Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@06:46:18 GMT

نگـین فیـروزه‌ای پایتــخت

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۴۸۴۷۰

نگـین فیـروزه‌ای پایتــخت

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل‌امیرانی: مکان‌های مذهبی و زیارتگاه‌ها از مکان‌هایی هستند که انسان در آنها احساس آرامش می‌کند و می‌تواند با پروردگار خود راز و نیاز کند. با برخی از این مکان‌های مقدس در شهر ری آشنا می‌شوید.

حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

دیدن معماری‌ بی‌نظیر و آینه‌کاری‌های زیبای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) همه را مجذوب خود می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معماری بنا از سبک سلجوقی برخوردار است و در سقف آن چهارگوشواره (طاق مورّب) وجود دارد و در مرکز سقف، یک هشت ضلعی و اطراف آن یک شانزده ضلعی و گنبد بنا در بالای همین شانزده ضلعی قرار دارد. حرم حضرت عبدالعظیم(ع) که در شهرری قرار گرفته است، گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند. بارگاه تاریخی حضرت هم گواه قدردانی مردم ری است که همیشه به تشیع و دوستداری خاندان اهل‌بیت(ع) شهرت داشته‌اند.
عبدالعظیم حسنی(ع) که پسوند «حسنی» را به‌خاطر نوادگی امام حسن مجتبی(ع) به ایشان داده‌اند، از جور حکام ظالم زمانه خود به کشورمان هجرت کرد و در شهر شیعه‌پرور ری ساکن شد. زندگی‌ پنهانی در این شهر داشت و پس از رحلت و در هنگام غسل دادن وی، با کاغذی که از جیب این بزرگوار پیدا کردند، نسب ایشان مشخص شد. پس از آن قبه‌ای ساده برای ایشان بنا کردند و در سال‌ها و قرون بعد به‌خصوص در عصر ایلخانان، حرم شاه عبدالعظیم(ع) وسعت و شکوه گرفت. آرامگاه حضرت عبدالعظیم(ع) از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی در کشورمان است و به‌راحتی در دسترس اهالی پایتخت قرار دارد.

مشاهیر مدفون در باغ طوطی

در نزدیکی حرم نیز گورستانی به‌نام «باغ‌طوطی» وجود دارد که بزرگان زیادی در آن دفن شده‌اند که از آن جمله می‌توان به عباس اقبال آشتیانی (تاریخ‌دان، نویسنده، مترجم و پژوهشگر)، ستارخان (مبارز نامی عصر مشروطه)، امیری فیروزکوهی (شاعر و پژوهشگر)، طیب حاج‌رضایی (پهلوان شهید)، علی‌اصغر حکمت (نویسنده، مترجم، پژوهشگر وبانی دانشگاه تهران)، شیخ محمد خیابانی (مبارز)، حاج‌علی رزم‌آرا (سرلشکر، داماد خانواده‌ صادق هدایت)، بدیع‌الزمان فروزانفر (نویسنده، پژوهشگر و مترجم) و نصرالله فلسفی (نویسنده، مترجم، مورخ و نخستین مشوق صادق هدایت برای نویسندگی) اشاره کرد.

بی بی‌شهربانو

بی بی‌شهربانو نام آرامگاهی است در شهرری. براساس کتیبه موجود در آن و باور مردم، شهربانو همسر امام سوم شیعیان حسین بن علی(ع) و مادر امام سجاد(ع) است. هسته اصلی این بنا را در دوران ساسانی ساخته‌اند. از دیدگاه معماری، قسمت گوشه جنوب‌شرقی آن مشتمل بر بنای چهار گوش منظم و استوار سنگی با پوشش ضربی سنگ و آجری و از عهد آل بویه است و حرم و اتاق طویل جنوبی آن از دوران ساسانی و دیوارهای خارجی صحن همزمان با بنای سنگی عهد آل بویه و عصر سلجوقیان است. گنبد بقعه هم از عهد دیالمه است و روی صندوق منبت روی قبر، حدیث‌های پیامبر اسلام(ص) و لقب‌های شهربانو و تاریخ ۸۸۸هجری قمری و نام‌بانی و سازندگان آن ذکر شده‌است.

امامزاده عبدالله(ع)

نسب این امامزاده به امام سجاد(ع) می‌رسد. همچنین تعداد زیادی از مشاهیر مذهبی، علمی، ادبی و سیاسی در جوار این آستان متبرکه مدفون هستند. گمان می‌رود بقعه داخلی آن مربوط به دوره صفوی باشد. آرامگاه‌های خانوادگی موجود در محوطه این امامزاده به سبک معماری دوره قاجار و پهلوی اول و دوم ساخته شده‌اند و مجموعه گورستان امامزاده عبدالله(ع) ۱۴ اردیبهشت سال۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

کد خبر 580053 برچسب‌ها همشهری محله پیامبر اعظم امامزاده

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله پیامبر اعظم امامزاده حضرت عبدالعظیم ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت خوابگاه برای ۱۰۰۰ دختر دانشجو توسط بنیاد ۱۵ خرداد

یاسر اشراقی، خاطر نشان کرد: ۴ خوابگاه دخترانه با ظرفیت یک‌هزار و ۱۲ دانشجو و زیربنایی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع در مناطق غرب کشور ساخته شده است.

