Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، این کارشناس اقتصادی افزود: تصمیمات فعالان اقتصادی ناشی از نرخ سپرده بانکی و نرخ تسهیلات است که بدلیل بسیار کند و تقریبا قفل بودن مسیر انتقال سیاست پولی در طول ساختار زمانی نرخ بهره، این مورد از ابتدای سال تغییر رسمی  چندانی نداشته و در قیمتهای سایه هم با کندی قابل توجه و چسبندگی های بسیار تغییر ایجاد شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تایید این گزاره نیز توجه کنید که حتی زمانی که نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش و خروج از کریدور تعریف شده بانک مرکزی بود، سیاستگذار پولی این نرخ را کنترل کرد و با خرید اوراق وارد عمل شد و نرخ را به داخل کریدور کاهش داد ولی با این اقدام بانک مرکزی نیز تغییری در روند بورس ایجاد نشد و کاهش شاخص بورس ادامه یافت و این امر نشانگر غالب نبودن ارتباط نرخ بهره بین بانکی و بازار سرمایه و وجود چسبندگی های متعدد هم در اندازه اثر و هم در سرعت تاثیر آن در این مسیر است.

شاکری همچنین با بیان اینکه کاهش نرخ بهره بین بانکی در ابتدای سال بیشتر به دلیل رکود ناشی از شیوع کرونا بود، ادامه داد:  در ابتدا برای بسته های حمایتی از محرومان و کسب و کارهای آسیب دیده یک بسته 75 هزار میلیارد تومانی به عهده نظام بانکی گذاشته شد و با توجه به مخالفتها با هزینه دار کردن این تسهیلات در مورد 25 هزار میلیارد تومان تسهیلات  به خانوارها ،  بانک مرکزی کوشید  که از محل آزادسازی سپرده قانونی بانک ها پرداخت این تسهیلات را ممکن کند. ترکیب این مسئله با کاهش ناگهانی مصارف بانکی بعد از آزاد سازی ذخایر بدلیل شیوع کرونا باعث افزایش مازاد ذخایر در بازار بین بانکی و کاهش نرخ بین بانکی  شد. بدلیل عدم همراهی دولت در فروش اوراق عملا نرخ بین بانکی بسیار پایینتر از کف کریدور سیاستی بانک مرکزی هم رسید. سرانجام بانک مرکزی با توجه به هدفگذاری تورمی خود هم در قالب کارگزاری بانک مرکزی اقدام به حراج اوراق دولت کرد و هم کف کریدور را بالا اورد تا به دسترسی به هدفگذاری تورمی اعلامی نزدیکتر شود. بتدریج و با کاهش عوارض  اقتصادی کرونا و با پشت سر گذاشت آن شرایط نرخ بهره بین بانکی نیز افزایش یافت.

شاکری با رد ادعای برخی فعالان بازار سرمایه که افزایش نرخ بهره بین بانکی را عامل کاهش سودآوری بانک ها و ریزش ارزش سهام انها می دانند گفت: ارزشگذاری سهام بانکها و افزایش آن در نیمه اول 99 بیشتر براساس تجدید ارزیابی دارایی ها و سرمایه گذاری های بانک ها بود و اینکه گفته شود افزایش نرخ بهره بین بانکی از کانال اثرگذاری بر سود آوری بانکها اثر قاطع یا تغییر جهت دهنده ای در بازار داشته  شود چندان صحیح نیست. 

شاکری ادامه داد:  در شرایط کنونی وظیفه نخست بانک مرکزی اساسا کنترل تورم است و تصمیمات این نهاد بر این اساس اخذ می شود لذا نباید توقع داشت که بانک مرکزی به بهای رونق بورس موجب ایجاد تورم در جامعه شود.

پربیننده ترین ارزش سهام عدالت من (۲۹دی ماه) رییس سازمان بورس استعفا داد جاماندگان سهام عدالت از ۲۰میلیون به ۷میلیون نفر کاهش یافتند! تجمع مال باختگان مقابل ساختمان بورس تهران +عکس سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز در بازار سهام/ حجم سنگین فروش در بازار

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ بهره بین بانکی نرخ بهره بین بانکی نرخ بهره بین بانکی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۴۱۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟

به گزارش جام جم آنلاین، بانک مرکزی ۲۷ اسفندماه سال ۱۴۰۲ مصوب کرد تا سقف برداشت از حساب‌های مشتریان حقیقی بانک‌ها بصورت غیر حضوری روزانه از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان و ماهانه به ده میلیارد ریال افزایش یابد. 

بانک‌ها و‌موسسات اعتباری یک ماه برای فراهم کردن مقدمات اجرایی فرصت داشتند و بانک مرکزی تاکید کرده بود تا پایان فروردین ماه زمان برای این مهم تعیین شده است.

اطلاعات جدید دریافتی خبرنگار تسنیم از بانک مرکزی نشان میدهد، بخشنامه اجرایی افزایش سقف برداشت از حساب مشتریان حقیقی بانک‌ها به مدیران بانک‌ها ابلاغ شده و این بخشنامه هم اکنون اجرایی شده است.

برهمین اساس، مبلغ برداشت از طریق غیرحضوری از کلیه حساب‌های غیرتجاری متعلق به مشتریان حقیقی بانک‌ها تا ۲۰۰ میلیون تومان به صورت روزانه و ده میلیارد ریال بصورت ماهانه افزایش یافته است.

دیگر خبرها

  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • جهش بهای نفت در بازار جهانی
  • سقف تراکنش غیرحضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف تراکنش غیر حضوری بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت
  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار