Web Analytics Made Easy - Statcounter

از خردادماه امسال که با اعلام مسئولان سازمان حمایت و وزارت صمت مقرر شد خودرو به صورت  قرعه‌کشی به خریداران عرضه شود، تا الان حدود ۱۰ مرحله طرح فروش یا پیش فروش از سوی ایران خودرو و سایپا برگزار شده است. در تمام این مدت هم البته گره بازار خودرو هنوز باز نشده است؛ همچنان تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نیست، فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد است و شرایط و محدودیت‌های ثبت‌نام هم باعث نشده خودرو به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم این که مسئولان پلیس راهور و اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو و وزارت صمت بارها نسبت به خرید و فروش وکالتی خودرو هشدار دادند، بعضی واسطه‌ها و دلالان با این شیوه در بازار خودرو فعال هستند.

مراقب خرید و فروش خودروهای وکالتی و چالش‌های آن باشید

یکی از شرایط ثبت‌نام خودرو در این قرعه‌کشی‌های ایران خودرو و سایپا، علاوه بر نداشتن پلاک جاری و ثبت‌نام خودرو در سه یا چهار سال اخیر، در رهن ماندن سند خودرو تا یک سال است. به این معنی که خریدار خودرو تا یک سال امکان فروش خودرویی که در قرعه‌کشی برنده شده را ندارد. در واقع این ایده به کار گرفته شده تا دلالان از زنجیره فروش خودرو حذف شوند و مصرف‌کنندگان با قیمت واقعی خودرو را تحویل بگیرند. در عین حال با هر کد ملی که صاحب آن گواهینامه داشته باشد هم فقط یک بار می‌توان در  قرعه‌کشی شرکت کرد.

با وجود همه این شروط و سخت‌گیری‌ها، دیده شده که بعضی دلالان قوانین را دور می‌زنند و سودهای هنگفتی در بازار خودرو به جیب می‌زنند. متداول‌ترین روش هم همین فروش وکالتی خودرو است. یعنی خودرو را در  قرعه‌کشی (به روایتی کارت ملی‌های اجاره‌ای) برنده می‌شوند و بعد در بازار آزاد گران‌تر می‌فروشند. خریداران این خودروها هم ظاهرا توجهی ندارند که این وکالتنامه‌ها موقتی است و بعد از پایان تاریخ از اعتبار ساقط می‌شود یا هنگام تصادف مشکلات حقوقی پیدا می‌کنند یا هنگام فک پلاک مسائل دیگری به دنبال دارد. از طرفی در موارد منجر به وقوع تخلفات و اقدامات مجرمانه هم باید فروشنده پاسخگو باشد. خلاصه که ریسک این شیوه خرید و فروش بالا است اما عده ای نسبت به این موضوع بی اعتنا هستند.

دیوار چگونه جلوی خرید و فروش وکالتی خودرو را می‌گیرد؟

بخشی از این خرید و فروش‌های وکالتی خودروهای قرعه‌کشی در بستر فضای مجازی و پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین انجام می‌شود. دیوار اما برای مقابله با این پدیده دست به اقداماتی مهم زده تا این تخلفات را خنثی کند. یکی این که دیوار اجازه انتشار آگهی‌های حاوی کلماتی مثل فروش وکالتی خودرو یا فروش امتیاز  قرعه‌کشی یا سند در رهن و... را نمی دهد. از طرفی آگهی خودروهای صفر کیلومتر بررسی می‌شود و اگر خودروهای بیرون آمده از  قرعه‌کشی‌های اخیر باشند اجازه انتشار آگهی پیدا نمی کنند. در مورد بعضی خودروها مثل سورن پلاس یا رانا پلاس که اساسا خودروهای جدیدی هستند و اولین سری عرضه یا  قرعه‌کشی آن‌ها در ماه‌های اخیر صورت گرفته هم بی برو برگرد آگهی‌شان حذف می‌شود. چون در این که تا یک سال خرید و فروش آن‌ها ممنوع است تردیدی وجود ندارد. خلاصه که دیوار با شیوه‌ای شبیه به آن‌چه به مدل پنیر سوئیسی مشهور است با چند لایه محافظت، سعی می‌کند جلوی هرگونه خطا و اشتباه را بگیرد.

با تمام این اوصاف شاید منطقی‌ترین راه برای مقابله با این جنس تخلفات دریافت مالیات‌های سنگین از دلالان و شفاف شدن سیستم بانکی و تبادل مالی در کشور باشد که فعلا آن‌گونه که مطلوب است، محقق نشده است.

لینک کوتاه: asriran.com/003DLr

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: فروش وکالتی خودرو خرید و فروش قرعه کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف خودرو با بیش از ۵۰ میلیون تومان خلافی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس پلیس راه استان گفت: ماموران پلیس راه یاسوج-اصفهان حین گشت زنی هدفمند، یک دستگاه خودرو پژو پارس را به علت تخلفات رانندگی (اقدام به انجام حرکات مخاطره آمیز و برهم زدن نظم جاده) و دارا بودن خلافی بالا توقیف و به پارکینگ انتقال دادند.  
سرهنگ حسن دانایار افزود: پس از استعلام از سیستم تخلفات راهور، مشخص شد این خودرو شکایت قضایی و بیش از ۵۰ میلیون تومان تخلف رانندگی پرداخت نشده دارد که بلافاصله برابر ماده ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، توقیف و برای سیر مراحل قانونی روانه پارکینگ شد.  
وی به رانندگان دارای خلافی بالا توصیه کرد هرچه سریعتر نسبت به پرداخت مبلغ خلافی خودروی خود اقدام کنند و تاکید کرد: طرح ویژه برخورد با رانندگان متخلف به صورت محسوس و نامحسوس در دستور کار پلیس راه استان قرار دارد.
سرهنگ دانایار معضل خودرو‌های شوتی کماکان یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس راه استان بوده چرا که درصد بالایی از تصادفات و تخلفات جاده‌های استان مربوط به این نوع خودرو‌ها بوده و همچنین این خودرو‌ها با دستکاری پلاک و مخدوش نمودن آن مشکلاتی را نیز برای سایر شهروندان به وجود می‌آورند.

دیگر خبرها

  • این خودروی پرطرفدار ۵۵ میلیون تومان گران شد !
  • توقیف خودرو با بیش از ۵۰ میلیون تومان خلافی
  • بازدید مشترک و پایش مرکز معاینه فنی خودروهای سبک شهرستان چایپاره
  • ماجرای ماشین‌های دوربین‌دار پلیس‌ در تهران | بیشترین تردد خودروهای دوربین‌دار در ۳ منطقه | موتورسیکلت‌های پلیس با دوربین در ۶ جهت
  • تحول درمعاملات برقی بورس/حسابهای وکالتی خریدبرق فعال می‌شوند
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • خرید این سدان چینی بیش از ۵میلیارد تومان آب می‌خورد!
  • اعمال قانون ۴۰ هزار خودرو توسط دوربین‌های کنترل سرعت
  • ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
  • خودرو تسلا مدل 3 – 2024 چه مشخصاتی دارد؟