Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا نمایشگاه مجازی تهران، با رویکرد استفاده از فضای مجازی در حوزه فرهنگ کار خود را آغاز کرد. این نمایشگاه فرصتی برای توسعه عدالت فرهنگی و تحقق شعار ایران فقط تهران نیست را فراهم می‌کند که توسط وزیر فرهنگ و ارشاد مطرح شد. مدیران فرهنگی و نویسندگان واکنش های مختلفی به این موضوع داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه مجازی کتاب، تلاش فرهنگی ارزشمند

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه کتاب یکی از مهمترین عناصر شکل دادن به اندیشه، دانش و بینش انسان است، اظهار کرد: اگر علاقه‌مند هستیم سطح دانش و بینش جامعه ارتقا پیدا کند و جامعه‌ای دانا و توانا داشته باشیم یکی از موارد اساسی آن مطالعه و پژوهش است؛ زیرا کتاب حاصل جد و جهد و تلاش‌ متفکرانی است که می‌تواند چراغ راه زندگی مردم باشد.

یکی از بهترین فرصت‌های فرهنگی برای بهره‌مندی از کتاب، نمایشگاه‌های کتاب است که هر سال در شرایط عادی برگزار می‌شد و نقطه امیدی برای دوستداران کتاب بود تا با قیمت بهتر و سهولت از تنوع نشر متناسب با نیازهای خودشان استفاده کنند.

او با اشاره به شرایط خاص امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا عنوان کرد: تعطیل کردن نمایشگاه‌های کتاب در این شرایط هنر نیست بلکه مبحث اصلی، حل مساله است؛ مساله‌ای که وقتی حل می‌شود زیباست. ما اکنون با کرونا روبرو هستیم و باید تدبیر کنیم متناسب با شرایط فعلی نمایشگاه برگزار شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مطالعه، دانش، بینش و پژوهش در هیچ شرایطی نباید تعطیل شود و نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند موجب دسترسی بیشتر و بهتر به کتاب شود، باید استمرار پیدا کند و اگرچه شاید در عمل با برخی نواقص مواجه شویم اما باید راه خود را ادامه دهیم.

منتظری با بیان اینکه از نمایشگاه مجازی کتاب نباید انتظار نمایشگاه‌های پیشین را داشت، بیان کرد: نمایشگاه کتاب یک سفره فرهنگی است که نیازهای فکری و معنوی ما را تامین می‌کند و از سوی دیگر ناشران و نویسندگان نیز سالانه منتظر این رویداد هستند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند؛ عدم برگزاری آن‌ آسیب جدی به حوزه نشر وارد می‌کند.

وی با طرح این موضوع که آسیب به اقتصاد نشر موجب می‎شود نویسندگان شوق و ذوق لازم برای ادامه فعالیت را نداشته باشند، اظهار کرد: یک نویسنده می‌خواهد نوشته‌هایش به جامعه راه پیدا کند و مردم آن‌ها را بخوانند، اگر این امکان نباشد دلسرد می‌شود. به همین دلیل معتقدم چراغ نمایشگاه‌های کتاب نباید خاموش شود و به تناسب شرایطی که در آن هستیم باید آن‌ها را بسط و گسترش دهیم.

این رویداد یک حرکت ارزشمند بوده و تلاش فرهنگی خوبی است، باید استمرار داشته باشد و نهادهای مختلف برای برگزاری آن همکاری‌های لازم را داشته باشند. در روزهای آغازین کرونا رغبت زیادی برای استفاده و خرید اینترنتی دیده نمی‌شد اما به مرور که توانایی، دانش فنی و مهارت‌ها به تجربه افزوده شد شاهد هستیم که بسیاری از همایش‌ها، سمینارها و نشست‌های علمی، پژوهشی و اداری به صورت وبینار برپا می‌شود و نمایشگاه کتاب تهران هم از این قاعده مستثنی نیست.

نمایشگاه مجازی کتاب به پررنگ‌ شدن فرهنگ کتابخوانی کمک می‌کند

ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همیشه یکی از فعالیت‌های فرهنگی شایسته کشور، رویدادی گسترده و همه‌جانبه بوده که قشر صنعت چاپ و نشر را در کنار هم جمع می‌کرد و از سویی بستری برای ارائه تازه‌های نشر به مردم بود.

