Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@22:01:12 GMT

آخرین تراز دریاچه ارومیه اعلام شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۰۲۱۸

آخرین تراز دریاچه ارومیه اعلام شد

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تراز دریاچه ارومیه به یک هزار و ۲۷۱ متر و ۲۶ سانتی متر رسید که در مقایسه با سال گذشته این تراز ۴ سانتی متر افزایش داشته است. همچنین وسعت نگین آبی آذربایجان از مرز ۲ هزار و ۷۶۷ کیلومتر مربع گذشته که نسبت به سال ۱۳۹۴ و قبل از آغاز اقدامات عملی ستاد احیا بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میزان بارش تجمعی در سال آبی ۱۳۹۹ در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برابر با ۹۱ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۰۷ درصد افزایش و میانگین بلند مدت حوضه نیز ۲۸ درصد افزایش یافته که از منظر شاخص خشکسالی شرایط عادی بارش است.

نمودار تغییرات ۳۰ ساله دریاچه ارومیه بر پایه داده‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که این دریاچه هنوز با روز‌های خوب خود فاصله زیادی دارد و افزایش بارش‌ها و استفاده بهینه از منابع آبی بر اساس سیاست‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌تواند ضمن ادامه روند افزایش تراز آب این دریاچه، موجب احیای کامل آن شود.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد، احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

بیشتر بخوانید

سطح تراز آب دریاچه ارومیه به بیشترین میزان خود رسید دریاچه ارومیه به مرحله احیا رسیده است احیای دریاچه‌ای که شما را در آب معلق نگه می‌دارد/ نایلون مهمان دشت و دریاچه‌های ایران

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست دریاچه ارومیه دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۰۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

مجید رستگاری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: دومین مرحله از رهاسازی آب در فاز اول از محل سد سیلوه پیرانشهر از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی‌سیب رهاسازی می‌شود.

وی اضافه کرد: در فاز اول ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در فاز دوم ۵ مترمکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی ادامه داد: در مجموع ۱۷ مترمکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه‌های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

رستگاری گفت: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

سد سیلوه در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد