Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: در راستای توسعه موزه‌ها در استان و تبدیل اردبیل به شهر موزه‌ها مرمت و تبدیل مدرسه پورسینا به موزه صفویه‌شناسی جزو اولویت‌ها قرار گرفته و برای این موضوع تاکنون ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: برای تکمیل اقدامات مرمتی در این بنا نیاز به ۵ میلیارد ریال اعتبار است تا با اتمام و بهره‌برداری از طرح زمینه برای راه‌اندازی موزه صفویه‌شناسی در این مدرسه فراهم شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده در این مدرسه گفت: مرمت و بازسازی لمبه‌کوبی زیر سقف کلاس‌ها و راهروها، خارج کردن بند‌های فرسوده دیوار‌های آجری کلاس‌ها و راهرو همراه با تمیز کردن آجر‌ها و اجرای بندکشی بخشی از این اقدامات است.

فلاحی خارج کردن بند فرسوده سنگ ازاره کلاس‌ها و بندکشی، زنگ‌زدایی، سمباده‌کشی و رنگ‌آمیزی نرده‌های فلزی، مرمت و رنگ‌آمیزی پنجره‌های چوبی و رنگ‌آمیزی نرده‌ها و پنجره‌های چوبی را از دیگر اقدامات مرمتی در این بنا عنوان کرد.

او مساحت این پروژه را ۷۵۰ مترمربع دانست و بیان کرد: تاکنون اجرای طرح بازسازی و مرمت مدرسه پورسینا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش و جدیت بر این است تا شاهد بهره‌برداری از این پروژه در آینده نزدیک باشیم.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مرمت و بازسازی میراث فرهنگی تامین اعتبار آثار تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر چهارشنبه در اولین کنفرانس بین المللی موزه ها در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: موزه ها موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و در ایران و اردبیل این موزه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به قدمت موزه و ارتباط آن با تاریخ تمدن بشر خاطرنشان کرد: موزه‌ها در واقع موسسه ای غیرانتفاعی برای نشان دادن سیر توسعه یافتگی هستند و ریشه بسیاری از علوم، صنایع و هنرها همچون ابداع چرخ ارابه، تیر و کمان و کشف آتش که منشا توسعه بوده، از تمدن‌های شرقی نشات گرفته و سپس به غرب راه یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: نخستین شکل از موزه در هزاره اول قبل از میلاد در بین النهرین متجلی شده است و در دو سده آخر قرن بیستم مکان‌هایی متاثر از اسطوره‌های رومی و یونانی و به عنوان موزه وجود داشته است.

محمدی ادیب تصریح کرد: همزمان با قرن ۱۶ و به روز عصر صفویه در ایران موزه تجلی بیشتری یافته است و احداث مکان‌هایی برای نشان دادن اشیاء تاریخی و نفیس در فرانسه رایج بوده است.

وی به دوره قاجاریه و پهلوی اشاره کرد و افزود: از دوره قاجاریه و پهلوی واژه موزه در ایران رواج یافته و بررسی سابقه موزه در ایران، ما را به عصر صفوی بر می‌گرداند و در دوره شاه عباس، نسخ خطی و تاریخی در موزه ای در اصفهان به نمایش گذاشته شده و شاه عباس با علاقه به اردبیل به عنوان پایتخت فکری و عقیدتی صفویان و زادگاه اجدادش، تصمیم گرفته عمارتی بی نظیر در جوار مرقد نیاکانش به دست مهندسی سرشناس بسازد که همان چینی خانه امروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به قدمت تاریخی موزه چینی خانه شیخ صفی الدین اردبیلی گفت: صحبت از موزه در ایران، بدون اشاره به اردبیل حق مطلب را ادا نمی‌کند و موزه چینی خانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از قدیم محل نمایش هدایای امپراطوران چین بوده است و آن را به عنوان موزه فرهنگی هنری و قدیمی ترین موزه ایران معرفی می‌کنیم و امیدواریم امانتداری امین برای هویت و میراث فرهنگی کشور باشیم.

کد خبر 6087771

دیگر خبرها

  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • موزه‌ها روایتگر هویتی ملت‌ها هستند
  • مقالات کنفرانس موزه‌ها کارکرد اجرایی داشته باشد
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • نقش موزه‌ها در حفظ هویت ملی موثر است
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل آغاز شد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است