نمایشگاه‌ کتاب تهران یکی از بعدهای مهم فرهنگی کشور به شمار می‌آید که در طول سالیان مختلف با حضور ناشران و مردم فرهیخته در حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شد. عدم برگزاری این نمایشگاه لطمه زیادی به فعالان این حوزه زد و بسیاری از مردم را که منتظر خریداری کتاب‌ها بودند با مشکلاتی روبرو کرد؛ اما با برنامه‌ریزی شایسته زمینه‌ای فراهم شد که نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود تا نیازهای مردم و فعالان حوزه نشر را تامین کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: نمایشگاه مجازی کتاب در شرایط کنونی می‌تواند بستری فراهم کند که ناشران بتوانند کتاب‌های خود را به جامعه عرضه کنند و فرهنگ کتابخوانی در جامعه پررنگ‌تر شود، از سوی دیگر این فعالیت که در تقویم فرهنگی مردم قرار داشت استمرار پیدا کند.

وی با طرح این موضوع که محدودیت‌های کرونا ظرفیت‌های قابل توجهی ایجاد کرده است، ادامه داد: فضای مجازی ظرفیت زیادی دارد؛ بعد از شیوع کرونا بستر استفاده از فضای مجازی در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت و صنعت نشر نیز تلاش کرد از این موضوع برای رونق بازار خود استفاده کند.

ناصر نبی‌زاده در پایان گفت: البته ظرفیت‌های موجود هنوز جای کار زیادی دارد و به آرامی در این مسیر حرکت می‌کنیم و به گمانم با شناسایی زوایا و ظرفیت‌های مختلف فضای مجازی و امکانات آن به مرور جغرافیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مرزها را می‌شکند. همچنین می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی صحیح به بعدهای مختلف دسترسی داشته باشیم و نمایشگاه مجازی کتاب تمرین خوبی برای اهل فرهنگ و نشر خواهد بود.

نمایشگاه مجازی کتاب به افزایش نقدینگی ناشران کمک می‌کند

علیرضا اسماعیلی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت:‌ نمایشگاه مجازی هیچ گاه نمی‌تواند جایگزین نمایشگاه فیزیکی باشد اما با همه این وجود فرصتی فراهم می‌کند تا بتوانیم مشکل نقدینگی که برای ناشران طی ماه‌های اخیر به واسطه بیماری کرونا ایجاد شده است را جبران کنیم.

این نمایشگاه به افزایش نقدینگی و توسعه مالی به ناشران و اهالی نشر کمک می‌کند و می‌تواند بخشی از مشکلاتی که در این راه وجود دارد را برای دست‌اندرکاران صنعت نشر حل کند. نکته دیگر این است ما باید با توجه به جهان امروز و دنیای گسترده ارتباطات و نقشی که فضای مجازی در هر نوع کسب و کاری دارد به سهم خود فعال شویم و کمک کنیم این کسب و کارها راه بیافتد.

وی با بیان اینکه حتی اگر کرونا هم رخت بربندد وضعیت به وجود آمده کنونی ایجاب می‌کند بتوانیم از فضای مجازی بهره بگیریم، عنوان کرد: دست‌اندرکاران حوزه نشر برای توسعه و گسترش کسب و کارهای خود باید به این سمت حرکت کنند و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که فضای مجازی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند.

اسماعیلی تاکید کرد: حرکت صنعت نشر به سمت فضای مجازی از جمله نمایشگاه مجازی کتاب یک امر ضروری است و یکی از عواملی که موجب می‌شود حوزه نشر در هر جایی موفق باشد این است که بتواند در فضای مجازی حضور موفقی داشته باشد.

به گفته وی خصوصا اینکه با از بین رفتن کرونا ضروری است افرادی که از این کسب و کارها بهره‌مند می‌شود کار خود را ادامه دهند و مخاطبان هم علاوه بر حضور فیزیکی در کتابفروشی‌ها به صورت آنلاین خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند و این چرخه ادامه داشته باشد

مردم در نمایشگاه مجازی کتاب به تازه‌های نشر دسترسی دارند

محمدعلی پیرسبزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد، با بیان این‌که نمایشگاه مجازی کتاب در نخستین تجربه خود نواقصی دارد که قطعا در دوره‌های آتی برطرف می‌شود، عنوان کرد: از جمله نقاط مثبت این رویداد این است که همه شهرستان‌ها و استان‌ها می‌توانند از نعمت نمایشگاه کتاب بهره‌مند شود، همچنین نیروی انسانی زیادی هم نمی‌خواهد و هزینه‌های زیادی نیاز ندارد.

وی با اشاره به حضور جمع زیادی از ناشران در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: همه آثار ناشران در اختیار و معرض دید مردم و مخاطبان در سراسر کشور قرار دارد و این موضوع اتفاق بسیار خوبی است؛ معتقدم همه نمایشگاه‌های فیزیکی کتاب هم می‌توانند در این مسیر حرکت کنند، زیرا شور و شعف خاصی در کل جامعه ایجاد می‌کند.

 آشنایی با تازه‌های نشر و ناشران سراسر کشور در بستر فضای وب اتفاق بسیار خوبی است که در نمایشگاه مجازی کتاب رخ داده و مردم می‌توانند به صورت همسان و یکدست از تازه‌های نشر مطلع شوند.

او با اشاره به این‌که رفع نواقص اجرایی نمایشگاه کمک می‌کند که در دوره‌های آتی با استقبال بیشتری روبه‌رو شویم، ادامه داد: در این میان کمک‌های مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و عرضه کتاب با تخفیف نیز از جمله ویژگی‌هایی است که نمایشگاه مجازی کتاب تهران را خاص و ویژه می‌کند.

محمدعلی پیرسبزی همچنین درباره لزوم ورود ناشران به فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن تاکید کرد: وقتی ناشران کتاب‌های خود را به صورت دسته‌بندی و موضوعی در اختیار مردم قرار می‌دهند، مخاطبان هم در فرصت مناسب از میان کتاب‌های موجود در سایت آثار مورد نظر خود را انتخاب و خریداری می‌کنند و باید از این ظرفیت استفاده بهینه کرد.

برچسب‌ها نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه مجازی کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اخبار کنکور نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرهنگ و ارشاد اسلامی فضای مجازی تازه های نشر ظرفیت ها حوزه نشر کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۸۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس

از جمله رویدادهای قابل توجه در شب میلاد امام حسن (ع) در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، برگزار مراسم عقد زوج‌های جوان و رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران بود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با ایام میلاد امام حسن مجتبی (ع) مراسم متنوعی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد؛ از برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و پخش کیک 150 کیلویی به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تا رونمایی از مجموعه کتاب‌های سر دلبران.

رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران»

مراسم رونمایی از مجموعه کتاب «سر دلبران» با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادیب مسیحی لبنان در محل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

مجموعه کتاب‌های «سر دلبران» نوشته میشل کعدی است به همت انتشارات ایران راهی بازار نشر شده و به بیان جایگاه اهل بیت علیهم‌السلام در بیان ادیبان مسیحی پرداخته است.

این مجموعه شش جلدی با عنوانی از جمله «زهرا(س) سرآمد بانوان اهل ادب»؛ «در پیشگاه امام حسن مجتبی(ع)»؛ «امام حسین(ع) الگویی از یک پیام»؛ «امام زین‌العابدین(ع) و اندیشه مسیحیت» سیره اهل بیت(ع) را در نگاه ادبیان مسیحی بررسی کرده است.

در این مراسم شبیر فیروزیان، سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ؛ عباس خامه‌یار، معاون فرهنگی، اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب؛ تعدادی از میهمانان خارجی و جمعی از اصحاب رسانه حضور داشتند.

حضور وزیر ارشاد در مراسم عقد زوج‌های جوان

برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان و حضور آنها در سالن مصلای امام خمینی (ره) یکی از رویدادهای قابل توجه برای مردم و حاضران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود.

وزیر فرهنگ هم در مراسم عقد یک زوج جوان که در غرفه ازدواج آسان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، حاضر شد و از نزدیک با چند زوج جوان صحبت کرد.

اجرای گروه نونهالان نیز بر شادی مردم در این مراسم افزود و در انتها، این زوج جوان کیک 150 کیلویی را که به مناسبت میلاد امام حسن (ع) تهیه شده بود، برش زدند. مراسم پذیرایی از مردم با این کیک 150 کیلویی صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از غرفه بشری بازدید کرد. طرح قرآنی بشری از روش‌های برتر در عرصه آموزش قرآن کریم محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • نمایشگاه فروش کتاب‌های علوم قرآنی در ارومیه برپا می‌شود
  • راه‌های مقابله با شیطان در کتاب «بررسی تقابل شیطان با نماز»
  • ماجرای جالب آمدن شهید محرابی به مدرسه پسرش/ واکنش‌های متفاوت مردم در برخورد با همسر شهدا
  • افزایش پنج هزار پارکینگ در مصلی امام خمینی(ره) برای عموم/ مردم دسترسی‌های متنوع‌تری به نمایشگاه کتاب خواهند داشت
  • تقدیر رئیس‌جمهور از برگزاری جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی
  • مراسم عقد تا رونمایی کتاب سر دلبران در نمایشگاه قرآن + عکس
  • افزایش پارکینگ‌های مصلی برای نمایشگاه کتاب
  • وعده وزیر برای گسترش پوشش عفیفانه و مقابله با ناهنجاری‌ها