Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@23:58:08 GMT

شروع بهارِ کُردی از چه روزی است؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۸۱۶۳

شروع بهارِ کُردی از چه روزی است؟

ایسنا/کرمانشاه یک محقق و پژوهشگر کرمانشاهی با اشاره به وجود اختلافاتی در خصوص زمان شروع بهار کُردی با استناد به روایت های اسطوره ای و تاریخ کُرد گفت: درست‌ترین تاریخ برای شروع بهار کُردی 21 بهمن است.

اردشیر کشاورز در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه بر اساس روایت های اسطوره ای متعلق به تاریخ کرد زمان آغاز بهار کُردی متفاوت است، گفت: برخی اول بهمن را شروع بهار کُردی می دانند که اینگونه نیست، چون هنوز سرما هست و نمی توان آن را آغاز بهار دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در روایت اسطوره ای چله بزرگه و چله کوچیکه داریم که چله بزرگه 40 روز است و از اول دی ماه آغاز می شود و چله کوچیکه نیز 20 روز بوده و از 10 بهمن تا 30 بهمن ادامه دارد و قدرت سرمای آن زیاد است و حتی در روایت های اسطوره ای آمده که چله کوچیکه تهدید کرده که اگر بهار در پی او نمی بود با سرمایش چه کارها که نمی کرد.

کشاورز گفت: بر اساس مستندات و روایت های اسطوره ای عملا آغاز بهار کردی از 21 بهمن است، در اسطوره ها آمده که پسر صیاد به کوه می رود و هنگام برگشت از کوه پشت درب خانه صدای پدر و مادرش را می شنود، مادرش می گوید پسرمان در این سرما طاقت نمی آورد و جانش را از دست می دهد، اما پدر می گوید پسرمان باید برای خودش تدبیری کند.

وی افزود: در نهایت پسر صیاد هم تخت سنگی یا برخی می گویند بزغاله روی دوش گذاشته و حرکت می کند که از سرما یخ نزد، اما نهایتا سرمای زمستان به حدی سرد است که پسر صیاد جان خود را در روز 21 بهمن از دست می دهد.

کشاورز ادامه دارد: پسر صیاد سه خواهر داشت به نام های "گور بهرام"، "خاتون زمهریر" و "بزنه کول" که این سه خواهر با شنیدن مرگ برادر هر کدام به مدت سه روز عزاداری می کنند که جمعا 9 روز می شود و به آخر بهمن یعنی 30 بهمن می‌رسند و این شروع عزاداری ها مقدمه ای است برای رفتن زمستان و آمدن بهار و عملا بهار کردی از 21 بهمن شروع می شود و 30 بهمن با پایان عزاداری سه خواهر، سرما کامل ازبین رفته است.

وی افزود: در ادبیات کُرد هم آمده که از همین تاریخ عملا گرمایی به نام "کله باد" از عمق زمین بالا آمده و برف ها را آب می کند و این گرما تا آخر بهمن تمام برف ها را آب می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: كرمانشاه استانی فرهنگی و هنری منطقه کرمانشاه روایت های اسطوره ای شروع بهار پسر صیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟

ایتنا - تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.
تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

 

سوپر غذای تقویت کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • 19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل (2005/4/24) / فیلم
  • روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • مردان متولد این ماه‌ها به سختی عاشق می‌شوند!
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • ببینید | اسطوره پرواز در محوطه جریمه
  • پرسپولیس و آلومینیوم اراک در جام حذفی؛ طلسم ادامه دارد؟
  • تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز
  • مبارزه علیه آفت سن گندم در بهمن
  • تکمیل عملیات ساماندهی خیابان ۲۲ بهمن کاوه در اردیبهشت ۱۴۰۳
  • روایت فرزند صیاد شیرازی از علت اختلافش با بنی‌صدر