Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سیدحسن عاملی عصر سه‌شنبه در مراسم گرامیداشت روز ۱۹ ژانویه افزود: این مناسبت در واقع دوری از نفرت‌ها و تفرقه‌هاست و روزی است که  مردم مسلمان جمهوری آذربایجان نقطه پایانی بر تمام جدایی‌ها گذاشتند.

او گفت : این روز فرصت مناسب برای رصد اوضاع مردم مسلمان آذری زبان و شناسایی و معرفی خطرهایی است که آنها را در نقاط دور و نزدیک دنیا تهدید می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه ما در قبال سرنوشت و حفظ حقوق و هویت آذری زبانان جهان حساس بوده و مسئوولیت داریم،اظهار کرد : آذری‌ها خدمات ارزنده‌ای به دین مبین اسلام در جهان انجام داده‌اند و نقش انکار ناشدنی در تقویت فرهنگ و مذهب اهل بیت (ع) داشته‌اند.

وی حفظ هویت ، حقوق و عزت مردم مسلمان آذری زبان دنیا را از دیگر اهداف نامگذاری و تعیین چنین روزی در تقویم مناسبت‌ها دانست و خاطرنشان کرد : مردم مسلمان جمهوری آذربایجان در ۱۹ ژانویه حماسه‌ای بزرگ آفریدند و به دنیا ثابت کردند پس از ۷۰ سال سیطره حکومت کمونیسم هنوز هویت دینی و ملی خودشان را گم  نکرده‌اند و با شکستن سیم خاردارها وارد سرزمین  مادریشان شده و ارادت خود به اسلام و بنیانگذار کبیر انقلاب امام راحل را نشان دادند.

عاملی هویت دینی مردم مسلمان جمهوری آذربایجان و دیگر مسلمانان آذری دنیا را عواطف انسانی و احساسات انسانی بزرگ و ایمان به توحید و مبدا ذکر کرد و گفت: بر همه ما واجب است تا در راه حفظ این هویت تلاش کنیم.

امام جمعه اردبیل وجود شخصیت‌های بزرگ علمی، فرهنگی و ادبی مانند نظامی گنجوی در جمهوری آذربایجان را از مفاخر مشترک میان مسلمانان ایران و تمام آذری‌های مسلمان دنیا یاد کرد و گفت : نظامی گنجوی نه فقط یک شاعر بلکه به عنوان میراث بزرگ بشریت است.

آیت الله عاملی افزود: به منظور ارج نهادن به این شخصیت بزرگ و معرفی او به نسل کنونی خطاطی سه بیت از اشعار نغز او را با خط زیبای نستعلیق در میان خطاطان برتر به مسابقه گذاشته ایم.

وی ادامه داد : مراتب تشکر خود را از رییس جمهور آذربایجان به خاطر نامگذاری سال جدید میلادی به نام نظامی گنجوی در آن کشور به عنوان یک اقدام ارزشمند اعلام می کنم.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل آزادسازی سرزمین‌های زیادی از منطقه قره باغ را به عنوان یکی از موفقیت‌های بزرگ در تاریخ مردم مسلمان آذری زبان دانست و یادآوری کرد : به همین مناسبت امسال خوشحالی ما در برگزاری جشن ۱۹ ژانویه دوچندان است.

او گفت : ما درحالی روز ۱۹ ژانویه را جشن می‌گیریم که در روز ۲۰ همین ماه برای تعداد ۱۳۵ شهید مردم آذربایجان که در راه رهایی از سیطره حاکمیت و استبداد روس‌ها و کمونیسم به پاخاسته بودند عزاداریم و مراتب احترام و ارادات خودمان را به ساحتشان اعلام می‌داریم.

وی بیان کرد : تحولات اخیر در جمهوری آذربایجان و حضور سربازان و نیروهای آذری با شعار الله اکبر و یا حسین در جبهه های نبرد قره باغ نشان داد که فرهنگ علوی ، حسینی و فاطمی در میان مردم این خطه جایگاه مخصوص دارد و مکتب منحط کمونیسم از این کشور رخت بر بسته است.

آیت الله عاملی به قصد دولت آذربایجان برای بازسازی مناطق جنگ زده قره‌باغ و آثار تاریخی گرانقدر منطقه اشاره و اظهار کرد: از رئیس جمهوری این کشور می‌خواهیم تا در صورت تمایل از هنرمندان ، صنعتگران و متخصصان ایرانی برای بازسازی بناها و آثار باستانی دعوت کند.

وی شهر شوشا در قره‌باغ را به عنوان مظهرتاریخی و باستانی جمهوری آذربایجان دانست و اضافه کرد: ما در قبال حفظ آثار تاریخی و هویت این منطقه ممسئولیت داریم.

