Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد گزارش هفتشویه خبرگزاری تسنیم جوابیه‌ای صادر کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، دوشنبه 8 خردادماه خبرگزاری تسنیم استان اصفهان گزارشی پیرامون وضعیت تلخ مسجد جامع هفتشویه اصفهان با عنوان تخریب میراث فرهنگی ایران منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد جامع هفتشویه نامی آشنای به یادگار مانده از سده هفتم هجری قمری و از عهد سلجوقی بوده که این روزها حال خوبی ندارد و به گفته مسئولان تنها 30 درصد از آن مسجد باشکوه با گچبری‌های دلبرانه ایلخانی باقی مانده است.

مدتی پس از انتشار این گزارش جوابیه‌ای در ارتباط با این گزارش از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خبرگزاری تسنیم ارسال شد که مفاد این جوابیه به شرح زیر است:

منطقه شرق شهرستان اصفهان (از اصفهان به سمت تالاب گاوخونی) دارای پیشینه تاریخی کهن و فرهنگ و تمدنی عظیم و ارزشمند است که از دوران پیش از اسلام آغاز شده و تا دوران اسلامی امتداد می‌یابد. این منطقه از بخش‌های بن رود و کوهپایه تشکیل شده و دارای بیش از 14 شهر است.

در این محور که از یک سو در امتداد زاینده‌رود به سمت تالاب گاوخونی قرار گرفته و از سوی دیگر بخشی از مسیرهای فرعی جاده ابریشم از این مسیر در طول تاریخ عبور می‌کرد به واسطه تاریخ ارزشمندش، آثار تاریخی متعدد و ارزشمندی به ویژه از سده‌های پنجم و ششم هجری قمری باقیمانده که در شهرها و روستاهای این منطقه وسیع واقع شده‌اند.

با توجه به سیاست‌های این اداره‌کل در راستای حفاظت از این آثار ارزشمند، افزایش پایگاه‌های حفاظتی از یک سو و مرمت و حفاظت از آثار تاریخی منطقه به ویژه از منظر گردشگری از سوی دیگر با توجه به بروز خشکسالی طولانی مدت در منطقه در دستور کار قرار گرفته، به گونه‌ای که این اداره‌کل به ویژه در 5 سال اخیر تعاملات خوبی را با بخشداران، شهرداران و دهیاران منطقه شرق شهرستان اصفهان صورت داده که از آن جمله می‌توان به تشریک مساعی با مدیران محلی در انجام مرمت در بخش‌های مختلف ارگ عظیم و تاریخی روستای قورتان، مرمت آب انبارها، مسجد جامع شهر ورزنه، و پل تاریخی ورزنه (به عنوان آخرین پل تاریخی زاینده رود) مرمت برج‌های معروف کبوتر و پل تاریخی در شهر اژیه، مرمت بازار تاریخی و آب انبارها و چند باب خانه تاریخی در شهر هرند، مرمت آب انبارهای تاریخی در شهرهای تودشک، کوهپایه و نیک آباد، همکاری در مرمت آب انبار و کاروانسرای شهر سگزی، مرمت و ثبت وضعیت مساجد تاریخی ازیران، گار و دشتی و همچنین مرمت مسجد زیبا و ارزشمند روستای برسیان در کنار همیاری در مرمت ارگ عظیم شهر محمدآباد، همیاری در راه‌اندازی نخستین موزه مردم‌شناسی در شرق شهرستان اصفهان، مرمت باغ تاریخی میر، مرمت حصار باستانی شهر هرند، احیا آب گرم تاریخی ورتون، احیا بافت تاریخی روستای قهی و ده‌ها طرح مرمتی دیگر اشاره کرد.

تخریب میراث فرهنگی ایران ـ 1| روزهای تلخ مسجدجامع هفتشویه اصفهان / ویرانه‌ای که تاریخ کشور را به یدک می‌‌کشد + فیلمتخریب میراث فرهنگی ایران ـ 7| مرثیه‌ای برای پل‌های تاریخی ایران ‌/ پل کهنه ساسانی و نادرآباد کرمانشاه حال ناخوشی دارند + فیلمتخریب میراث فرهنگی ایران ـ 6| نابودی باغ‌های اصیل ایرانی که آندره ژید فرانسوی افسوس دیدنش را می‌خورد / باغ‌های اصیل نیشابور چه شد؟

با توجه به ادامه خشکسالی در این محور تاریخی و کمبود اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی استان، این اداره کل فعالیت‌های خود را در محور شرق شهرستان اصفهان در سه محور به شرح زیر متمرکز کرده است.

* تخصیص اعتبارات ملی از اعتبارات اداره کل در مورد مرمت و معرفی آثار تاریخی محور شرق شهرستان اصفهان (با توجه به وجود بیش از 22 هزار اثر تاریخی در استان) در حد توان. در این زمینه شایان ذکر است که مستندی تلویزیونی به مدت 240 دقیقه و در 16 قسمت با هزینه اداره توسط صدا و سیمای استان با معرفی هنرهای دستی، جاذبه‌های تاریخی و محورهای گردشگری محور شرق از جمله روستای هفتشویه تهیه و تدوین و در سال 1398 از شبکه‌های ملی و استانی پخش شد.

* تشریک مساعی و جلب همکاری مدیران محلی در راستای تخصیص اعتبارات محلی و استانی و حفاظت از این آثار. در این خصوص شایان ذکر است که تعاملات با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها آن چنان نهادینه شده است که در اکثر موارد خود این دوستان در همیاری با میراث فرهنگی استان پیش‌قدم شده و حتی طرح‌های ارزشمندی را در راستای توسعه مناطق خود از منظر گردشگری ارایه می‌کنند.

* تشویق بخش خصوصی به ویژه مالکان و سرمایه‌گذاران محلی در راستای تبدیل خانه‌های تاریخی در شهرها و روستاها به تاسیسات گردشگری از طریق همیاری در ارایه مشاوره فنی، تسهیل در صدور مجوزها و همیاری در پرداخت تسهیلات از طریق سیستم بانکی.

شایان ذکر است در منطقه شرق اصفهان با اجرای این تدبیر بیش از 50 خانه، قلعه و کاروانسرای تاریخی (جدای از طرح‌های مرمتی که در بالا اشاره شد) به همت بخش خصوصی نجات بخشی شده و تبدیل به واحد گردشگری شده و یا در حال تبدیل شدن به واحدهای خدمات‌رسان گردشگری است.

در خصوص گزارش اخیر که اندکی با بی‌مهری ضمن نادیده انگاشتن نهضتی که در دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در شرق شهرستان اصفهان به راه افتاده به عدم رسیدگی به مسجد جامع روستای هفتشویه پرداخته، لازم به ذکر است که همان گونه که در خود گزارش اشاره شده بخش عمده‌ای از این بنای ارزشمند در دهه‌های گذشته فرو ریخته و امکان بازسازی کامل آن براساس اصول علم مرمت وجود ندارد، با این وصف باقی مانده بنا نیز ارزشمند است و نیاز به محافظت دارد، لذا این اداره‌کل براساس توان خود، همانند سایر مناطق شرق شهرستان اصفهان از آمادگی لازم جهت اجرای طرح‌های مرمتی به ویژه تثبیت باقیمانده این مسجد تاریخی و یا ارائه کمک‌های فنی در خصوص نگهداری بهینه از بنا به ویژه نصب سقف‌های محافظ برخوردار است. با این حال با توجه به گستردگی منطقه و تعداد زیاد آثار و محدود بودن اعتبارات مرمتی این اداره کل، می‌طلبد تا مدیران محلی روستا از کمک سایر نهادها همچون فرمانداری، بخشداری و یا اداره کل اوقاف همانند مدیران سایر مناطق شرق شهرستان اصفهان که در جوار این روستا هستند بهره ببرند.

با این وصف نباید فراموش کرد که با اجرای همین راه کار در 7 سال اخیر موفق به حفاظت بیش از 10 مسجد ارزشمند تاریخی با قدمتی نزدیک به یک هزار سال در این محور تاریخی شده‌ایم. با این حال از مدیران محلی این روستا درخواست می‌کنیم تا همانند سایر مدیران محور شرق با مراجعه به اداره کل و همچنین جلب همکاری در خصوص تخصیص اعتبارات مالی لازم از مراجع ذی‌ربط دست به دست هم داده تا بتوانیم از این اثر ارزشمند همچون سایر آثار ارزشمند تاریخی در محور شرق شهرستان اصفهان حفاظت کنیم.

انتهای پیام/167/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرق شهرستان اصفهان میراث فرهنگی ایران خبرگزاری تسنیم تاریخی در شهر اداره کل مدیران محلی مسجد جامع محور شرق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۴۷۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است

ایسنا/فارس معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت تحقق شعار سال گفت: صنایع دستی و گردشگری، مردم‌ ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند ‌در آن نقش‌آفرینی کنند.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت‌ماه در جشنواره مردمی  شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان  اقلید با اشاره به نام‌گذار ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند ‌در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان(عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری  و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه های بادام اشاره  و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویدادهایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

وی یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی  است  که درشهر  دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویدادها  به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی