Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-03-29@08:37:47 GMT

کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۵۸۴۶

کاهش سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران

افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تهران نیوز، استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم کیلوگرم در سال است که پیش از این سرانه مصرف گوشت در ایران نیز به همین میزان بوده اما به تدریج به دلیل افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت در ایران به کمتر از 8 کیلو در سال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند ممکن است برخی از مناطق مرفه‌نشین توان بیشتری در خرید گوشت داشته و برخی از مناطق محروم توان خرید گوشت کمتری داشته باشند اما آمارها گویای کاهش توان خرید اقشار متوسط تا کم درآمد کشور برای خرید این کالای اساسی در سبد خانوار خود هستند.

نبود نهاده‌های دامی، گرانی علوفه، قاچاق دام زنده و نیز خروج گوشت و دام زنده از مرزهای کشور همواره از چالش‌های اصلی در زمینه کاهش تولیدات دامی به ویژه گوشت قرمز و در نتیجه آن افزایش قیمت بوده است.

هرچند که شرایط برای صادرات گوشت به هیچ عنوان مساعد نیست و قطعا نیاز کشور به گوشت بسیار بیشتر از آن است که بتوان با چشم پوشی از نیاز داخل به صادرات این کالای اساسی پرداخت اما همواره راه‌هایی برای قاچاق و دور زدن مقررات سختگیرانه در چنین شرایطی وجود دارد.

البته علاوه بر موارد فوق، به گفته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان کشور، کاهش توان خرید مردم به دلیل شیوع کرونا در کشور است که سرانه مصرف گوشت قرمز را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و این امر سبب کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است.

با تعطیلی بسیاری از مشاغل خرد و در نتیجه آن بیکاری پنهان بسیاری از افراد در یک سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، شرایط معیشتی در کشور رو به سختی گذاشت تا به آنجا که بسیاری از خانواده‌های متوسط رو به پایین جامعه که اغلب برای اداره معیشت خود به کمک‌های حمایتی نیازمند هستند توان خرید حداقل‌ها برای افراد خانواده خود را از دست دادند و طبیعی است که گوشت قرمز نیز با افزایش قیمت هر روزه آن هم به بهانه‌های مختلف، از سبد غذایی بسیاری از خانواده‌های ایرانی حذف و یا کمتر شده است.

از سویی براساس اعلام مرکز آمار ایران، افزایش چند برابری قیمت گوشت قرمز در دولت دوازدهم به دلیل استفاده از راهکارهای مقطعی در کنترل نرخ این کالا سبب کاهش شدید مصرف سرانه آن در کشور شده است، به گونه‌ای که در اقشار کم‌درآمد این ماده خوراکی ضروری به طور کامل حذف شده و مصرف اقشار متوسط نیز کاهش یافته و در مجموع، مصرف سرانه کشور تقریبا نزدیک به نصف شده است.

/انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: سرانه مصرف گوشت توان خرید گوشت قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۵۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۹۲۹۰ کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه در شهر درگهان

رئیس کمیته تنظیم بازار و خدمات گمرکی ستاد اجرایی خدمات سفر قشم از کشف و معدوم‌سازی ۹۲۹۰ گوشت قرمز و مرغ تاریخ گذشته در یکی از سردخانه‌های شهر درگهان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از هرمزگان و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد قشم، منصور عظیم‌زاده اردبیلی اظهار کرد: نیروهای بازرسی فعال ستاد اجرایی خدمات سفر قشم شامل بازرسان کمیته بازرسی، نظارت و رسیدگی به شکایت‌ها و بازرسان شبکه بهداشت و درمان در بازدیدهای میدانی و براساس گزارش‌های مردمی در شهر درگهان، موفق به کشف ۹۲۹۰ کیلوگرم گوشت قرمز و مرغ تاریخ گذشته شدند.

وی افزود: این واحد متخلف به دلیل نگهداری گوشت قرمز و مرغ در شرایط غیربهداشتی با دستور مقام قضائی و قاضی کشیک شهرستان پلمب شد و برای امحا و معدوم‌سازی آن اقدامات لازم صورت گرفت.

رئیس کمیته تنظیم بازار و خدمات گمرکی ستاد اجرایی خدمات سفر قشم اضافه کرد: همچنین یک واحد صنفی رستوران در روستای کووه‌ای و یک رستوران در شهر درگهان به دلیل تأمین مواد غذایی خود از یک مجموعه متخلف با اخذ دستور قضائی تا اطلاع ثانوی پلمب شدند.

به گفته عظیم‌زاده اردبیلی، مجموعه سازمان منطقه آزاد قشم انتظار دارد تا دستگاه قضائی در صورت مشاهده تخلف، برخورد قاطع و بازدارنده در چارچوب قوانین را به سبب ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از تخلف واحدهای صنفی انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای بازرسی ستاد اجرایی خدمات سفر قشم از بیست‌وپنجم اسفند سال گذشته تاکنون در قالب کمیته‌های مختلف در سطح جزیره و به صورت شبانه‌روزی در حال بررسی فعالیت صنوف مختلف هستند و در این مدت چندین واحد متخلف تعطیل و مواد غیربهداشتی آنان هم امحا شده است.

کد خبر 739582

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی دامپزشکی کاشمر بر تولید ۴۳ هزار کیلو گوشت قرمز در نوروز
  • قیمت گوشت قرمز امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
  • چگونه ضعف و بیحالی در ماه رمضان را کاهش دهیم؟
  • کشف ۹۲۹۰ کیلوگرم گوشت و مرغ غیربهداشتی در یک سردخانه در شهر درگهان
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز در بوشهر توزیع می‌شود
  • ایرانیان چقدر گوشت مصرف می‌کنند؟
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • ۵۰۰ تن گوشت قرمز وارد استان بوشهر شده و در حال توزیع است
  • سرانه مصرف گوشت قرمز به ۷.۱ کیلو رسید