Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@18:49:31 GMT

دشت گل محمدی داراب در آستانه ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۴۳۰۸

دشت گل محمدی داراب در آستانه ثبت جهانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، داراب بزرگ‌ترین دشت گل محمدی جهان را در قلب خود جای داده است، این پهنه با برکت که در روستاهای لایزنگان، نوایگان شکرویه و مروارید گسترده شده، فقط یکی از پتانسیل‌های کم‌نظیر داراب در حیطه کشاورزی و گردشگری طبیعی است. سالانه مقادیری از گل محمدی تولید شده در قالب عرقیات و گلاب فرآوری‌ می‌شود اما به نسبت حجم تولید و وسعت این محصول ارگانیک، خام‌فروشی بیشتر و فرآوری کمتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسعت دشت گل محمدی شهرستان داراب هفت هزار هکتار است و سالانه هفت هزار تُن گل محمدی از آن تولید می‌شود که از این میزان پنج هزار تُن دیم و دو هزار تُن کشت آبی است. از هفت هزار تن گل تولیدی، حداکثر دو هزار تن فرآوری و بخش اعظم آن به صورت خام‌ به بازارهای هدف ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: ثبت جهانی دشت گل محمدی داراب در دست اقدام بوده و هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است. در این زمینه اصلاح و توسعه باغ‌های گل محمدی باید در دستور کار قرار گیرد و توسعه یابد. مقدمه ثبت جهانی دشت گل، مستندسازی و ترجمه مقاله‌ها به انگلیسی برای مطرح شدن این ظرفیت در عرصه بین‌المللی است.

حسین پژمان اظهار کرد: طی سه سال گذشته در روستای لایزنگان به شناسایی آفات و دفع آنها پرداخته و اکنون سرفصل جدیدی در راستای ثبت جهانی این مجموعه تعریف شده که همان اصلاح و توسعه باغ‌ها است.

کد خبر 580307 برچسب‌ها استان‌ فارس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس دشت گل محمدی ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس با بیان اینکه در شهرستان فیروزآباد شهرک‌های صنعتی روزبدان، میمند و ناحیه جایدشت ایجاد شده است ، گفت: در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی ، ۱۸۲ قرارداد با سرمایه گذاران منعقد شده است.
مسعود عظیمی افزود: شهرک‌های صنعتی روزبدان و میمند فعال و آماده جذب سرمایه گذار است و فعال سازی ناحیه صنعتی جایدشت در برنامه قرار دارد.
وی افزود: ۵۵ واحد تولیدی، صنعتی بهره بردار برای ۴۶۰ نفر در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد اشتغال ایجاد کرده است.
عظیمی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد به علت موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر جاده فارس با پارس جنوبی از ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری برخوردار است ، بیان کرد: توسعه زمین‌های شهرک‌های صنعتی این منطقه با هدف بسترسازی برای استقرار صنایع در برنامه قرار دارد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس افزود: از واحد‌های صنعتی که هم اکنون مراحل پایانی ساخت و ساز را طی می‌کند، ۲ واحد صنعتی تولید روغن پایه با سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶۰ نفر است که نیمه نخست امسال به بهره برداری می‌رسد.
شهرستان فیروزآباد در جنوب فارس و در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • تعاونی خیرین با هدف توسعه اشتغال و تولید ایجاد شود
  • اعطای گواهینامه فرودگاه بین المللی شیراز توسط رئیس سازمان هواپیمایی کشور
  • اعطای گواهینامه فرودگاهی به فرودگاه شیراز
  • سیاست دولت سیزدهم در حوزه فرودگاهی رشد متوازن است
  • شهرک‌های صنعتی فیروزآباد روی ریل توسعه
  • ۸ کشته و مصدوم در تصادف زنجیره ای در محور فسا - داراب
  • ۸ کشته و مصدوم در تصادف محور فسا - داراب
  • قرار گرفتن گل محمدی در برنامه‌ی توسعه‌ی کشت استان یزد