Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-20@01:40:59 GMT

دلیل کاهش شدید قیمت دلار چه بود؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۳۵۵۰

دلیل کاهش شدید قیمت دلار چه بود؟

رویداد۲۴ موج دوم کاهش قیمت ارز در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از دو هفته پیش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد. روند کاهشی که موفق شد قیمت دلار را در بازار آزاد از ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۱ هزار تومانی برساند.

«یوسف کاووسی» کارشناس مسائل بانکی و مدیرکل اسبق بازرسی بانک مرکزی، عامل ایجاد این موج را مسائل روانی بازار دانست و گفت: محرک اصلی وقوع تحولات در بازار ارز طی در هفته‌های اخیر، مسائل روانی هستند که عمده‌ترین مسبب آن را می‌توان نتایج انتخابات آمریکا و تحولات پیرامون تمدید یا رفع تحریم‌ها دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: البته در دو هفته اخیر و موج ایجاد شده، علاوه بر عامل انتخابات آمریکا، محرک موثر دیگر سخنان رئیس جمهوری بود که گفت در صورت آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، قیمت دلار در بازار ارز به حدود ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

کاووسی به نگاه خوشبینانه ایجاد شده در میان فعالان بازار ارز در پی این دو خبر اشاره کرد و ادامه داد: در نتیجه این دو اتفاق مهم، شاهد هستیم که قیمت ارز با سرعتی بالا در حال کاهش است، به طوری که دلار در این مدت کوتاه حدود ۵ هزار تومان کاهش قیمت داشت، اما این تحول در نتیجه بحث‌های روانی است و برای تداوم یا پایدار ماندن آن باید منتظر تحولات عینی در مسائل اقتصادی بود.

این کارشناس بانکی ادامه داد: از جمله مهمترین این تحولات می‌تواند تحقق انتظار فعالان بازار برای بازگشت آمریکا به برجام با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا باشد. موضوعی که برای وقوع آن در روز‌های اخیر، اما و اگر‌های فراوانی مطرح شده و باید دید پیش‌شرط‌هایی که گه‌گاه از سوی طرف‌های آمریکایی و اروپایی در خصوص مسائل غیرهسته‌ای مطرح می‌شود، تا چه حد جدی خواهد بود.

 بیشتر بخوانید: همتی: هیچ عمدی برای افزایش نرخ ارز در کار نیست/ کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد

وی به امیدواری رئیس جمهوری برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز اشاره کرد و توضیح داد: به طور قطع این اتفاق در صورت وقوع، خبری بسیار خوبی برای فعالان بازار ارز خواهد بود، اما تا به امروز این خبر، تنها یک تئوری است که هنوز به واقعیت تبدیل نشده است. از سوی دیگر تاکید رئیس جمهوری تنها بر آزاد شدن منابع ایران در کره جنوبی بود، این در حالی است که ایران منابع کلان دیگری در کشور‌هایی مانند عراق نیز دارد که امروز امکان دسترسی به آن‌ها فراهم نیست؛ بنابراین پیش بینی می‌کنم تحقق برنامه دلار ۱۵ هزار تومانی تنها با آزادسازی ارز‌های بلوکه شده در کره جنوبی نیز ممکن نباشد و باید بستری برای آزاد شدن همه ارز‌های بلوکه شده کشور فراهم شود.

کاووسی خاطر نشان کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی، از تحقق بازگشت آمریکا به برجام و آزاد شدن سرمایه‌های بلوکه شده ایران در سراسر جهان بسیار خوشحال خواهم شد و اطمینان دارم این اتفاقات در پایداری و آرامش بازار ارز بسیار موثر خواهد بود، اما واقعیتی که باید امروز در نظر داشته باشیم این است که بر سر راه تحقق این امور، موانع مهمی وجود دارد و مخالفان برجام چه در داخل کشور و چه در کشور‌های عضو ۵+۱ و همچنین در کشور‌های منطقه تمام تلاش خود را برای عدم احیای برجام به کار خواهند بست، بنابراین در این شرایط اگر فعالان بازار به دور از هیجان و با حفظ آرامش، معاملات خود را پیش ببرند، منفعت بیشتری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

وی اظهار داشت: نکته مهمی که در تحولات این روز‌های بازار ارز باید مورد توجه قرار بگیرد، حجم پایین معاملات در بازار آزاد است، در حالی که در این بازار قیمت دلار در کانال ۲۱ هزار تومان معامله می‌شود. از سوی دیگر در سامانه نیما که صادرکنندگان و واردکنندگان کشور، عمده ارز خود را از آن طریق تامین می‌کنند و حجم بالایی از معاملات ارزی را شامل می‌شود، شاهد هستیم که رفتار هیجانی مشابه بازار آزاد دیده نمی‌شود و در حال حاضر در این سامانه قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومان معامله می‌شود. به عبارت دیگر رفتار واقعی خریداران و فروشندگان ارز را در سامانه نیما بهتر می‌توان دریافت کرد، چرا که در بازار آزاد امکان سوءاستفاده برای برخی وجود دارد.

این مدیر اسبق بانک مرکزی ادامه داد: به عنوان مثال مسئله دیگری که متاسفانه در این روز‌ها در معاملات بازار آزاد ارز شاهد آن هستیم، حضور کارگزاری‌های متعلق به بانک‌های خصوصی در این بازار، برای انجام خرید‌های کلان ارز با قیمت‌های کف بازار است. این اتفاق یعنی حقوقی‌های بازار بورس که باید سرمایه خود را در آن بازار هزینه کنند، به جای خرید سهام، عمده دارایی خود را در بازار ارز هزینه می‌کنند که این پدیده عواقب منفی زیادی را به همراه دارد. یکی از این عواقب می‌تواند تحمیل نوسانات شدید قیمتی در آینده نزدیک به بازار ارز باشد.

کاووسی در پایان تاکید کرد: از آنجا که در شرایط فعلی، عرضه و تقاضا را در بازار واقعی نیست، تخمین قیمت واقعی ارز نیز کاری دشوار است. هر چند احتمال می‌دهم این رقم واقعی برای دلار حدود یک تا دو هزار تومان کمتر از چیزی باشد که امروز در بازار آزاد معامله می‌شود، با این وجود به موج ایجاد شده در بازار طی دو هفته اخیر خوش‌بین نبوده و پیش‌بینی می‌کنم این کاهش قیمت‌ها روندی موقت باشد. مگر آنکه اخبار مثبتی که بازار درباره برجام و آزادسازی ارز‌های بلوکه شده در انتظار وقوع آن‌ها است، به زودی محقق شوند.

منبع: ایرنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قیمت دلار دلار بازار آزاد بلوکه شده فعالان بازار کره جنوبی هزار تومان بازار ارز قیمت دلار آزاد شدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران

قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه دوم روز قبل رشد کرد، ولی بررسی روند قیمتی روزانه تتر نشان می‌دهد که سقف روزانه قیمت دلار یک کانال قیمتی کاهش یافته است. این اتفاق نشانه‌ای از کاهش هیجان معاملات روزانه در بازار ارز است، چون فاصله سقف و کف قیمت برای دلار دیجیتال کاهش پیدا کرده است.

معامله‌گران بازار ارز و طلا این روزها به اخبار خاورمیانه چشم دوخته‌اند و برای سنجش ریسک به بازارهای جهانی هم نیم‌نگاهی دارند. اما بررسی‌ها از قیمت اونس طلا و نفت در شب گذشته یک موضوع جالب را نشان می‌دهد. قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدیت و قیمت اونس جهانی طلا در شب قبل کاهش یافت.

در لحظه نگارش این گزارش ارزش اونس جهانی طلا از بالای دو هزار و ۳۹۰ دلار کاهش پیدا کرده و پایین‌تر از محدوده دو هزار و ۷۰ دلار قرار گرفته است‌. قیمت جهانی نفت هم در لحظه نگارش این گزارش از سقف روزانه بالای ۸۵ دلار عقب نشسته و در کانال ۸۲ دلاری جا گرفته است.

پیش از تلافی حمله موشکی دمشق توسط ایران، اونس جهانی طلا سقف قیمتی جدیدی را لمس کرد و قیمت نفت افزایش یافت. این رویداد در میان آرامش فضای خبری، یک سیگنال از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه بود که در قیمت طلا منعکس شده بود؛ چراکه طلا به عنوان دارایی امن هنگام افزایش تنش‌ها و ریسک‌ها با افزایش تقاضا مواجه می‌شود و افزایش اونس جهانی طلا پیش از تلافی ایران یک علامت از رشد تنش و ریسک بود.

معامله‌گران نفت هم به اخبار خاورمیانه و ریسک‌ها در این منطقه به عنوان مهم‌ترین محدوده جغرافیایی تامین‌کننده نفت توجه ویژه‌ای دارند. در چنین شرایطی کاهش همزمان قیمت نفت و طلای جهانی به معنای کاهش سطح ریسک خاورمیانه در کوتاه‌مدت در میان معامله‌گران بازارهای جهانی است که برآیند پیش‌بینی آن‌ها منجر به کاهش نرخ‌ها شده است.

خبرگزاری رویترز هم در روزقبل اعلام کرد که تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران نفتی نخواهد بود، زیرا بایدن از افزایش قیمت نفت و خشم چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران بیم‌ناک است. ارزهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمدی ارز دولت است و بررسی‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد که اخبار نفتی تأثیر بسزایی در ذهنیت معامله‌گران دارد که این خبر نگرانی فعالان حوزه ارز را به دلیل کمرنگ شدن شدت تحریم کاهش می‌دهد.

حمایت مهم بازار سرمایه

بازار سرمایه این هفته محدود شد و پس از تلافی حمله موشکی اسرائیل، دامنه نوسان بازار بورس و فرابورس به محدوده مثبت و منفی یک محدود شد. با این حال، به دلیل افزایش سطح ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، بازدهی بازار سرمایه در هفته گذشته منفی بود و شاخص کل بازار سرمایه در محدوده دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی قرار گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند که اگر سیاست‌گذار از تصمیمات در تضاد با منافع بازار سرمایه عقب نکشد و با سیاست‌های حمایتی، بورس را پشتیبانی نکند، باید شاهد ورود بیشتر سرمایه‌ها به بازار ارز وطلا بود.

از طرفی در هفته جاری پس از مدت‌ها، سکوت مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شکست و به بانک مرکزی هشدار داد که اگر به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی مشکلی برای صندوق‌های درآمد ثابت و بورس ایجاد شود، دامن کل اقتصاد را خواهد گرفت.

در حال حاضر بازار سرمایه حمایت بسیار مهم محدوده دو میلیون و۲۰۰ هزار واحدی را پیش رو دارد که شکست این حمایت می‌تواند باعث افزایش فشار فروش در بازار سرمایه شود.

منبع:‌اکو ایران

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد
  • رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار
  • کاهش قیمت دلار متوقف شد؟
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