وی گفت: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای ساخت این خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای سنندج، همدان و اراک ۲ هزار و ۷۷۶ میلیارد ریال هزینه کرده است.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در تشریح دیگر اقدامات این بنیاد در منطقه ۸ کشوری شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان گفت: در حوزه سلامت، ۲ هزار و ۳۱۰ کمک‌هزینه درمان به مبتلایان سرطان و بیماری‌های سخت‌درمان در استان‌های غربی کشور پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: همچنین یک‌هزار و ۲۷۷ کودک کم‌شنوا و ناشنوا در این مناطق برای درمان و کاشت حلزون و خدمات پس از کاشت تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

اشراقی ادامه داد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۸۱۲ زوج را در استان‌های کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان برای دریافت تسهیلات درمان ناباروری به بانک‌های عامل معرفی کرده است. همچنین کمک‌هزینه خرید عینک به ۴۸۳ کودک مبتلا به تنبلی چشم در این استان‌ها پرداخت شده است.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد با اشاره به مناسب‌سازی مسکن ۲۰۰ معلول در منطقه غرب کشور یادآور شد: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انواع تجهیزات توان‌بخشی از جمله واکر، تشک مواج، عصای جسمی حرکتی، عصای نابینایان، تشک و ویلچر را در قالب پویش‌ «مثبت حرکت» به یک‌هزار و ۲۶۶ معلول در استان‌های کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان اهدا کرده است.

اشراقی در تشریح اقدامات بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت در مناطق غرب کشور گفت: تا به امروز یک‌هزار و ۳۴۵ بسته لبخند مادری شامل اقلام ضروری و مورد نیاز نوزادان تا یک‌سالگی، کارت هدیه برای مادر به ازای هر فرزند و ۶ ماه پوشک مصرفی نوزادان به خانواده‌هایی که از سال گذشته تاکنون در استان‌های کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان صاحب فرزند چندقلو شده‌اند، اهدا شده است.

وی افزود: بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) همچنین با هدف ترویج فرزندآوری و فرزندپروری، یک‌هزار و ۲۳۱ خانواده‌ در این استان‌ها را که دارای بیش از سه فرزند هستند و جزو جامعه هدف طرح «ایرانِ جوان» محسوب می‌شوند و از سال ۱۴۰۱ به بعد صاحب فرزند سوم شده‌اند، علاوه بر اهدای کارت هدیه به ازای هر فرزند، برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه معرفی نموده است.

معاون اجتماعی بنیاد ۱۵ خرداد در توضیح دیگر اقدامات این بنیاد در حوزه عمران اجتماعی در غرب کشور نیز عنوان کرد: ۳۷۱ مدرسه با یک‌هزار و ۲۲۴ کلاس درس و زیربنایی به مساحت بیش از ۷۰ هزار مترمربع در استان‌های کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان ساخته شده است.

اشراقی خاطرنشان کرد: ۳۷ خانه بهداشت نیز در مناطق محروم و روستایی این استان‌ها احداث و تقدیم مردم شده است.

بر اساس این گزارش، بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) با هدف چابک‌سازی و سرعت‌بخشی به اقدامات و خدمات چندگانه خود در حوزه‌های جمعیت و خانواده، سلامت و عمران اجتماعی، استان‌های تحت پوشش را به ۹ گروه و منطقه تقسیم کرده است تا خدمات‌رسانی در هر منطقه با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تبادل فرهنگ‌ها پیوست سفر‌های نوروزی قرار گیرد
  • توزیع ۴۶۰۰ بسته معیشتی در مناطق کم برخوردار استان
  • تصاویر| نقش جهان؛ نگین میراث جهانی یونسکو در قلب اصفهان
  • آغوش باز امامزادگان گلستان برای روزه‌داران
  • «طرح مسطورا» بارزترین کار فرهنگی در ماه رمضان اجرا می شود
  • سلطانیه نگین فیروزه‌ای بر رکاب تاریخ
  • دشمن به دنبال فریب مردم و استحاله فرهنگی است
  • حجت الاسلام والمسلمین رفیعی: امید به خداوند باید همراه با تلاش و کوشش باشد
  • ساخت خوابگاه برای ۱۰۰۰ دختر دانشجو توسط بنیاد ۱۵ خرداد
  • توزیع بیش از ۲ هزار بسته معیشتی در استان قزوین