Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@02:19:10 GMT

کدهای اتمی در دست ترامپ ابطال شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۰۴۵۱

کدهای اتمی در دست ترامپ ابطال شد

قرار بود امروز دونالد ترامپ چمدان اتمی حاوی کدهای فعال سازی حمله اتمی آمریکا را تحویل دهد اما به فلوریدا سفر کرد و احتمالا فردا این چمدان را نماینده ای از سوی ترامپ تحویل بایدن خواهد داد.

به گزارش ایرنا؛ دونالد ترامپ روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) در آخرین روز ریاست جمهوری هنگام ترک کاخ سفید «چمدان اتمی» حدودا 20 کیلیویی حاوی کدهای سلاح هسته‌ای را با خودش ‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، کدهای موجود در این چمدان که به ترامپ امکان دسترسی و فعال سازی حمله اتمی را می داد ابطال شده است.

مقامات نظامی آمریکا که یک چمدان اتمی جدید آماده دارند، جو بایدن را همراهی کردند تا پس از ادای سوگند ریاست ‌جمهوری آن را در اختیار فرمانده جدید کل قوا قرار دهند.

هفته پیش، نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا گفت ترامپ «ثبات شخصیت» ندارد و باید از استفاده از کدهای هسته ای و دستور حمله هسته ای منع شود.

کدهای سلاح‌های هسته‌ای درون این کیف، هنگام ادای سوگند ریاست جمهوری جو بایدن در ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه به وقت واشنگتن دی‌سی در فاصله ۱۶۰۰ کیلومتری شمال عمارت مارالاگو، محل اقامت ترامپ در فلوریدا، غیرفعال شد.

چمدان اتمی وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم جهت صدور فرمان حمله با بکار گیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه توسطه رئیس جمهوری نگهداری می‌شود. این وسیله «کمکی» طی بحران موشکی کوبا در دهه ۱۹۶۰ میلادی، بخاطر نگرانی رئیس جمهوری آمریکا جان اف کندی در رابطه با توانایی نسبتاً مطلق صدور فرمان حمله، توسط رئیس ستاد مشترک سه قوا طراحی شد تا رئیس جمهور کشور هر زمان و بدون تلف شدن وقت بتواند فرمان حمله یا دفاع با تسلیحات هسته‌ای را صادر کند و در درجه دوم، امرای ارشد ارتش نتوانند سرخود عمل کرده و عامل جنگ هسته‌ای بشوند. در محافل آمریکایی این چمدان را «توپ فوتبال اتمی » یا «کیف مدرسه اضطراری رئیس جمهوری» می‌نامند.

لینک کوتاه: asriran.com/003DMR

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: چمدان اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ایالات متحده و ناتو شیفته ایده تحمیل شکست راهبردی به روسیه هستند و در چنین تقابلی خطراتی وجود دارد که می‌تواند به افزایش سطح خطر هسته‌ای منجر شود.

وزیر خارجه روسیه سرگئی لاوروف امروز دوشنبه این اظهارات را در سخنرانی ویدئویی خود خطاب به شرکت‌کنندگان در کنفرانس منع اشاعه مسکو بیان کرد.

لاوروف هشدار داد غربی‌ها به شکل خطرناکی روی لبه درگیری نظامی مستقم بین قدرت‌های هسته‌ای جهان در حال تلو تلو خوردن هستند که مملو از پیامد‌های فاجعه‌بار است.

سه کشور غربی دارای سلاح هسته‌ای آمریکا، انگلیس و فرانسه از آغاز درگیری‌ها در اوکراین مهم‌ترین حامیان کی‌یف بوده‌اند و روز شنبه مجلس نمایندگان آمریکا بسته ۹۵ میلیارد دلاری شامل کمک نظامی ۶۰ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کرد.

لاوروف گفت: مایه نگرانی ویژه این واقعیت است که تروئیکای کشور‌های هسته‌ای غربی از حامیان اصلی رژیم جنایتکار کی‌یف و آغازگر اصلی گام‌های تحریک‌آمیز مختلف هستند. شاهد خطرات راهبردی جدی هستیم که منجر به افزایش سطح خطر هسته‌ای می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • هشدار بزرگ لهستان درباره حمله نظامی روسیه به همسایگان
  • لاوروف: در آستانه درگیری بین قدرت‌های اتمی هستیم
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید