Web Analytics Made Easy - Statcounter

«فقط بخاطر تو»، «آسمانی دیگر» و «هشت» عنوان سه نمایشی است که عصر امروز اول بهمن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» اجرا می‌شوند.

 

به گزارش خبرگزاری  شبستان، امروز اول بهمن ماه در ادامه اجراهای دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» نمایش‌های «فقط بخاطر تو» به کارگردانی مرتضی وکیلیان و «آسمانی دیگر» به کارگردانی شهاب راحله در محوطه تئاتر شهر تهران و «هشت» به کارگردانی مجتبی خلیلی در اصفهان اجرا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«فقط بخاطر تو»

نمایش «فقط بخاطر تو» به نویسندگی و کارگردان مرتضی وکیلیان در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» امروز اول بهمن ساعت ۱۷ در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش «فقط به خاطر تو» مضمونی دینی، حماسه ای و اسطوره ای دارد و بازیگران «فقط به خاطر تو» مرتضی وکیلیان، شاهین وکیلیان، پریناز وکیلیان و پروین ملک علایی هستند و المیرا آبرون آنها را به عنوان دستیار و منشی صحنه همراهی می‌کند.

مرتضی وکیلیان درباره این نمایش می‌گوید: بن مایه «فقط به خاطر تو» به داستان رستم و شاهنامه فردوسی مرتبط است و به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود. نقال، نقل رستم و سهراب را می گوید که رستم در پی رخش به سمنگان رفت و با تهمینه ازدواج کرد و سهراب حاصل این ازدواج است و او در جوانی در معرکه نبرد می خواهد رستم را بکشد. نقال در بین نقل رستم وسهراب به نقل امام حسین (ع) نیز می پردازد که امام حسین(ع) سفر حج را نیمه کاره رها کرد و به طرف کوفه رفت. از این به بعد یک قسمت نقالی رستم و سهراب و یک قسمت نقل امام و حضرت علی اکبر (ع) نقالی و بازی می شود تا آنجا که سهراب توسط رستم کشته می شود و با این روند نمایش تمام می شود. ولی بازیگر نقش رستم هنوز گریه می کند، او برای سهراب  گریه نمی کند، او بیاد علی اکبر امام حسین (ع) گریه می‌کند.

«آسمانی دیگر»

«آسمانی دیگر» به نویسندگی و کارگردان شهاب راحله دیگر نمایشی است که پس از ۲ اجرا در روزهای گذشته امروز ساعت ۱۶:۳۰ برای سومین و آخرین‌بار در محوطه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

نمایش کاری است از گروه تئاتر بیان که در آن امیرحسین مهماندوست به ایفای نقش می‌پردازد.

شهاب راحله درباره نمایش می‌گوید: مردی از دستفروشان کنار تئاتر شهر در حال فروش لباس های خاص برای افراد خاص است. مثلا هنرمندان، سیاستمداران، ورزشکاران و سلبریتی ها و ... او درمیان بساط خود یک شلوار خاکی دارد و حاضر به فروش آن نیست زیرا جنسی است قیمتی که برایش شانس می آورد و صاحبش فردی بوده که گویا زمین، زمان و آسمانش متفاوت بوده است.

«هشت»

نمایش«هشت» به کارگردان مجتبی خلیلی در دهمین دوره «تئاتر صاحبدلان» امروز اول بهمن ساعت ۱۷ در خانه هنرمندان اصفهان اجرا می‌شود. اجرای این نمایش دوم و سوم اسفند نیز ادامه خواهد داشت.

نمایش خیابانی «هشت» به نویسندگی حیدر رضایی و به کارگردانی مجتبی خلیلی با بازی سید پویا امامی، نجمه مهرابی خوزانی، امیر حسین بدیعی اجرا می‌شود. طراح فضا و لباس را آدینه رحیم نژاد و موسیقی را محمد نادری بر عهده دارد. 

مجتبی خلیلی درباره این نمایش می‌گوید: حضور معنوی حضرت ثامن الحجج (ع) در زندگی و کار یکی از بدیهیات ذهن و ضمیرمان بوده و هست. چه بسیار استمدادهایی که به مدد حمایت و توسل به وجود منورش به اجابت مبدل شده و چه بسیار گره ها که با گوشه نگاهی از کرم و مهربانی اش باز شده است. امام رضا (ع) در سال های دفاع مقدس نیز پشتوانه معنوی رزمندگان و پیروزی های کشور در جنگ بود.

نمایش خیابانی «هشت» برداشتی از معجزات حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است که روایتگر قصه ای فوکلور از اقوام لر است که با شخصیت های شاهنامه ادابته شده است، ما در این اثر سعی کردیم جدا از اینکه یک فرهنگ و رسم و رسوم قومی را معرفی می‌کنیم که برای مخاطب جذابیت دارد یک زندگی شهید را در بطن این اتفاق بگنجانیم. ارادت شهید علی عباس حسین پور به امام رضا (ع) و آرزوی دیدار دوباره سبب شد پیکرش به‌جای انتقال به زادگاهش خرم‌آباد، به مشهد الرضا منتقل شود و برای وداع، به طواف امامش برود.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری «تئاتر صاحبدلان« در ادوار گذشته، ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را  در تهران و استان های کشور در بخش صحنه ای، محیطی و خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرد اما با افزایش فراگیری کرونا در کشور اجرای نمایش‌های «تئاتر صاحبدلان» نیز متوقف شد و این روز ها با بهبود شرایط  آثار باقی مانده از اجرا در تهران و دیگر استان ها اواخر دی و اوایل بهمن ماه اجرا می شوند.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهمین دوره تئاتر صاحبدلان اولین روز اعلام برنامه اجرا تئاتر صاحبدلان امروز اول بهمن آسمانی دیگر اجرا می شود دهمین دوره تئاتر شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است

 عبدالباسط بلوچ زهی  بیان کرد: هنرهای نمایشی یکی از گروه‌های هنر است و نمایش خلاق را هم شامل می‌شود، افراد در این رشته هنری با استفاده از فیزیک بدن خود نقش‌آفرینی می‌کنند، نقش‌آفرینی در این شاخه هنری نه‌تنها به‌وسیله فیزیک بدن شخص امکان‌پذیر است بلکه بسته به نوع نمایش، هنرمندان می‌توانند از امکانات و ابزار دیگری جهت هنرنمایی استفاده کنند.

وی افزود: هنرهای نمایشی به‌خودی‌خود شامل زیرمجموعه‌های گسترده‌ای مثل نمایش خیابانی، تعزیه و پرفورمنس، بازیگری، نمایش عروسکی، داستان‌گویی، نمایش سیرک و... است.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: استقبال مردم از نمایش‌ها هم در مرکز استان و هم در شهرستان‌ها مطلوب است، در سال جاری جشنواره نمایش خیابانی در سراوان و نمایش صحنه‌ای در ایرانشهر با استقبال بی‌سابقه مردم مواجه شد.

وی اظهار کرد: استقبال کودکان از نمایش‌های عروسکی اظهار کرد: در شهرستان خاش گروه نمایش عروسکی فعالی داریم که مرتب در مدارس برای کودکان اجرا دارند و همچنین در سال ۱۴۰۲ آموزش تخصصی برای گروه توسط استاد جدیکار انجام شد.

عبدالباسط بلوپ زاده تشریح کرد: برای روز هنرهای نمایشی در صورت تأمین اعتبار برنامه‌های متنوعی مثل نمایش‌ها و تجلیل از فعالان هنرهای نمایشی یا هنرمندان فقید و... پیش‌بینی‌شده است.

وی اذعان کرد: مخاطب‌پسند بودن نمایش‌ها چون هنرنمایش ارتباط مستقیم و بی‌واسطه‌ای با مخاطب دارد تأثیرش از دیگرگونه‌های هنری بیشتر است و رسالت هنر ایجاد تحول در افکار و در دنیای پیرامون است و هنرهای نمایشی در این عرصه موفق بوده است.

معاون هنری فرهنگ و ارشاد زاهدان افزود: نمایش خیابانی باتوجه‌به اینکه مخاطب ناگهان با آن مواجه می‌شود از نمایش صحنه بیشتر است؛ زیرا در تئاتر مخاطب آگاهانه برای تماشای نمایش به صحنه می‌رود؛ اما در نمایش خیابانی مواجه ناگهانی اتفاق می‌افتد به همین دلیل تأثیر تئاترهای خیابان موضوعی غیرقابل‌انکار و مؤثر است.

وی تصریح کرد: برای تولید اثرات نمایشی مشکلاتی همچون، کمبود اعتبار، نبود زیرساخت، هزینه‌بربودن تولید نمایش باتوجه‌به هزینه بالای دکور و لباس بر سر راه است که تدابیری برای این موضوع اندیشیده نشده است و برای بهترشدن وضعیت تئاتر آموزش‌های تخصصی مستمر و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب باتوجه‌به اینکه تئاتر از دهه چهل و پنجاه در استان شکل‌گرفته است می‌تواند تئاتر ما را تقویت کند.

بلوچ زاده خاطرنشان کرد: هنر زمانی می‌تواند به رسالتش عمل کند که سفارشی نباشد آسیب هنر سفارشی بودن آن است هر موقع هنر به سمت‌وسوی مناسبتی و سفارشی رفت مرگ آن آغاز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش
  • نمایش تعزیه در تئاتر شهر قزوین اجرا می‌شود
  • روز جهانی تئاتر + تاریخچه و شعار
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • هنرهای نمایشی زاهدان، زنده اما کم‌رمق است
  • نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه باز مرکز تئاتر کانون
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»
  • برگزاری ویژه برنامه‌های مناجات‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه کانون پرورش فکری
  • مناجات‌خوانی، نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه در محوطه مرکز تئاتر کانون