Web Analytics Made Easy - Statcounter

باوجود گذشت حدود یک قرن از ورود شناسنامه به سیستم اداری ایران، صد‌ها هزار نفر از مردم استان سیستان و بلوچستان از داشتن هویت و شناسنامه ایرانی محروم هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حنانه جانمحمدی؛ * چیزی حدود صد سال از ورود شناسنامه به ایران می‌گذرد، ولی همچنان افراد و قبیله‌هایی هستند که در این مرز و بوم زندگی می‌کنند؛ اما شناسنامه ایرانی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بی‌شناسنامه‌ها بی‌هویت اند؛ با اینکه ریشه‌شان به این خاک گره خورده و بخشی جدا نشدنی از تاریخ چند هزار ساله ایران هستند؛ اما به رسمیت شناخته نمی‌شوند. در هیچ انتخاباتی حق رای ندارند. در سرشماری‌ها به حساب نمی‌آیند و مثل اشباح سرگردان، حق زیستن از آن‌ها سلب شده‌ است. همین باعث شده که بی‌شناسنامه‌ها در بدترین شرایط، زندگی خود را پیش ببرند؛ چراکه آن‌ها سندی برای اثبات هویت ایرانی خویش ندارند. در دهه‌های گذشته به دلایلی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مرکز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل یا بیابان، کمبود درآمد و مشکلات دیگر این افراد موفق به دریافت شناسنامه نشده اند.

آمار‌های غیررسمی وجود ۱۰۰ هزار بی‌هویت بومی در سیستان و بلوچستان را تایید می‌کند، اما طبق جوابیه ثبت احوال به یکی از خبرگزاری‌ها، ۳۰ هزار شناسنامه برای بی‌هویت‌ها از سال ۱۳۹۲ تا سال گذشته صادر شده‌ است. هرچند که باتوجه به گفته بومیان یک دنیا تفاوت میان اظهار نظر مسئولان تا واقعیت وجود دارد. دل‌نشین نیست که آن‌ها را بی‌هویت بنامیم، ولی چاره‌ای جز این و لغتی که بتواند بار سنگینی که به دوش آن‌هاست را به تصویر بکشد در دست نداریم. افرادی که با وجود وضعیت بد معیشتی حق دریافت یارانه هم ندارند. در حالی‌ که اساس اجرای این طرح، حمایت از مستضعفان بوده است.

طبق شواهد موجود، شماری از اهالی جنوب استان سیستان و بلوچستان که برخی بالای ۴۰ تا ۵۰ سال سال سن دارند، هنوز شناسنامه ندارند. چند هزار نفر در این استان، فاقد شناسنامه هستند که از این تعداد دست کم ۵۰۰ نفر در دهستان توتان و مُهمدان این شهرستان در پایین‌ترین سطح استاندارد زندگی می‌کنند. شاید ندانیم که بی‌شناسنامه‌ها در بخش بنت استان از انواع خدمات عمومی نظیر دریافت یارانه، بیمه درمانی، حساب بانکی، دریافت انشعاب آب، برق، تلفن و سایر موارد محروم هستند و حتی نمی‌توانند سفر کنند. همه این اتفاقات در حالی رقم می‌خورد که این افراد در نهایت آسیب‌پذیری می‌بایست زیر پوشش نهاد‌های حمایتی از جمله بهزیستی و کمیته امداد قرار گیرند، ولی متاسفانه حتی از دریافت یارانه نقدی نیز محروم مانده‌اند. به گفته ساکنین محلی جنوب سیستان و بلوچستان فاقدین شناسنامه غالبا بی سواد بوده و از حقوق شهروندی خود اطلاعی ندارند.   پیشنهاد تخصیص یارانه برای بی‌شناسنامه‌ها
حبیب‌اله دهمرده، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در خصوص افراد بی‌شناسنامه استان سیستان و بلوچستان به ما می‌گوید: تعداد زیادی از افراد فاقد شناسنامه مدعی هستند که ایرانی بوده، اما اجداد آن‌ها به دلیل اینکه سال‌ها در کشور‌های همسایه زندگی کرده بودند، فاقد شناسنامه ایرانی هستند و اثبات این امر نیز پروسه طولانی را ایجاد کرده است. هم‌اکنون تعدادی از ارگان‌ها و وزارتخانه‌های مربوطه در این منطقه با انجام آزمایش DNA در حال شناسایی افراد ایرانی از غیرایرانی هستند تا بر اساس هویت افراد ایرانی برای آن‌ها شناسنامه صادر شود.  
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به نحوه حمایت از افراد نیازمند فاقد شناسنامه در حوزه انتخابیه‌اش، اظهار می‌کند: بنده پیشنهاد دادم که تحت عنوان جمعیت فاقد شناسنامه برای این افراد چه ایرانی چه غیرایرانی مبلغی در نظر گرفته شود تا آن‌ها هم بتوانند از حداقل مبلغی که برای هر فرد ایرانی در قالب یارانه پرداخت می‌شود، بهره‌مند شوند. در دهه‌های گذشته به دلایلی همچون نبود نمایندگی ثبت احوال در محل، دوری از مرکز شهرستان و فقدان راه ارتباطی مناسب، بی سوادی و ناآگاهی از مزایای شناسنامه، زایمان در منزل یا بیابان، کمبود درآمد و مشکلات دیگر این افراد موفق به دریافت شناسنامه نشده اند.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید می‌کند: البته دستگاه‌های حمایتی، خیرین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این افراد حمایت کرده و بسته‌هایی را به طور عادلانه بین آن‌ها توزیع می‌کنند، اما لازم است مبالغی نیز هر چند محدود ماهانه به این افراد نیز پرداخت شود و باید بودجه این بخش به طور مجزا در اختیار فرمانداری‌ها قرار گیرد تا بر اساس شناختی که از این منطقه دارند بین این افراد توزیع کنند.

آزمایش تشخیص هویت یا دی ان‌ای تنها راه شناسایی هویت ایرانی بی‎شناسنامه‎ها است. حالا در جایی مثل زاهدان، مشکل کیت آزمایش دی ان‌ای مطرح است، اما حتی در صورت وجود کیت، انجام این آزمایش برای خانواده‌های بی شناسنامه که معمولا هم خانواده‌هایی فقیر هستند، براحتی ممکن نیست. هزینه این آزمایش که با حکم قضایی انجام می‌شود، بر اساس آخرین اعلام پزشکی قانونی نزدیک به ۲۲۰ هزار تومان بود که این هزینه البته جدا از انجام پروسه اداری و هزینه‌های رفت و آمد و درخواست دریافت شناسنامه است.   بی‌دردسری بروز خشونت برای بی‌هویت‌ها 
امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار دانشجو می‌گوید: فرضیه حضور مردم افغانستان در بین بلوچ‌های بی‌شناسنامه، یکی از بهانه‌های همیشگی برای کش‌دارتر شدن پروسه رسیدگی به این افراد است. ولی موضوعی که اهمیت دارد، خطرناک بودن افراد فاقد هویت و شناسنامه برای جامعه و زندگی اجتماعی است.  
کمالی می‌گوید: نباید این افراد را به حال خود رها کنیم. آن‌ها به دلیل سواد و آگاهی پایین در گذشته اقدام به دریافت شناسنامه نکردند و اکنون باید مجددا سیستمی را طراحی کرده و به اوضاعشان سامان بدهیم. حتی از سمت نهاد‌های دولتی تحقیقاتی صورت گرفته و ایرانی بودن بسیاری از این افراد ثابت شده است. در این میان انسان‌هایی هستند که به دلایلی شناسنامه ندارند، اما خواهر و برادرشان از هویتی ایرانی برخوردار هستند.

این فعال دانشجویی اظهار می‌کند: در این میان، یک موضوع امنیتی هم اتفاق می‌افتد. نباید به فرض اینکه این افراد چون اکثرا تابعیت افغانستانی دارند و ایرانی نیستند از ثبت هویتشان خودداری کرد؛ چراکه این اتفاق حساسیت‌ها را بیشتر می کند. تصور کنید که بروز خشونت و جنایت برای یک فرد بی‌شناسنامه به مراتب راحت‌تر از کسی است که تمام اطلاعاتش در ثبت احوال وجود دارد. آن‌ها بی هویت هستند و هر آن با بروز اشتباهی از ایران فرار می‌کنند یا خودشان را از دید مردم پنهان می‌کنند و نهاد‌های امنیتی راهی برای دسترسی به آن‌ها ندارند.

سرزمین سیستان و بلوچستان را هرطور که بخوانی و ببینی غم‌انگیز است. در گزارش‌های متعدد به بررسی محرومیت گسترده در این استان پرداخته‌ایم و به هر قسمت آن که نگاه می‌کنیم، صدای درد دیگری از سوی دیگر استان نظرمان را جلب می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان شناسنامه بی شناسنامه ها بی هویت بلوچستان محرومیت زدایی استان سیستان و بلوچستان دریافت شناسنامه بی شناسنامه ها فاقد شناسنامه ثبت احوال برای بی بی هویت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۰۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان، بسته خبری تلنگر چهارشنبه هر هفته موضوعات انتقادی سیستان و بلوچستان را به تصویر می‌کشد.

شما هم می توانید سوزه های تلنگری را به شماره ۰۵۴۳۱۱۶۵۰۱۶ اعلام کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!
  • امدادرسانی آتش‌نشانان به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان
  • چهارشنبه این هفته سیستان وبلوچستان ودغدغه‌های شما هم استانی‌ها
  • ببینید | ناگفته‌های دردناک و تلخ زنان سیستان و بلوچستان درباره آب؛ آواره‌ایم!
  • ستون خیمه هویت ایرانی شعر است/فصل دوم برنامه به اوایل تابستان خواهد رسید + فیلم
  • هشدار نارنجی هواشناسی در سیستان و بلوچستان
  • رادیو باسابقه‌ترین رسانه در صداوسیمای سیستان و بلوچستان
  • تاکید ولی فقیه در سیستان و بلوچستان بر نقش مردم در توسعه
  • امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان