Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@08:13:39 GMT

خروجی مطالبه گری باید در زندگی مردم عینیت داشته باشد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۴۱۱۳

خروجی مطالبه گری باید در زندگی مردم عینیت داشته باشد

به گزارش خبرنگار مهر مسئله مطالبه گری در رسانه بقدری حائز اهمیت است که اگر در ریل صحیح و برای گره‌گشایی در کار مردم حرکت کند می‌تواند مکمل خوبی برای ترمیم مشکلات متعدد در جامعه باشد. از سوی دیگر در تعاریفی که به عنوان نقش رسانه مطرح شده چنین برداشت می‌شود که رسانه صدای مردم است و این صدا، جز با مطالبه گری صحیح انعکاس پیدا نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالبه گری همانند سایر ارکان اساسی رسانه، دارای ساختارهای بنیانی است اما پرداختن به ساختارهای مطالبه گری در استان قزوین مسئله‌ای بود که خبرگزاری مهر در راستای تعاریف آن و دریافت پاسخ‌های کاربردی، سه کارشناس رسانه‌ای را در کنار هم نشاند.

خروجی مطالبه گری باید در زندگی مردم عینیت داشته باشد

جابر خرم‌نیا در میزگرد خبری خبرگزاری مهر که با عنوان «رسانه و مطالبه گری» تشکیل شد ضمن اشاره به رسالت مطالبه گری اظهارمی‌کند: مسئله مطالبه گری را می‌توان یک مبحث مبهم دانست چرا که هنوز قرائت شفاهی در خصوص مطالبه گری عنوان نشده و از سوی دیگر رسانه در این امر نیازمند آن است که مطالبه گری را از مکتب و منظر انقلاب، قانون و شریعت استخراج کند.

مدیر خبرگزاری فارس استان قزوین اضافه می‌کند: مطالبه گری امروز با عناوین متعددی از جمله مبارزه با فساد و یا امر به معروف و نهی از منکر مطرح می‌شود اما گاهی شاهد آن هستیم که در این مطالبه گری قوانین زیر پا گذاشته می‌شود به گونه‌ای که درمبارزه با منکر یک عمل منکرانه دیگری صورت می‌گیرد.

خرم نیا عنوان کرد: نکته‌ای که در خصوص مسئولین وجود دارد این است که برخی مسئولین خود را خدمت‌گذار مردم نمی‌دانند و حاضر نیستند عملکرد خود را شفاف سازی کنند و این درحالی است که شفاف‌سازی جزو اصول اولیه‌ای است که هرمسئول باید به آن پایبند باشد.

وی ادامه داد: برای مثال نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی باید به عنوان موکل مردم، نسبت به عملکردهای خود شفاف‌سازی داشته باشد واین امر به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات قزوین گفت: سوالی که می‌توان امروز از نمایندگان مجلس که نمایندگان مردم هستند پرسید این است که بعد از گذشت شش ماه چه میزان از عملکردهای خود را شفاف سازی کرده‌اند؟ مسائل بسیاری در مجلس عنوان شد که می‌توانست در سطوح قانونی اجرایی و بعد از مصوب شدن رسانه‌ای شود اما متأسفانه پیش از اقدامات قانونی و مصوبات برخی موضوعات، درگیر موج رسانه‌ای شد و در این میان اصلی‌ترین مطالبات مردمی یعنی شفاف‌سازی هنوز محقق نشده‌است.

مدیر خبرگزاری فارس بیان کرد: خروجی مطالبه گری باید در زندگی مردم اثرگذار باشد که وظیفه رسانه نیز در این میان پررنگ‌تر می‌شود یعنی مطالبات رسانه باید تا جایی ادامه داشته باشد که نتایج آن در زندگی مردم قابل لمس باشد و نباید مطالبه گری تنها به یک پاسخ ساده از سوی مدیر ختم شود.

وی مطرح کرد: در تعریف مطالبه گری رسانه‌ها می‌توان گفت که رسانه میدان مطالبه گری را از دست داده و گویا در این میان چشم خود را به زبان مسئولین دوخته و لازم است در این امر با تغییر رویکرد خود به دغدغه‌های مردمی بازگردند.

خرم‌نیا ابراز کرد: در خصوص مسئله استقلال رسانه هم باید گفت که در هیچ جای دنیا رسانه مستقلی وجود ندارد و قالبا رسانه ابزاری است که به نهادی برای تأمین منابع مالی نیاز دارد، مردم برای دریافت اطلاعات هزینه نمی‌کنند بلکه این اطلاعات هستند که واجد ارزش بوده و نهادهای دیگر در تلاشند تا برای دریافت آنها و یا شکل‌دهی افکار عمومی هزینه پرداخت کنند.

وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان گفت که رسانه قادر به تأمین هزینه‌های خود است، پس باید این نکته را پذیرفت که هر رسانه هدایت کننده‌ای دارد که بر اساس سیاست‌های خود رسانه را جهت دهی می‌کند.

مدیر خبرگزاری فارس تاکید کرد: با وجود عدم استقلال در رسانه‌ها بازهم رسانه‌هایی وجود دارند که هدف آنها مردم، نظام جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و حفظ ارزش‌ها است اما قادر به فعالیت مؤثر نیستند چرا که برخی دستگاه‌های اجرایی دارای رویه واحد نیستند.

وی اضافه کرد: گاهی می‌بینیم که یک دستگاه اجرایی در سطح ملی طالب مطالبه گری و سوت‌زنی است اما این نکته هنوز در سطح استان اجرایی نمی‌شود و اگر فردی بخواهد در سطح استان مطالبه گری کند یقیناً با برخورد مسئولین مواجه می‌شود.

خرم نیا می‌گوید: در سطح استان جلسات متعددی برای ارائه گزارشات وعناوینی مانند حمایت از مطالبه گری و سوت‌زنی مطرح می‌شود اما بیشتر این عناوین شعاری بوده و هرگز اجرایی نمی‌شوند و من به عنوان یک رسانه تا نتیجه این شعار را نبینم نمی‌توانم آن را بپذیرم و آن را با مردم در میان بگذارم.

وی گفت: مدیری که اعتقادی به روابط عمومی و رسانه ندارد و در لحظه آغاز کار خود تغییرات بنیادینی در سیستم روابط عمومی ایجاد می‌کند و پاسخگوی رسانه نیست چطور می‌تواند به مطالبات رسانه که همان مطالبات مردم است پاسخ دهد و حامی مطالبه‌گران و سوت‌زنان در استان باشد؟

این مدیر رسانه تشریح کرد: یکی از اصلی‌ترین موانع سوت‌زنی و مطالبه گری در استان مربوط به مدیریت برخی دستگاه‌ها است و بیشترین مشکلات نیز از شیوه مدیریت افرادی نشأت می‌گیرد که عملکردهای خود را فیلتر شده در اختیار رسانه قرار می‌دهند و از پاسخ به اصحاب رسانه سر باز می‌زنند، سوال اینجاست که این دستگاه‌ها چگونه می‌توانند بدون شفاف‌سازی عملکردهای خود، شعار مطالبه گری سر دهند؟

وابستگی اقتصادی رسانه را در مطالبه گری محدود می‌کند

زهرا عبدالهی در ادامه صحبت‌های مدیر خبرگزاری فارس می‌گوید: اینکه تعریف جامعی از مطالبه گری بیان نشده یک مسئله اساسی است اما در حداقل ممکن، رسانه تلاش می‌کند تا در خصوص مطالبات به حق مردم، شفاف سازی داشته و در این راستا مطالبه گری کند اما نکته‌ای که در اینجا مطرح می‌شود این است که ما یک رسانه مطالبه‌گر نداریم چون صراحتاً در واقع رسانه آزاد نداریم.

سردبیر خبرگزاری ایسنا قزوین ادامه داد: عدم آزادی بیان در رسانه‌ها را می‌توان مسائل اقتصادی و وابستگی رسانه به یک نهاد خاص به جهت تأمین منابع اقتصادی دانست که این نکته رسانه را در بیان بسیاری از مطالب و مطالبه‌گری‌ها محدود می‌کند.

وی تصریح کرد: این موضوع تنها در ایران نیست در همه دنیا همین است و انتشار اخبار در رسانه‌هایی که وابسته به نهاد یا سازمان خاصی هستند باید همسو با سیاست‌های سازمان متبوع باشد که این امر ممکن است دست اصحاب رسانه را از آزادی بیان کوتاه کند.

عبدالهی بیان کرد: متأسفانه نگاه مسئولین به رسانه یک نگاه تقابلی است درحالی که رسانه‌ها در کنار مسئولین و سازمان‌ها قرار دارد و اگر نقدی هم از جانب رسانه صوررت می‌گیرد در راستای تخریب سازمان نبوده و جنبه سازندگی دارد.

سردبیر خبرگزاری ایسنا قزوین عنوان کرد: رسانه برای تحقق امر مطالبه گری و ایجاد اعتماد بین مردم باید در گام اول از تمجید مسئولین و ظهور پدیده خبرنگار نما جلوگیری کند و برای جلب اعتماد مردم یک قدم جلوتر از مسئولین و رسانه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برای مثال زمانی که رسانه به سراغ مشکلات کارگری می‌رود درحالی که اشراف و اطلاعات کافی در این حوزه ندارد طبیعتاً نمی‌تواند کارگشا باشد و یقیناً تسلیم صحبت‌های مسئولین شده و قادر نیست اعتماد مردم را جلب کند یا در راستای حل مشکلات آنان گام بردارد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: بازگشت خبرنگاران به سطح جامعه و به دست آوردن اطلاعات واقعی از مردم عادی که به‌صورت روزانه با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنند از حلقه‌های گمشده مطالبه گری است.

رسانه باید به دغدغه‌های مردم پاسخ کامل و قانع‌کننده بدهد

علی درودیان در این میزگرد مطرح کرد: عنوان رسانه را می‌توان به‌عنوان زبان گویای مردم معرفی کرد و رسانه نماینده جمع وسیعی از مردم است.

مدیر خبرگزاری تسنیم قزوین عنوان کرد: پاسخ یک مدیر به رسانه نباید پایان راه مطالبه گری باشد، باید به دغدغه‌های مردم پاسخ کامل و درست در بهترین زمان ممکن داده شود و وابستگی‌های شخصی یا سازمانی نباید از مطالبه گری رسانه در قالب چهارچوب‌های اصلی بکاهد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در مطالبه گری اظهار کرد: بخش از چالش‌های مطالبات رسانه‌ای ارجاع خبرنگار به بخش روابط عمومی سازمان است اما در برخی مواقع روابط عمومی بجای تسهیل‌گری و واسطه‌گری که جز وظایف وی مطرح می‌شود با استفاده از برخی سیاست‌ها و ارائه گزارش کارهای خود بحث مطالبه گری از مسئولین را به انحراف می‌کشاند.

مدیر خبرگزاری تسنیم اذعان کرد: نکته بعدی که در امر مطالبه گری باید به آن توجه کرد برخورد منطقی و پرهیز از شتاب‌زدگی در مطالبه گری از مسئولین است.

درودیان در جمع‌بندی پایانی میزگرد رسانه و مطالبه گری گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص امر مطالبه گری باید به این اصل توجه کرد که مطالبه گری ناظر به آرمانی است که پایبند بودن و بیان آن آرمان حتی با وجود آن‌که از مطالبه گری به‌حق نتایجی حاصل نشود لازم و ملزوم بوده و لازم است در دستور کار اصحاب رسانه قرار بگیرد.


کد خبر 5126629

منبع: مهر

کلیدواژه: میزگرد قزوین اصحاب رسانه مجلس شورای اسلامی ویروس کرونا شیراز کرمانشاه آمار کرونا خطبه های نماز جمعه شهرکرد بوشهر گرگان ایام فاطمیه عکس استانها شیوع کرونا شهرستان کرج عزاداری شهادت حضرت فاطمه الزهرا س شهادت حضرت زهرا س مدیر خبرگزاری فارس مطالبه گری عملکردهای خود زندگی مردم مطالبه گری مطالبه گری روابط عمومی مطرح می شود شفاف سازی رسانه ها رسانه ای خرم نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ یک شنبه دوم اردیبهشت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، برای اطلاع از تاخیر یا تغییر برنامه پروازی شیراز به سایت فرودگاه به نشانی https://shiraz.airport.ir مراجعه کنید.

ورودی پرواز های داخلی:

خروجی پروازهای داخلی:

ورودی پروازهای خارجی:

خروجی پروازهای خارجی:

دیگر خبرها

  • پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه چهارم اردیبهشت
  • حقوق شهر اصفهان در بازگشایی‌های زاینده‌رود محقق نشده است
  • مطالبه ۱۳۶ مشهدی در دیدار مردمی رسیدگی شد
  • روایت بشار اسد از خروجی دیدارهای سوری‌ها با مقامات آمریکایی
  • مطالبه تاسیس بیمارستان شهر جدید سهند از استاندار آذربایجان شرقی
  • مطالبه مردم برای کاهش معضلات مربوط به حوزه حجاب یک خواست عمومی است
  • تحقق صلح و سازش در ۱۱ فقره پرونده مطالبه وجه با همت اعضای شورای حل اختلاف اهواز
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ یک شنبه دوم اردیبهشت
  • دستگاه قضا مطالبه‌گری را به رسمیت می‌شناسد
  • 5 ستاره WWE اخراج شدند؛ بدرود مهاراجه