Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-24@11:04:42 GMT

کرونا دلیل عجیب افزایش تقلب دانشجویان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۵۳۷۲

کرونا دلیل عجیب افزایش تقلب دانشجویان


رویداد۲۴ دکتر محمود نیلی احمدآبادی در نخستین کنگره ملی دانشگاه و کووید-۱۹ که امروز در دانشگاه شریف برگزار شد، با تاکید بر اینکه تا قبل از کرونا ارتباطات بین المللی دانشگاه ها روند بهتری داشت و ارتباطات فیزیکی مفیدی برقرار می کردیم اما ویروس کرونا مانع این امر شد و تمامی آموزش ها و ارتباطات را به صورت مجازی برقرار کرد، گفت: تاثیر پاندمی باعث کاهش علاقه مندی دانشجویان، کپی کاری، افزایش تقلب و روی آوردن دانشجویان جهت استفاده از خدمات شرکت ها برای شرکت در امتحانات شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در ادامه تصریح کرد: تغییر قوانین آموزشی در دانشگاه ها و دادن اختیارات به دانشکده ها برای تصمیمات سریع در دوران دانشگاه و سوق دادن آموزش حضوری به مجازی یکی از مهم ترین چالش های دانشگاه ها در دوران کرونا بود.

وی با بیان اینکه آموزش الکترونیکی دسترسی استادان به دانشجویان را بیش از گذشته توسعه داده، تاکید کرد: این نوع آموزش۴۰ تا ۶۰ درصد وقت کمتری را برای مطالعه دروس احتیاج دارد اما به شدت تحت تأثیر زیر ساخت ها قرار گرفته است.

به گفته رییس دانشگاه تهران؛ دانشگاه های بزرگ که دارای زیرساخت های فضاهای فیزیکی گران قیمت بودند در دوران کرونا بیشترین مشکلات اقتصادی را داشتند، مراکز آموزش عالی که فضاهای زیر ساختی و محدودتری داشتند در دوران کرونا مشکلات محدودتری داشته باشند و پیش بینی می شود در آینده کمتر شاهد شکل گیری دانشگاه های بزرگ باشیم و بیشتر این دانشگاه ها به سمت دانشگاه های کوچک تر سوق داده شوند تا بتوانند کیفیت های آموزشی را همانند شیوه گذشته ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: وام ۵ میلیونی کرونا برای دانشجویان

وی با اشاره به اینکه ۱۵۰ دانشجوی دانشگاه تهران به دلایل گوناگون امکان دسترسی به زیر ساخت های آموزشی را نداشتند، تاکید کرد: طبق گفته های وزیر ارتباطات در ۵ ماه گذشته دانشجویان ۳.۵ تا ۴ درصد مناطق شهری و روستایی کشور ما امکانات مناسبی برای دسترسی به فضای مجازی نداشته اند و در دانشگاه تهران تعداد محدودی دانشجو از بابت اینترنت برای شرکت در کلاس های آموزشی دچار مشکل بودند.

نیلی در ادامه افزود: مزیت بزرگ کرونا سوق دادن آموزش های حضوری به سمت مجازی شدن بود زیرا سال های طولانی نگاه منفی به آموزش مجازی وجود داشت. اما کرونا باعث شد تا گام جدی در این زمینه برداریم و خیلی زود با مشکلات کنار بیاییم. اگر چه فعالیت های فیزیکی همچنان ادامه پیدا می کنند، اما تمرکز بر ارتباطات و جذب دانشجویان آینده، انعطاف پذیری در دور کاری در آینده با شیوه جدیدی بروز پیدا خواهد کرد و تا به امروز هیچ آیین نامه مصوبی برای دورکاری نداریم.

رییس دانشگاه تهران گفت: در این خصوص با وزارت علوم در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم قوانین دورکاری را ایجاد کنیم‌، در واقع دورکاری به معنای این نیست که فرد در منزل بنشیند و هر ساعتی که علاقه داشت به فعالیت کاری مشغول شود، بلکه دورکاری یعنی فرد مطابق ساعات حضوری در محل کار در خانه بتواند با کارایی بهتری نسبت به حضوری بودن فعالیت کند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود که برای برخی از رشته ها مانند علوم پایه، پزشکی تقاضا افزایش پیدا کند و همچنین برای برخی رشته ها تقاضا کاهش پیدا کند، گفت: امتحانات پایان ترم نباید ملاک گزینش دانشجویان شمرده می شد و آموزش مجازی باعث شد تا امتحانات مستمر هم بروز پیدا کنند و ویروس کرونا این روند را به خوبی پیاده سازی کرد، همچنین کیفیت برگزاری آزمون یکی از نگرانی های ماست که دانشگاه تهران سعی کرد بر این روند از سامانه های جدید بهرنگ بگیرد.

رییس دانشگاه تهران گفت: مطابق نظرسنجی های انجام شده ۷۲ درصد دانشجویان در حد متوسط و زیاد از آموزش های مجازی راضی و مابقی ناراضی بودند، همچنین ۷۰ درصد دانشجویان از کیفیت تدریس، پاسخگویی دانشگاه ها رضایت داشتند و ۱۲ درصد آنان از مشکلات اقتصادی ناراضی بودند. در واقع بحران کرونا یک مسئله جهانی است که باعث شد دو موضوع همکاری کشورها با یک دیگر و مهم جلوه کردن علم مورد اهمیت قرار بگیرد و نباید به هیچ عنوان از علم در هر شرایطی غافل شویم.

منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دانشجویان ویروس کرونا دانشگاه تهران دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۵۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق

مهدی چنگیزی معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره برگزاری نخستین دوره یادگیری عمیق (تعاملی) در این واحد دانشگاهی اظهار کرد: بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد که با حضور مدیران گروه‌های آموزشی در ابتدای نیمسال اول ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشکده‌های واحد اراک برگزار شد، اهمیت یادگیری عمیق در ارتقای سطح کیفیت آموزش به دانشجویان تبیین و مورد تأکید قرار گرفت.

وی افزود: عناوین آموزشی این کارگاه شامل مباحث پداگوژی و ایجاد مهارت در فرایند آموزش، آشنایی با هرم یادگیری، مبانی یادگیری عمیق (تعاملی)، آشنایی با برخی روش‌های کارگروهی، مقایسه روش‌های سنتی و نوین در فرآیند یاددهی و یادگیری، مثلث تدریس، انواع یادگیرنده‌ها و تکنیک‌ها و روش‌های تدریس به آنها، زمینه‌های یادگیری، شیوه‌های تولید محتوای آموزشی و آشنایی با برخی پلتفرم‌های تولید محتوا نظیر Camtasia بوده است.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک بیان کرد: این طرح به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و بررسی مزایا و معایب آموزش یادگیری عمیق (تعاملی) به‌صورت پایلوت برای دروس فیزیک ۲ و ریاضی ۲ تعریف شد. بدین منظور از هر استان یک واحد دانشگاهی به‌عنوان مجری طرح انتخاب و پس از معرفی مدرس دروس مورد بحث به سازمان مرکزی در جلسه‌ای اهداف و جزئیات آن برای اساتید تبیین شد.

چنگیزی افزود:‌ از استان تهران، واحد تهران شمال، از استان مرکزی، واحد اراک و از استان آذربایجان شرقی واحد تبریز برای اجرای این طرح گزینش شدند و به‌منظور مقایسه دقیق اثرات یادگیری عمیق با آنچه از آن به یادگیری رایج (سنتی) یاد می‌شود، مقرر شد دو کلاس با ظرفیت ۳۵ نفر با توزیع دانشجویی، سرفصل و زمان برگزاری یکسان از رشته‌های کامپیوتر، صنایع و مکانیک ارائه شود که در یکی از آنها روش‌های یادگیری عمیق پیاده‌سازی شده و دیگری به همان شیوه رایج قبل تدریس صورت پذیرد.

وی مطرح کرد: در کلاس یادگیری عمیق (تعاملی)، استاد به‌عنوان راهنما در کنار دانشجویان حضور دارد و با مشارکت دادن آنها در مباحث درسی، تفهیم مطالب را تسهیل و تعمیق می‌بخشد.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با بیان اینکه قبل از شروع نیمسال و برگزاری کلاس‌ها، مطالب و سرفصل دروس در قالب طرح درس به‌طور دقیق مشخص و مطالب ارائه و در هر جلسه تعیین شود، ادامه داد: برای هر جلسه، سه کاربرگ در نظر گرفته‌شده که هر هفته متناسب با مطالب درسی آن جلسه از طریق سامانه کاتب در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

چنگیزی توضیح داد:‌ کاربرگ شماره یک شامل خلاصه‌ای از درس هفته جاری بوده که به‌طور کلی اهداف و رئوس درس را بیان می‌کند. دانشجویان موظف هستند پیش از حضور در کلاس با مطالعه کاربرگ شماره یک ضمن آشنایی کلی با مبحث روز، پیش‌زمینه ذهنی برای مطالبی که در کلاس توسط استاد بیان خواهد شد، پیدا کنند. کاربرگ شماره ددو شامل نمونه‌ها و تمریناتی است که در کلاس توسط استاد مطرح و با همکاری دانشجویان حل شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. به‌منظور مشارکت بیشتر دانشجویان در مباحث درسی، بر اساس تکنیک آموزش«پازلی» دانشجویان به هفت گروه پنج نفره تقسیم شدند و فعالیت کلاسی آنها به‌صورت گروهی انجام می‌پذیرد.

وی تشریح کرد: برای سنجش تلاش و نیز معلومات هر یک از دانشجویان، به‌طور تصادفی افرادی انتخاب می‌شوند که باید نحوه حل هر سؤال را برای دیگر دانشجویان به‌طور شفاهی تشریح کند و کاربرگ شماره سه شامل تمرینات پایان هر فصل بوده که به‌عنوان کار در منزل به‌صورت گروهی به دانشجویان ارائه می‌شود تا با مشارکت یکدیگر مسائل مطرح‌شده را حل و پاسخ سؤالات را به استاد ارائه کند. پس از بررسی جواب‌ها توسط استاد، سؤالاتی که به اشتباه حل شده و یا نیازمند توضیح هستند در کلاس مطرح و پس از رفع ابهام و اشکال، به‌طور کامل حل می‌شوند.

معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک گفت: علاوه بر این برای هر یک از دانشجویان به انتخاب خود و تأیید استاد، یک یا چند موضوع پژوهشی مرتبط با درس در نظر گرفته می‌شود که دانشجویان ملزم به ارائه شفاهی آن در کلاس‌های بازآموزی هستند. کلاس‌ها بازآموزی در هر ماه یک جلسه برگزار خواهد شد و در آن به موضوعات مرتبط با درس و فراتر از کتاب درسی پرداخته می‌شود.

به گزارش آنا، نخستین دوره کشوری یادگیری عمیق با مشارکت استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و آذربایجان شرقی در نیمسال دوم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
  • بهترین آموزشگاه تعمیرات پکیج در تهران
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • جنگ غزه کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا را مجازی کرد
  • بخش املاک دیوار و شیپور مسدود می‌شود
  • تردد در دانشگاه شریف محدود می‌شود
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • رویکردی نوین در آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی