Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@01:47:05 GMT

راه اندازی دو فرهنگ‌سرای شهروندی در کرمان

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۵۷۵۹

راه اندازی دو فرهنگ‌سرای شهروندی در کرمان

ایسنا/کرمان معاون فرهنگی شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان گفت: در ادامۀ برنامۀ ارتقاء سرانه‌های فرهنگی شهر کرمان و توزیع عادلانۀ این فضاها در تمام نقاط شهر کرمان، فرهنگ‌سرای شهروندی «فردوسی» و خانۀ فرهنگ شهروندی «خواجه‌ اتابک» شهرداری کرمان راه‌اندازی می‌شود.

"محمد جهانشاهی" با اشاره به اینکه براساس دستورالعملی که امسال با هدف افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری در کمیتۀ عالی نظارت بر راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی شهرداری تدوین کردیم، سومین جلسۀ این کمیته برگزار شد، اظهار کرد: بعد از مطالعه بر روی فضاهای موجود شهرداری برای توزیع متناسب و عادلانۀ خدمات‌ فرهنگی شهرداری، به دلیل کمبود نیروی انسانی، تصمیم به راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی گرفتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه شهر کرمان به حدود 30 خانه فرهنگ مشارکتی نیاز دارد، گفت: به دلیل آنکه نمی‌توانیم برای اداره مراکز فرهنگی جدید، نیرو استخدام کنیم، راه‌اندازی این مراکز برای شهرداری سخت و هزینه‌بر بود و به همین دلیل شورای شهر کرمان در سال‌جاری راه‌اندازی مراکز مشارکتی شهرداری را تصویب کرد و در این راستا کمیتۀ عالی نظارت بر راه‌اندازی مراکز فرهنگی مشارکتی شهرداری کرمان تشکیل شد تا مسیر برای راه اندازی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در فضاهای مشارکتی، اصولی و هموار شود.

جهانشاهی ادامه داد: در این خصوص با انتشار فراخوان، اعلام کردیم چه فضاهایی برای واگذاری به اشخاص، گروه‌ها و نهادهای متقاضی صلاحیت‌دار در اختیار داریم و اشخاص با ارائه رزومه و هدفِ کاری خود، درخواست خود را ارائه می‌دهند.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان افزود: در همین راستا دو فضایی که برای راه‌اندازی خانه فرهنگ شهروندی و فرهنگ‌سرای مشارکتی، مناسب و آماده بودند، به اشخاص فعال و متخصص واگذار شد؛ یکی از این فضاها، مدرسه قدیمی شهرداری کرمان واقع در خیابان «شهدا» بود که مصوب شد در آن فرهنگ‌سرای شهروندی «فردوسی» جهت استفاده تمام گروه‌های سنی راه‌اندازی و برای اداره به «اندیشه‌سرای فردوسی کرمان» متشکل از پیشکسوتان فرهنگی کرمان واگذار شود.

وی بیان کرد: همچنین تصویب شد که بنای فرهنگی‌تاریخی «خواجه اتابک» که ثبت ملی است، برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و میراثیِ محله‌محور، به مؤسسه میراث فرهنگی «کتیبه صلح» واگذار شود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه خوشبختانه هر دو مکان در بافت تاریخی شهر کرمان واقع شده‌اند، گفت: با راه‌اندازی این دو مکان تا پایان سال، هم به سرانه فضاهای فرهنگی ما افزوده می‌شود و به دو برابر می‌رسد و هم توزیع فضاهای فرهنگی در شهر بهتر شده و به شاخص‌های استاندارد نزدیک‌تر می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان افزود: با این نوع اقدامات می‌توانیم شاهد نقش بیشتر و شایسته‌تر گروه‌های مردمی در مدیریت فرهنگیِ شهر کرمان باشیم.

وی ادامه داد: مقرر شد مؤسسه میراث فرهنگی «کتیبه صلح» با راه‌اندازی خانۀ فرهنگ «خواجه اتابک»، و تعریف یک‌سری رویداد، پژوهش، و برنامه، مانند تشویق مردم محلۀ «خواجه اتابک» و بعد مردم شهر به فعالیت‌های مربوط به احیاء و حفاظت از میراث فرهنگی، نقش بنای «خواجه اتابک» را در مدیریت محله پررنگ‌تر کند و ارتباط مردم با این بنای تاریخی بهتر شود.

جهانشاهی با بیان اینکه فرهنگ‌سرای «فردوسی» نیز، به‌عنوان یک مرکز پژوهشی آموزشی در زمینه مفاخر، با تعریف رویدادها و برگزاری کنگره و بزرگداشت در خصوص مفاخر، فعالیت خواهد کرد، گفت: بسیار خرسندیم که با این اقدامات، فضا برای حضور گروه‌ها و اشخاص مختلفِ متخصص و علاقه‌مندِ جامعه در مدیریت فرهنگی شهر کرمان باز شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فرهنگسرا راه اندازی مراکز شهرداری کرمان مراکز فرهنگی خواجه اتابک فرهنگ سرای فرهنگی شهر شهر کرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۵۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی میدان بار جدید و هشت بازار میوه و تره‌بار

محسن دارابی، رییس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به خطرات و معضلات میدان بار قدیمی شهر کرمانشاه، گفت : این مجموعه بیش از نیم قرن قدمت دارد و کاملا فرسوده است و با توجه به اینکه سقف برخی غرفه‌ها از تیر چوب است، در صورت بروز یک آتش سوزی ساده، شاهد فاجعه‌ای عظیم در این مجموعه خواهیم بود.

وی افزود: یکی دیگر از معضلات اصلی این مجموعه، معضل ترافیکی است و با توجه به اینکه میدان بار کرمانشاه اکنون در دل شهر قرار گرفته، تردد خودرو‌های سنگین به آن و ایجاد ترافیک مشکلات بسیاری برای شهروندان ایجاد کرده است.

دارابی با تاکید بر لزوم جابجایی میدان بار کرمانشاه، گفت: در این زمینه پیگیری‌های بسیاری انجام داده ایم و اراضی بسیاری مشخص کرده ایم تا در نهایت به زمینی مناسب در چالابه رسیدیم که هم کاربری غیرکشاورزی داشته و هم از وسعت خوبی برخوردار بوده و هم فاصله نهایتا نزدیکی با شهر دارد.

وی تاکید کرد: مالک این زمین که برای راه اندازی میدان بار اعلام آمادگی کرده به عنوان سرمایه گذار در این پروژه حضور دارد. در همین راستا یک تفاهم نامه به امضاء رسید، اما با ارسال آن به شورای شهر رد شد.

دارابی گفت: اینکه به چه دلیل این تفاهم نامه در شورای شهر رد شده را هنوز نمی‌دانیم، اما ما باز هم با سرمایه گذار این پروژه پیگیر راه اندازی میدان بار هستیم، چرا که یک ضرورت برای شهر کرمانشاه است.

رییس سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرمانشاه گفت: باز هم پیگیر اخذ مصوبه اجرای این پروژه از شورای شهر هستیم و درصورتی که شورا موافقت کند، پروژه میدان بار را امسال اجرایی می‌کنیم.

وی با اشاره به وسعت ۲۱ هکتاری زمین در نظر گرفته شده برای احداث میدان بار جدید کرمانشاه، گفت: این زمین ۲۰ برابر میدان بار جدید وسعت دارد و قطعا می‌توان میدان باری شکیل و با خدماتی به مراتب بهتر در آن احداث کرد.

به گفته دارابی هزینه راه اندازی میدان بار جدید کرمانشاه حدود ۲۸ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی به سختی جابجایی صنوف فعال در میدان بار کنونی کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: در صورت موافقت شورا، با چالش دیگری در زمینه جابجایی میدان بار مواجه هستیم و آن برخی صاحبان اصناف میدان بار هستند که تمایل چندانی برای جابجایی ندارند.

دارابی گفت: با توجه به قیمت هر متر زمین در میدان بار، طبیعی است که برخی تمایلی برای جابجایی نداشته باشند، درحالیکه با این جابجایی میدان بار جدید هم ارزش پیدا می‌کند و این جابجایی یک ضرورت است.

 دارابی به معضل دیگر شهر کرمانشاه اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات فعلی شهر، پارکینگ‌ها هستند که بطور کامل رها شده و نظارتی بر فعالیت آنها اعمال نمی‌شود.

وی افزود: در گذشته پارکینگ‌ها تحت نظارت پلیس راهور فعالیت داشتند و بعدا تحت نظارت سازمان مشاغل شهری شهرداری درآمدند و بعد از آن نوبت به شورای حمل و نقل ترافیک رسید، اما در حال حاضر هیچ نهادی نظارتی که باید بر پارکینگ‌ها ندارد و عملا این مراکز بصورت «رها شده» در سطح شهر فعالیت دارند.

دارابی گفت: همین عدم نظارت‌ها موجب شده که هر کس یک زمین خالی بدست آورده، با مجوز و بی مجوز یک پارکینگ راه انداخته و بدون هیچگونه امکانات خاصی هر مقدار پولی که می‌خواهد از شهروندان می‌گیرد و هیچ کس هم نیست که نظارت کند.

رییس سازمان مشاغل شهری شهرداری کرمانشاه گفت: در حال حاضر تنها چهار پارکینگ تحت نظر شهرداری قرار دارد و بقیه یا مجوز ندارند و یا مجوز دارند، اما بر کار آنها نظارت نمی‌شود.

دارابی گفت: ساماندهی پارکینگ‌ها مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها از جمله فرمانداری، پلیس اماکن، تعزیرات، اصناف و... را می‌طلبد .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • راه اندازی هیئت صلح جانبازان
  • ضرورت راه‌اندازی خانه هنرمندان در مازندران
  • وضع برخی قوانین موجب سنگ‌اندازی در تولید می‌شود
  • راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش کیفیت هوا توسط شهرداری قم
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • احداث سالن ورزشی در محله جروکان
  • ۶۷ مجموعه ورزشی در تهران بازسازی و فعال شدند | جزییات ساخت سه دهکده جدید ورزشی در شهر
  • راه اندازی میدان بار جدید و هشت بازار میوه و تره‌بار
  • راه‌اندازی ۹ پروژه مهم کرمانشاه منوط به مصوبه شورای شهر است
  • آغاز طرح جهادی عملیات عمرانی و خدماتی شهرداری