Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-03-28@20:55:19 GMT

۴ ماهواره ایرانی در صف پرتاب

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۲۸۵۸

۴ ماهواره ایرانی در صف پرتاب

رییس سازمان فضایی ایران گفت: در حال هماهنگی با پرتاب‌گر هستیم و در صورت اعلام آمادگی آن، بلوک انتقال مداری، ماهواره‌های «پارس ۱»، «ظفر ۲»، «طلوع» و «ناهید ۲» را در مدار قرار می‌دهیم. به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «مرتضی براری» افزود: در برنامه ۱۰ ساله نخست فضایی که از سال ۸۵ تا ۹۴ ادامه داشت، توانستیم با اقتدار جایگاه اول منطقه و رتبه ۱۱ جهان را در حوزه تولیدات علمی عرصه فضایی به دست آوریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه سال ۸۷ با قرارگیری ماهواره در مدار ۲۵۰ کیلومتری، نهمین کشور جهان بودیم که به چرخه کامل فن‌آوری فضایی دست پیدا کردیم، گفت: مهم‌ترین دغدغه ما در برنامه ۱۰ ساله دوم این است که فناوری فضایی به تثبیت برسد و ماهواره‌ای عملیاتی بالای مدار ۵۰۰ کیلومتر قرار دهیم تا بتوانیم به جامعه خدمات پایدار ارائه دهیم؛ به عبارتی مهم‌ترین اولویت ما این است که اقتدار علمی و فناوری در عرصه فضا را به اقتدار صنعتی و اقتصادی تبدیل کنیم.
تثبیت زیرساخت‌ها
براری یکی از مشکلات استارت‌آپ‌های حوزه فضایی را عدم توسعه بازار و ناشناخته بودن خدمات آن‌ها دانست و خاطرنشان‌کرد: یکی از مشکلات دستگاه‌های دولتی بودند که باید کمک می‌کردیم که از خدمات استارت‌آپ‌ها استفاده کنند، به همین منظور با اکثر دستگاه‌های دولتی مصرف کننده فناوری جلساتی داشتیم و دستگاه‌ها استقبال خوبی کردند.

رییس سازمان فضایی ایران یکی از مهم‌ترین برنامه‌های بخش فضایی کشور را توسعه و تثبیت فن‌آوری و زیرساخت‌های فضایی اعلام کرد و گفت: در جهان امروز حوزه زیرساخت فضایی، استراتژیک و تبدیل به زیرساخت ارائه خدمات شده و بسیاری از خدمات مانند ناوبری و سنجش از راه دور از زیرساخت‌های فضایی گرفته می‌شود، پس باید تلاش کنیم این زیرساخت تثبیت شود.

وی با اشاره به توسعه آزمایشگاه‌های مرتبط با تست و تجمیع ماهواره‌ها به عنوان یکی از حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های فضایی در کشور، تصریح‌کرد: توسعه ایستگاه‌های زمینی به عنوان گیت‌وی‌های فضایی که محل برقراری ارتباط، کنترل، هدایت و دریافت داده‌های ماهواره‌ها است، از بخش‌هایی است که به آن توجه داریم و اکنون ایستگاه‌های زمینی ماهدشت البرز، قشم، چناران خراسان رضوی و ایستگاه در حال توسعه سلماس در آذربایجان‌غربی به این منظور ایجاد شده است.
بهره‌برداری از پایگاه فضایی
براری، یکی دیگر از حوزه‌های در حال توسعه را پایگاه پرتاب فضایی معرفی کرد و گفت: پایگاه پرتاب ماهواره برای مدار‌های بالای ۵۰۰ کیلومتر تا مدار‌های ژئو یا مدار‌های هماهنگ با خورشید که در دو سال گذشته جانمایی و طراحی‌های آن آن انجام شده، پایگاه چابهار است و در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از فاز نخست این پایگاه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت چهار ماهواره در برنامه داشتیم، افزود: نخستین ماهواره‌بر سفیر بود که ماهواره‌های مدار‌های تا ۲۵۰ کیلومتر را حمل می‌کرد و چهار ماهواره «امید»، «نوید»، «رصد» و «فجر» را در مدار ۲۵۰ کیلومتر قرار می‌دهد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه توسعه فناوری دو ماهواره بر «سیمرغ» و «ذوالجناح» برای مدار ۵۰۰ کیلومتر آغاز شده است، گفت: تا چند ماه آینده تثبیت ماهواره‌بر سیمرغ انجام می‌شود و ماهواره‌بر ذوالجناح که برای مدار‌های لیو طراحی شده، می‌تواند ماهواره‌های با وزن بالای ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار بدهد.

وی افزود: برای ماهواره‌هایی با وزن بیش از ۲۵۰ کیلوگرم که باید در مدار‌های بالای ۵۰۰ تا یک‌هزار کیلومتری زمین قرار بگیرند، ماهواره بر «سریر» را در نظر گرفته‌ایم که پژوهش‌های مرتبط با این ماهواره‌بر انجام شده و در آینده نزدیک ساخت آن آغاز می‌شود و برای دستیابی به مدار ۳۶ هزار کیلومتر ساخت ماهواره‌بر‌های «سروش» ۱ و ۲ را در نظر داریم و تلاش خواهیم کرد که مبتنی بر زمان‌بندی انجام شده ساخت این ماهواره بر‌ها انجام شود.
ماهواره‌ها در صف پرتاب
براری با اشاره به اینکه چندین ماهواره آماده پرتاب هستند، گفت: سازمان فضایی ماهواره پارس ۱ را تحویل گرفته است، ماهواره ظفر آماده و ماهواره طلوع در حال تکمیل است و تا یک ماه آینده ماهواره ناهید ۲ را نیز تحویل خواهیم گرفت و هم‌زمان با توسعه ماهواره بر‌ها و ایستگاه‌های زمینی سامانه بلوک انتقال مداری که ماهواره‌ها را از مدار ۴۰۰ کیلومتر به مدار ۷۰۰۰ کیلومتری انتقال می‌دهد در حال تکمیل است.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه‌داد: تا پایان دولت دوازدهم چند پرتاب ماهواره خواهیم داشت و در حال هماهنگی با پرتاب‌گر هستیم و در صورت اعلام آمادگی آن، بلوک انتقال مداری ماهواره‌های پارس۱، ظفر ۲، طلوع و ناهید ۲ را در مدار قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه ماهواره سنجشی پارس ۱ از لحاظ فناوری یکی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های ساخت کشور است، خاطرنشان‌کرد: برای ساخت این ماهواره شبکه سازی و توانمندی آن، یکی از اولویت‌ها بود و این ماهواره با همکاری بخش فضایی پژوهشگاه فضایی، ۱۸ شرکت خصوصی، چهار دانشگاه و پژوهشکده در پژوهشگاه فضایی ساخته شده و فرآیند تست و تحویل گیری آن ۶ ماه زمان برده است.

براری با اعلام این‌که در ماهواره سنجشی پارس ۱ بسیاری از فن‌آوری‌های پیچیده با توانمندی داخلی محقق شده است، اظهار داشت: پارس ۱ نخستین ماهواره تصویربرداری است که پیش رانش و قابلیت تغییر مدار را دارد و در این ماهواره از سلول‌های خورشیدی بازشونده استفاده شده و دارای سه دوربین است، یک دوربین مالت دی اکسپکترال ۱۵ متر که می‌تواند طی سه ماه ۹۵ درصد کشور را تصویربرداری کند و با توجه به این‌که میلیون‌ها هکتار زمین کشاورزی، باغ، جنگل و منابع طبیعی در کشور داریم، حفظ این جنگل‌ها و افزایش ارزش افزوده بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های ما در طراحی این ماهواره بوده است.

معاون وزیر ارتباطات، یکی از دستاورد‌های سازمان فضایی را ثبت نقاط مداری برشمرد و گفت: ثبت نقطه مداری برای همه کشور‌ها بسیار حایز اهمیت است و ما تلاش کردیم که هر ساله پنج نقطه را ثبت کنیم تا بتوانیم با همکاری بخش خصوصی و نهاد‌های غیردولتی علاقه‌مند به این حوزه، ماهواره‌ها را در این نقاط قرار دهیم.

براری ادامه داد: امسال مدت زمان نقطه مداری ۴۳.۵ درجه کشور به پایان می‌رسید و با گزارش حقوقی محکمی که تهیه شد، توانستیم این مدار را برای سه سال دیگر تثبیت کنیم و در تلاش هستیم با همکاری بخش خصوصی شاهد قرارگیری ماهواره مخابراتی در این نقطه مداری باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ماهواره ایرانی ماهواره ظفر2 ماهواره طلوع سازمان فضایی ۵۰۰ کیلومتر ماهواره ها زیرساخت ها پارس ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۲۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد

به گزارش گروه سیاست و جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تأکید بر اهمیت و اولویت توسعه روابط با همسایگان بویژه ترکمنستان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با ارزیابی مثبت از روند رو به رشد روابط دوجانبه به اقدامات صورت گرفته از سوی مراجع ذی‌ربط ایرانی برای اجرای توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله در حوزه‌های اقتصادی تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، کمیسیون همکاری‌های کنسولی و مرزی و توافقات صورت گرفته برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور در زمینه گاز، برق، مدیریت آب، حمل و نقل و ترانزیت، اجرای طرح‌های زیربنایی و افزایش مبادلات بازرگانی، توسعه همکاری‌های دو کشور در موضوعات منطقه‌ای و بین المللی را مورد تأکید قرار داد.

رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این ملاقات با اظهار رضایت از سطح عالی تعاملات دوستانه و برادرانه دو کشور از این همکاری‌ها به عنوان نمادی از روابط دوستانه در منطقه یاد کرد.

بردی محمدف با اشاره به تجارب مثبت اجرای طرح‌های زیربنایی توسط شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان از شرکت‌های ایرانی برای فعالیت بیشتر در کشورش اعلام آمادگی کرد. 

در این دیدار همچنین در خصوص برخی مسائل منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم، برقراری صلح و ثبات در افغانستان و همچنین دریای خزر تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • زارع‌پور: در سال ۱۴۰۳ رویدادهای فضایی متعددی خواهیم داشت
  • نفوذ زمینی‌ها به ماه و خورشید در سالی که گذشت
  • چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است/ اتصال تمام ساختمان‌های کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه به فیبرنوری +فیلم
  • چین با موفقیت یک ماهواره جدید پرتاب کرد
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد