Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط خاصی که دارد باید مسئولین توجه ویژه ای به آن داشته باشندو مردم مشکلات خود را از مسئولین مطالبه کنند در همین راستا تلاش برای تقویت امر به معروف و نهی از منکر و روحیه مطالبه گری در این استان امری ضروری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط سنتی خاصی که دارد امر به معروف و نهی از منکر به خوبی در آن قابل تبیین و اجرایی شدن است به عنوان نمونه در حوزه حجاب و عفاف در وضعیت مطلوبی قرار دارد چرا که در این استان هنوز سنت‌های حسنه مردم‌داری و ریش‌سفیدی رواج دارد و بسیاری از اختلافات و موارد خانوادگی توسط بزرگان طائفه و شوراهای حل اختلاف دادگستری ختم به خیر شده و دیگر روانه دادگاه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام ستاد اجرای امر به معروف و نهی از منکر کشور که به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، طی دیدار های مختلف با مسئولین استانی موضوعات مربوط با  امر به معروف و نهی از منکر را تبیین کرد.

حجت الاسلام روح الله میرزایی در دیدار با اصحاب رسانه تاکید کرد:  اصحاب رسانه گزارش و خبری که آماده می ‏کنند مبنای کارشان حتما یک منکر یا معروف است که یا یک نقطه ضعفی دیده که درصدد رفع آن ‏هستند یا یک مسئله مثبتی را ترویج می کنند.‏

وی گفت:  در ماده ۸۹ قانون آمده که هیچکس حق ندارد مانعی بر سر راه آمران ایجاد کند اگر مانع ایجاد کرد مجرم است و ستاد امر به معروف و نهی از منکر موظف است که طبق قانون از آمران دفاع کند و تاکید کرد اگر کسی برای امر به معروف و نهی از منکر برای رسانه مانع ایجاد کرد مجرم است، قابلیت پیگیری دارد و ما برخورد می‌کنیم.

نگاه رئوفانه و ویژه‌ای به آمران به معروف و ناهیان از منکر

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌و‌بلوچستان نیز در دیدار قائم مقام و مسئول امور استان‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور بر نگاه رئوفانه و ویژه‌ به آمران به معروف و ناهیان از منکر  تاکید کرد و گفت: مطالبه جدی ما از قوه قضائیه این است که در کنار ارائه آموزش‌های تخصصی، نگاه رئوفانه و ویژه‌ای به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشد.

آیت‌الله مصطفی محامی گفت: فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس با فضاهای مختلف جامعه کم است و هنوز جای خالی، کار نکرده و راه نرفته زیادی وجود دارد، باید طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، امر به معروف و نهی از منکر چه با واسطه و چه بی واسطه دنبال شود که انجام آن با واسطه و توسط مردم بسیار مطلوب است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تاکید کرد: مطالبه‌گری‌ها فارغ از بحث‌های جناحی و سیاسی انجام شود و در پایان، محصول آن مشخص باشد و برای احیای این واجب فراموش شده باید یارگیری داشته باشیم زیرا که وضعیت کنونی فاصله زیادی از وضعیت مطلوب دارد و فاصله گرفتن از امر به معروف و نهی از منکر به معنای فاصله گرفتن از مجموعه معارف اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر وسیله و ابزار اقامه سایر فرائض الهی است که در صورت فراموشی، سایر فرائض هم فراموش می‌شود.

دادستانی زاهدان جزو الگوهای برتر کشوری است

قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در دیدار با دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان وبلوچستان نیز گفت: پس از انتصاب آیت‌الله رئیسی به ریاست قوه قضائیه، اقدامات خوبی برای حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در کشور انجام شد که در همین راستا نیز طی توافقی که میان ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور وقوه قضائیه صورت گرفت، کمیت و کیفیت آن نیز افزایش یافت.

وی افزود: استفاده از یک وکیل خبره در پرونده‌های ویژه امر به معروف و نهی از منکر جزو بندهای این توافق بود که به مرحله عملیاتی نیز رسیده و تاکنون بالغ بر 400 پرونده با حضور وکلایی که معرفی شده‌اند بررسی شده است که اقدام خوبی برای حمایت از آمران به معروف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس نظرسنجی صورت گرفته از میان جامعه آماری که به صورت تشریحی نیز بوده است افزون بر 60 درصد مردم ترس از عدم حمایت و تاثیرگذاری را علت اصلی دور شدن خود از این دو فریضه مهم دانستند که ما نیز قصد داریم با سلسله اقداماتی که انجام می‌دهیم جرات و جسارت شهروندان را برای احیا فریضتین بالا ببریم.
به گفته قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور؛ رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات مکتوب نقش موثری در ترویج این فرهنگ دارند که طی این مدت تعامل دوطرفه خوب و موثری ایجاد شده است.

حجت الاسلام میرزایی افزود: مطالبه جدی ما از قوه قضائیه این است که ضمن ایجاد یک شعبه مختص رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر، در مبحث آموزش آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز ورود کند که در این راستا نیز ستاد کشور و معاونت‌های رسانه و آموزش در سراسر استان‌ها آماده همکاری هستند.

وی ادامه داد: گاهاً مواردی مشاهده می‌شود که مطالبه‌گر از روی عدم اطلاع قضایی برخی لغات و الفاظ را به کار می‌برد که نیت اهانت نداشته و صرفاً به قصد اصلاح جملاتی را بیان کرده اما اتهاماتی مانند تشویش اذهان عمومی به وی مرتبط می‌شود که از قضات قوه قضائیه درخواست داریم در این زمینه نیز کمال همکاری را داشته و با نگاهی رئوفانه و آگاهی‌رسان با آمران به معروف و ناهیان از منکر برخورد کنند.


آموزش صحیح شیوه های درست مطالبه گری در سیستان و بلوچستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان وبلوچستان نیز در این دیدار اظهار داشت: احیای امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف الهی است که همگان باید در این راه تلاش کنند و دادستانی زاهدان نیز ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان وبلوچستان را به عنوان بازوی توانمند خود در این استان می‌داند.

مهدی شمس آبادی خاطرنشان کرد: دادستانی زاهدان نیز قطعاً از مطالبه‌گران و آمران به معروف و ناهیان از منکر در چارچوب قانون حمایت می‌کند که در همین راستا نیز یکی از شعب این دادستانی به طور خاص برای رسیدگی به پرونده‌های این حوزه تعیین شده است.
وی تاکید کرد: دادستانی نیز تعامل بسیار خوب و تنگاتنگی با پرسنل فعال و انقلابی این ستاد دارد که در دوره آموزشی برگزار شده توسط این ستاد، از اساتید و قضات خبره این دادستانی به عنوان مربی استفاده شد و چارچوب و شیوه‌های لازم مطالبه‌گری صحیح آموزش داده شد و این آمادگی وجود دارد که با توان بیشتری بر سطح این تعاملات بیفزائیم.

فعالیت هزار و ۱۰۰ گروه جهادی تخصصی در زمینه احیای امر به معروف و نهی از منکر


مدیرکل امور استان‌ها ودستگاه‌های اجرایی ستاد امر به معروف ونهی ازمنکر کشور نیز در این دیدار گفت: به فضل الهی ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستان وبلوچستان نیز با مدیریت خوب و استفاده از ظرفیت نیروهای جوان و با انگیزه انقلابی، جزو 5 استان برتر کشور است که طبیعتاً فعال کردن بیش از پیش گروه‌های جهادی در عرصه‌های تخصصی 16 گانه می‌تواند در ارتقاء این رتبه و رشد سطح مطالبه‌گری مردم بیفزاید.

حجت الاسلام حامد ترکاشوند گفت: رویکرد جدید و پویاسازی این ستاد بر توجه بیش از پیش به این واجب الهی مغفول مانده و تبیین روش‌های جدید تاکید دارد.

وی با بیان اینکه هرزمان نامی از امر به معروف آورده می‌شود بحث عفاف وحجاب مطرح می‌شود افزود: امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های مختلفی دارد که اگر بتوانیم مطالبه‌گری را به درستی در جامعه تشریح و تخصصی کنیم موج عظیم مردم به این فریضه الهی می‌پیوندند.

وی خاطرنشان کرد: امروز ستاد با دو معاونت مطالبه‌گری واجتماعی و معاونت فرهنگ، آموزش و رسانه وارد میدان شده که نیازمند همراهی مسولین استانی هستیم تا این دو واجب الهی به خوبی احیا شود که در راستای تحقق این موضوع تاکنون یک هزار و 100 گروه جهادی تخصصی در سطح کشور پس از دریافت مجوز از این ستاد، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

حجت الاسلام ترکاشوند ادامه داد: مدیرکل امور استان‌ها ودستگاه‌های اجرایی ستاد امر به معروف ونهی ازمنکر کشور در پایان گفت: خوشبختانه تعامل بسیار خوب و سازنده‌ای میان دادستانی زاهدان و ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان برقرار شده که این امر می‌تواند آثار و برکات فرهنگی، امنیتی و اجتماعی بسیاری برای مردم استان داشته باشد که از این حیث می‌توان گفت دادستانی زاهدان در ردیف رتبه‌های اول تا دوم کشور قرار گرفته است.


 

پایان پیام/714

منبع: شبستان

کلیدواژه: امر به معروف ستاد امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف و نهی از منکر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور آمران به معروف و ناهیان از منکر سیستان و بلوچستان سیستان وبلوچستان دادستانی زاهدان بلوچستان نیز حجت الاسلام مطالبه گری قوه قضائیه قائم مقام استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند نیست/ بیش‌تر فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب، قدیمی است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  محمدحسین طاهری آکردی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره «طرح نور» گفت: اردیبهشت ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهادها یکی از اعضای این ستاد است. مسؤلیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است.

وی افزود: ضابطین ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی و جهادی هستند. اگر ستاد عفاف و حجاب از ما درخواست نیرو کند تشکل‌های مردمی و ضابطین ما آماده همکاری هستند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعالیت فرهنگی و آموزشی دارد اما در طرح نور کار امنیتی است و فراجا بطور مستقیم با این طرح سر و کار دارد اما من یک درخواستی کرده‌ام آن هم این است که اگر کسی دستگیر شد با او برخورد قهری نشود بلکه این افراد را به ستاد امر به معروف و نهی از منکر معرفی کنند تا ما با آموزش‌های مجازی و کار فرهنگی کار را پیش ببریم.

طاهری آکردی بیان کرد: این تفکری که برخی از مردم دارند که ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند است، غلط است. وظیفه ستاد ما فقط محدود به حوزه عفاف و حجاب نیست بلکه ما مطالبه‌گری از دولت، نظارت مردم بر مردم و نظارت مردم بر دولت را نیز در وظایفمان داریم. فرمانده و نهاد بالادستی در حوزه عفاف و حجاب ستاد عفاف و حجاب است البته کارشناسان ما در ستاد امر به معروف نیز نظرات و پیشنهاداتشان را مطرح می‌کنند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: وظیفه اصلی ستاد ما در حوزه عفاف و حجاب پیشگیری و آموزش است. ما آموزش به کسی که پول گرفته تا بی‌حجابی را ترویج کند و با برنامه‌ریزی‌های امنیتی دست به کشف حجاب زده را مطرح نمی‌کنیم چون این یک مسئله امنیتی است و نیاز به برخورد قضائی دارد. منظور ما آموزش به افرادی است که آگاهی ندارند یا تحت تاثیر جو قرار گرفته‌اند. بسیاری از افراد از قوانین اطلاع کافی ندارند و از جرم بودن یا نبودن برخی موارد اطلاع ندارند. در آموزش مجازی اصول اعتقادی، آیات قرآن کریم، احادیث و سیره اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بیانات امامین انقلاب، مباحث حقوقی و... وجود دارد.

وی ادامه داد: من پیگیری کردم و مشخص شد بسیاری از فیلم‌های درگیری با متخلفان که اخیراً در فضای مجازی پخش می‌شود مربوط به سال گذشته است که دارند به اسم درگیری‌های امسال آن ها را بازنشر می‌کنند. بسیاری از افراد از روی عناد و دشمنی بی‌حجابی یا بدحجابی نمی‌کنند بلکه خیلی از اوقات سهوی است و با یک تذکر لسانی رعایت می‌کنند. ما از طرح نور چنانچه درست اجرا شود دفاع می‌کنیم اما یک نکته‌ای در اینجا وجود دارد؛ مثلا ما از قوانین راهنمایی و رانندگی حمایت می‌کنیم ولی اگر افسر راهنمایی و رانندگی رشوه گرفت به این معنا نیست که ما از آن افسر متخلف دفاع می‌کنیم. در طرح نور هم ما از مأموران اجرایی که برخورد اشتباه داشته باشند دفاع نمی‌کنیم. همانطور که در بیانیه فراجا هم اعلام شد اگر تخلفی از سوی مأموران فراجا صورت گرفت حتما بررسی می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین  محمدحسین طاهری آکردی اذعان کرد: سامانه تشکل‌های مردمی ستاد امر به معروف و نهی از منکر قرار بود اول اردیبهشت افتتاح شود اما به علت رفع نواقص حداکثر تا ۱۰ روز آینده این سامانه راه‌اندازی می‌شود. ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر آماده همکاری برای تأمین نیروهای جهادی از تشکل‌های مردمی و برگزاری کلاس آموزشی در شبکه آموزش مجازی هستیم. در آموزش مجازی نیاز به حضور افراد نیست بلکه با تلفن همراه در منزل نیز می‌توانند دوره آموزشی را طی کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • ستاد حجاب در سال ۱۴۰۲ به ریاست وزیر کشور تشکیل شد
  • یک زن، دبیر ستاد امر به معروف قدس شد
  • لزوم حمایت مقامات قضایی از اهداف مجمع امر به معروف و نهی از منکر
  • افشاگری دبیر ستاد امر به معروف: رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را داد
  • افشاگری دبیر ستاد امر به معروف:رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را داد /رئیس ستاد، وزیر کشور است /از طرح نور حمایت می کنیم اما از مأموران متخلف نه!
  • رئیسی دستور تشکیل ستاد حجاب را صادر کرد
  • ستاد امر به معروف کارش بگیر و ببند نیست/ بیش‌تر فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب، قدیمی است
  • واکنش دبیر ستاد امر به معروف به فیلم‌های درگیری گشت ارشاد
  • واکنش دبیر ستاد امر به معروف به فیلم‌های درگیری هنجارشکنان حجاب
  • لزوم اجرایی شدن مصوبات ستاد امر به معروف و نهی از منکر بافق