وی افزود : ما به شدت روی این موضوع حساس هستیم چراکه بر این باوریم درصورت حضور متخصصان کشورهای دیگر امکان نابودی عمدی بسیاری از بناها و آثار مربوط به صفویه زیاد است.         

امام جمعه اردبیل گفت: از همینجا تشکیل بنیاد شاه اسماعیل صفوی را اعلام می‌کنم و هدف از بنا نهادن آن گسترش افکار ارزشمند شاه اسماعیل صفوی و کمک به حفظ هویت و وحدت آذری زبانان دنیا می‌باشد.

وی تشکیل حکومت اسلامی به واسطه معرفت اهل بیت (ع) ، یکپارچه سازی ایران، عزت دادن به ایران، پایبندی به شریعت و تلاش در راه تامین اعتلا و عزت ایران را از خصوصیات و اقدام‌های شاه اسماعیل صفوی ذکر کرد.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که به صورت مجازی و نیز با حضور عده‌ای محدود در نگارخانه خطایی اردبیل ترتیب یافته بود سخنرانی مجازی دو فعال فرهنگی و رسانه‌ای ساکن آلمان و ترکیه پخش شد.

حاج صفر اوروس فعال فرهنگی ساکن کشور آلمان و نورالدین شیرین مدیر کانال قدس تی وی  ترکیه در سخنان خود ضمن گرامیداشت ۱۹ ژانویه از این مناسبت به عنوان روزی که مردم مسلمان آذربایجان پس از ۷۰ سال رهایی از سیطره کمونیست آگاهانه به سوی ایران شتافته و با آرمان‌های امام راحل بیعت و همبستگی خود را علیه ظالمان و استکبار جهانی اعلام داشتند، یاد کردند.

در ۳۰ دی سال ۱۳۶۸ برابر با ۱۹ ژانویه میلادی در آخرین روزهای حاکمیت کمونیسم در شوروی سابق مردم مسلمان آذربایجان با برچیدن سیم خاردارها و گذشتن از مرز به خاک جمهوری اسلامی ایران روانه شده و شعار الله اکبر سر داده و عشق و علاقه خود را به اسلام و ایران ابراز کردند.

برچسب‌ها ایرنا جمهوری آذربایجان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایرنا جمهوری آذربایجان اردبیل ایرنا جمهوری آذربایجان اردبیل اخبار کنکور جمهوری آذربایجان مردم مسلمان ۱۹ ژانویه قره باغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۳۶۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

المان شهید گمنام نماد وحدت و برادری در استان گلستان است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «سید محمد رضا سیدالنگی» در آئین آغاز عملیات اجرایی المان شهید گمنام سایت استانداری اظهار کرد: همزمان با نخستین شورای اداری استان در آغاز سال ۱۴۰۳، شهرداری گرگان، عهد و پیمان خود با شهدای خوشنام را با کلنگ زنی پروژه ۲ میلیارد تومانی المان شهید خوشنام واقع در سایت اداری استانداری گلستان ادا کرد.
 
به گفته وی؛ این پروژه در مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۱۴ متر مربع شامل ۸ پایه به نشان ۸ سال دفاع مقدس طراحی شده‌ است که المان در بالا از تکثر به یک وحدت می رسد که نماد وحدت رنگین کمان اقوام و سرزمین برادری در استان گلستان است.
 
شهردار گرگان خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه در ۵ ماه برنامه ریزی شده است که با توجه به فرمایش استاندار امیدواریم در هفته دولت به بهره برداری برسد.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بعضی از ملت‌های مسلمان لکه ننگ حمایت از صهیونیست‌ها را از کشورشان پاک کنند
  • حفاظت از محیط زیست؛ آموزه ای دینی وتوصیه بزرگان است
  • توصیه امام جمعه قم خطاب به مسئولان برای ایجاد وحدت
  • جزئیات برگزاری مراسم شب‌های قدر در اردبیل اعلام شد
  • برنامه های معنوی « شب قدر» اردبیل از شبکه های اجتماعی پخش می شود
  • اطلاعیه دفتر امام جمعه اردبیل در خصوص برنامه شب‌های قدر
  • بیانیه روحانیون اهل سنت آذربایجان غربی در محکومیت جنایات اخیردر بیمارستان شفاء غزه
  • دیدار نوروزی مسئولان اجرای استان با امام جمعه اردبیل
  • روحانیان و ائمه‌جمعه اهل‌سنت آذربایجان‌غربی جنایات اخیر رژیم‌صهیونیستی را محکوم کردند
  • المان شهید گمنام نماد وحدت و برادری در استان گلستان است