Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-16@13:50:03 GMT

آزادی ۸۰۰ زندانی و ۷۰۰ پرونده در دست بررسی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۳۹۳۲

آزادی ۸۰۰ زندانی و ۷۰۰ پرونده در دست بررسی

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛  «حسین فاضلی هریکندی» در تشریح اقدامات دادگستری استان البرز در راستای اجرای «دستورالعمل طرح پایش زندانیان» که در آبان امسال توسط رییس قوه قضاییه ابلاغ شد، گفت: با توجه به دستورات رئیس قوه قضائیه در خصوص اهتمام دادگستری‌ها به حل معضلات زندان‌ها و نظارت بر امور زندانیان، دادگستری کل استان البرز اقدامات اجرایی را پیش از ابلاغ این دستورالعمل در شهریور ماه امسال و در طرحی با عنوان «غربالگری زندانیان» آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در طرح غربالگری که به منظور استفاده حداکثری از سیاست‌هایی از قبیل نظام نیمه آزادی، آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات، استفاده از پابند الکترونیک، مرخصی و بررسی درخواست زندانیان در خصوص اعسار انجام شد دیدار چهره به چهره با تمام زندانیان و استماع و بررسی درخواست‌های آن ها مورد اجرا قرار گرفت.

عالی‌ترین نماینده قوه قضائیه در استان البرز به جرئیات اجرای طرح غربالگری اشاره و بیان کرد: اجرای طرح از اوسط شهریورماه آغاز شد و پس از طراحی فرم های ویژه غربالگری، بیش از ۲۹۰ بازدید توسط بیش از ۱۰۰ نفر از قضات استان زیر نظر دادستان مرکز استان و دادستان‌های سایر حوزه های قضایی استان انجام شد.

جمع آوری بیش از ۴ هزار درخواست
وی تعداد درخواست‌های جمع آوری شده در این بازدیدها را بیش از ۴ هزار مورد عنوان و تاکید کرد: این درخواست‌ها پس از دسته بندی به مدیران قضایی استان ارسال شد و معاون نظارت بر زندان‌ها و اجرای احکام دادگستری کل استان نیز مکلف شد تقاضاهای زندانیان مشمول استفاده از نهادهای ارفاقی را پس از بررسی در جلسه شورای طبقه بندی از طریق واحدهای اجرای احکام به محاکم ارسال کند.


فاضلی هریکندی ابلاغ دستورالعمل جامع رئیس قوه قضائیه با عنوان «پایش زندانیان» را دارای هم‌پوشانی زیاد با «طرح غربالگری دادگستری استان البرز» دانست و متذکر شد: دستورالعمل ابلاغی بلافاصله جهت اجرا به مدیران قضایی و مسئولان مربوطه ابلاغ و معاون نظارت بر زندان‌ها و اجرای احکام دادگستری استان مامور پیگیری و تحقق بخشنامه قوه قضائیه شد.

ابلاغ شیوه نامه ۱۲ بندی
وی تدوین و ابلاغ شیوه نامه ۱۲ بندی به منظور اجرای دقیق بخشنامه ابلاغی رئیس قوه قضائیه را اقدامی مهم برای تحقق آن در استان البرز برشمرد و بیان کرد: در این شیوه نامه به صورت مفصل اقدامات لازم به منظور توجیه کلیه کارکنان قضایی، تعیین قضات ویژه رسیدگی کننده در محاکم، تفویض اختیارات روسا و دادستان‌ها به قضات ناظر بر زندان، زمان‌بندی اجرای مفاد بخشنامه و ارسال گزارش‌ها در بازه‌های تعیین شده، استفاده زندانیان از نهادهای ارفاقی، کیفیت اقدامات در خصوص بیماران جسمی و روحی و زندانیان مستمند و مهریه، تسریع در بررسی و نظارت بر قرارهای منجر به بازداشت و رفع ابهام احکام مربوط به استرداد مال توسط دادستان‌ها تشریح شد.


انجام ۴۴۰ بازدید توسط قضات

عالی ترین مقام قضایی استان تعداد تقاضاهای مورد تایید بر اساس بخشنامه «پایش و غربالگری زندانیان» را بیش از ۲۳۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: این درخواست ها به منظور اظهارنظر به واحد قضایی مربوطه ارسال شد.


وی اضافه کرد: در راستای اجرای این طرح بیش از ۴۴۰ بازدید توسط مقامات قضایی از زندان‌های استان انجام و بیش از ۲۰ جلسه با مدیران واحدهای قضایی و مسئولان زندان ها برگزار شده است.

آزادی ۸۰۰ زندانی

رئیس کل دادگستری استان البرز تعداد زندانیان آزاد شده با اجرای بخشنامه رئیس قوه قضائیه را نزدیک به ۸۰۰ نفر عنوان و بیان کرد: از بیش از ۲۳۰۰ درخواست ارسال شده به حوزه‌های قضایی نزدیک به ۷۰۰ مورد نیز که نیاز به رسیدگی بیشتر داشته در دست بررسی است و قطعا زندانیان بیشتری از فواید این بخشنامه در قالب آزادی یا تبدیل وضعیت بهره‌مند خواهند شد.

۴۶

کد خبر 1478124

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان البرز رئیس قوه قضائیه دادگستری استان استان البرز درخواست ها زندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۳۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتغال به کار بیش از هزار و ۶۰۰ زندانی در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، معاون دادستان قم از اشتغال به کار ۱۶۸۲ نفر از مددجویان زندان در قم خبر داد و گفت: در راستای تحقق سند تحول قضایی، ساماندهی اشتغال زندانیان در چهار محور اشتغال داخل زندان، اشتغال در زندان باز، اشتغال پس از خروج و اشتغال خانواده‌های زندانیان تدوین و اجرا شده است.

رحیمی با اشاره به اهمیت حرفه آموزی و اشتغال زندانیان در کاهش احتمال ارتکاب مجدد جرم آنان گفت: در این طرح که به همت واحد نظارت بر امور زندان‌های قم تدوین و اجرا شده است، کلیه زندانیان برای استفاده از امتیازات قانونی باید مشغول آموزش دوره‌های فنی و حرفه ای، فعالیت در کارگاه‌ها و اشتغال به کار باشند.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه در بخش اشتغال زندان باز زندانیانی که مدت حبس پیش بینی شده در قانون را تحمل کرده و دارای شرایط ویژه به لحاظ سابقه اشتغال در زندان، امور فرهنگی و حسن اخلاق و عملکرد باشند با تأیید مقام قضایی در شرکت‌ها و کارگاه‌های طرف قرارداد با انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد تعاون مشغول به کار می‌گردند و دستمزدی که طبق ضوابط اداره کار دریافت می‌کنند به خانواده زندانیان و یا برای اخذ رضایت و رد مال شکات پرداخت می‌شود.

سرپرست اجرای احکام کیفری دادسرای قم گفت: در سال گذشته ۱۱۹۳ زندانی در کارگاه‌های داخل زندان و ۴۸۹ زندانی در زندان‌های باز خارج از زندان مشغول به کار بوده اند.

وی با اشاره به اینکه اشتغال پس از خروج زندانیانی که از زندان آزاد می‌شوند از دی ماه سال ۱۴۰۱ عملیاتی شده است گفت: در حال حاضر ۴۰ نفر از زندانیان آزاد شده، به شرکت‌های طرف حساب با انجمن حمایت از زندانیان و یا بنیاد تعاون معرفی و مشغول به کار شده اند.

معاون دادستان قم اشتغال خانواده‌های زندانیان را نیز از طرح‌های در دست اقدام واحد نظارت بر زندان‌های قم جهت تقویت بنیه مالی خانواده‌های زندانیان و اشتغال خانواده‌های آنها عنوان و ابراز امیدواری کرد: در سال جدید بتوان با استفاده از ظرفیت اماکن مقدس مثل بقاع متبرکه و مساجد و با استفاده از ظرفیت شرکت‌های خصوصی نسبت به حرفه آموزی و اشتغال خانواده‌های زندانیان اقدامات موثری انجام شـود.

دیگر خبرها

  • جمعیت وفاق ملی بحرین: ۵۵۶ زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان
  • درخواست ترامپ برای اجتناب از پیگرد قضایی بررسی می‌شود
  • حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در استان
  • اشتغال به کار بیش از هزار و ۶۰۰ زندانی در قم
  • بررسی ۴۵ درخواست در دومین جلسه شورای طبقه بندی زندان ارومیه
  • از ماجرای گم شدن المیرا تا پیدا شدن یک جسد سوخته / درخواست خانواده نازگل از رئیس قوه قضائیه
  • آزادی ۴۰ زندانی جرایم غیرعمد در زنجان
  • ۴۰ زندانی جرایم مالی غیرعمد در زنجان آزاد شدند
  • ۱۶۷ زندانی جرایم غیرعمد در قم نیازمند کمک خیران هستند