Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل از شبکه ان بی سی، کمیته های مختلف در سنای آمریکا بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه بایدن را آغاز کرده اند.

یک روز پیش از آن که «جو بایدن» به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کند، کمیته های مختلف مجلس سنا در جلسه پرسش و پاسخ بررسی صلاحیت پنج تن از گزینه‌ های بایدن را برای تصدی سمت ‌های کابینه او آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

پنج گزینه کلیدی برای کابینه بایدن که در مجلس سنا به پرسش‌ های سناتورهای موافق و مخالف پاسخ می ‌دهند عبارتند از: «آنتونی بلینکن» برای وزارت خارجه، «جنت یلن» برای وزارت خزانه ‌داری، «لوید آستین» برای وزارت دفاع، «الخاندرو مایورکاس» برای وزارت امنیت داخلی و «آوریل هاینز» به عنوان مدیر امنیت ملی.

آوریل هاینز​ گزینه مدیریت سازمان اطلاعات و امنیت ملی آمریکا

حضور آوریل هاینز در مجلس سنا نخستین مورد از بررسی صلاحیت سمت‌ هایی است که جو بایدن برای مدیریت نهادهای امنیتی معرفی کرده است.

هاینز، معاون سابق سازمان سیا و معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست ‌جمهوری باراک اوباما، نخستین زنی است که به عنوان مدیر اطلاعات ملی معرفی می ‌شود.

 

 

آوریل هاینز در ابتدا سوگند یاد کرد که اگر به عنوان رئیس سازمان امنیت ملی آمریکا تعیین شود همیشه واقعیت را به دولت بگوید و برای احیای اعتماد داخل نهادهای اطلاعاتی و بین آمریکایی‌ ها تلاش کند.

«مارکو روبیو» رئیس موقت کمیته اطلاعات سنای آمریکا که هنوز در اختیار اکثریت جمهوری ‌خواهان است، در صحبت ‌های ابتدایی خود، به معرفی آوریل هاینز پرداخت. وی مهم ‌ترین چالش امنیت ملی آمریکا را تهدیدهایی دانست که از سوی چین صادر می ‌شود و افزود: چین همچون ما و شاید بیشتر باید شفاف شود.

«مارک وارنر» هم در اظهاراتی به چالش ‌های پیش روی آمریکا اشاره کرد و تروریسم، روسیه، تهدیدهای سایبری و چین را برشمرد.

«دان کوتز» مدیر پیشین اطلاعات ملی آمریکا هم در اظهارات خود، ویژگی‌ های هاینز را برشمرد و گفت بایدن یکی از حرفه ‌ای‌ ترین افراد را برای این مسئولیت برگزیده است. وی تاکید کرد: تعهد وی برای غیرسیاسی کردن جامعه اطلاعاتی بسیار مهم است.

چین

روبیو سوالات خود را با این سوال شروع کرد که آیا با هیچ دولت خارجی ارتباط مالی داشته ‌اید؟ تمرکز اصلی وی برای یافتن ارتباط هاینز با ارتش، شرکت‌ های دولتی و سایر نهادی چینی بود.

اظهارات این سناتور وفادار به ترامپ، در راستای سیاست ضد چینی این دولت پیگیری شد تا اظهاراتی خصمانه علیه چین و حزب کمونیست آن مطرح کند.

هاینز هم در پاسخ گفت که مقابله با چالش چین یکی از اولویت‌ های مهم ما است اما باید در همکاری با این کمیته برای مقابله با چالش ‌های مربوط به روسیه هم تمرکز کرد.

وی افزود: یکی از برنامه ‌های ما آموزش مقامات ایالتی برای تهدیدهای ناشی از پکن خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: ما باید اطلاعات لازم را برای پشتیبانی از تلاش ‌های دو حزبی بلند مدت برای رقابت با چین فراهم کنیم. ما از مواجهه با اقدامات غیرمنصفانه، غیرقانونی، تهاجمی و قهریه پکن پشتیبانی می ‌کنیم. 

 

 

گزینه مدیر اطلاعات ملی بایدن همچنین مساله حقوق بشر در چین را دیگر هدف طراحی شده برای دوره مدیریت خود برشمرد.

وارنر هم سوالات خود را با چین آغاز کرد و گفت ما دهه ‌ها است که با رفتار تهاجمی چین در حوزه‌ های مختلف به ویژه در حوزه فناوری نوین روبرو هستیم.

معاون کمیته اطلاعات سنا به مساله هنگ کنگ هم اشاره کرد و این سوال را مطرح کرد که آیا چین دشمن شماره یک ما است؟

هاینز پاسخ داد: «چین یکی از کشورهای متخاصم است. رویکرد ما در برابر چین باید تحول بیابد و بخصوص با واقعیت چین مهاجم و جسور که امروز مشاهده می ‌کنیم همخوانی داشته باشد.» وی افزود چالش ضداطلاعاتی با چین، یک اولویت است که وی باید بر آن تمرکز کند.

حمله به کنگره

وارنر سوال بعدی خود را درباره گروه طرفدار ترامپ که به خشونت ‌طلبی مشهور هستند، پرداخت و نظر هاینز را درباره گروه‌ هایی چون «پسران مغرور» جویا شد.

گزینه بایدن برای مدیر اطلاعات ملی در پاسخ به حضور گسترده نیروهای امنیتی در محدوده کنگره آمریکا اشاره کرد که ناشی از شورش طرفداران ترامپ در 17 دی ماه و تهدیدهای ناشی از آنها است.

هاینز اظهار داشت: ما از نهادهای امنیتی همچون اف بی آی برای برخورد با آنها حمایت می‌کنیم و اطلاعات مربوط به تماس‌ های این گروه‌ ها را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

بخش قابل توجهی از پرسش و پاسخ ‌ها در جلسه کمیته امور امنیتی سنا به مسئله گروه ‌های دست راستی افراطی داخلی اختصاص داشت که پس از حمله شماری از خشونت ‌طلبان طرفدار ترامپ به ساختمان کنگره اهمیت بیشتری یافته است.

​خانم هاینز تاکید کرد که مقابله با تهدیدهای داخلی وظیفه اف‌ بی ‌آی و وزارت امنیت میهن است اما سایر نهادهای امنیتی با ایفای نقش پشتیبانی به این دو اداره کمک خواهند کرد.

 

 

او با یادآوری این نکته که برخی از گروه‌ های دست ‌راستی افراطی با گروه‌ های خارجی در ارتباط هستند، بر اهمیت نقش سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی در این میان تاکید کرد.

برجام

سناتور سوزان کالینز درباره بازگشت بایدن به برجام پرسید.

آوریل هاینز در جلسه پرسش ‌و پاسخ کمیته امور امنیتی مجلس سنا همچنین در مورد ایران گفت: «بایدن اشاره کرده است که اگر ایران به تعهداتش بازگردد، او نیز چنین خواهد کرد. به صراحت باید بگویم که راهی درازی برای رسیدن به آن در پیش داریم».

هاینز همچنین مدعی شد که در روند بازگشت به برجام، لازم است دولت جو بایدن گسترش برنامه موشکی ایران و دیگر اقدامات «بی ‌ثبات ‌کننده» جمهوری اسلامی را مد نظر قرار دهد!

برخی تحلیلگران سخنان خانم هاینز را نشانه‌ ای مبنی‌ بر فاصله گرفتن از عملکرد مسئولان دولت ترامپ تلقی می ‌‌کنند.

سناتور «دایان فاینشتاین» هم درباره برجام گفت فکر می کند که خروج آمریکا از برجام یک اشتباه بود و در عین حال مدعی تهدیدهای ایران در منطقه شد.

سیاست در امور امنیتی جایی ندارد

سناتور «ران وایدن» سوال خود را درباره اقدام غیرقانونی دولت ترامپ نسبت به مصوبه کنگره برای ارائه اطلاعات مربوط به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی آغاز کرد.

وی ادامه داد: در این مصوبه، کنگره خواستار ارائه اطلاعات غیرمحرمانه از کسانی شد که در این قتل وحشیانه مسئولیت داشتند. آیا تعهد می ‌دهید که اطلاعات غیرطبقه ‌بندی شده درباره این قتل را مطابق با مقررات به کنگره ارائه دهید؟

گزینه مدیر اطلاعات ملی دولت بایدن، پاسخ داد: حتما ما قانون را دنبال می ‌کنیم.

او در بخش دیگری از سخنانش در جلسه کمیته امور امنیتی سنا گفت: «سیاست هیچ‌ گاه در امور امنیتی جایی ندارد».

بحران شیوع کرونا

هاینز جمع‌ آوری ظرفیت ‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای مقابله با بحران جهانی کووید19 را دیگر برنامه خود دانست که چشم ‌انداز آن مقابله با چالش ‌های بلند مدت بحران‌ های بیولوژیکی در آینده است.

«مارکو روبیو» رئیس جمهوری خواه کمیته امور امنیتی سنا و «مارک وارنر» عضو دموکرات ارشد این کمیته در سخنان خود تلویحا صلاحیت هاینز را تایید شده دانستند.

این نشست برای تشکیل جلسه غیرعلنی به پایان رسید و ادامه پرسش سناتورها به نشست روز پنجشنبه موکول شد.

 

الخاندرو مایورکاس گزینه وزارت امنیت داخلی

جلسه بررسی صلاحیت الخاندرو مایورکاس گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت امنیت داخلی نیز آغاز شد.

او نخستین لاتین‌ تبار و مهاجری است که برای ریاست این نهاد معرفی می ‌شود.

او پیش از سخنرانی در حضور جمعی از نمایندگان سنا سوگند یاد کرد که در سخنانش حقایق را بیان کند و به آن متعهد بماند.

 

 

مایورکاس با اشاره تهدیدهایی نظیر حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی ، شیوع بیماری های همه گیر و به طور خاص شیوع کرونا، متعهد شد که در تمام این زمینه ها، از هیچ تلاشی برای تامین و تقویت امنیت آمریکا دریغ نکند.

او تاکید کرد: متعهد می شوم که برای خدمت به کشور و مردم آمریکا، مسئولانه عمل کنم و مثل کسانی نباشم که هر روز به گوشه از کشور سفر می کنند و فقط روبان قیچی می کنند.

حمله به کنگره و تروریسم داخلی

او در مورد حمله به کنگره گفت نهادهای مسئول در مورد آن حمله «هولناک» و عواملی که به وقوع این شورش منجر شد باید نکات بیشتری یاد بگیرند.

او وعده داد که اگر رای بیاورد، اجازه نخواهد داد حادثه ای مشابه تکرار شود.

مایورکاس به نمایندگان سنا قول داد که در صورت انتصاب، هر آنچه در توان دارد برای جلوگیری از وقوع حوادثی نظیر یورش به کنگره انجام دهد؛ حوادثی که باعث شد تعدادی جان خود را از دست بدهند و باعث ترس و وحشت اعضا و کارکنان کنگره شد.

در بخشی از جلسه، «مگی حسن» سناتور دموکرات به بحث تروریسم داخلی اشاره کرده و حمله اخیر هواداران ترامپ به کنگره را یک نمونه تروریسم داخلی و شدیدترین آن از زمان حمله 11 سپتامبر دانست و خواستار توضیح مایورکاس در این زمینه شد. 

 

 

مایورکاس تاکید کرد که عملکرد دولت بایدن و دستگاه های امنیتی او برای تامین امنیت آمریکا، قطعا بهتر از گذشته خواهد بود.

مقابله با اختلافات

وی همچنین متعهد شد در صورت انتصاب، تعاملی جامع و سازنده با دیگر نهادهای کشور از جمله مجلس سنا داشته باشد و اجازه ندهد که اختلاف نظرها، مانع از همکاری بین این وزاتخانه و دیگر دستگاه ها و نهادها شود.

مهم ترین اولویت ها

مایورکارس در پاسخ به سوال یکی از سناتورها مبنی بر اینکه مهم ترین اولویت های او در در وزارت امنیت داخلی چه خواهد بود، به شیوع کرونا و حملات سایبری به عنوان دو مورد از جدی ترین تهدیدها برای آمریکا اشاره کرد و گفت که مسئولانه برای مقابله با چنین تهدیدهایی تلاش و مبارزه خواهد کرد.

 

 

وی در پاسخ به این سوال سناتورها که چه درسی باید از تهدید شیوع کرونا در آمریکا گرفت، گفت: ما باید بیاموزیم که در برخورد با تهدیدها، برخوردهای حزبی را کنار بگذاریم و هر دو حزب باید در کنار هم و با همکاری و تعامل با یکدیگر به مقابله با تهدیدها بپردازند.

