Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-دونالد ترامپ در آخرین روز کاری به عنوان رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید و در سخنرانی خداحافظی خود برای دولت آینده ایالات متحده، بدون نام بردن از جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب، آرزوی موفقیت کرد
به گزارش خبرگزاری آریا،دونالد ترامپ دراین سخنرانی که سه‌شنبه 30د‌ی‌ماه که در یوتیوب منتشر شد، خطاب به شهروندان آمریکایی گفت، این هفته ما مراسم تحلیف دولت جدید را خواهیم که برای موفقیت آن در حفظ امنیت و سعادت آمریکایی دعا می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد، ما بهترین آرزوها را برایشان داریم و امیدواریم که شانس داشته باشند، شانس کلمه بسیار مهمی است.
دونالد ترامپ تاکنون به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اذعان نکرده است. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر سال گذشته جو بایدن با 306 رای الکترال به پیروزی رسید و در مقابل دونالد ترامپ 232 رای الکترال کسب کرد.
تمامی ادعاهای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در دادگاه‌های ایالت‌های مختلف آمریکا و همچنین دیوان عالی ایالات متحده رد شدند. ستاد دونالد ترامپ همچنین خواستار بازشماری آرا در ایالت‌هایی چون جورجیا شد که نتیجه‌ای برای او در پی نداشت.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه گفت، اکنون، در حالی که آماده می‌شوم که ظهر روز چهارشنبه قدرت را به دولت جدید واگذار کنم، می‌خواهم بدانید که جنبش و حرکتی که ما آغاز کرده‌ایم تازه شروع شده است.
وی تصریح کرد، با قلبی شاد و وفادار و روحیه‌ای مملو از خوش‌بینی از این مکان باشکوه می‌روم و اعتماد کامل دارم که بهترین‌ها برای کشور ما و فرزندان ما پیش رو قرار دارند.
دونالد ترامپ در ادامه به دستاوردهای دولت خود در چهار سال گذشته اشاره کرد و گفت که تنها رئیس جمهوری ایالات متحده بوده که در دهه‌های اخیر جنگی را آغاز نکرده است.
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه هشدار داد، بزرگترین خطری که اکنون با آن روبرو هستیم از بین رفتن اعتماد خود و اعتماد به عظمت ملی است.
دونالد ترامپ در مراسم تحلیف جو بایدن که روز چهارشنبه ساعت 12 بعدازظهر به وقت محلی برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد و قرار است بامداد این روز به ایالت فلوریدا برود.
رسانه‌های آمریکا میگویند، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا در مراسم خداحافظی دونالد ترامپ شرکت نخواهد کرد، اما او در مراسم تحلیف جو بایدن حضور شرکت خواهد کرد.
در همین حال، جو بایدن عصر چهارشنبه از وایومینگ وارد واشینگتن دی سی شد و عصر همین روز در مراسم برای قربانیان ویروس کرونا شرکت کرد.

رئیس «سیا» استعفا کرد
رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) یک روز قبل از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد.
«جینا هاسپل» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به ریاست‌ «سیا» منصوب شده بود، درست یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری «جو بایدن» از سمت خود کناره‌گیری کرد و به فعالیت 36 ساله خود در سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پایان داد.
طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، هاسپل روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، در خصوص استعفای خود گفت که «عمیقاً به کاری که [ او و سیا] با یکدیگر انجام داده‌اند، افتخار» می‌کند.
هاسپل در سال 2018 بعنوان رئیس سیا منصوب شد و به اولین زنی تبدیل شد که این سمت را در اختیار گرفته بود و جایگزین «مایک پامپئو» وزیر خارجه فعلی ایالات متحده شد.
رسانه‌های آمریکایی از هاسپل بعنوان یک چهره بحث‌برانگیز یاد می‌کردند زیرا او یکی از حامیان شکنجه در بازجویی‌های سیا بوده و سیا تحت نظر او یک زندان مخفی در تایلند راه‌اندازی کرده بود.
مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این زندان‌های مخفی که به «مراکز سیاه» معروف است، از روش‌های پیشرفته بازجویی همچون ایجاد حالت خفگی مصنوعی با ریختن آب بر روی صورت زندانیان استفاده می‌کردند.
پیش از این شبکه «بی بی سی» گزارش کرده بود که بازداشتگاه مخفی سیا در تایلند مسئول بازجویی از دو مظنون القاعده به نام‌های ابوزبیده و عبدالرحیم النشیری بود.

بلینکن: سفارت آمریکا در قدس باقی خواهد ماند 
گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که دولت بعدی آمریکا به هیچ عنوان قصد انتقال سفارت این کشور از قدس به تل‌آویو را ندارد.
«آنتونی بلینکن» گزینه پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده برای وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (سه شنبه) تأکید کرد که دولت بایدن همچنان سفارت آمریکا را در شهر بیت‌المقدس حفظ خواهد کرد.
بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «هیل»، بلینکن در جلسه تأیید نامزدی‌اش در سنا تصریح کرد که دولت بایدن قصد انتقال سفارت آمریکا از قدس به تل‌آویو را ندارد و تأیید کرد که ایالات متحده قدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد.
در جلسه روز گذشته سنا، سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس پرسید: «آیا موافقید که قدس پایتخت اسرائیل است و آیا متعهدید که ایالات متحده سفارت ما را در اورشلیم (قدس) حفظ می‌کند؟»
بلینکن در پاسخ به تد کروز گفت: «بله و بله».
این اقدام ترامپ که به مفهوم نادیده‌ گرفتن حق فلسطینیان برای برپایی پایتخت دولت آینده خود در قدس و حاکمیت بر شرق آن بوده است، خشم مسلمانان جهان را برانگیخت.
بلینکن روز گذشته تأکید کرد که درباره تلاش‌های کوتاه‌مدت برای ازسرگیری مذاکرات بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان خوشبین نیست اما از طرفین درخواست کرد که از هرگونه اقدامات یکجانبه‌ای که بازگشت به میز مذاکره را دشوارتر سازد، خودداری کنند.
وی همچنین خواستار اقدامات اعتمادسازی شد تا به موجب آن جوی ایجاد شود که بتوان بار دیگر به یافتن راه‌حلی برای روابط صهیونیست‌ها و فلسطینیان کمک کرد.

وزیر دارایی دولت بایدن: تحریم‌های دولت ترامپ بازنگری می‌شود
«جنت یلین» روز سه‌شنبه در نشست استماعی و بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی دولت بعدی آمریکا عنوان کرد که تحریم ها باید به صورت راهبردی و مناسب استفاده شود و به همین خاطر قصد دارد تا از معاونش بخواهد که سریعا سیاست های تحریمی آمریکا را بازنگری کند.
 وزیر دارایی دولت «جو بایدن» در کمیته مالی سنای آمریکا با اشاره به ضرورت استفاده مناسب از ابزار تحریم خاطرنشان کرد که تحریم‌های پیشین کاخ سفید مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
«جنت یلین» روز سه‌شنبه در نشست استماعی و بررسی صلاحیت گزینه‌های پیشنهادی دولت بعدی آمریکا بیان داشت که تحریم‌ها ابزار مهمی برای پرداختن به حملات سایبری و سایر تهدیدهاست.
وی با این حال عنوان کرد که از این ابزار باید به صورت راهبردی و مناسب استفاده شود و به همین خاطر قصد دارد تا از معاونش بخواهد که سریعا سیاست های تحریمی آمریکا را بازنگری کند.

واشنگتن‌پست: پنس در مراسم خداحافظی ترامپ شرکت نمی‌کند
«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا که آخرین روز خود را در کاخ سفید سپری می‌کند قصد ندارد در مراسم خداحافظی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که صبح روز چهارشنبه برگزار می‌شود شرکت کند. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مقامی در کاخ سفید نوشت که پنس تصمیم دارد در مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا شرکت کند.
«مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا که آخرین روز خود را در کاخ سفید سپری می‌کند قصد ندارد در مراسم خداحافظی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که صبح روز چهارشنبه برگزار می‌شود شرکت کند.
روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از مقامی در کاخ سفید نوشت که پنس تصمیم دارد در مراسم تحلیف «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا شرکت کند.
بر اساس گزارش‌ها، کاخ سفید در نظر دارد برای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور در آخرین ساعت‌های حضورش در منصب ریاست جمهوری برای او مراسم خداحافظی در پایگاه شکاری «اندروز» واقع در مریلند ترتیب دهد.
بنا بر گزارش شبکه بلومبرگ، قرار است این مراسم چهارشنبه صبح زود و چند ساعت مانده تا مراسم تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور جدید آمریکا برگزار شود.
هفته گذشته رسانه‌های آمریکایی از قبیل سی‌ان‌ان گزارش دادند، پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با درخواست دولت ترامپ برای برگزاری مراسم سنتی و عرفی نظامی خداحافظی از رئیس‌جمهور مخالفت کرد.

ترامپ در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از ترک کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد. رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با رسانه ها گفت بدلیل نقش حمدبن عیسی آل خلیفه در حمایت از نیروهای آمریکایی و «کمک به ثبات منطقه و جهان» این نشان را به وی اعطا می کند.
یورونیوز؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا یک روز پیش از ترک کاخ سفید به پادشاه بحرین نشان لیاقت داد.
رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با رسانه ها گفت بدلیل نقش حمدبن عیسی آل خلیفه در حمایت از نیروهای آمریکایی و «کمک به ثبات منطقه و جهان» این نشان را به وی اعطا می کند.
دونالد ترامپ گفت:‌‌ «بحرین از ناوگان پنجم دریایی آمریکا حمایت های فراوانی» کرده است.
بحرین همچنین با میانجیگری آمریکا با اسرائیل روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.
این کشور یکی از مهم ترین حامیان سیاست‌های کاخ سفید در خلیج فارس است.
طرح صلح خاورمیانه که توسط دولت دونالد ترامپ در سال 2020 کلید خورد از سوی مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده و داماد آقای ترامپ، جرد کوشنر پیش برده شد.
تا کنون امارات متحده و بحرین و همچنین کویت به این طرح پیوسته ‌اند.

رویترز: بن‌سلمان خود را در موضوع ایران با تیم بایدن هماهنگ می‌کند
رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.
 به نظر می‌رسد ولیعهد عربستان سعودی تلاش می‌کند چهره یک رهبر مقتدر و قابل اطمینان را به دولت آینده آمریکا نشان دهد.
رویترز به نقل از سه منبع دیپلماتیک اعلام کرد محمدبن سلمان ولیعهد جوان و قدرتمند عربستان سعودی به شدت تلاش می‌کند در موضوعاتی همچون دشمنی با ایران و همینطور مسائل منطقه‌ای خود را رهبری قابل اطمینان و قدرتمند به جو بایدن نشان دهد.
پس از ماه‌ها دور بودن از صحنه سیاست، حالا بن سلمان با آغوش باز از رهبران قطر استقبال می‌کند و در مناسبت‌های مختلف سیاسی و اقتصادی شرکت می‌کند تا به جو بایدن- رییس جمهور جدید آمریکا- نشان دهد که شریکی ارزشمند و قابل اتکا برای ایالات متحده است. او خوب می‌داند که لحن و سیاست بایدن در مورد برخی رخدادهای سیاسی منطقه از جمله ایران و قطر مثل ترامپ نیست؛ به همین خاطر به شدت تلاش می‌کند خود را با تیم بایدن سازگار کند.
این درحالی است که چهره محمدبن سلمان پس از قتل فجیع جمال قاشقجی و همچنین کارنامه غیرقابل دفاع عربستان در حقوق بشر به شدت تخریب شده است. محمد خوب می‌داند که دوران جدیدی شروع شده و تضمین‌هایی که ترامپ در برابر هر کاری به او داده بود دیگر تمام شده‌اند؛ او حالا چهره محتاط‌انه‌ای در موضوعاتی چون عملکرد حقوق بشری حکومت خود اتخاذ کند تا به خوبی روی اولویت‌هایی نظیر توافق هسته‌ای ایران تمرکز کند. یک دیپلمات غربی می‌گوید: سعودی‌ها اصلاً دوست ندارند برجام دوباره به میز مذاکره بازگردد؛ با این حال همه ژست‌های مثبتی که آنها به تازگی به خود گرفته‌اند به تغییر دولت در واشنگتن مربوط است.
کاهش مدت زندانی فعالان حقوق بشری در عربستان درحقیقت یک تغییر تاکتیک در عربستان برای مواجهه با جو بایدن است. بایدن که تمایل خود را برای بازگشت به برجام نشان داده به صراحت گفته در برابر نقض آشکار حقوق بشر در عربستان ساکت نخواهد نشست. کاملاً مشخص است که عربستان به شدت از سیاست بایدن در برابر ایران عصبی شده است؛ به همین خاطر است که با دولت ترامپ برای تروریستی اعلام کردن انصارالله یمن همکاری کرد. این درحالی است که عربستان خوب می‌داند این کار باعث قحطی و فقر بیشتر در یمن خواهد شد. در هر صورت عربستان سعودی که به شدت به دنبال مشارکت در هرگونه مذاکره آتی آمریکا با ایران است و تلاش می‌کند موشک‌های بالستیک ایران نیز وارد هرگونه مذاکره بعدی شود، به دنبال تطبیق سیاست خود با حاکمان جدید کاخ سفید است.

پنتاگون: بیش از 21 هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن مستقر شده‌اند
شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از پنتاگون گزارش داد که در حال حاضر 21500 نیروی گارد ملی آمریکا در شهر واشنگتن پایتخت این کشور مستقر هستند تا امنیت مراسم تحلیف جو بایدن که روز چهارشنبه برگزار می‌شود را تأمین کنند.
 وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که در حال حاضر 21500 نیروی گارد ملی این کشور برای تأمین امنیت مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید در واشنگتن مستقر هستند.
شبکه خبری فاکس‌نیوز دوشنبه شب به وقت تهران به نقل از پنتاگون گزارش داد که در حال حاضر 21500 نیروی گارد ملی آمریکا در شهر واشنگتن‌ پایتخت این کشور مستقر هستند تا امنیت مراسم تحلیف جو بایدن که روز چهارشنبه برگزار می‌شود را تأمین کنند.
وزارت دفاع آمریکا روز جمعه مجوز استقرار 25000 نیروی گارد ملی آمریکا در واشنگتن دی‌سی را به منظور تأمین امنیت مراسم تحلیف جو بایدن صادر کرد.
پنتاگون ابتدا مجوز استقرار 15 هزار نیروی گارد ملی در واشنگتن را صادر کرده و سپس آن را به 20 هزار نفر افزایش داده بود و در نهایت تصمیم گرفت که این تعداد را به 25 هزار نفر برساند.

عفو ناگهانی 73 نفر در کاخ سفید توسط ترامپ 
دونالد ترامپ پیش از سلب اختیارات خود در کاخ ریاست‌جمهوری آمریکا ، 73 نفر از جمله یکی از مشاوران ارشد خود را مورد عفو قرار داد.
به گزارش اسپوتنیک، کاخ سفید امروز چهارشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ  در آخرین روز حضور خود  در پست ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، 73 نفر را عفو کرده است.
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای خبر داده که «دونالد ترامپ» دستور عفو و تخفیف مجازات را برای 143 نفر صادر کرده که از این میان 73 نفر عفو کامل شده و 70 نفر دیگر تخفیف مجازات گرفته‌اند. نام «استیو بنن» استراتژیست سابق کاخ سفید و مشاور ترامپ در این لیست وجود دارد. به گفته منابع آگاه، تصمیم ترامپ تا زمان امضای مدارک مربوط به عفو بنن قطعی نشده بود و ترامپ گفته است که پس از رایزنی‌های فراوان، تصمیم گرفته که بعنوان آخرین اقدام خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، بنن را عفو کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برنامه ای برای امضای فرمان عفو خود، اعضای خانواده و همچنین جولیانی وکیل مدافعش ندارد. ترامپ قصد دارد استیو بنن مشاور اسبق خود را که به اتهام اختلاس در وجوه جمع آوری شده برای ساخت دیوار مکزیک متهم شده بود را عفو کند. استیو بنن و سه نفر از همدستان احتمالی وی متهم به اختلاس وجوهی هستند که آنها به عنوان بخشی از اقدام خصوصی ساخت دیوار در مرز با مکزیک جمع آوری کرده اند.
خبرگزاری "رویترز" در گزارشی اعلام کرد: "ترامپ، خود، خانواده اش و یا رودی جولیانی را عفو نخواهد کرد. " در عین حال گزارش شده است که رئیس جمهور الیوت برودی یکی از بزرگترین حامیان مالی حزب جمهوری خواه که به فعالیت های غیرقانونی خود اعتراف کرده است را عفو خواهد کرد

رسانه ها: ترامپ شخصا اسناد مهم دولت را نابود می کرد
درباره ترامپ گفته می شود که نسبت به قوانین آمریکا درباره حفظ اسناد دولتی بسیار بی توجه بوده است. 
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده که بعید به نظر می رسد بدون غرض این کار را انجام داده باشد، عادت دارد اسناد را پاره کند و سپس آنها را فقط به سطل آشغال بیندازد. به همین دلیل، کارمندان کاخ سفید که با اسناد کار می کردند مجبور می شدند ساعتها آنها را بهم بچسبانند. اکنون این نگرانی فزاینده وجود دارد که حفظ ناقص مدارک و سوابق در کاخ سفید در تاریخ ریاست جمهوری دونالد ترامپ حفره ای بوجود خواهد آورد.
سلیمان لارتی، تحلیلگر سابق بایگانی کاخ سفید، استدلال می کند که بارها از ترامپ خواسته شد که از این طریق با اسناد مهم برخورد نکند، اما وی نمی خواست گوش دهد. علاوه بر این گفته می شود که ترامپ نوارهای مترجمی را که در جلسه سال 2017 وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شرکت کرده بود را برداشته و ضبط کرده است.
شایان ذکر است که رفتار اینچنینی ترامپ نسبت به اسناد، او را پس از پایان ریاست جمهوری ایالات متحده تهدید نمی کند و این به رغم این واقعیت است که در قانون آمریکا آمده است که رئیس جمهور نمی تواند اسناد را بدون مشورت با بایگانی از بین ببرد و همچنین نمی تواند به کنگره اطلاع ندهند. اما همان قانون می گوید که رئیس ایالات متحده می تواند از توصیه های بایگانی ملی پیروی نکند.

بایدن در اولین روز ریاست جمهوری خود، تعدادی از تصمیمات ترامپ را لغو می کند
رئیس جمهور منتخب جو بایدن که 20 ژانویه تحلیف می شود ، در حال آماده سازی برای لغو تعدادی از تصمیمات دونالد ترامپ، در اولین روز ریاست جمهوری خود است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "اینترفاکس"، بایدن در روزهای اول ریاست جمهوری اش به موضوع لغو محدودیت های ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان به ایالات متحده خواهد پرداخت. علاوه بر این، بایدن قصد دارد به توافق نامه آب و هوایی پاریس که واشنگتن در زمان حکومت ترامپ از آن خارج شد، بازگردد.
به گفته تحلیلگران ، گام بعدی بایدن اقداماتی با هدف مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا در کشور خواهد بود. بایدن گفت: "100 روز اول دولت من کووید 19 به پایان نمی رسد، اما ما می توانیم و همزمان با تولید و توزیع این واكسن، شیوع بیماری را كاهش خواهیم داد."
چندین رسانه غربی حدس می زنند که رئیس جمهور جدید آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای ایران و سازمان بهداشت جهانی گام هایی بردارند. علاوه بر این ، بر اساس نشریات رئیس دولت جدید در حال آماده سازی برای بررسی موضوع مربوط به پیمان اسلحه حمله استراتژیک (START-3) است که در فوریه 2021 منقضی می شود.

تحلیف بایدن در بحبوحه دو دستگی در جامعه آمریکا
در آستانه مراسم تحلیف "جو بایدن" به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده، پایتخت این کشور شاهد تدابیر امنیتی شدیدی است.
کارشناسان مسائل منطقه‌ای در واکنش به اوضاع این روزهای ایالات متحده می‌گویند، "دونالد ترامپ" در پی شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری باعث ایجاد اختلاف و دودستگی در جامعه آمریکا نشده بلکه این دودستگی از قبل بوده و شکست ترامپ آن را عمیق‌تر کرده است. آنها به نژادپرستی در آمریکا، فساد داخلی و مداخله آشکار در امور کشورهای دیگر نیز اشاره دارند.
کارشناسان منطقه‌ای افزودند، ایالات متحده از دهه‌ها پیش شاهد اختلافات سیاسی و اجتماعی بوده و قانون انتخاباتی که از طریق آن فقط دو حزب برجسته شده‌اند، ایالات متحده را در بحران دودستگی و اختلافات قرار داده است. به گفته آنها، بحران نژادپرستی که باعث دودستگی در جامعه آمریکا شده این کشور را به میدانی برای نبرد گروهک‌ها جهت چنبره زدن به قدرت تبدیل کرده است.
پژوهشگران سیاسی اظهار داشت، دستگاه‌های امنیتی در ایالات متحده در برقراری امنیت قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر عملکرد خوبی نداشتند و همین امر باعث شده است این کشور به این مرحله خطرناکی از تاریخش برسد.
از سوی دیگر، دیپلمات‌های منطقه‌ای خاطرنشان کردند، برای نخستین بار در تاریخ، امریکا وضعیتی مشابه برخی کشورهای جهان سوم در زمینه انتقال قدرت دارد.
آنها اضافه کردند، ایالات متحده و غرب از نحوه انتقال قدرت در کشورهای جهان سوم انتقاد می‌کردند در حالی‌که مراسم تحلیف بایدن بیشتر شبیه مراسم نظامی است نه انتقال قدرت.
آنها تأکید کردند، بهتر شدن اوضاع امنیتی در ایالات متحده بستگی به سیاست‌ها و عملکرد دولت بایدن در مدیریت کشور دارد.

ترامپ در صدد تشکیل حزب سیاسی جدید
منابع خبری آمریکا از تصمیم رئیس جمهور مستقر آمریکا برای تشکیل و تأسیس یک حزب سیاسی جدید خبر دادند.
به نقل از وال استریت ژورنال، رئیس جمهور آمریکا پس از شکستش در انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال تشکیل حزب سیاسی جدید است.
بنا به این گزارش، رئیس جمهور مستقر آمریکا که تنها چند ساعت به پایان عمر ریاست جمهوری وی باقی مانده است، هفته پیش با معاونان خود درباره تشکیل یک حزب سیاسی جدید رایزنی کرد.
جزئیاتی درباره نام این حزب سیاسی جدید ترامپ و زمان اعلام موجودیت آن منتشر نشده است.
این خبر در حالی منتشر شده است که چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده بود که ترامپ به مشاورانش گفته است اگر جو بایدن رسما در انتخابات 2020 به پیروزی برسد، او سریعا برنامه خود را برای انتخابات 2024 اعلام خواهد کرد.
بنا به این گزارش، دونالد ترامپ در اظهاراتی در یک میهمانی کریسمس در کاخ سفید، برای شرکت در رقابت های انتخاباتی 2024 میلادی ابراز تمایل کرده است.

کامالا هریس در آستانه آغاز ریاست جمهوری بایدن از مقام سناتوری استعفاء داد
کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری منتخب آمریکا روز دوشنبه در حالی که تنها 48 ساعت به آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن باقی مانده است از سمت خود به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا کناره گیری کرد.
او قرار است ظهر روز چهارشنبه به عنوان اولین زنی که به معاونت ریاست جمهوری آمریکا می رسد به همراه جو بایدن سوگند یاد کند. کامالا هریس نامه استعفای خود را برای گوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا فرستاده است. گوین نیوسام پیش از این اعلام کرده بود که الکس پدیا، وزیر امور داخلی کالیفرنیا را به عنوان جانشین کامالا هریس معرفی خواهد کرد.
به این ترتیب الکس پدیا اولین سناتور اسپانیایی تبار ایالت کالیفرنیا خواهد بود. او تا سال 2022 دوره عضویت کامالا هریس در مجلس سنا را به اتمام خواهد رساند. کامالا هریس که در انتخابات سال 2016 به عنوان سناتور کالیفرنیا انتخاب شد از روز چهارشنبه به عنوان معاون رئیس جمهوری ریاست مجلس سنا را به دست خواهد گرفت.
معاون رئیس جمهوری تنها در صورتی در مجلس سنا حق رای دارد که آرای سناتورها با یکدیگر برابر باشد. امری که احتمالا طی دو سال آینده با توجه به اینکه دموکرات ها و جمهوریخواهان هر کدام 50 کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند باعث شرکت کامالا هریس در رای گیری ها خواهد شد.
با این حال کامالا هریس در نامه استعفای خود ابراز امیدواری کرده است که با همکاری دو حزب با یکدیگر مجبور به شرکت در رای گیری های مجلس سنا نشود. این موضع گیری معاون رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده هم راستا با خط مشی جو بایدن است که خواستار «اتحاد» کشور پس از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و «همکاری» دو حزب با یکدیگر شده است.

