Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابینه عراق روز گذشته در نشستی تصمیم به تعویق برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی از ششم ژوئن سال ۲۰۲۱ به دهم اکتبر همین سال میلادی گرفت که این موضوع واکنش احزاب، برخی شخصیت‌های سیاسی، حقوقدانان و کارشناسان و تحلیلگران عراقی را به دنبال داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، یکی از وعده‌های دولت «مصطفی الکاظمی» برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بود و مقامات عراقی از جمله نخست وزیر این کشور موعد ششم ژوئن را برای این انتخابات تعیین کردند و همواره بر روی آن اصرار می‌کردند تا اینکه چند روز قبل، کمیساریای عالی انتخابات عراق در نامه‌ای خطاب به «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر این کشور پیشنهاد داد انتخابات زودهنگام در 16/10/2021 برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نامه «جلیل عدنان خلف»، رئیس کمیساریای عالی انتخابات خطاب به الکاظمی آمده است، در راستای دغدغه‌مندی این کمیساریا برای برگزاری انتخاباتی کامل، سالم و عادلانه و نیز نظر به پایان یافتن مدت زمان مشخص شده برای ثبت‌نام ائتلاف‌های سیاسی و اندک بودن ائتلاف‌های ثبت‌نام شده در اداره امور احزاب و تشکل‌های سیاسی و لزوم تمدید زمان ثبت‌نام ائتلاف‌ها و نامزدها و نیز دادن فرصت و مجال به کارشناسان سازمان ملل و ناظران بین‌المللی برای نقش‌آفرینی در تحقق بیشترین میزان نظارت و شفافیت در فرایند انتخابات آتی و تضمین سلامت و هم‌خوانی آن با تصمیم هیات دولت در گسترش ثبت‌نام هوشمند و دادن زمان کافی به مشمولان و تکمیل همه آمادگی‌های فنی لازم و همچنین تمدید زمان ثبت‌نام ائتلاف‌ها، همه این امور مستلزم تمدید موعد اعلام شده انتخابات و امری اجتناب ناپذیر بود.

تغییر زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق

 

در این نامه آمده است: بعد از بازبینی زمانبندی فرایند انتخابات که از سوی اداره انتخاباتی با مشورت سازمان ملل تعیین شده بود، کمیساریای انتخابات در جلسه خود در مورخه 17/1/2021 تصمیم گرفت تا روز 16/10/2021 را به عنوان زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام پیشنهاد دهد.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق پیشتر 6 ژوئن 2021 را به عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرده بود.

با وجود اینکه کمیسیون عالی انتخابات عراق آمادگی خود را از نظر فنی برای برگزاری انتخابات اعلام کرد، اما از نیازمندی‌اش به زمان کافی برای ثبت اسامی ائتلاف‌ها و سایر اقدامات خبر داد. به ویژه اینکه انتخابات آینده به صورت چند حوزه‌ای برگزار می‌شود و دو میلیون رأی اولی نیز در انتخابات آینده از حق رأی برخوردار شده‌اند.

واکنش‌ها به تعویق موعد برگزاری انتخابات عراق چه بود؟

در این راستا، روز گذشته دولت عراق از تعویق موعد برگزاری انتخابات پارلمانی از ششم ژوئن سال جاری میلادی به دهم اکتبر 2021 خبر داد که تعویق برگزاری انتخابات واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

فراکسیون صادقون: الکاظمی در صدد سروسامان دادن به اوضاع خود است

 «احمد الکنانی» از فراکسیون صادقون در پارلمان عراق اعلام کرد که کمیساریای عالی انتخابات مجبور به تعویق موعد برگزاری انتخابات پارلمانی شد.

وی افزود: تعویق انتخابات ربطی به اقدامات کمیساریا ندارد بلکه هدف این است که الکاظمی اوضاع خود را سرو سامان دهد و بتواند به شکل کامل صفوف احزاب وابسته به خود را تحکیم بخشد و از این رو کمیساریا مجبور به تعویق انتخابات شده است.

سخنگوی کمیساریای انتخابات: ما درخواست تعویق دادیم

«جمانه الغلای» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات عراق درباره تعویق انتخابات پارلمانی از ژوئن به اکتبر آینده اعلام کرد: تعویق موعد برگزاری از ماه ژوئن به اکتبر طبق توافق اعضای کمیساریا و نخست وزیر در نشست روز سه شنبه انجام شد. کمیساریا درخواست تعویق به دلایلی که مهمترین آن ثبت ائتلافات جدید و گشودن مجال بیشتر برای به روز رسانی اطلاعات و نیز تکمیل همه آمادگی‌های فنی و لجستیک مربوط به انتخابات است را داد.

مقتدا صدر: اجازه تعویق دوباره را نخواهیم داد

رهبر جریان صدر عراق در صفحه توئیتر خود نوشت که اگر عمری باقی بماند، اجازه نخواهد داد انتخابات این کشور بار دیگر به تعویق بیفتد.

وی افزود: طی این مدت همگان باید با داشتن روحیه ملی و میهنی، برای موفقیت و پایان آن به کامل ترین و بهترین شکل ممکن تلاش کنند و از مشاجرات و تنش‌ها خودداری کنند.

وی تأکید کرد که همگان باید مراقب توطئه مفسدان چه در رابطه با قانون انتخابات و چه دخالت در کار کمیسیون انتخابات یا هر چیز دیگری که به مردم آسیب برساند، باشند.

حزب اسلامی: این آخرین تعویق موعد برگزاری انتخابات خواهد بود

حزب اسلامی عراق هم در واکنش به این موضوع اعلام کرد: برگزاری انتخابات مسئولیتی ملی و واجب الاجراست و امیدواریم که این آخرین باری باشد که تعویق انجام می شود بدون اینکه تعللی در کار باشد.

این حزب بیان کرد: خواسته عراقی‌ها برگزاری انتخابات زودهنگام است واولویت با اصلاحات است. در عین حال برگزاری انتخابات شفاف هم مهم است.

استقبال حزب بارزانی از تعویق انتخابات

«ریبین سلام» از حزب دموکرات کردستان عراق هم در واکنش به این تصمیم آنرا تصمیمی خوب ارزیابی کرد و گفت: زمان کافی و شرایط  بستر لازم برای موفقیت انتخابات باید فراهم باشد.

وی افزود: باید بستر مناسبت فراهم شود، به روزرسانی اطلاعات رای دهندگان به زمان نیاز دارد، خانواده‌های آواره باید به مناطق خود بازگردند و دیگر شرایط برگزاری انتخابات موفق از جمله حل و فصل مناطق مورد منازعه باید نهایی شود.

ائتلاف فتح: دولت الکاظمی از برگزاری انتخابات زودهنگام طفره می‌رود

«محمد کریم» نماینده وابسته به ائتلاف فتح عراق گفت: دولت الکاظمی از برگزاری انتخابات زودهنگام طفره می‌رود. شماری از کارکنان هنوز اطلاعاتشان به روز نشده است و کارت‌های بیومتریک نگرفته‌اند. دولت ناتوان از فراهم آوردن شرایط لازم برای برگزاری انتخابات است.

حقوقدان عراقی: این مخالف اراده ملت عراق است

«علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق هم تعویق در برگزاری انتخابات زودهنگام را مخالف اراده ملت و تظاهرات کنندگان عراقی دانست.

وی افزود: تعویق انتخابات به منظور دادن فرصت به سازمان ملل برای نظارت بر آن مردود است زیرا این نظارت نمایشی است. نماینده سازمان ملل گزارش و دیدگاه خود را درباره انتخابات اعلام می‌کند. کمیساریای عالی انتخابات 300 میلیون دلار طبق قانون تامین مالی انتخابات پول دریافت کرده است و بهانه‌ای ندارد. این تعویق مخالف اراده ملت عراق است.

نماینده سابق پارلمان عراق: این بی توجهی به خواست مرجعیت است

«محمد اللکاش» نماینده سابق پارلمان عراق از این تصمیم به عنوان بی‌توجهی به خواست مرجعیت دینی که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شده بود، یاد کرد.

وی به شبکه العهد گفت: درخواست برگزاری انتخابات زودهنگام به علت شرایط بد عراق است. کمیساریا بارها آمادگی خود را برای برگزاری انتخابات اعلام کرده است پس چه شده است که نظر خود را تغییر داده است. بازدید سفیران آمریکا و انگلیس از مقر کمیساریای انتخابات دخالت آشکار در امور داخلی عراق است.

مقام سابق عراقی: این دیگر نامش انتخابات زودهنگام نیست

«بهاء الاعرجی» معاون نخست وزیر پیشین عراق هم اعلام کرد: با تعویق انتخابات دیگر نمی‌توان نامش را انتخابات زودهنگام دانست و این نادیده گرفتن اراده ملت عراق است.

تحلیلگران عراقی: این اقدامی سیاسی و فرصت طلایی برای الکاظمی است

«کریم الکرعاوی» تحلیلگر مسائل سیاسی عراق ضمن انتقاد شدید از تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام، تصریح کرد: این کار، یک اقدام سیاسی بود. احزابی که در ساختار قدرت حضور دارند، می‌خواهند با این کار، دیگر احزاب را از ایجاد تغییر ناامید و مأیوس سازند.

«ولید ابراهیم» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی عراق گفت: تعویق زمان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق باعث شد تا دیگر موضوع زودهنگام بودن انتخابات معنا و مفهوم خاصی نداشته باشد. زودهنگام بودن انتخابات، مفهوم خود را از دست داده است.

این کارشناس عراقی در ادامه یادآور شد: علیرغم اینکه کمیساریای عالی انتخابات برای توجیه تعویق انتخابات تلاش می‌کند، به تأخیر انداختن این انتخابات یک موضوع فنی نبوده است، بلکه یک موضوع کاملاً سیاسی بوده است.

«حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراقی هم اعلام کرد: تعویق برگزاری موعد انتخابات گامی قابل پیش بینی برای ماندن بیشتر دولت الکاظمی در قدرت بود. طرف‌هایی که پست‌های وزارتی و مناصب حاکمیتی به دست آورده‌اند حاضر به از دست دادن فرصت طلایی که شرایط کنونی برای آنها به وجود آورده است، نیستند.

وی افزود: دستاوردهای این طرف‌ها و نیز سهم بیش از 26 درصدی که اقلیم کردستان عراق از بودجه به دست آورده، سبب شده است که بارزانی و متحدانش در بغداد آسوده خاطر باشند و حقوق استان‌های محروم جنوب نادیده گرفته شود. از این رو در راستای تعویق موعد برگزاری انتخابات برای استفاده از این فرصت طلایی که دیگر دست نمی‌دهد، فراهم شده است. نکته جالب این است که انتخابات را زودهنگام می‌خوانند در حالی که دیگر با توجه به تعویق آن به اکتبر آینده نمی‌توان این ویژگی را به آن اطلاق کرد.

تعویق انتخابات فنی یا پشت پا زدن به وعده‌ها؟

 شبکه الجزیره در گزارشی با اشاره به تغییر موعد برگزاری انتخابات عراق اعلام کرد: دولت عراق موعد جدیدی برای انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق تعیین کرد؛ آیا این به دلایل فنی است یا سرباز زدن از وعده‌ها؟

تصمیم تعویق موعد برگزاری انتخابات با واکنش‌های موافق و مخالفت روبرو گردیده است. به طوری که مقتدی صدر مراتب ناخرسندی خود را ابراز داشته است. ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» هم ناخرسندی خود را ابزار داشته است و آنرا مغایر با توافق صورت گرفته مبنی بر اینکه ظرف حداکثر یکسال از تشکیل دولت تشکیل شود، دانسته است.

 ائتلاف فتح نگرانی خود را از بابت اینکه تعویق‌های دیگری در کار باشد تا به سال 2022 فرا برسد، اعلام کرد و تاکید کرد که تعویق دیگری را نمی‌پذیرد.

 ائتلاف القوی العراقیه به ریاست «محمد الحلبوسی» هم اعلام کرد که تغییر موعد برگزاری انتخابات زودهنگام به مثابه سرباز زدن از وعده‌های دولت و شانه خالی کردن از تعهداتش در برابر ملت عراق است. این ائتلاف تاکید کرد که این به مثابه فرار از توافق اخیر و اجماع روسای عراقی و گروه‌های سیاسی مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر آن است.

 «رشید العزاوی» دبیرکل حزب اسلامی عراق هم اعلام کرد که تامین شفافیت انتخابات مهمتر از برگزاری آن در زمان کنونی است. «آثیل النجیفی» استاندار سابق نینوا هم مجلس عراق را به بازی با موعد انتخابات و ریشخند کردن ملت عراق متهم کرد.

«علی البیاتی» عضو کمیساریای عالی انتخابات، تعویق انتخابات را فرصتی برای دولت عراق به منظور کسب اعتماد ملت عراق و اقدام جدی برای کسب اعتماد از دست رفته به روند سیاسی و نهادهای دولت قلمداد کرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زمان برگزاری انتخابات پارلمانی تعویق موعد برگزاری انتخابات برگزاری انتخابات زودهنگام کمیساریای عالی انتخابات برای برگزاری انتخابات تعویق انتخابات انتخابات عراق هم اعلام ملت عراق ائتلاف فتح سازمان ملل نخست وزیر اراده ملت ائتلاف ها وعده ها ثبت نام عراق هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور حسن یزدانی در تیم ملی به تعویق افتاد

با اینکه طبق لیست اعلام شده از سوى فدراسیون کشتى قرار بود حسن یزدانى از امروز در اردوى تیم ملى بعد از شش ماه غیبت به دلیل عمل جراحى کتف حاضر شود، این اتفاق به اردوى بعدى موکول شد.

طبق اعلام فدراسیون حسن یزدانی که در مدت توانبخشی خود به دلیل عمل جراحی کتف، تمرینات خود را با گرفتن برنامه و هماهنگی با کادر فنی انجام می‌داد، در این اردو نیز به دلیل کامل شدن روند فیزیوتراپی در اردو حضور نخواهد یافت و به صورت انفرادی تمرینات خود را پیگیری می‌کند.

بر این اساس حسن یزدانی در اردوی بعدی تیم ملی کشتی آزاد به جمع نفرات دعوتی اضافه خواهد شد و قرار است در خردادماه در تورنمنت ارمنستان محک بخورد.

منبع: ورزش سه

tags # حسن یزدانی سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • روزی که رژیم بعث عراق به کاربرد سلاح‌های شیمیایی محکوم شد
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • تکذیب کشف خودروی بمب‌گذاری شده در موصل
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • حضور حسن یزدانی در تیم ملی به تعویق افتاد
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • تاکید ایران و عراق بر پیشبرد توافقتنامه امنیتی دو کشور
  • متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره دلایل کمبود و گرانی دارو