Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-24@22:17:36 GMT

اهمیت پایش شنوایی کودک

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۳۶۲۷۴

اهمیت پایش شنوایی کودک

در ماه‌های اول تولد نوزاد، کشف اختلالات شنوایی بسیار مهم و حیاتی است؛ به‌طوری‌که در همه دنیا و در ایران امروزه آزمون‌های غربالگری شنوایی باید قبل از ترخیص از بیمارستان یا نهایت در ماه اول تولد انجام شود.

لازم است در پایان سه ماهگی تکلیف وضعیت شنوایی شیرخوار مشخص شده باشد؛ زیرا گاهی تست اولیه اختلال دارد و نیاز به تست‌های تکمیلی است تا سلامت شنوایی تایید یا رد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در پایان شش‌ماهگی همه شیرخواران با مشکل شنوایی باید تحت برنامه مناسب بازتوانی شنوایی قرار گیرند.

اما همه راه‌ها هم به تست‌ها ختم نمی‌شود. آگاهی و توجه والدین بسیار مهم است. این‌که شیرخوار یا کودک شما چقدر متناسب با سن به صداها واکنش نشان می‌دهد یا در روند رشد و تکامل خود به‌خوبی توان آواسازی، کلمه‌سازی و جمله‌سازی را دارد یا خیر و دامنه لغات او در حال گسترش است یا خیر، بسیار مهم است و حتی در حضور آزمون‌های نرمال، گزارش والدین که ۲۴ساعته با کودک خود هستند برای پزشک اهمیت خواهد داشت.

در جامعه ما هنوز استفاده از وسایل کمک‌ شنوایی نظیر سمعک نوعی تابو قلمداد می‌شود اما اگر بدانیم سمعک مانند عینک، دریچه‌ای از حواس را رو به جهان هستی و زیبایی‌ها می‌گشاید، اگر بدانیم کودک ما با شنیدن می‌تواند سخن بگوید، یاد بگیرد، رشد کند و از استعدادهای خدادادی خود نهایت استفاده را ببرد، آنگاه به‌عنوان پدر و مادری دلسوز و وظیفه‌شناس در برابر نسل آینده مسؤولانه رفتار خواهیم کرد.

دكتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش‌وحلق‌وبینی / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شنوایی نوزادان سمعک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۶۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست معاونت اقتصادی استانداری در کارگروه تبصره ۱۸ قانون بودجه استان با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نظارت مستمر بر روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ داشته باشند گفت: کارگروه رصد و پایش علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان به ریاست مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی تشکیل می‌شود.

جعفری افزود: حفظ و ارتقای واحد‌های تولیدی موجود، احیا و بازگردان واحد‌های راکد و غیرفعال به چرخه تولید و جذب و سرمایه‌گذاری جدید از اولویت‌های کاری حوزه اقتصادی استان است.


وی گفت: در خصوص پرداخت اعتبارات تبصره ۱۸ نیز اولویت نخست ما مبنی بر انتفاع اقتصادی و اشتغال بیشتر مردم در اجرای طرح‌های بالادستی در استان است.


سرپرست معاونت اقتصادی استانداری افزود: اجرای طرح‌های ملی با هدف سهم اشتغال در خراسان جنوبی در اولویت دوم برنامه‌های اقتصادی استان است.


جعفری از جذب ۴۹ درصدی تسهیلات تبصره ۱۸ در استان خبر داد و گفت: براساس هدف‌گذاری‌های صورت گرفته برای جلسه آینده کارگروه، جهشی را در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ خواهیم داشت که برای هر بانک میزان پرداخت و تعداد طرح‌ها مشخص شده است.


وی با اشاره به تخصیص هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ به استان گفت: احتمالاً اعتبارات ملی تبصره ۱۸ در اردیبهشت ماه شناور خواهد شد لذا باید استان حداکثر بهره‌برداری و جذب را از اعتبارات ملی داشته باشد و کم‌کاری در این زمینه قابل قبول نیست.


جعفری با تأکید بر اینکه اعتبارات تبصره ۱۸ باید در سرفصل مربوطه جذب و بکارگیری شود افزود: امروز در کارگروه تبصره ۱۸ قانون بودجه استان ۶۶ طرح اقتصادی با مبلغ ۷۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بررسی شد.

دیگر خبرها

  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان را بشناسید
  • انجام بیش از ۳۰۰ آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • یک نشانه مهم زوال عقل در سالمندان
  • وضعیت رودخانه‌های «آه» و «سیاهرود» در آبعلی و رودهن پایش می شود
  • اجرای برنامه های هنری ناشنوایان در جوار آرامگاه فردوسی
  • ستاره استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • هافبک استقلال پایش را به تیغ جراحان سپرد
  • علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم