Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@10:23:16 GMT

کسب و کـار خوشمزه

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۲۶۲۶

کسب و کـار خوشمزه

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی: از خوردن انواع و اقسام آن لذت می‌برد، اما فکرش را هم نمی‌کرد که روزی خودش به تولیدکننده این خوراکی محبوب تبدیل شود. «زهرا مشهدی» دانشجوی ۲۳ ساله رشته صنایع غذایی جزو هنرمندان محله شریعتی منطقه ۱۹ است که بعد از شرکت در دوره‌های آموزش شکلات‌سازی، گام در عرصه تولید این خوراکی گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ضمن ساخت شکلات‌های متنوع و مشابه نمونه‌های خارجی به تهیه کیک تولد می‌پردازد و با فروش محصولات خود در فضای مجازی کسب درآمد می‌کند.

همکاری با «دوباره لبخند»

اختصاص ۱۰ درصد از سود کار و ساخت شکلات برای کودکان‌کار و کمتربرخوردار طرح جالبی است که زهرا مشهدی قصد دارد در برنامه کاری‌اش قرار بدهد. او در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: «حدود ۳ سال است که در گروه خیریه «دوباره لبخند» عضو هستم و در امور مختلفی مثل جمع‌آوری کمک برای خانواده‌های نیازمند، بازدید از معلولان آسایشگاه خیریه کهریزک، کوره‌های آجرپزی و... و. با این گروه همکاری می‌کنم. اکنون نیز با فعالیت در این حرفه قصد دارم بخشی از درآمدم را تبدیل به شکلات‌های مهربانی کنم و آنها را در مناسبت‌ها و اعیاد بین کودکان‌کار و نیازمند ساکن محله‌ام توزیع کنم و برای لحظاتی آنها را خوشحال کنم.»

در اندیشه کارآفرینی و آموزش

 وقتی به کیک خوش رنگی که آماده تحویل دادن به مشتری است اشاره می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا درباره مهارتش در این زمینه صحبت کند، می‌گوید: «برای پخت کیک تولد دوره‌ای نگذرانده‌ام و این کار را براساس تجربیات شخصی خودم انجام می‌دهم، اما یکی از برنامه‌هایم در آینده نزدیک شرکت در دوره‌های تخصصی کیک‌پزی است.» این شکلات‌ساز جوان به بردباری مادرش در حالی که برای آماده‌سازی سفارشات از آشپزخانه او استفاده می‌کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «قصد دارم یک کارگاه مستقل برای تولید شکلات و کیک تولد راه‌اندازی کنم تا ضمن تولید محصولات بیشتر، برای دیگر دختران علاقه‌مند به این کار نیز کارآفرینی کنم.»
 برگزاری دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به‌خصوص دختران ساکن مناطق جنوبی شهر یکی از اهداف اوست که با اشاره به آن می‌گوید: «در بحث آموزش می‌خواهم کارم را با آموزش‌های رایگان در صفحه مجازی شروع کنم، سپس به برگزاری دوره‌های تخصصی خواهم پرداخت. از ساکنان شهرهای دیگر پیام‌های زیادی برای ارسال شکلات دریافت می‌کنم، اما به دلیل نگرانی از اینکه شکلات‌ها در مسیر به دلیل ظرافتی که دارند آسیب ببینند این نوع سفارشات را نمی‌پذیرم، این درحالی است که قصد دارم با شروع دوره‌های آموزشی شرایطی را برای آموزش رایگان به شهروندان در نقاط مختلف کشور ایجاد و از آنها به‌عنوان نیروی کار و نمایندگان فروش در محل سکونت‌شان استفاده کنم.»

در فروشگاه‌های معمولی تنقلات، به‌خصوص در مناطق جنوبی شهر به راحتی نمی‌توان شکلات‌های این بانوی هنرمند را پیدا کرد. شکلات‌های مشابه انواع خارجی که با ظرافتی خاص در رنگ و طرح‌های مختلف ساخته شده و در نگاه اول نظر هر طرفدار شکلات را به خود جلب می‌کنند. همه لوازم کار از قالب‌های قد و نیم قد تا همزن حرفه‌ای و مواد اولیه و... را روی اپن آشپزخانه قرار داده است. شکلات‌های آبی و صورتی رنگ را از قالب‌های‌شان در می‌آورد و کنار ترافل‌های کاکائویی می‌چیند، سپس بدون معطلی مشغول آماده‌سازی خامه رنگی برای تزیین کیک نیمه آماده تولد می‌شود. «زهرا مشهدی» از آن دسته دخترانی است که به پخت کیک و شیرینی‌های خانگی علاقه دارد. او درباره آغاز فعالیتش در این رشته هنری می‌گوید: «تحصیل در رشته صنایع غذایی خیلی اتفاقی برایم رقم خورد.

با گذشت زمان نه تنها از انتخابم پشیمان نشدم، بلکه انگیزه‌ام برای ادامه این مسیر هم بیشتر شد و تصمیم گرفتم با استفاده از مهارت و استعدادم در آشپزی و دانشی که با تحصیل در رشته صنایع غذایی کسب می‌کنم برای خودم کسب وکاری راه بیندازم.» این دانشجوی ترم هفتم مقطع کارشناسی با اشاره به اینکه راه‌اندازی یک کافه قنادی آرزوی همیشگی‌اش بوده است، می‌گوید: «برای تحقق چنین خواسته بزرگی باید اول دوره‌های تخصصی مربوط به آن را می‌گذراندم. همه افکارم متمرکز این موضوع بود و مدام در حال تحقیق و پرس‌وجو بودم. افرادی را که در این حوزه کار می‌کردند در اینستاگرام دنبال کردم و پیگیر زمان برگزاری دوره‌های آموزشی آنها بودم. اواسط سال ۱۳۹۸ وقتی متوجه برگزاری دوره شکلات‌سازی توسط یکی از مدرسان قنادی شدم در این دوره شرکت کردم. بعد از کسب مهارت با کمک خانواده خوبم کم‌کم وسایل مورد نیاز قنادی و شکلات‌سازی را خریدم. کارم را ابتدا با دریافت سفارش از دوستان و بستگان آغاز کردم و به مرور ایده راه‌اندازی کسب و کار مجازی برای دسترسی به مشتریان شکلات‌های خاص به ذهنم رسید.»

برگزاری دوره‌های آموزشی در آینده نزدیک

برای ایجاد کسب و کار دیجیتال باید علاوه بر کسب مهارت در هنر شکلات‌سازی، درباره شیوه کار در فضای دیجیتالی هم اطلاعات کسب می‌کردم و مقدمات این کار را می‌چیدم. این موضوعی است که زهرا در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «با راه‌اندازی صفحه اینستاگرامی کارم را از ابتدای سال جاری به‌صورت جدی آغاز کردم. ابتدا تعداد دنبال‌کنندگانم خیلی کم بود، اما به‌تدریج با حمایت‌های خانواده و دوستان تعداد آنها بالا رفت و اکنون سفارش‌های زیادی از نقاط مختلف شهر به‌خصوص از قشر جوان دریافت می‌کنم.» وی درباره کیفیت محصولاتش می‌گوید: «مواد مورد نیازم را از فروشگاه‌های بزرگ لوازم قنادی‌ می‌خرم. اوایل همیشه مواد خارجی می‌خریدم، اما افزایش قیمت این نوع اجناس باعث شد تا مواد ایرانی درجه یک را امتحان کنم تا بتوانم با قیمتی مناسب‌تر این خوشمزه‌ها را برای طرفدارانش آماده کنم.»

صفر تا صد با کمک دوستان حمایتگر

این هنرمند ساکن محله شریعتی، علاوه بر خانواده از همسایه‌ها و دوستانش به‌عنوان بزرگ‌ترین حامیانش یاد می‌کند و می‌گوید: «در ابتدای کار احساس می‌کردم شاید این شکلات‌ها بین ساکنان محله‌های جنوبی شهر طرفدار زیادی نداشته باشند، اما دقیقاً برعکس این موضوع پیش آمد و اکنون بخش قابل توجهی از بستگان و دوستانم که ساکن این محله هستند به مشتری‌های ثابتم تبدیل شده‌اند.»
وی در ادامه با اشاره به اینکه با داشتن دوستانی خوب در انجام هیچ یک از مراحل کار به بن‌بست نخورده است، می‌گوید: «برای یادگیری فضای کسب و کار دیجیتال، تبلیغ، عکاسی، آماده‌سازی جعبه‌های شکلات و... از دوستانی که ساکن همین محله هستند کمک گرفتم. طراحی لوگو صفحه کاری‌ام توسط یکی از دوستانم انجام شد، برای عکاسی از نمونه شکلات‌های دست‌ساز خودم از یکی دیگر از دوستان هنرمندم کمک گرفتم، حتی جعبه‌های شکلات را هم با دیدن چند کلیپ آموزشی در خانه با همراهی یکی از دوستان درست می‌کنیم و تا جایی که بتوانم در انجام کارها خودکفا هستم یا از دوستان نزدیک و کاربلدم کمک می‌گیرم.»

کد خبر 580057 برچسب‌ها همشهری محله کارآفرینی آموزشی منطقه ۱۹

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله کارآفرینی آموزشی منطقه ۱۹ برگزاری دوره دوره های آموزشی دوره های آموزش شکلات سازی راه اندازی شکلات ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای

بسیاری از ما برای مصرف روزانه تکه‌ای شکلات به‌دلیل علمی نیاز نداریم و به دلایل مختلف عاشق شکلات هستیم، از جمله اینکه آرامش‌بخش است، طعم خوشمزه و انواع مختلفی دارد.

به گزارش ایسنا، اما کارشناسان در مورد چربی اشباع شده بالا و قند اضافی در شکلات هشدار داده‌اند، با این حال، به نظر می‌رسد که شکلات تلخ، حتی می‌تواند برای سلامت روده نیز مفید باشد.

اگر می‌خواهید در مورد سلامت روده و چگونگی تاثیر آن بر سلامت کلی جسمی و روانی خود بدانید، دانش زیادی در این مورد وجود دارد. در واقع، برخی ممکن است حتی آن را بخشی رو به رشد از تحقیقات متمرکز بر درک چگونگی تاثیر باکتری‌های روده بر بیماری‌های مزمن، خواب، سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر در نظر بگیرند.

دکتر کاران راجان، جراح عمومی سرویس بهداشت ملی ایالات‌متحده اظهار کرد: شکلات، دانه‌های تخمیر شده از کاکائو، فیبر پری‌بیوتیک است، نوعی فیبر که میکروب‌های روده شما دوست دارند آن هضم کنند و به مولکول‌های مفید برای روده شما تبدیل شوند.

شکلات تلخ ترکیبات مفیدی برای روده فراهم می‌کند

ماریا مور، یکی از محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا ایالات‌متحده، درباره نتایج گزارش منتشرشده سال ۲۰۱۴ در جلسه انجمن شیمی آمریکا، توضیح داد که باکتری‌های خوب موجود در روده شما، یعنی بیفیدوباکتریوم و باکتری‌های اسید لاکتیک، از شکلات تلخ استفاده و آن را رشد داده و تخمیر می‌کنند، در نتیجه ترکیبات ضد التهابی در سیستم بدن شما آزاد می‌شود.

این ترکیبات مسئول تاثیر غیرمنتظره شکلات تلخ بر قلب شما هستند. جان فینلی، محقق ارشد این تحقیق اظهار کرد: زمانی که این ترکیبات توسط بدن جذب می‌شوند، التهاب بافت قلبی عروقی و خطر طولانی‌مدت سکته را کاهش می‌دهند. نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۱۳ که در نشریه Frontiers in Pharmacology منتشر شد، نتایج مشابهی ارائه کرد. غلظت فیبر پری‌بیوتیک در شکلات تلخ نیز ارتباط غیرمنتظره‌ای با افسردگی دارد و می‌تواند وضعیت سلامت روان را بهبود بخشد.

علاوه بر این، شکلات تلخ حاوی غلظت بالایی از پلی‌فنول‌هاست. دکتر کاران راجان افزود: «پلی‌فنول‌ها، آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند فلاونول‌ها هستند که مواد لازم برای میکروب‌های روده شما را فراهم می‌کنند». اگر به دنبال ماده‌ای سالم هستید که به رشد سویه‌های مفید روده کمک کند و همزمان انواع عوامل بیماری‌زا را کاهش دهد، به گفته این متخصص، پلی‌فنول‌ها این کار را برای شما انجام می‌دهند. همچنین برخی نتایج نشان دادند که مصرف شکلات تلخ با تحریک علائم سیری در مغز شما مرتبط هستند و این امر به‌ویژه زمانی که سعی می‌کنید از پرخوری برای کاهش وزن خودداری کنید، می‌تواند مفید باشد. اما آیا این نتایج بیان می‌کنند که می‌توان شکلات تلخ را هر روز بدون نگرانی مصرف کرد؟

جنبه تاریک مصرف شکلات تلخ بر سلامت روده

شکلات تلخ علیرغم فواید فراوان برای سلامت روده، جنبه تیره نیز دارد. برای شروع، برخی از کارشناسان بر این باورند که فرآیند تولید و افزودنی‌هایی مانند شکر و ... می‌توانند تقریبا به‌طور کامل پلی‌فنول‌های مفیدشکلات را حذف کنند و نتایج تحقیق سال ۲۰۲۲ منتشر شده در نشریه Current Research in Food Science این عارضه جانبی ناگوار را تایید کرد.

به علاوه، شکلات تلخ فاقد چربی اشباع شده نیست و مصرف بیش از حد این چربی ناسالم می‌تواند سطح کلسترول بد سیستم بدن شما را افزایش دهد و در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار گیرید. برخی از محصولات شکلات تلخ نیز می‌توانند حاوی مقدار زیادی قند باشند.

یکی از نگرانی‌های اخیر، داده‌های منتشرشده مربوط به سطوح فلزات سنگین کادمیوم و سرب در برند‌های معروف شکلات تلخ است. به گفته دانا الیس هانس، متخصص تغذیه بالینی در مرکز پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، کادمیم بیش از حد می‌تواند به کبد و کلیه‌ها آسیب برساند. بنابراین، هر کاری که می‌توانید انجام دهید تا از مصرف این مواد اجتناب یا آن را به بهترین شکل ممکن محدود کنید.

به جرات می‌توان گفت، سوالی بسیار مهم در کانون توجه شما قرار گرفته است؛ آیا شکلات تلخ واقعا به همان اندازه که فکر می‌کنیم، سالم است؟ نکته کلیدی این است که برند‌هایی را انتخاب کنید که حاوی بیش از ۷۰ درصد کاکائو و قند بسیار کمی هستند، همچنین آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنید.

در حالی که برخی از متخصصان سلامت فکر می‌کنند، غلظت فلزات سنگین در شکلات تلخ بر اساس شیوه‌های پرورش کاکائو می‌تواند متفاوت باشد، آنان توصیه می‌کنند که اعتدال را رعایت کنید. اگر به دنبال شکلات تلخ باکیفیتی هستید که از برند‌هایی تهیه شده باشد که به شیوه‌های پایدار و ایمن اعتقاد دارند، خیلی بهتر است.

چه نوع شکلاتی انتخاب کنیم؟

مهم است، به خاطر داشته باشید که همه شکلات‌ها یکسان تولید نمی‌شوند. کاکائو در شکل طبیعی خود مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی سالم است و به همین دلیل، شکلات تلخ اغلب سالم‌تر از سایر انواعی است که حاوی قند افزوده هستند. شکلات تلخ به دلیل آنتی‌اکسیدان‌های قوی به نام فلاونوئید‌ها احتمالا به بهبود سلامت قلب شما کمک می‌کند و برخی نتایج تحقیقات مشخص کردند که حتی این مورد ممکن است خلق و خوی شما را بهبود بخشد.

شکلات شیری

در حالی که شکلات تلخ حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید است، شکلات‌های فرآوری‌شده‌تر مانند شکلات شیری یا شکلات سفید می‌توانند سرشار از قند باشند. شکلات حاوی منیزیم است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. منیزیم، نوعی ماده معدنی است و به‌طور طبیعی در زمین و بدن انسان یافت می‌شود. همچنین بسیاری از عملکرد‌های بدن با این ماده معدنی انجام می‌شود حتی برای سلامت مغز نیز مهم است.

شکلات و کاهش وزن

مصرف روزانه شکلات احتمالا آخرین روش برای کاهش وزن به نظر می‌رسد، اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است در کنترل اشتها نقش داشته باشد که به نوبه خود می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. نتایج تحقیق دیگری نشان داد که حتی شکلات شیری می‌تواند با افزایش متابولیسم و کاهش اشتها در کاهش وزن کمک‌کننده باشد. با این حال، گروه شرکت‌کننده این تحقیق، اندک بودند (فقط ۱۹ زن)، به این معنی که تحقیقات بیشتری برای تایید این ادعا‌ها مورد نیاز است.

نتیجه

مهم است که توجه داشته باشید، شکلات، به‌خصوص شکلات شیری، کالری بالایی دارد، بنابراین باید انواع شکلات در حد اعتدال مصرف شود و بدانید که مصرف بیشتر برای شما سود بیشتری به همراه نخواهد داشت.

دیگر خبرها

  • آموزش و طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و خوشمزه (فیلم)
  • تاثیر شگفت انگیز شکلات تلخ برای بیماری‌های روده‌ای
  • مصرف روزانه شکلات چه تاثیری بر روده دارد؟
  • آلرژی و حساسیت فصلی رو به این میوه کوچک و خوشمزه بسپارید
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • یک دسر خوشمزه و سه سوته با چهار قلم مواد
  • غذا‌هایی که ما را نابود می‌کنند
  • طرز تهیه یک غذای خوشمزه با ۸ خروس توسط آشپز چینی (فیلم)
  • طرز تهیه همبرگر مرغ خانگی؛ ساده، سریع و خوشمزه (فیلم)
  • طرز تهیه سوفله شکلاتی خوشمزه و آسان در خانه