Web Analytics Made Easy - Statcounter

خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: تاکنون مطالعات زیادی درخصوص تاثیر تغذیه در باروری انجام شده و ثابت شده است که مردان و زنان تا سه ماه قبل از بارداری باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند به طوری که هیچ گونه کمبود ریزمغذی نداشته باشند. همچنین باید هرگونه سوء تغذیه تا سه ماه پیش از بارداری به طور کامل برطرف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی گفت: طبق تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد، مصرف برخی مواد غذایی مانند: اسیدفولیک، ویتامین ب ۱۲، اسید‌های چرب امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، ویتامین دی، فرآورده‌های لبنی و سویا برای زنانی که قصد باروری طبیعی دارند ضروری است.

او گفت: در مقابل شیرینی‌ها و شکر، الکل، نوشابه‌های شیرین و خوراکی هایی که حاوی اسید‌های چرب ترانس هستند، تاثیرات منفی بر روند باروری و در ادامه، بارداری خواهند گذاشت.

این متخصص تغذیه افزود: علاوه بر خانم‌ها ، آقایان نیز اگر رژیم غذایی سالم داشته باشند باروری بهتری خواهند داشت و برعکس اگر در رژیم غذایی‌شان از اسید‌های چرب اشباع مثل روغن‌های جامد یا اسید‌های چرب ترانس استفاده کنند، باروری شان به تاخیر خواهد افتاد.

او ادامه داد: در افرادی که قصد باروری غیرطبیعی (IVF) دارند؛ مصرف اسیدفولیک و استروژن‌های گیاهی که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی هستند توصیه می‌شود. همچنین مصرف ویتامین ب ۱۲ و امگا ۳ در روند باروری این افراد موثر است.

رحمانی گفت: آنتی اکسیدان‌ها در شرایط عادی، کم اثر و بی اثر هستند، اما در بارداری غیرطبیعی بسیار موثر واقع می‌شوند. برای آقایان نیز دریافت آنتی اکسیدان‌ها بسیار کمک کننده است. 

مصرف نوشابه‌های شیرین باعث کاهش باروری می‌شود

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: باروری زنانی که به طور مداوم از فست فود استفاده می‌کنند و مصرف میوه و سبزیجاتشان در طول روز کم است، به تاخیر می‌افتد. همچنین زنان و مردانی که از غذا‌های دریایی استفاده می‌کنند به دلیل دریافت امگا ۳، باروری سریع‌تر و سالم تری دارند.

او ادامه داد: توصیه می‌شود زنانی که قصد بارداری دارند، ضمن اصلاح رژیم غذایی، یک ماه پیش از بارداری، از قرص ویتامین پریناتال استفاده کنند. این قرص دارای دوز‌های قابل توجه اسیدفولیک و ویتامین ب ۱۲ بوده و مخصوص خانم‌های باردار است.

رحمانی بیان کرد: کنترل وزن برای بارداری بسیار مهم است، زیرا در افراد چاق خطر ناباروری بیشتر است. دریافت صبحانه کامل، در ساعت ۶ و ۷ صبح، اثر هورمون‌های موثر در سندورم پلی کیستیک (مهمترین عامل ناباروری در زنان) را کاهش می‌دهد.

او گفت: مصرف وعده‌های مفید و موثر غذایی مانند غلات کامل شامل نان‌های سبوس دار یا برنج قهوه‌ای و ماکارونی فیبردار، روغن‌های سالم و گیاهی بخصوص روغن زیتون، پروتئین‌های سالم و کافی، شیر و لبنیات کم چرب، میوه و سبزیجات و محدودیت مصرف چای و قهوه و خوراکی‌های شیرین و ممنوعیت مصرف آرد سفید و تمام فرآورده‌های تهیه شده از آرد سفید (به دلیل وجود کربوهیدرات‌های ساده ای که به سرعت منجر به افزایش قند خون می‌شوند)، در بهبود کیفیت باروری و همچنین سلامت دوران بارداری بسیار موثر است. 

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی یادآوری کرد: توصیه می‌شود خانم‌هایی که سابقه سقط جنین داشته اند از مصرف قهوه خودداری کنند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: باروری اسیدفولیک باروری سبک زندگی پارسی خبر اسیدفولیک بارداری اسید های چرب متخصص تغذیه رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مریم شلیله، کارشناس تغذیه با بیان اینکه تغذیه دردانش آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: جهش رشد در سنین کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد و این امر سبب می‌شود که بدن نیاز بیشتری به تغذیه داشته باشد، بنابراین تغذیه دردانش آموزان موضوع بسیار مهمی است که باید موردتوجه قرارگیرد.

وی افزود: اگر دانش‌آموزان در طول روز تغذیه مناسب و سالمی دریافت نکنند در آینده آسیب خواهند دید.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه دوران مدرسه یکی از سنین است که ذائقه فرد شکل می‌گیرد، ابراز کرد: به دلیل تأثیرپذیری که کودکان و نوجوانان از دوستان و هم سن سالان دارند می‌توان تغذیه سالم را جایگزین تغذیه ناسالم کرد.

شلیله ضمن اشاره به ممنوعیت برخی از مواد غذایی و تنقلات در بوفه مدارس، اظهار کرد: یکی از دلایل این امر آموزش و فرهنگ‌سازی تغذیه سالم به دانش‌آموزان است .

وی با بیان تغذیه نقش مهمی بر یادگیری دارد، عنوان کرد: دانش‌آموزانی که صبحانه نمی‌خورند، کم‌دقت، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های غذایی دیگر جبران کنند.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه گاهی اوقات به دلیل تغذیه نامناسب و کم، دانش‌آموزان یادگیری کافی ندارند، اظهار کرد: عدم استفاده و یا کمبود مصرف ریز مغزی‌ها، درشت مغزی‌ها بر رشد مغزی دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارند.
شلیله ضمن تأکید بر نظم برنامه‌ی غذایی، اظهار کرد: برای برخورداری از سلامت غذایی بهتر است در بازده زمانی معین و مشخص وعده‌ها و میان‌وعده‌های غذایی مصرف شود.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که در بازده زمانی مشخص غذا سرو شود بدن شرطی شده و احساس گرسنگی می‌کند و فرد غذای کامل و موردنیاز بدن را دریافت می‌کند.

کارشناس تغذیه با تأکید بر اینکه لازم است غذاها در سه وعده مشخص صبحانه، ناهار و شام میل شود، گفت: بهتر است دویا سه میان‌وعده در برنامه غذایی دانش‌آموزان گنجانده شود.

شلیله بیان کرد: بهتر است در فاصله صبحانه تا ناهار، ناهار تا شام و قبل خواب برای دانش‌آموزان میان‌وعده در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه صبحانه مهم‌ترین وعده‌غذایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، ابراز کرد: صبحانه تأمین‌کننده انرژی صبحگاهی برای فرد بوده و با صرف صبحانه می‌توان به آغاز یک روز پر انرژی امیدوار بود.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه ارتباط معناداری بین عدم مصرف صبحانه و افت تحصیلی در دانش‌آموزان وجود دارد، تصریح کرد: صبحانه سالم متشکل از سه یا چهار جز موادی تغذیه‌ای که در هرم غذایی همچون غلات، لبنیات، پروتئین وجود دارد نمی‌توان کیک و شیر را به عنوان صبحانه به‌حساب آورد.

شلیله گفت: تخم منبع پروتئین کامل و ماده غذایی کم‌کالری است که بسیار مناسب دانش‌آموزان می‌شود و باعث چاقی نمی‌شود .

وی ضمن تأکید بر مصرف لبنیات در وعده صبحانه، گفت: حتماً باید در وعده صبحانه از غذاهای سالم استفاده شود و به مصرف شیر و کیک اکتفا نشود .

شلیله گفت: کودکان علاقه‌ای به خوردن این مواد غذایی مفید در وعده صبحانه ندارند و بیشتر ترجیح می‌دهند با تنقلاتی مانند کیک و شکلات و بیسکویت گرسنگی خود را برطرف کنند و حتی بسیاری از مادران برای میان‌وعده دانش‌آموزان از کیک‌های صنعتی و انواع بیسکویت‌ها استفاده می‌کنند که در این دسته از خوراکی‌ها در درازمدت مشکلات بسیاری را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند. والدین باید از کودکی فرزندان خود را به خوراکی‌های سالم عادت دهند.

وی با بیان اینکه والدین دقت داشته باشند دانش‌آموزان میان‌وعده را از منزل ببرند تا این که از بوفه مدارس خوراکی‌های ناسالم تهیه نکنند، تصریح کرد: دانش‌آموزان به‌هیچ‌عنوان نباید از خوراکی‌هایی چون چیپس، پفک و خوراکی‌های پرچرب و شیرین در میان‌وعده استفاده کنند. برای میان‌وعده دانش‌آموزان توصیه می‌شود از میوه‌ها، مغزها و نان و پنیر استفاده شود. این میان‌وعده ازیک‌طرف گرسنگی بچه‌ها را در طول روز کاهش می‌دهد و از طرف دیگر به رشد آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود فراگیری بهتری از درس داشته باشند.

کارشناس تغذیه در خاتمه اظهار کرد: والدین هنگام صرف صبحانه با فرزند خود همراه باشند. اگر درآن لحظه اشتهای خوردن صبحانه را ندارید حداقل هنگامی که کودک صبحانه می‌خورد کنار او بنشینید. حضور خانواده در کنار کودک به هنگام صرف غذا عامل مهمی برای راغب شدن وی به‌صرف غذا است؛ لذا پدران و مادرانی که خود وعده صبحانه را میل نمی‌کنند بی شک فرزندانشان هم دارای این عادت مضر هستند. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری
  • چند ماده غذایی مفید برای تسکین درد مزمن
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری
  • راهکارهای علمی و درست برای کاهش وزن
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن
  • جایگاه میوه و سبزیجات در رژیم‌های غذایی
  • بی‌حوصلگی و کم دقتی از عوارض تغذیه نامناسب دانش‌آموزان است