مسئله مهاجرت به آمریکا

سناتور «ران جانسون» از حزب جمهوری خواه با طرح سوالی درباره مسئله مهاجرت به آمریکا که در روزهای اخیر نیز سوژه خبرهای زیادی در آمریکا بوده، سعی کرد مایورکاس را بطور جدی به چالش بکشد.

این سناتور جمهوری خواه که اسناد و مدارک زیادی حاوی ارقام و اعداد و نمودارها درباره مهاجرت ها به امریکا در دوره اوباما به همراه داشت، موضوع جدا کردن والدین از کودکان مهاجر را مطرح کرد با طرح این مسئله که در دوره دولت اوباما نیز چنین مسائلی در مورد مهاجران وجود داشته است، از مایورکاس خواست توضیحاتی در این خصوص ارائه دهد.

مایورکاس با بیان اینکه شخصا با موضوع جداکردن کودکان از والدین مخالف است، توضیحاتی در پاسخ به سوال داد که نتوانست او قانع کند و از جانب این سناتور متهم به تناقض گویی و عدم ارائه پاسخ شفاف شد.

مایورکاس در پاسخ به سوالی درخصوص پناهجویان و این که آیا وزارت امنیت داخلی آمریکا رفتاری عادلانه با آنها خواهد داشت، با تاکید بر اینکه او یک حقوقدان است و به قوانین احترام می گذارد، گفت پناهجویانی که دارای شرایط تعیین شده در قانون باشند، پذیرفته می شوند و آنهایی که هم واجد شرایط نباشند، پذیرفته نخواهند شد. او درباره جزئیات این موضوع توضیح بیشتری نداد.

وی در پاسخ به این سوالی در خصوص اینکه ورود مهاجران غیرقانونی به ویژه در شرایط کنونی که شیوع کرونا مشاغل زیادی را نابود کرده و به خطر انداخته است، می تواند امنیت شغلی مردم آمریکا را بیشتر به خطر بیاندازد، گفت: قطعا شرایط و امنیت مردم آمریکا، نخستین اولویت ما خواهد بود.

مایورکاس متعهد شد با کنگره در زمینه اصلاح قوانین مربوط به مهاجرت همکاری سازنده داشته باشد.

او در بخشی از سخنانش متعهد شد که از حقوق کسانی که در زمینه افشای حقایق در مورد فسادها و ... فعالیت می کنند، دفاع کند.

سناتور جمهوری خواه «میت رامنی» گفت که تأیید مایورکاس «در اسرع وقت» امری «بسیار بسیار مهم» است.

 

 

جنت یلن گزینه وزارت دارایی

جلسه بررسی صلاحیت جنت یلن گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت دارایی نیز در کمیته مالی سنای آمریکا آغاز شد.

جنت یلن اولین زن در تاریخ آمریکا است که به وزارت دارایی منصوب می ‌شود.

 

 

سناتور «چاک گریسلی» دبیر این نشست گفت که دولت آینده قول داده است با افزایش مالیات و کاهش هزینه های دولت، به سمت کاهش نابرابری ها در کشور گام بردارد. نظر شخصی من این است که افزایش مالیات برای اقتصاد ناگوار خواهد بود.

بازنگری در تحریم ها

جنت یلن در این جلسه بیان داشت که تحریم‌ ها ابزار مهمی برای پرداختن به حملات سایبری و سایر تهدیدهاست.

یلن تاکید کرد در صورتی که وی و معاونانش مورد تایید نمایندگان قرار گیرند، فورا تحریم های دولت ترامپ را مورد بازنگری قرار می دهند. وی اعلام کرد که باید مطمئن شود این ابزار به صورت «راهبردی و مناسب» استفاده می شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت که در صورت انتصاب، تلاش خواهد کرد تا این کشور را «پس از سریع ترین سقوط اقتصادی در قرن گذشته» به سرعت سرپا کند.

بسته بزرگ محرک مالی

یلن هدف از بسته پیشنهادی محرک اقتصادی دولت را کمک به مردم و شرکت ‌های تجاری کوچک عنوان کرد و در این خصوص گفت:‌ اقتصاددان ‌ها همیشه با هم موافق نیستند اما در این وضعیت به خصوص و پس از بحران کرونا اکنون همه موافق اقدام برای کمک به مردم، تجارت‌ های کوچک، واکسیناسیون عمومی و سرعت بخشیدن به بازگشایی مدارس هستند.

او پایین ‌بودن نرخ بهره بین‌ بانکی در آمریکا را فرصت خوبی برای ارائه بسته حمایتی دانست و بیان کرد که از روز اول دولت جدید، از کارگران و کسب و کارهای کوچک حمایت خواهد شد و در زمان مقتضی روی بسته حمایتی دوم کار می ‌شود.

مقابله با فرار مالیاتی و اقدامات تجاری چین

وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دولت تلاش خواهد کرد که شرکت ‌های آمریکایی برای فرار از پرداخت مالیات، تجارت خود را به خارج از آمریکا منتقل نکنند. وزیر دارایی دولت بایدن همچنین عنوان کرد که به تعیین نرخ دلار در بازار آزاد معتقد است و قیمت آن را به طور مصنوعی کاهش نخواهد داد.

یلن اضافه کرد: ما باید در داخل، اقتصاد را قابل رقابت کنیم و برای همین بایدن در نظر دارد روی افزایش مهارت ‌های مردم سرمایه گذاری کند. وی تصریح کرد که با این حال آمریکا در برابر آنچه اقدامات ناسالم تجاری چین می نامید اقدام خواهد کرد.

 یلن در این زمینه اظهار داشت: بهترین راه برای مقابله با اقدامات ناسالم چین، چندجانبه گرایی و همراه کردن متحدان اقتصادی آمریکا است؛ نه تکروی به سبک دولت ترامپ.

 

 

 

حمایت از افزایش دستمزدها

وی بیان داشت که به اقتصادی قوی که در آن دستمزدها افزایش پیدا کنند معتقد است و دیدگاه سناتورهایی که مدعی بودند سیاست دولت بایدن برای افزایش حداقل دستمزد به ساعتی 15 دلار می تواند موجب افزایش بیکاری شود را رد کرد.

جنت یلن گفت از زاویه سیاست‌ های مالیاتی تلاش خواهد کرد انگیزه شرکت‌ های آمریکایی برای خارج کردن تجارت و دارایی هایشان از آمریکا (به کشورهای با مالیات کم) را کاهش دهد و در این میان با کشورهای عضو «او ای سی دی» مذاکره خواهد کرد.

توجه به اقلیت ‌ها

او به یکی از سناتورها که می گفت اقلیت ها بیشترین صدمه را از سقوط اقتصادی سال 2008 و پس از آن از سقوط مرتبط با کرونا دیده اند، قول داد که به این موضوع اهمیت بیشتری داده و روی وضعیت آنها تمرکز خواهد کرد. وی پذیرفت که در وزارت خزانه داری نیروهای بیشتری از میان اقلیت ‌های آمریکایی را بکار گیرد.

 

آنتونی بلینکن گزینه وزارت خارجه

جلسه بررسی صلاحیت آنتونی بلینکن گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت خارجه نیز در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا آغاز شد. او در صورت تایید سنا، به زودی جایگزین «مایک پومپئو» خواهد شد.

در ابتدای این جلسه، «جیم راش» رئیس کمیته و سپس «رابرت منندز» درباره مسائل سیاست خارجی و چالش‌ های پیش رو صحبت کردند.

سپس بلینکن به تشریح برنامه های خود پرداخت. کاندیدای پست وزارت خارجه آمریکا متعهد به اصلاح سیاست خارجی و تشکیل جبهه ‌ای متحد علیه روسیه، چین و ایران شد.

 

 

بخش زیادی از سخنان او به ایران و توافق هسته ای اختصاص داشت. وی گفت بازگشت به برجام را یکی از الویت‌های اصلی خود قرار خواهد داد.

برجام

آنتونی بلینکن گفت در صورتی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ ای عمل کند، آمریکا نیز به تعهدات خود در این توافق عمل خواهد کرد.

آنتونی بلینکن اظهار داشت: از زمانی که ما از برجام خارج شدیم، ایران شروع به عقب نشینی از تعهداتش در زمینه غنی‌ سازی، ذخیره اورانیوم و نصب سانتریفیوژها کرده است...جو بایدن معتقد است که اگر ایران به اجرای تعهداتش بازگردد، ما نیز این کار را خواهیم کرد. اما ما به همراه متحدان و شرکای خود، که یکبار دیگر در یک صف خواهیم بود، از این موضوع به عنوان زمینه ‌ای برای دستیابی به یک توافق «طولانی ‌تر و مستحکم ‌تر» بهره خواهیم برد.

 

 

او مدعی شد یک توافق جدید می‌ تواند به فعالیت ‌های بی ‌ثبات ‌کننده ایران و همچنین برنامه موشکی این کشور بپردازد و اضافه کرد: فکر می ‌کنم تا این مرحله راه درازی در پیش داریم. با این حال گام‌ های بعدی ایران را زیر نظر داریم.

بلینکن در ادامه گفت: «توافق هسته‌ای با ایران به رغم برخی کاستی‌ هایش موفق عمل کرد و شدیدترین بازرسی ‌ها را علیه ایران به همراه داشت و با پیشرفته‌ ترین نظام راستی ‌آزمایی در حال جواب دادن بود. ظرفیت گریز هسته‌ای، یعنی مدت زمان لازم برای ایران برای تهیه مواد کافی برای ساخت یک بمب هسته ‌ای از یک سال در چارچوب برجام، براساس گزارش رسمی، به سه تا چهار ماه رسیده است.»

او در ادامه تصریح کرد که در خصوص برجام با نماینده ‌های کنگره و همچنین رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد و گفت: «بله، ما حتما با شما (نماینده‌ های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می ‌کنم همان‌ طور که رئیس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرایند و نه پایان آن، با متحدان و شریکانمان در منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»

چین

فرد منتخب جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا گفت بدون تردید چین در مقایسه با دیگر کشورها، مهم ‌ترین چالش پیش روی آمریکاست. آمریکا می ‌تواند بر چین برتری یابد.

وی افزود بنیان محکمی برای تدوین سیاستی با حمایت دو حزب آمریکا در قبال چین وجود دارد و دونالد ترامپ در اتخاذ رویکرد سرسختانه ‌تر نسبت به چین کار درستی کرد، اما او با روش ترامپ برای انجام این کار مخالف است.

روسیه

وزیر خارجه پیشنهادی دولت بایدن همچنین گفت چالش روسیه برای آمریکا در میان اولویت‌ های دستور کار دولت بایدن قرار دارد.

بلینکن در ادامه گفت دولت بایدن پیگیر تمدید معاهده کنترل تسلیحات هسته ‌ای موسوم به «استارت جدید» است.

تحریم ترکیه 

آنتونی بلینکن گفت آمریکا باید تاثیر تحریم‌ های موجود علیه ترکیه را بررسی کند و سپس درباره ضرورت اعمال تحریم ‌های بیشتر تصمیم بگیرد.

یمن

وی درباره بحران یمن اظهار داشت مداخله نظامی در یمن منجر به بروز مشکلات خطرناک شد و بحران را در این کشور عمیق ‌تر کرد.

روابط آمریکا و رژیم اسرائیل

بلینکن همچنین درباره روابط آمریکا و رژیم اسرائیل گفت پایبندی ما به تأمین امنیت اسرائیل، مقدس است و رئیس جمهور منتخب (بایدن) نیز بر این مسئله تأکید دارد. وی افزود واشنگتن به ابقای سفارت خود در قدس (اشغالی) متعهد است. آمریکا همچنان قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می ‌شناسد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمانی که مشارکت نمی‌ کنیم و رهبری  نمی ‌کنیم یکی از این دو امر اتفاق می ‌افتد: یا برخی کشورها تلاش می‌ کنند جای ما را بگیرند آن هم به شیوه‌ ای عمل می ‌کنند که در جهت حمایت از منافع و ارزش ‌های ما نیست یا هیچ ‌کس چنین نقشی را ایفا نمی ‌کند و به تبع آن آشوب ایجاد می ‌شود و هر دو رویکرد در جهت منافع مردم آمریکا نخواهند بود.

لوید آستین گزینه بایدن برای وزارت دفاع

در جلسه استماع لوید آستین در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا، وی گفت «فوری ترین» چالش پیش روی کشور همه گیری کرونا است و او اطمینان خواهد داد که ارتش برای کمک به امداد و کمک به واکسیناسیون نیروها و خانواده های نظامیان همه تلاش خود را انجام می دهد.

