Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@05:30:05 GMT

هولکه خوانی خراسان جنوبی ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۲۵۷۱

هولکه خوانی خراسان جنوبی ثبت ملی شد

ایسنا/خراسان جنوبی مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: آئین و مراسم هولکه خوانی خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

سید احمد برآبادی، امروز چهارشنبه یکم بهمن به خبرنگاران گفت: آئین و مراسم هولکه خوانی در ناحیه هردنگ شهرستان خوسف خراسان جنوبی در فهرست میراث معنوی ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه هولک به معنی زنی پاک و عفیف است، افزود: مراسم عروسی صمیمانه، ساده و با نشاط همراه با هولکه خوانی در روستاهای اطراف شهرستان خوسف که به ناحیه هردنگ معروف و مشهور است  برگزار می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه قدمت این مراسم به بیش از ۱۵۰ سال می‌رسد، تصریح کرد: ابیات و اشعاری که خوانده می‌شود در مورد بزرگواری پیامبر(ص) و ۱۲ امام است و بیشتر بر این اعتقاد و باورند که اول زندگی آنها با اشعار و یاد امامان معصوم شروع شود خیر و برکت به زندگی مشترک آنها می‌دهد.

برآبادی ادامه داد: در روستاهای اطراف شهرستان خوسف و ناحیه هردنگ این اشعار و ابیات در موقع حنا بندان و همچنین وقتی که لباس‌های داماد را برتنش می‌کنند خوانده می‌شود.

وی بیان کرد: در مجلس زنان هم دو نفر از زنان بزرگ و سالمند روستا لباس‌های عروس را به تن می‌کنند و هم زمان یکی از بانوان بزرگ و سالمند هولکه را می‌خوانند و اما در جلسه زنان جدای از این اشعار (در مورد ائمه اطهار) شعرهای دیگری هم خوانده می‌شود که بیشتر این اشعار مناسبت داشته و خانواده عروس و داماد بیشتر مفاخر و اوصاف عروس و داماد را به همدیگر بیان می‌کنند.

مسئول حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی  یادآور شد: در مسیر راه که عروس را از خانه پدرش به خانه داماد(حجله) می‌برند یکی از بزرگان در جلو و همراه عروس و بقیه زنان و مردان در پشت سر و همه با هم، هم صدا سوره الرحمن را می‌خوانند؛ این سوره به علت درخشندگی ُ و برجستگی‌های خاصی که دارد عروس قرآن نامیده می‌شود و با توجه به حالت شعر گونه این سوره مناسب این مراسم شادی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی میراث فرهنگی خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش جمهوری اسلامی ایران جلودار خدمت رسانی به مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در حالی که در بیرجند مرکز خراسان جنوبی بارش باران در حال باریدن بود، یگان‌های مختلف نیروهای مسلح مستقر در مرکز استان یک بار دیگر شکوه اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

نماینده ولی فقیه در مراسم روز ارتش با گرامی داشت ایثارگری‌ها و دلاوری‌های نیروهای مسلح جمهوری ایران گفت: به دلیل شرایط موجود در جهان امروز تشخیص حق از باطل کاری مشکل شده است.

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) که فرموده‌اند " در زمانی که تشخیص حق از باطل مشکل می‌شود، فردی از خاندان من که نام او روح الله و معید به امداد الهی است، خواهد آمد که در این زمان پرده‌ها را بر خواهد داشت."، افزود: این اتفاق بزرگ افتاده و خداوند متعال برای نجات بشر روح الله را فرستاده که این موضوع مقدمه‌ای برای پایان افسانه فریب غرب فراهم است.

وی با بیان حدیثی از حضرت علی (ع) هم که نقل شده " در آینده یهود در فلسطین تشکیل حکومت خواهد داد ".، تصریح کرد: هرچند جامعه عربی را با اسلام می‌شناسند اما در این حدیث آمده که جامعه عرب و غیر عرب با هم همراه خواهند شد.

وی تاکید کرد: امروز بسیاری از اعراب می‌گویند که ما باید مانند ایران عمل کنیم نه اینکه نوکر آمریکا و اسرائیل باشیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کشورهای که در منطقه پایگاه مقاومت هستند حمایت خود را از ملت فلسطین نشان داده‌اند و این موضوع سبب رسوایی دشمن شده است.

آیت الله عبادی خاطر نشان کرد: در نظام مقدس اسلامی ایران، ارتش برای مردم و مردم برای ارتش است و مردم ایران اسلامی قدر نیروهای مسلح را می‌دانند لذا در دوران دفاع مقدس با حضور خود در میادین نبرد به صدام سیلی زدند دیگر نتوانست از جای خود بلند شود.

امیر سرتیپ دوم جلیل شاطری فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: امروز

اگر کشوری تجهیزات نظامی نداشته باشد هدفی بسیار مناسب برای دشمن است که خوشبختانه امروز نیروهای مسلح ایران اسلامی در این زمینه به خود کفایی رسیده‌اند و امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به وظیفه خود که ایجاد امنیت است به بهترین شکل عمل می‌کنند.

در ادامه این مراسم یگان‌های حاضر در میدان با اجرای مراسم رژه از مقابل جایگاه و مسئولان استان یک بار دیگر شکوه اقتدار خود را به نمایش گذاشتند.

کد خبر 6080852

دیگر خبرها

  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌های لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • همدلی نیاکی‌ها و اسکی‌ها لاریجان با آیین سنتی ورف چال؛ روزی که زنان پادشاهی می‌کنند
  • سورپرایز قیمت طلا برای عروس و دامادها
  • فیلم/ حمایت یک عروس و داماد از غزه
  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • بازدید از بناهای تاریخی خراسان جنوبی فردا رایگان است
  • نمایش شکوه اقتدار نیروهای مسلح در خراسان جنوبی+ عکس و فیلم
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران جلودار خدمت رسانی به مردم است
  • نمایش شکوه اقتدار نیروهای مسلح در بیرجند + تصویر
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است