نظرسنجی گالوپ: از ترامپ به صورت منفی در تاریخ یاد خواهد شد
بر اساس نظرسنجی جدید موسسه گالوپ مشخص شد، اکثریت آمریکایی‌ها می‌گویند که معتقدند از ترامپ به صورت منفی در تاریخ یاد خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری هیل، بر اساس این نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ منتشر شد، 61 درصد از شرکت کنندگان گفتند که فکر می‌کنند از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به عنوان یک رئیس جمهوری "ضعیف" یا "زیر متوسط" در تاریخ یاد می‌شود و 29 درصد نیز گفتند از وی به صورت مثبت یاد می‌شود و 10 درصد نیز رتبه متوسط به او دادند.
این نظرسنجی در ماه جاری میلادی و در بحبوحه چند هفته باقی مانده به پایان ریاست جمهوری ترامپ مشخص کرد که چطور اختلافات حزبی درباره مدت زمان ریاست جمهوری ترامپ یاد آوری خواهد شد.
بیش از هفت تن از 10 جمهوری خواه یا به عبارتی 72 درصد گفتند که از ترامپ به صورت مثبت یاد خواهد شد در حالیکه 95 درصد از دموکرات‌ها به وی نظر منفی داشتند.
63 درصد از رای دهندگان مستقل نیز گفتند که از ترامپ به دید منفی یاد خواهد شد در حالیکه 24 درصد نیز گفتند احساس می‌کنند از ترامپ به خوبی یاد می‌شود.
رتبه بندی ترامپ در مقایسه با سایر روسای جمهور در این نظرسنجی متضاد بود به طوریکه کمتر آمریکایی‌ای به وی نسبت به سایر روسای جمهوری سابق این کشور رتبه "متوسط" داد.
بر اساس تحلیل‌های موسسه گالوپ، ریچارد نیکسون دیگر رئیس جمهوری آمریکاست که بیشترین نظر منفی را در میان رای دهندگان آمریکایی داشت و تنها 11 درصد کارش را مثبت ارزیابی کرده بودند.
یک نظرسنجی دیگر از سوی موسسه گالوپ که روز دوشنبه انجام شد، نشان داد که ترامپ با پایین‌ترین نرخ میزان رضایتمندی از کارش در تمام طول دوران ریاست جمهوری روبرو شد و تنها 34 درصد از آمریکایی عملکرد وی را در زمانیکه رئیس جمهور بود، تایید کردند. ترامپ نخستین رئیس جمهوری آمریکاست که از زمان این نظرسنجی‌های گالوپ در 1983 نتوانسته در به دست آوردن میزان رضایتمندی از سوی آمریکایی‌ها به 50 درصد برسد.
نظرسنجی میزان رضایتمندی از ترامپ چهارم ژانویه و دو روز مانده به یورش حامیانش به ساختمان کنگره آغاز شده بود.
در این نظرسنجی که تا 15 ژانویه جمع آوری شد، 1023 تن شرکت کردند

ادعای کلینتون و پلوسی: ترامپ هنگام حمله کنگره در تماس تلفنی با پوتین بوده است
"هیلاری کلینتون"، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و "نانسی پلوسی"، رئیس مجلس نمایندگان اظهار کرده‌اند که ممکن است دونالد ترامپ در روز شورش‌های کشنده در کنگره آمریکا، در تماس با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بوده باشد و خواستار رسیدگی کمیسیون 9/11 برای تحقیق در مورد رویدادهای 6 ژانویه شده‌اند.
به گزارش روزنامه ایندیپندنت، پلوسی روز دوشنبه در حال صحبت با خانم کلینتون برای پادکست "من و تو، هردو" بود که وزیر امور خارجه سابق آمریکا اظهار کرد، بسیار علاقمند است تلفن همراه ترامپ را ببیند تا چک کند آیا وی روز 6 ژانویه- روز شورش‌ها- در حال صحبت با آقای پوتین بوده است یا خیر.
پلوسی با گفتن این جملات پاسخ داد که "پوتین می‌خواهد دموکراسی آمریکا را تضعیف کند" و در مورد ترامپ، "همه راه‌ها به پوتین ختم می‌شود". وی گفت شورش‌های کنگره "هدیه‌ای برای پوتین" بوده و افرادی که به کنگره حمله کردند "عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی پوتین" بودند.
وی افزود: این افراد، نادانسته عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی پوتین هستند. زمانی که با تحریک به شورش توسط رئیس جمهور آمریکا به کنگره حمله کردند، در حال انجام کسب و کار پوتین بودند. بنابراین بله، باید کمیسیون 9/11 داشته باشیم و کنگره هم به شدت از این امر پشتیبانی می‌کند.
دموکرات‌های مجلس نمایندگان به رهبری پلوسی، هفته گذشته  ماده استیضاح را بابت تحریک شورش معرفی و آن را تصویب کردند که باعث شد دونالد ترامپ اولین و تنها رئیس جمهور آمریکا باشد که دو مرتبه استیضاح می‌شود.
با وجود آنکه هنوز محاکمه سنا هم پیش روی ترامپ است، وی پس از مسدود شدن حساب‌هایش در شبکه‌های اجتماعی، از طریق پیام ویدئویی شورش‌ها را محکوم کرد.
بنا بر استشهادنامه، مطابق با طرح اتهام درگیری مستقیم یا غیرمستقیم پوتین در شورش‌ها توسط رهبران دموکرات، یک کارگر مراقبتی پنسیلوانیا هم به تلاش برای به سرقت بردن لپ‌تاپ پلوسی برای فروختن آن به روسیه متهم شد.
اف‌بی‌آی در حال تحقیق در مورد این مسأله است و این زن به ورود به ساختمان محافظت‌شده و بی‌نظمی متهم شده است.

صحبتهای پامپئو در آخرین روز کارش به عنوان وزیر خارجه
مایک پامپئو در آخرین روز کارش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و در آخرین توئیتهایی که در این سمت فرستاد، به محکوم کردن ارزشهای لیبرال و چندفرهنگی که به گفته او "منجر به تخریب بنیان با شکوه ما می‌شوند" پرداخت.
به گزارش  دیلی میل، مایک پامپئو در همین راستا در آخرین روز کارش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به مفهوم "لیبرال چپ" از دید خود حمله کرده و گفت که این مفهوم معادل "استبداد" است.
پامپئو نوشت: "سانسورگری، چپ‌گرایی، صحت سیاسی، همه اینها به یک جهت اشاره می‌کنند- استبداد، پیچیده در لفافه درستی اخلاقی."
او ادامه داد: ووکیسم (چپ‌گرایی)، مولتی کالچرالیسم (چندفرهنگی‌گرایی)، همه ایسم‌ها – اینها چیزی که آمریکا هست، نیستند. آنها بنیان با شکوه ما و همه آن چیزی که کشور ما درباره‌اش هست را تخریب می‌کنند. دشمنان ما به این اختلافات دامن می‌زنند زیرا می‌دانند که ما را ضعیف‌تر می‌سازد.
این تویئت دارای یک تکه از سخنرانی ایراد شده توسط او طی چند روز پیش در شبکه وی.او.ای بود که در جریانش او اقدامات اخیر غولهای تکنولوژی برای محدود کردن آزادی بیان از جمله در شبکه‌هایی همچون توئیتر و فیسبوک را "نوعی غریزه سانسورگری که خطرناک است" خواند.
پامپئو گفت: "این مشابه چیزی است که ما در توئیتر، و فیسبوک و اپل و در خیلی از پردیس‌های دانشگاهی دیدیم."
او اظهار کرد: همه ما بخشی از نهادهای دارای مسئولیتها و وظایفی بالاتر از هر یک از ما هستیم. این چیزی که ما به عنوان آمریکایی‌ها هستیم نیست. زمان آن رسیدن که ووکیسم (بیداری گرایی) را خواب کنیم.
این ادبیات پامپئو مشابه لحنی عموما رایج‌تر در گفتگوهای رادیوهای محافظه کار است تا مورد استفاده در دیپلماسی.
هر چند که پامپئو به محکوم کردن حمله اخیر به کنگره آمریکا پرداخت اما او بعد از آن با لورن بوبرت، یک نماینده جمهوریخواه جدید کنگره عکس انداخت؛ کسی که با اظهارنظرهایش در قبل و در جریان اغتشاش در کنگره مناقشه ایجاد کرده و پامپئو را "وطن پرست واقعی" توصیف کرد.
پامپئو همچون بسیاری از جمهوریخواهان در ابتدا حامی ترامپ نبود و در سال 2016 گفت که او "مستبد" خواهد بود.
او اما بعدا در دولت ترامپ رئیس سازمان سیا و بعدا وزیر امور خارجه شده و یکی از معدود بازمانده‌ها در دولت ترامپ است و احتیاط به خرج داده تا هرگز به شکل علنی متناقض با رئیس دمدمی مزاجش حرف نزند.
بعد از خشونتها در کنگره سه عضو کابینه استعفا کردند و عده‌ای دیگر نیز سکوت در پیش گرفتند اما پامپئو دست از صحبت درباره ترامپ برنداشت.
پامپئو روز سه شنبه در گفتگو با مجری محافظه کار، هیو هوویت، اغتشاشگران کنگره را "مجرمانی" خواند که باید تحت پیگرد قرار بگیرند.
او اظهار کرد: اما تاریخ درباره کار خوبی که این رئیس جمهور و دولت ما انجام داده خواهد اندیشید. او افزود که "کتابها درباره تغییراتی که ما در جهان ایجاد کرده‌ایم نوشته خواهند شد."

شومر: ترامپ دیگر نباید بتواند نامزد ریاست جمهوری شود
چارلز شومر، رهبر آتی اکثریت سنای آمریکا از حزب دموکرات سه‌شنبه گفت، دونالد ترامپ نباید دیگر مجاز باشد که نامزد ریاست جمهوری شود و متعهد شد که اگر سنا او را محکوم کند، برای ممنوع کردن فعالیت او تلاش کند.
به گزارش پایگاه خبری هیل، چارلز شومر در صحن سنای آمریکا گفت: پس از آنچه او انجام داد و تبعاتی که همگی ما شاهدش بودیم، دونالد ترامپ نباید دیگر مجاز باشد که برای ورود به کاخ سفید تلاش کند.
او افزود: بگذارید شفاف بگویم. قرار است دادگاه استیضاحی در سنای ایالات متحده برگزار شود. قرار است درباره محکومیت این رئیس جمهور بابت ارتکام جرایم بزرگ رای‌گیری شود. چنانچه این رئیس جمهور محکوم شود، یک رای‌گیری دیگر هم برای ممنوع کردن نامزدی دوباره او انجام خواهد شد.
شومر اشاره‌ای نکرد که چه زمانی دادگاه استیضاح برگزار می‌شود یا اینکه دموکرات‌ها برگزاری آن را به منظور تایید نامزدهای کابینه جو بایدن و تصویب بسته کمکی کرونا به تاخیر می‌اندازند یا خیر. برخی از دموکرات‌ها این استراتژی را مقابل پای او و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قرار داده‌اند.
نزدیک‌ترین زمانی که ممکن است سنا بررسی استیضاح ترامپ را آغاز کند، البته در صورتی که مجلس نمایندگان آمریکا ماده استیضاح را برای آن ارسال کند، عصر چهارشنبه اندکی پس از ادای سوگند بایدن یا عصر پنجشنبه است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری 2020 ترامپ جمهوریخواهان دموکراتها روز چهارشنبه برگزار می شود انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهوری آمریکا مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ریاست جمهوری آمریکا معاون رئیس جمهوری امنیت مراسم تحلیف مراسم خداحافظی معاون رئیس جمهور رئیس جمهور منتخب وزیر امور خارجه دونالد ترامپ مجلس نمایندگان نیروی گارد ملی حزب سیاسی جدید مراسم تحلیف کامالا هریس عربستان سعودی رئیس جمهور خارجه آمریکا ایالات متحده آخرین روز یاد خواهد شد همین خاطر موسسه گالوپ کاخ سفید جو بایدن دولت بایدن دولت ترامپ دموکرات ها جمهور جدید عنوان رئیس روز گذشته منطقه ای نشان دهد رسانه ها تحریم ها مجلس سنا رای گیری سیاست ها شده اند بر اساس سه شنبه شورش ها یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۵۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید

نظرسنجی جدید شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» نشان می‌دهد که علاقه مردم آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری آتی به کمترین میزان خود در نزدیک به دو دهه گذشته رسیده است، به طوری که تنها ۶۴ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام شده علاقه خود را به رای دادن در انتخابات نوامبر آینده اعلام کرده‌اند.

براساس گزارش الیوم السابع، این شبکه در وب سایت خود توضیح داد که نتایج نظرسنجی در مقایسه با نظرسنجی‌های قبلی انجام شده توسط این شبکه در همان دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال‌های ۲۰۰۸ (۷۴%)، ۲۰۱۲ (۶۷%)، ۲۰۱۶ (۶۹%) و ۲۰۲۰ (۷۷%) بوده است.

با توجه به روند رای دهندگان بین انتخاب مجدد جو بایدن، رئیس جمهور فعلی یا دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، نتایج نظرسنجی حاکی از برتری ترامپ با اختلاف اندک، ۴۶ درصد در مقایسه با ۴۴ درصد است که نسبت به برتری ۵ امتیازی ترامپ در ژانویه گذشته کاهش یافته است. 

در همین راستا نشریه آمریکایی هیل در تحلیلی در خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که آبان امسال برگزار می‌شود، نوشت که این انتخابات مانند سال ۲۰۲۰ مجددا جو بایدن و دونالد ترامپ را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد، با این تفاوت که این بار شرایط متفاوت است و این انتخابات برای مردم آمریکا نتیجه باخت-باخت خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • بایدن اثر تحریم های ضد ایرانی را خنثی می‌کند
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • بسته کمکی جدید برای تل‌آویو؛ «خیانت و فاجعه» دولت بایدن از نگاه مسلمانان آمریکا
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد