Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اخبار جدیدی از بازپسگیری ارزهای مسدودشده ایران در کشورهای مختلف گفت: داریم تلاش می‌کنیم و بخشی از آن باز شده و راه افتاده است و داریم از آن استفاده می‌کنیم. بخش دیگری هم ان شاءالله با تحولاتی که دارد تامین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بانک مرکزی مابه‌ازای ریالی ارزهای ایران در کره جنوبی را در اختیار دولت قرار داده و بازگشت این مبالغ به کشور تاثیری در بازار ارز ندارد، گفت: این پول‌ها عمده‌اش برای بانک مرکزی است و قدرت بازارسازی را بالا می‌برد و اتفاقاً چون مال بانک مرکزی است قدرت این نهاد را در بازارسازی بالا می‌برد.

همتی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت به دنبال کاهش قیمت ارز است یا آنطور که گفته می‌شود علاقه‌ای به این کار ندارد، تاکید کرد: من یک بار گفتم بازهم می‌گویم که رییس کل بانک مرکزی اولین کسی است که طرفدار ارزش پول ملی است. حیثیت و اعتبار رییس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است نه اینکه نگذارد پایین بیاید.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: سامانه نیما با بازار تفاوتش این است که در بازار خیلی سریع این تحولات رخ می‌دهد اما در بازار نیما به دلیل اینکه صادرکننده و واردکننده عرضه و خرید انجام می‌دهند و معاملات طول می‌کشد تا انجام شود این روند کندتر است اما در عین حال روند کاهنده است.

همتی تصریح کرد: باید فعالان اقتصادی بتوانند خود را با تحولات همراه کنند و این کار یکی دو روزه رخ نمی‌دهد.

پربیننده ترین مانع پول‌پاشی نمی‌شدیم دلار ۵٠هزار تومان می‌شد/ مردم روی ارز و پول خارجی سرمایه‌‌گذاری نکنند رشد سود‌ سپرده‌های سرمایه‌گذاری‌«وتجارت» وام ازدواج ۷۰میلیون تومانی می‌شود/ مصوبه کمیسیون تلفیق برای وام ازدواج ۱۴۰و ۲۰۰میلیونی عدم ارتباط مستقیم ریزش بورس و افزایش نرخ بهره بین بانکی/ نباید توقع داشت بانک مرکزی به بهای رونق بورس موجب ایجاد تورم شود رشد ۴۰.۷درصدی سپرده‌ها/ مانده کل تسهیلات به ۲۴۲۰هزار میلیارد تومان رسید

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: رییس کل بانک مرکزی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۳۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد

یک کارشناس اقتصادی نوسانات نرخ ارز در طول هفته‌های اخیر را به دور از واقعیت اقتصادی کشور دانست و تاکید کرد که تغییر قیمت دلار مقطعی است و به شرایط قبل خود بازخواهد گشت.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «میثم مهرپور» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون نوسانات نرخ ارز در هفته‌های اخیر اظهار کرد: افزایش قیمت دلار به دلیل وقایع سیاسی و غیر اقتصادی ناپایدار است، زیرا بعد از مدتی به روال عادی خود برخواهد گشت. بعضی از اتفاقات جنبه روانی دارند که موجب رشد انتظارات تورمی و در نتیجه جهش نرخ ارز می‌شوند.


این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حال حاضر تمام نیاز‌های ارزی کشور در زمینه واردات توسط بانک مرکزی و از طریق مرکز مبادله و ارز ترجیحی پاسخ داده می‌شود؛ به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار بیش از سال ۱۴۰۱ برای پاسخ به این نیاز‌ها از سوی بانک مرکزی ارز تخصیص داده شده است.


وی با اشاره به عدم تبعیت بازار و کالا‌ها از نرخ رسمی بانک مرکزی، گفت: چرایی وقوع این امر را نباید در سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین نحوه تامین و تخصیص ارز توسط این نهاد جستجو کرد. استدلال افزایش نرخ ارز بر اساس وقایع سیاسی به معنای دخیل بودن این عامل در جهش نرخ ارز نیست، بلکه به این معناست که افزایش نوسانات در این بازار و به تبع آن بالا رفتن قیمت دلار ریشه در عوامل اقتصادی ندارد.


مهرپور توضیح داد: زمانی که فضای روانی جامعه با شرایط خاصی مواجه و به دنبال آن انتظارات تورمی هم تشدید می‌شود، طبیعی است که نرخ‌ها در همه بازار‌ها از جمله ارز افزایش پیدا کند.


این کارشناس اقتصادی متذکر شد: نوسانات ارزی چند هفته اخیر با عناوین مختلفی مانند دلار تلگرامی و یا بازار غیررسمی در حال تاثیر گذاشتن بر بازار کالا‌ها بوده و این مسئله یک امر غیرطبیعی است، زیرا همانگونه که در ابتدا ذکر شد میزان تخصیص ارز به برخی از کالا‌های اساسی با افزایش همراه بوده است.


وی افزود: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱ میلیارد دلار در قالب ارز ترجیحی و مرکز مبادله برای واردات گوشت قرمز تخصیص داده شد. مضاف بر این موضوع تقریباً ۴.۳ میلیارد دلار و همینطور بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار به ترتیب برای واردات دارو و ملزومات پزشکی و همچنین گوشت مرغ تامین ارز شده بود. همه این ارقام نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد داشته است


مهرپور اضافه کرد: بنابر گفته رئیس کل بانک مرکزی، نرخ دلار تلگرامی برای کالای قاچاق و فرار سرمایه است. افزایش قیمت در بازار‌های دارایی یک امر طبیعی به حساب می‌آید، اما تاثیر پذیری قیمت کالا‌ها از نرخ غیررسمی ارز مسئله ناخوشایندی است که برای حل آن باید به سایر موارد مرتبط با آن رجوع کرد.


این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: پافشاری بر این نکته که جنگ باعث نوسانات ارزی شده است اثری جز تضعیف جریان مقاومت ندارد. قیمت دلار به دلیل جنگ نیست، بلکه علت آن به فشار‌های روانی کاذبی بازمی‌گردد که باعث تشدید انتظارات تورمی می‌شود.


وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی ایران در تامین ارز در وضعیت کاملاً معقولی به سر می‌برد، افزایش ۷۰ میلیارد دلاری تخصیص ارز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل خود گواهی برای تصدیق این گزاره است.


مهرپور در پایان تاکید کرد: افزایش نرخ ارز در طول هفته‌های گذشته پایدار نخواهد بود چرا که ریشه در واقیعت‌های اقتصاد کشور ندارد؛ لذا وضعیت آن مقطعی بوده و به شرایط قبل بازخواهد گشت.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: ارز ، دلار ، قیمت دلار ، نوسان ارزی ، بانک مرکزی ، مهرپور لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T8r

دیگر خبرها

  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین
  • حفظ آرامش واتخاذ تصمیمات هماهنگ میان دستگاه‌ها در تنش‌های خارجی‌ ضروری‌ست
  • ۲ روش استعلام اعتبار صاحب چک
  • اختصاص ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار ارز به بازرگانان کشور
  • کمین بانک مرکزی پشت سنگر وعده ها
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزار‌های نوین/ سهم ۵۰ همتی فکتورینگ در تامین مالی در سال ۱۴۰۳
  • پرسودترین بازار‌های ۱۴۰۳
  • چرا قیمت طلا در بازار جهانی رو به افزایش است؟
  • نوسانات ارزی به دور از واقعیت‌های اقتصادی/ دلار به عقب باز می‌گردد