهره برداران واگذار شده که این عامل سبب کاهش کمیت و در نتیجه کیفیت آب رودخانه‌ها شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست مازندران اجاره بستر رودخانه‌ها را غیر علمی و غیر اصولی خواند و گفت: اختلافات خود با امور آب را به هیأت حل اختلاف بردیم و منتظر نتیجه هستیم.

ابراهیمی یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی استان را نیز مصرف سم و کود اعلام کرد و گفت: ۱۱۰ هزار تن کود و ۴ هزار تن سم از مبادی رسمی و چند برابر آن از مبادی غیر رسمی در استان توزیع می‌شود که آب و خاک را تحت تأثیر قرار داده است.

وی بر تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف سم و کود خصوصاً در مناطق مرکزی و شرقی استان تاکید کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی مانند جهاد کشاورزی در این خصوص نباید با نگاه بخشی خود را از محیط زیست جدا بدانند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: توان علمی و انسانی بالایی در استان وجود دارد و این مشکلات قابل حل است و امیدوارم با اراده و هم افزایی لازم، مشکلات زیست محیطی موجود، برطرف شود.

کد خبر 5125760

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست مازندران مدیریت آب و خاک ویروس کرونا کرمانشاه خطبه های نماز جمعه شیراز آمار کرونا ایام فاطمیه عکس استانها شهرکرد شیوع کرونا عزاداری شهادت حضرت فاطمه الزهرا س گرگان شهرستان کرج شهادت حضرت زهرا س بوشهر خلیج گرگان رودخانه ها هزار حلقه منابع آب حلقه چاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، یوسف یوسفی ظهر امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته زمین پاک اظهار کرد: این آمار بسیار بالا است بنابراین «نه به مصرف کیسه‌های پلاستیک» باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه، آئین‌نامه نحوه استفاده از پلاستیک ابلاغ شده است افزود: امید می‌رود این آئین نامه هرچه زودتر اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک است.

یوسفی ادامه داد: روزانه ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آنها قابل تفکیک و استفاده در مصارف مختلف به عنوان علوفه دام، کمپوست و...... در منازل است.

وی با بیان اینکه در هفته هوای پاک ۲۰ برنامه اجرا می‌شود گفت: ۲۰ ویژه برنامه ویژه هفته زمین پاک در این استان هدف گذاری شده است که از سوم تا ۹ اردیبهشت ماه با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین" برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، افتتاح چند پروژه زیست محیطی، تبلیغات محیطی، حضور در تریبون‌های نمازجمعه، سخنرانی در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، پاکسازی جاده‌ها و بازدید علمی دانش آموزان از موزه حیات وحش، بخشی از جمله این برنامه‌ها است.

یوسفی اظهار کرد: ۶۸ خانه محیط زیست در استان مرکزی وجود دارد که در طول هفته زمین پاک برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مباحث زیست محیطی در این خانه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی «نامه‌ای از طبیعت» به صورت مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در حال برگزاری است که امید می‌رود با توفیقات و نتایج خوبی همراه باشد.

کد خبر 745237

دیگر خبرها

  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟
  • عاشق ترین درنای دنیا در مازندران خانه دار شد! | عکس و فیلم
  • (ویدیو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • (ویدئو) چشم روشنی فریدونکنار؛ درنای بلژیکی خانه‌دار شد
  • به پلاستیک بگو نه!
  • انتقاد شدید دادستان کل کشور از تخریب طبیعت بکر شمال
  • مهاجرت یک میلیون بال پرنده تابستان‌گذران به مازندران
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در ۵ شهر مازندران