Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@06:48:01 GMT

چم‌وخم‌های رویدادنویسی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۴۲۴۸

چم‌وخم‌های رویدادنویسی

ایسنا/اصفهان خبرنگاران به فراخور شغل خود در رویدادهای محلی، ملی و بین‌المللی مختلفی حضور پیدا می‌کنند و یک کارشناس رسانه، نکاتی را مطرح می‌کند که آن‌ها قبل، حین و بعد از این رویدادها باید مد نظر داشته باشند.

شهریار عظیمی، کارشناس و پژوهشگر رسانه، در وبینار آموزشی «خبرنگاری در رویداد» که از سوی فرهنگسرای تخصصی رسانه و اداره ارتباطات رسانه‌ای شهرداری اصفهان برگزار شد، گفت: قبل از برگزاری یک رویداد بین‌المللی، کسب اطلاعات کلی، مطالعه و تعامل با میزبان اهمیت دارد و تماس یا حتی جلسه حضوری، می‌تواند برای حضور خبرنگار در آن رویداد اعتمادسازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مهم نیست رویدادی که آن را پوشش رسانه‌ای می‌دهیم چیست، مهم این است که به چشم یک شروع، بدنه، پایان و ظاهری به آن نگاه نکنیم و از این رویداد لذت ببریم.

این کارشناس رسانه اظهار کرد: به‌واسطه تجربه حضور در رویدادهای بین‌المللی و برقراری ارتباط با مهمانان خارجی، این بازخورد را گرفتم که متأسفانه اصحاب رسانۀ ایران تسلط کاملی بر رویداد ندارند و این چهرۀ بدی از کشور ما، آن رویداد و همچنین شخصیت خود ما به‌عنوان یک خبرنگار ایرانی در ذهن آن مهمان می‌سازد.

عظیمی افزود: خبرنگاران می‌توانند فهرست مشخصات شرکت‌کنندگان را از میزبان و برگزارکنندۀ رویداد بگیرند و پیش از برقراری ارتباط دربارۀ این افراد جستجو کنند. این تحقیقات به آن‌ها کمک می‌کند بدانند که  باید با چه کسی و دربارۀ چه چیزی صحبت کنند.

این پژوهشگر رسانه بر اهمیت شناسایی و فهمیدن دغدغه‌های میزبان نیز تأکید کرد و گفت: خیلی خوب است که خبرنگار پیش از شروع رویداد سنگ‌های خود را با میزبان وابکند، متوجه شود دنبال چه هستند و پیشنهادهای خود را نیز به آن‌ها بدهد. مثلاً اگر میزبان، شهرداری اصفهان است و ماه‌ها برای برگزاری یک رویداد بین‌المللی مثل جشنواره فیلم کودک و نوجوان برنامه‌ریزی کرده، خبرنگار نمی‌تواند از آن‌ها انتظار داشته باشد طبق مرام و علایق و سلایق او پیش بروند و اگر چنین نبود، همۀ کارهای آنان را اشتباه تلقی کند و زیر سؤال ببرد.

وی با بیان اینکه خبرنگار باید بشنود، مطالعه کند و ساختارشکنانه و خلاقانه دربارۀ یک رویداد ایده بدهد، ادامه داد: میزبان معمولاً مهمانان ویژه‌ای در حوزه بین‌الملل دارد که باید به آنان توجه ویژه شود و خبرنگاران سفیر این توجه ویژه‌اند.

عظیمی تصریح کرد: در یک رویداد گاهی بنا به دلایلی مجموعۀ مربوطه مهمانی را دعوت کرده که حساسیت بالایی روی اوست و خبرنگار که در واقع به‌منظور تعامل و همراهی با میزبان به این رویداد دعوت‌شده، باید حواسش باشد که برای مصاحبه سراغ این مهمان نرود.

این کارشناس رسانه گفت: یکی از مشکلات همیشگی اصحاب رسانه با برگزارکنندگان رویداد این است که تا لحظه آخر ریز برگزاری رویداد را ندارند و در این‌چنین موقعیتی باید فشار بیاورند تا فهرست به‌روز را از میزبان بگیرند.

وی افزود: آماده‌سازی، هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تمام ‌روزها و ساعت‌هایی که رویداد در حال برگزاری است ضرورت دارد و خبرنگار باید حتماً یک فرد را (به‌جز مدیر روابط عمومی) به‌عنوان همراه در دسترس گروه میزبان در کنار خود داشته باشد.

عظیمی به خبرنگاران توصیه کرد زبان انگلیسی خود را تقویت کنند و توضیح داد: در صورت تسلط نداشتن بر زبان مصاحبه‌شونده، حتماً از حضور یک مترجم حرفه‌ای بهره بگیرید.

این پژوهشگر رسانه با اشاره به نکاتی که خبرنگار حین برگزاری یک رویداد باید به آن توجه کند، گفت: مشاهده گری، ساخت رابطه با حضور در فضاهای مرتبط و انجام کار در این مرحله اهمیت بسزایی دارد و اخلاق و اصولی مثل داشتن کارت خبرنگاری، پوشش مناسب با نوع رویداد، زمان‌شناسی و حفظ حریم شخصی مهمان باید رعایت شود.

وی خطاب به خبرنگاران یادآور شد: شما سفیر معرفی جاذبه‌های ایران به مهمانان بین‌المللی نیستید مگر اینکه از شما خواسته شود پیشنهاد خود را ارائه کنید و در این صورت نیز باید حتماً اطمینان کامل از خوب بودن فضای پیشنهادی داشته باشید.

عظیمی، تصریح کرد: خیلی اوقات خبرنگاران ایرانی خود را پایین‌تر از مهمانان غربی رویداد می‌بینند و این درست نیست. صرف اینکه کسی از سوی دیگر دنیا مهمان یک رویداد بین‌المللی شود دلیلی حتمی بر فرهیختگی و بالا بودن درجۀ او نیست.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد که در تصویربرداری و عکس‌برداری از مهمانان یک رویداد بین‌المللی و نوشتن مطالب، به خط قرمزهای کشور نیز باید توجه ویژه داشت و با زیرکی تمام منافع میزبان و احترام متقابل را حفظ کرد تا همکاری ادامه داشته باشد.

وی افزود: در جمع مهمانان خارجی گاهی سیاهی‌لشکرهای پر سروصدایی دیده می‌شوند اما خبرنگار باید از آن‌ها دوری کند و به سمت افراد کلیدی کم سر و صداتر برود.

گزارشگر و تهیه‌کنندۀ سابق شبکۀ «پرس تی وی» گفت: محل برگزاری یک رویداد خانۀ خاله نیست و خبرنگار نمی‌تواند جای وسایل را تغییر بدهد و یا بی‌نظمی و ریخت‌وپاش کند.

عظیمی حضور به‌موقع و کامل خبرنگار در رویداد را نیز مهم دانست و اظهار کرد:  بدنۀ رویداد جایی است که هر لحظه در آن اتفاقی می‌افتد و خبرنگار اگر قصد دارد گزارش کاملی همراه با حاشیه‌ها و جزییات بنویسد، باید در این بدنه حضور فعال داشته باشد.

وی افزود: حتی یک بحث معمولی و مکالمۀ کوتاه، حین شام خوردن یا معاشرت با مهمانان می‌تواند نگاه خبرنگار را به رویداد عوض کند و اطلاعات جدیدی به او بدهد. پس از میزبان بخواهید این امکان را به شما بدهد و قید کنید که قصدتان پوشش بهتر است نه چیز دیگر.

این پژوهشگر رسانه گفت: خبرنگار نباید تمام‌وقت خود را با گروه خود بگذارند، بلکه باید از فرصت برگزاری رویداد برای ایجاد روابط جدید استفاده کند.

عظیمی تصریح کرد: گله و شکایت اغلب میزبانان از خبرنگاران این است که حین برگزاری رویداد وعده می‌دهند لینک گزارش و اخبار را ارسال کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و این باعث ایجاد بی‌اعتمادی به همۀ خبرنگاران می‌شود.

وی از خبرنگاران خواست ارتباط اصولی خود را با مهمانان رویداد بعد از برگزاری رویداد نیز حفظ کنند و برای مثال سال نو را به آنان تبریک بگویند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خبرنگار نوشتن پوشش خبری یک رویداد بین المللی برگزاری یک رویداد کارشناس رسانه پژوهشگر رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد نور میزبان یک‌هزار و ۳۷۸ داوطلب آزمون سراسری ۱۴۰۳

سید صالح قریشی امیری معاون علمی و نماینده تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در برگزاری آزمون سراسری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از برگزاری این آزمون سرنوشت‌ساز پس از چند سال وقفه در واحد نور خبر داد.

وی اضافه کرد: نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳، با رقابت یک‌هزار و ۳۷۸ داوطلب در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز‌های پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت‌ماه در حوزه‌های فرعی دانشکده‌های فنی و مهندسی و معماری دانشگاه برگزار می‌شود.

معاون علمی و نماینده تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور عنوان کرد: در صبح نخستین روز آزمون، ۱۹۷ داوطلب گروه آزمایشی ریاضی و ۴۳۲ داوطلب در گروه آزمایشی علوم انسانی و بعد از ظهر همان روز، ۱۸۲ داوطلب در گروه‌های آزمایشی هنر‌ و زبان خارجه در بزرگ‌ترین ماراتن علمی کشور به رقابت می‌پردازند، همچنین در صبح دومین روز از برگزاری آزمون سراسری، ۵۶۷ داوطلب شامل ۳۹۴ داوطلب مرد و ۱۷۳ داوطلب زن در گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت می‌کنند.

قریشی درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر آزمون سراسری متذکر شد: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی، اداره برق، آتش‌نشانی، اورژانس و همچنین پلیس راهور برای تسهیل در عبور و مرور داوطلبان و برقراری نظم و آرامش انجام شده است.

نماینده تام‌الاختیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور در برگزاری آزمون سراسری یادآور شد: برگه‌های راهنما نیز تهیه شده تا داوطلبان بتوانند با کمک آنها به راحتی حوزه فرعی امتحانی و صندلی خود را پیدا کنند، داوطلبان قبل از ورود به محل آزمون، باید کیف، موبایل، ساعت هوشمند و اشیا قیمتی خود را به باجه‌های مشخص شده تحویل دهند.

قریشی با آرزوی موفقیت برای داوطلبان آزمون سراسری۱۴۰۳ تأکید کرد: این حوزه امتحانی با در نظر گرفتن تدابیر و تمهیدات لازم و ۲۰۵ عامل اجرایی، تلاش می‌کند زمینه را برای برگزاری هرچه آرام‌تر و مطلوب‌تر آزمون سراسری داوطلبان مهیا کند، البته همراهی داوطلبان می‌تواند ما را در انجام هرچه بهتر وظایف یاری رساند.

به گزارش آنا، فرآیند توزیع و دریافت کارت ورود به جلسه نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ از روز دوشنبه ۳ اردیبهشت در درگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی https://my.sanjesh.org/login آغاز شده و داوطلبان می‌توانند با ورود به پنل کاربری خود از طریق درج کدملی، شماره فراگیر و رمز عبور یک نسخه چاپی از برگه راهنما و کارت شرکت در آزمون را تهیه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه علامه‌طباطبایی میزبان ۱۵ هزار و ۳۰۵ داوطلب کنکور سراسری
  • گلستان میزبان دومین کنگره چهار هزار شهید استان
  • خراسان رضوی میزبان بزرگترین رویداد قرآنی است
  • دانشگاه آزاد نور میزبان یک‌هزار و ۳۷۸ داوطلب آزمون سراسری ۱۴۰۳
  • زنجان؛ میزبان بزرگترین رویداد صنعت برق کشور
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • دانشگاه آزاد همدان میزبان ۲۵ شرکت صنعتی و خدماتی در رویداد صدرا
  • برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت در همدان
  • ورزش کرمانشاه میزبان حداقل ۴ رویداد بین المللی در سال‌جاری
  • پالنگان، میزبان جشنواره دف، در جمعه آخر هر سال