 

 

او همچنین گفت که «سخت می جنگد» تا «صفوف نژادپرستان و افراط گرایانما را از بین ببرد.» 

احتمالا دشوارترین مورد از کسب صلاحیت برای مقام‌ های دولت جدید معرفی ژنرال بازنشسته لوید آستین برای مقام وزارت دفاع است.

علاوه بر تایید مجلس سنا به دلیل آن‌ که چهار سال از بازنشستگی او می ‌گذرد به تصویب نوعی معافیت از مقررات و عرف رایج در هر دو مجلس قانونگذاری آمریکا نیاز دارد.

لوید آستین، ژنرال چهار ستاره بازنشسته اولین رنگین‌ پوستی است که برای مقام وزیر دفاع معرفی می ‌شود.

جلسات سنا برای بررسی صلاحیت اعضای پیشنهادی کابینه بایدن در حالی ادامه خواهد داشت که همزمان، مجلس سنا باید به‌ زودی طرح مصوّب مجلس نمایندگان را برای استیضاح دونالد ترامپ آغاز کند.

برخلاف دولت‌های قبلی آمریکا، مقام‌ های بلندپایه امنیت ملی کابینه بایدن، پیش از آن که او کارش را شروع کند هنوز به تایید سنا نرسیده‌ اند. تیم انتقالی بایدن گفت که او قصد دارد تا زمانی که سنا به گزینه‌ های او رای اعتماد بدهد، برای این سمت ‌ها سرپرست تعیین کند.

رئیس جمهور منتخب آمریکا پیشتر در دفاع از گزینه های پیشنهادی خود گفته بود: «‌این کابینه ‌ای است تاریخی که تعداد زنان و مردان در آن برابر است، اکثریت اعضای آن رنگین پوستان هستند. این اولین کابینه‌ای است که وزیر دفاع سیاه‌ پوست، وزیر اقتصاد زن، یک وزیر همجنسگرا و یک وزیر از بومیان آمریکا دارد.»

بایدن گفت انتظار و امیدش‌ این است که سنای آمریکا «با انصاف و سرعت» ‌این انتصاب ها را تایید کند. امروز بایدن برای نخستین بار یک شخص تراجنسیتی را برای معاونت وزارت بهداشت برگزید.

سنا در حالی در باره رای اعتماد به گزینه‌های پیشنهادی بایدن جلسه تشکیل داده که خود این مجلس در شرایط انتقالی به سر می‌ برد. پس از پیروزی دو کاندیدای دموکرات در انتخابات ایالت «جورجیا»، کرسی ‌های این مجلس 50 - 50 میان دو حزب رقیب تقسیم خواهد شد. با توجه به سمت تشریفاتی «کامالا هریس» معاون جو بایدن به عنوان رئیس سنا، دموکرات‌ ها فعلا از یک رای بیشتر از جمهوری‌ خواهان برخوردار خواهند بود.

کرسی هریس که از چهارشنبه ظهر خالی می‌ شود، به «الکس پادیلا» خواهد رسید، که از سوی فرماندار کالیفرنیا برگزیده شده است.

«رافائل وارناک و جان آساف» دو سناتور منتخب جورجیا تا روز چهارشنبه سوگند یاد نخواهند کرد، و در نتیجه جمهوری‌ خواهان هنوز در جلسه رای‌ اعتماد به گزینه‌ های بایدن دست بالا را دارند. پس از تحلیف دو سناتور جدید، سناتور «چاک شومر» دموکرات، رئیس اکثریت مجلس سنا خواهد شد و جای «میچ مک ‌کانل» رهبر جمهوری‌ خواه را خواهد گرفت.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 سنا دونالد ترامپ سنای آمریکا جو بایدن آنتونی بلینکن وزیر خارجه جدید آمریکا صلاحیت گزینه های بایدن جنت یلن سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریمها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران  جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در 2018 پس از خارج شدن از قرارداد هسته ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به 1.6 تا 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به 2 میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست. 

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین 55.6 میلیون تن معادل 1.11 میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل 90 درصد از صادرات نفت ایران و 10 درصد از واردات نفت چین است.

انتهای پیام/26

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران بار دیگر تحریم خواهد شد؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • بایدن از پس تبعات تحریم نفت ایران برنمی‌آید
  • واشنگتن‌پست: تحریم ایران برای آمریکا دشوار است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است