Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سی سخت، صعود زمستانه یک روزه قله پازن پیر دنا برای اولین بار در تاریخ کوهنوردی  توسط کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمدی رقم خورد.

مهدی پورابراهیم رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان بویراحمد و مسئول امداد و نجات کوهستان دنا گفت: پازن پیر، شرقی ترین قله منطقه دنا و از نظر فنی هیمالیای کوچک نام دارد که این قله در دهه ۷۰ و هشتاد دوبار میزبان تیم ملی کوهنوردی ایران بود و جهت اتمام پروژه های پایانی مدرسین هم مورد توجه فدراسیون کوهنوردی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پور ابراهیم اظهار داشت: این مسیر هیچ گونه پناهگاه و یا جانپناهی ندارد و کوهنوردان جهت صعود این قله به صورت نرمال باید تجهیزات شب مانی و کمپی داشته باشند.

مسئول امداد و نجات کوهستان دنا گفت: در گذشته پیمایش این قله از مسیر راهدارخانه کاکان در زمستان ۳ روزه و در یک مورد ۲روزه صعود شده است ولی این بار با تلاش کوهنوردان استان کهگیلویه و بویراحمد این مسیر یک روزه صعود شد.

پورابراهیم یادآور شد: کوهنوردان سرعتی  در سال ۹۹ ولی در فصل تابستان و هوای گرم این قله را ۶ ساعته صعود کردند که خود جای تبریک و تشویق دارد ولی تاکنون در فصل زمستان در طول تاریخ   صعود یک روزه نداشتیم که این موفقیت بزرگ نصیب کوهنوردان توانمند استان کهگیلویه و بویراحمد شد که همان طور که قبلا هم گفتم استان ما پتانسیل کوهنوردی خوبی دارد ولی زیر ساخت تمرینات فنی وجود ندارد که با حمایت مسئولان این مهم هم درست می شود.

رئیس هیأت کوهنوردی بویراحمد گفت: این این برنامه با هماهنگی هواشناسی و تیم امداد طراحی شد که صعود به پازن پیر از کاکان سنگین ترین صعود ۴۰۰۰ دناست و سنگین تر از خط الراس مرکزی دنا بوده، شیب «کروخدا» بعد از آفتاب خوردن و آب شدن برف ها ریزشی و سنگهای ریزشی زیاد دارد که جهت صعود گروهی بهترین زمان ۲/۵ تا ۳ روزه می باشد.

مشخصات فنی و مسیر صعود

پازن پیر :  ۴۳۰۰ متر (تقریبی)

وضعیت جوی: آفتابی با سرعت باد ۵۰ تا ۶۰  در ارتفاعات ۴۰۰۰،مسیر صعود :  آب نهر و راهداری کاکان . اسد چاتی . گردنه ماشدون . دشت مارپیچ . خطیر سوخته . کرو خدا . دره خرسی . دشت گرگی (دره گرگی )  شیب شرقی پازن پیر و صعود 

استارت : سه شنبه ۲:۳۵   ۹۹/۱۰/۳۰؛ صعود به قله : ۱۳:۲۵  ۹۹/۱۰/۳۰؛ پایان برنامه : ۲۱:۱۵   ۹۹/۱۰/۳۰

 

 

اعضای تیم صعود کننده 

استاد عزت الله حسین زاده باشگاه دانشگاه یاسوج( سرپرست و سرقدم و راهنمای کوهستان ) حمید جهانفکر ( سی سخت )سعید پاکباز (یاسوج) امین خاکی ( باشگاه نفت و گاز گچساران ) باقر زیلابی ( مدیریت طرح دناشناسی  )

اعضای تیم پشتیبان 

استاد هاشم نژاد ( هواشناس ) استاد مهدی پور ابراهیم (امداد و نجات کوهستان دنا )استاد علی عزیزی (کارگروه امداد و نجات هیئت استان )

 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: کوه دنا مهدی پور ابراهیم فدراسیون کوهنوردی مدرس فدراسیون هواشناسی جامعه کوهنوردی امداد و نجات پازن پیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۴۹۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنجش ۱۶ هزار نونهال

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل آموزش استثنایی استان مرکزی با اشاره به اینکه مجموع محصلین سنجش شده‌ باید به ۲۵ هزار نفر در استان برسد گفت: خانواده‌های ۹ هزار نونهال در آستانه تحصیل هر چه زودتر فرزندان خود را برای سنجش سلامت اسم نویسی کنند.
خسرونیا افزود: این طرح از آذر پارسال شروع شده و تا پایان اردیبهشت امسال ادامه دارد البته بیشتر نونهالان سنجش نشده را روستائیان و اتباع تشکیل می‌دهد که هر چه زودتر باید اقدام کنند.
او با اشاره به اینکه ۲۱ مرکز در استان آماده ثبت نام و سنجش است ادامه داد: والدین با ثبت نام فرزند خود در سامانه mgmedu.ir انجام دهند چرا که بدون داشتن گواهی سنجش امکان ثبت نام در مدرسه و کتاب درسی در هیچ مدرسه‌ای وجود ندارد.
مدیر کل آموزش استثنایی استان مرکزی گفت: همه متولدین ۹۶/۷/۱ و ۹۷/۷/۱ سنجش می‌شوند و امکان سنجش پیش دبستانی‌ها هم در مراکز سنجش مهیاست.

دیگر خبرها

  • محمد محمدی و برنامه ویژه صعود برای سایپا
  • زننده سریع‌ترین هت‌تریک کامل در تاریخ جزیره؛ یک گلزن در انگلیس متولد شده است
  • استقرار عوامل مختلف درمانی در مسیر صعود به ارتفاعات بازی دراز
  • سنجش ۱۶ هزار نونهال
  • تولید نخستین آنتن ۶۰ گیگاهرتزی جهان/ مسیر توسعه «سیکس جی» هموار شد
  • نخستین صعود بین‌المللی کوهنوردان بانوی کارگر ایران در تیر ماه
  • همدان، میزبان دوره مربیگری کوهنوردی در برف و یخ
  • برگزاری دوره مربیگری درجه ۳ کوهنوردی در همدان
  • انتقاد یک مربی از برگزار نشدن دوره‌های کوهنوردی در خوزستان
  • تاریخ‌سازان جاوید محله کن | کوچک‌ترین و مسن‌ترین شهید محله را بشناسید