Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:51:03 GMT

روابط ترکیه و آمریکا در دوران بایدن

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۵۵۶۱

روابط ترکیه و آمریکا در دوران بایدن

وی در مقاله خود با اشاره به اهمیتی که جو بایدن به پیوندهای نهادینه شده در سیاست خارجی و نیز اهمیت ویژه ای که به سازمان ناتو می دهد و تمایل وی برای تنظیم روابط با ترکیه نوشت: در چارچوب موارد یاد شده می توان انتظار تنظیم مجدد روابط دو کشور ترکیه و آمریکا را داشت ولی با بررسی انتصابات انجام شده در دولت بایدن، درک احتمالات و نحوه تنظیم مجدد این روابط دشوار به نظر می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

تورگوت افزود: با نگاه به انتصاباتی که جو بایدن در دولت خود انجام داده به سادگی می توان مشاهده کرد که اغلب شخصیت هایی که در دوران باراک اوباما در سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا مسئولیت داشتند, اینک به دولت بایدن نیز راه یافته اند.   

در دوره اول دولت اوباما، رویکرد آمریکا نسبت به ترکیه مثبت بود، اما با نزدیک شدن سال ۲۰۱۵ رویکرد دولت اوباما نسبت به ترکیه بطور ناگهانی منفی شد. امروز نیز اغلب شخصیت های که در دوران تغییر رویکرد آمریکا نسبت به ترکیه در کنار اوباما بودند، از سوی بایدن به سمت های مهمی منصوب شده اند و این شاید برای آنکارا مثبت نباشد.  

روزنامه نگار سرشناس ترکیه افزود: تحلیلگران مجرب در واشنگتن می گویند، با در نظر گرفتن این انتصابات، می توان سیاست های دولت بایدن در قبال روسیه، ایران، چین و ترکیه را نیز پیش بینی کرد. 

"آنتونی بلینکن" که ترکیه را خوب می شناسد، به سمت وزیر امورخارجه آمریکا منصوب خواهد شد، "جان کری" وزیر امور خارجه سابق آمریکا به عنوان مقام مسئول در سیاست های تغییر اقلیمی دولت آمریکا بار دیگر وارد جمع مدیران کمیته امنیت ملی خواهد شد، "ویکتوریا نولاند" که در دوران اوباما به عنوان معاون وزیر امورخارجه آمریکا در امور اروپا و روابط اوراسیا انجام وظیفه کرده بود، در دولت بایدن نیز به عنوان معاون امور سیاسی وزارت خارجه انجام وظیفه خواهد کرد، "جک سالیوان" که در گذشته مشاور امنیت ملی جو بایدن بود، به سمت مشاور امنیت ملی وی منصوب خواهد شد و "سوزان رایس" که در دوران اوباما با او آشنا شدیم نیز به عنوان رئیس شورای سیاست ملی دولت بایدن انجام وظیفه خواهد کرد.  

"وندی شرمن" که در دوران ریاست جمهوری اوباما، مذاکرات قرارداد هسته ای با ایران را انجام می داد، به عنوان معاون وزیر امورخارجه در دولت بایدن جای خواهد گرفت و انتظار می رود مدیریت سیاست های مربوط به ایران را نیز وی عهده دار شود.  

آخرین شخصیتی که به تازگی به کادر دولت بایدن پیوسته، فردی جز "برت مک گورک" که ترکیه وی را خوب می شناسد، نبود. مک گورک در کاخ سفید سیاست های دولت آمریکا در رابطه با خاورمیانه و آفریقای شمالی را مدیریت خواهد کرد.   

وی با طرح این سوال که انتصابات یاد شده بطور کلی و برای ترکیه به چه معنی خواهد بود؟ نوشت: نویسندگان و کارشناسان باتجربه در واشنگتن، با بررسی نگرش و دیدگاههای گذشته شخصیت های دولت جدید آمریکا، برای پیش بینی آینده نزدیک تلاش می کنند و نتیجه گیری های حاصل از این آنالیزها را می توان به این شرح خلاصه کرد.  

در حال حاضر این طور به نظر می رسد که دولت جدید آمریکا مصمم است که به جای اعمال سیاست ها و تحریم های شدید علیه ایران، مسیر گفت وگو و سازش با این کشور را آزمایش کند.  

نشانه های که در حال حاضر در رابطه با چین ارائه می شود، به نظر می رسد که دولت جدید آمریکا به جای رویارویی با چین در کلیه مسائل جهانی، آماده است روابط خود با چین را به شکل مورد نظر این کشور تنظیم کند. بویژه انتصاب جان کری، وزیر امورخارجه سابق آمریکا به عنوان مقام مسئول در سیاست های تغییر اقلیمی دولت آمریکا در درون کادر امنیت ملی، نشانه بارزی در این راستا نسبت به چین می باشد. به گفته کارشناسان، به نظر می رسد که آمریکا با همکاری چین، در زمینه تغییرات آب و هوایی، با این کشور که از آن به عنوان "رقیب استراتژیک" خود نام می برد، وارد مسیر تنظیم مجدد روابط با چین خواهد شد.  

به عقیده همین کارشناسان، ترکیب کادر جدید دولت آمریکا، حاکی از آن است که دولت بایدن در قبال روسیه و ترکیه سیاست های سازش ناپذیر بیشتری را دنبال خواهد کرد.   

به نوشته تورگوت، در واشنگتن کلیه کارشناسانی که آنها را خوب می شناسم، در تحلیل های خود، به خصوص انتصاب برت مک گورک به عنوان فرد مسئول سیاست های خاورمیانه را به عنوان پیام ناخوشایندی از سوی دولت جدید آمریکا به ترکیه ارزیابی می کنند.  

برت مک گورک، در سال ۲۰۱۵ از سوی باراک اوباما، موظف به هماهنگ کردن ائتلاف بین المللی ضد داعش که با پیشگامی آمریکا در سوریه و عراق تشکیل شده بود، گردید. وی در دوران ریاست جمهوری ترامپ، مدتی به این وظیفه ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ پس از تصمیم دونالد ترامپ، نسبت به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، این وظیفه را ترک کرد.  

وی افزود: دلائل ارزیابی این انتصاب به عنوان پیام ناخوشایند دولت جدید آمریکا به ترکیه را ماده به ماده به شرح زیر می توان تشریح کرد. مک گورک به عنوان معمار سیاست آمریکا در انتخاب ی.پ.گ به عنوان متحد اصلی خود در مبارزه با داعش شناخته می شود. کلیه اقداماتی که آمریکا برای تسلیح و تقویت ی.پ.گ انجام داده است، در واشنگتن توسط مک گورک طراحی شده است. مک گورک در حال حاضر به عنوان مخالف ترین فرد با ترکیه در درون دولت بایدن شناخته می شود. 

تورگوت افزود: این مک گورک بود که در گذشته پیوسته شایعاتی مبنی بر اینکه "ترکیه مرزهای جنوبی خود را به اندازه کافی کنترل نکرده و به عبور افراد از سرزمین های خود به سوریه برای پیوستن به داعش اجازه می دهد"، را در واشنگتن پخش کرده و خواستار اتخاذ تدابیری در مقابل این امر شد و تخریب روابط دولت اوباما با ترکیه نیز مصادف با زمان انتصاب مک گورک بود.  

به گفته تورگوت، مک گورک پس از کناره گیری از این وظیفه در سال ۲۰۱۸ با استفاده از ارتباطات خود در واشنگتن، به فعالیت های خود علیه ترکیه همچنان ادامه داد و وی در راس افرادی که به تازگی شایعاتی مبنی بر "حمایت و حفاظت ترکیه از اعضای گروه حماس" را در واشنگتن پخش می کنند، قرار دارد. در واشنگتن گفته می شود که مک گورک در رابطه با این موضوع با مقامات اسرائیلی نیز در ارتباط است.   

تورگوت با عنوان اینکه در دولت های آمریکا شخصیت ها از یک نقش مشورتی برخوردار بوده و در نهایت امر تصمیمات توسط رئیس جمهور اتخاذ می شود، افزود: از آنجایی که بایدن می گوید به نحوه مدیریت نهادهای سنتی اهمیت خواهد داد، لذا وی به جای برقراری روابط شخصی با رهبران سایر کشورها به ارتباطات نهادی کشورش متمرکز خواهد شد. بنابراین می توان گفت که شخصیت های نزدیک به وی در دوران آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.  

وی با تاکید بر اینکه بدیهی است که بایدن از ترکیه صرف نظر نکرده است و حتی می توان گفت که برای کشاندن ترکیه به سمت آمریکا تلاش خواهد کرد، نوشت: اهمیتی که بایدن به هماهنگی با اروپا و ناتو قائل است، این نگرش را تقویت می کند. احتمالاً بایدن در حاشیه اجلاس سران ناتو که در تاریخ ۱۷ فوریه برگزار خواهد شد، با اردوغان، رئیس جمهورترکیه دیدار و گفت وگو خواهد کرد. اما با توجه به وضعیت دولت فعلی و تولات قابل انتظار همچنان پیش بینی اینکه روابط بین دو کشور در چه شرایطی مثبت تر خواهد شد، آسان نیست.

برچسب‌ها رجب طیب اردوغان ناتو جو بایدن ایالات متحده آمریکا ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ناتو جو بایدن رجب طیب اردوغان ناتو جو بایدن ایالات متحده آمریکا ترکیه اخبار کنکور دولت جدید آمریکا وزیر امورخارجه دولت بایدن نظر می رسد دولت آمریکا امنیت ملی خواهد شد جو بایدن مک گورک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۵۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری به دولت این کشور توصیه کرد در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر بازنگری نماید. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ادعاهای بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در خصوص فعالیت‌های سایبری را قویا رد و محکوم کرد.

کنعانی تصریح کرد: نهادهای آمریکایی نمی‌توانند با برچسب زدن‌های مختلف بی‌اساس به اشخاص و نهادهای ایرانی، موج انتقادات جهانی نسبت به سیاست‌های حمایتی نامحدود آمریکا از جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کرانه باختری فلسطین و نیز سرکوب‌های خشونت‌آمیز معترضان در داخل آمریکا را منحرف سازند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: به دولت آمریکا توصیه می‌کنیم به جای اتهام زنی‌های بی اساس به دیگر کشورها و ملت‌ها، به حمایت‌های تسلیحاتی، نظامی، مالی و سیاست‌های بین‌المللی خود از رژیم آپارتاید و اشغالگر صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین پایان داده و در سیاست‌های مداخله جویانه و نیز تهدیدآفرین خود نسبت به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه بین‌المللی، حقوق بین الملل و صلح و امنیت بین‌المللی بازنگری نموده و مسئولانه رفتار نمایند.

کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگزاردآمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست
  • حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است
  • کنعانی: آمریکا در سیاست‌های مداخله جویانه بازنگری کند
  • رای مثبت سنای آمریکا به ممنوعیت تیک تاک
  • اسرائیل در تلاش برای لغو دیدار بایدن و اردوغان است
  • تحریم های جدید ضد ایرانی دولت بایدن
  • کارشناس مسائل خاورمیانه: بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت
  • بایدن سیاست دودولتی را کنار گذاشت/ آمریکا در قبال فلسطین بر خلاف منافع ملی خود عمل کرد
  • پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
  • سیاست بایدن در قبال فلسطین می‌تواند به شکست وی در انتخابات منجر شود