Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-28@23:27:10 GMT

وقتی قلب میشکند چه اتفاقی می‌افتد؟

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۱۱۶۹

شاید تابه‌حال گمان می‌کردید شکستن قلب صرفا یک اصطلاح است. اما جالب است بدانید شکستن قلب حقیقت دارد. امروز در این مطلب، قصد داریم به این موضوع بپردازیم. ناطقان: از زمان‌های قدیم وقتی فردی از موضوعی بسیار ناراحت می‌شد، به اصلاح می‌گفتند قلبش شکسته. شاید تابه‌حال گمان می‌کردید شکستن قلب صرفا یک اصطلاح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما جالب است بدانید شکستن قلب حقیقت دارد. امروز در این مطلب، قصد داریم به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

سندروم قلب شکسته یا broken heart یک بیماری موقتی قلبی است که غالباً توسط اوضاع استرس زا و احساسات شدید به وجود می‌آید. این بیماری همچنین می‌تواند توسط یک بیماری جسمی یا انجام عمل جراحی نیز ایجاد شود. البته سندروم قلب شکسته نام‌های دیگری نیز داشته و به عنوان کاردیومیوپاتی استرس، کاردیومیوپاتی تاکاتسوبو یا سندروم بالون آپیکال نیز شناخته می‌شود.

افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته ممکن است به یکباره دچار درد ناگهانی قفسه سینه شده یا فکر کنند که دچار حمله قلبی شده اند. سندروم قلب شکسته فقط بخشی از قلب را تحت تأثیر قرار داده و به صورت موقتی عملکرد پمپاژ طبیعی قلب را مختل می‌کند. اما بقیه قسمت‌های قلب قلب به طور عادی به عملکرد خود ادامه داده یا حتی ممکن است انقباضات بیشتری نسبت به قبل داشته باشند. علائم broken heart قابل درمان بوده و معمولاً این بیماری بعد از گذشت روز‌ها یا هفته‌ها بهبود خواهد یافت.

جالب است بدانید طی تحقیقات انجام شده، خانم‌ها بیشتر از آقایان دچار سندروم قلب شکسته می‌شوند.

دلایل بروز سندروم قلب شکسته

علت دقیق بروز سندروم قلب شکسته به طور واضح مشخص نیست. اما افزایش ترشح هورمون استرس مانند آدرنالین باعث بروز صدمه موقت به قلب می‌شود. اینکه دقیقا این هورمون‌ها چگونه باعث اختلال در کار قلب می‌شوند یا عامل دیگری نیز در این روند مداخله دارد به طور دقیق مشخص نیست.

سندروم قلب شکسته معمولا پس از یک فشار روحی یا فیزیکی رخ می‌دهد. یک شرایط نامناسب برای فرد. شرایطی که فرد تحت فشار شدید است. فشار‌های روانی و فیزیکی شدید باعث لطمه به سلامتی خواهد شد.

برخی از مواردی که ممکن است باعث بروز سندروم قلب شکسته شود به شرح زیر است:

خبر ناگهانی فوت یکی از عزیزان
تشخیص یک بیماری هولناک
شکست خانوادگی
از دست دادن حجم زیاد ثروت
به دست آوردن حجم زیاد پول
بحث و جدل‌های شدید
یک سورپرایز در مهمانی
اجرا و ارائه عمومی
از دست دادن شغل
شکست احساسی
طلاق
فشار‌های فیزیکی، مانند حمله آسمی، سانحه رانندگی یا یک عمل جراحی

در همه مواردی که در بالا اشاره شد فرد تجربه استرس شدید را خواهد داشت. فشار عصبی شدید باعث اختلال در عملکرد قلب خواهد شد. همچنین مصرف برخی از دارو‌ها ممکن است باعث ترشح هورمون‌های استرس شود و در نهایت باعث ایجاد سندروم قلب شکسته در فرد بشود.

علائم سندروم قلب شکسته

علائم سندروم قلب شکسته و یا همان broken heart ممکن است بسیار شبیه به بروز یک حمله قلبی باشد.

علائم شایع در هنگام بروز سندروم قلب شکسته شامل موارد زیر می‌شود:

درد قفسه سینه
سرگیجه
ضربان نامنظم قلب
تنگی نفس

البته دقت داشته باشید که درد طولانی مدت قفسه سینه ممکن است نشانه حمله قلبی باشد، به همین خاطر بهتر است در صورت بروز درد قفسه سینه جدی با اورژانس تماس بگیرد.

شایع‌ترین نشانه، بروز آنژین یا درد فسته سینه است. حتی اگر شخصی سابقه بیماری قلبی و عروقی نداشته باشد نیز ممکن است این درد را تجربه کند.

پیشگیری از بروز سندروم قلب شکسته

گاهی اوقات سندروم قلب شکسته ممکن است در مدت زمان کوتاهی مجدداً تکرار شود. به همین خاطر پزشکان درمان طولانی مدت با بتا بلاکر‌ها یا دارو‌های مشابهی که عوارض جانبی هورمون‌های استرس بر روی قلب را کاهش می‌دهند را تجویز می‌کنند. یکی از کلیدی‌ترین نکات برای پیشگیری از بروز سندروم قلب شکسته، کنترل استرس و مدیریت این موضوع است.

اضافه کردن ورزش به سبک زندگی یک راه بسیار مناسب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است. ترک سیگار باعث بهبود کارایی قلب می‌شود. تغذیه مناسب که باعث کنترل هورمون‌ها در بدن می‌شود. آشنایی با عواملی که می‌تواند برای یک فرد خطر آفرین باشد در پیشگیری از این موارد بسیار مفید است. همیشه باید در نظر داشت سبک زندگی خودمان را طوری انتخاب کنیم که بتوانیم به سلامت خود کمک کنیم.

درمان سندروم قلب شکسته

در حال حاضر هیچ درمان استانداردی برای سندروم قلب شکسته وجود ندارد. تا زمانی که تشخیص این سندروم به طور قطعی تأیید نشود، درمان سندروم قلب شکسته مشابه تشخیص حمله قلبی خواهد بود. بیشتر افراد تا زمان بهبودی کامل در بیمارستان بستری خواهند شد. به‌طور کلی برای درمان این مشکل راه‌های زیر استفاده می‌شود:

دارو درمانی

هنگامی که مشخص شود که سندروم قلب شکسته علت بروز علائم فرد بوده است، پزشک به احتمال زیاد دارو‌های قلبی را در زمان بستری بودن فرد تجویز خواهد کرد. این دارو‌ها در زمان بستری بودن فرد به کاهش فشار روی قلب کمک کرده و ممکن است از بروز حملات بعدی جلوگیری کند.

بیشتر افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته بعد از گذشت یک ماه به صورت کامل بهبود خواهند یافت. احتمالاً بعد از گذشت ۴ تا ۶ هفته بعد از تشخیص و مداوا برای تأیید بهبودی نیاز به انجام اکوکاردیوگرام مجدد خواهید داشت. بهتر است از پزشک در مورد مدت زمان مورد نیاز برای ادامه مصرف دارو‌ها سؤال کنید. معمولاً مصرف دارو‌های تجویزی باید تا ۳ ماه بعد از تشخیص ادامه یابد.

جراحی

روش‌هایی که اغلب برای درمان سکته قلبی استفاده می‌شوند شامل آنژیوپلاستی بالون و قرار دادن استنت یا حتی جراحی هستند که برای درمان broken heart مفید نخواهند بود. این روش‌ها برای رفع انسداد شریان‌ها مورد استفاده می‌شود که البته فرد مبتلا به broken heart دچار انسداد شریانی نشده است. اگر فردی هم‌زمان با سندروم قلب شکسته دچار انسداد شریانی هم شده باشد، ممکن است از جراحی برای درمان استفاده شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در قفسه سینه درد احساس کردید، تنگی نفس داشتید و تپش قلب شدید و نامنظم داشتید با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های متنوع می‌تواند به طور دقیق شناسایی کند که آیا فرد دچار سندروم قلب شکسته شده است یا خیر.

مراجعه به پزشک در مواردی که به عضو مهمی از بدن انسان یعنی قلب مربوط می‌شود یک امر مهم است. زیرا شخص نمی‌تواند بسیاری از موارد را به راحتی تشخیص دهد. همچنین برای درمان آن به تخصص بالایی نیاز است. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: قلب ، شکستن ، اتفاق

منبع: ناطقان

کلیدواژه: قلب شکستن اتفاق برای درمان قفسه سینه شکستن قلب حمله قلبی هورمون ها دارو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۱۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ حمزه عشوری مدیرکل حفاظت محیط گیلان گفت: با توجه به اعلام هواشناسی مبنی وزش باد گرم و کاهش رطوب هوا، مسافران و مردم استان تا حد امکان از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی، مراتع و عرصه‌های طبیعی خودداری کنند و در صورت روشن کردن آتش، هنگام ترک محل از خاموش بودن آن مطمئن شوند.

مدیر کل حفاظت محیط گیلان افزود: متاسفانه هر سال، با وزش باد گرم و سهل انگاری برخی افراد، شاهد ایجاد حریق در برخی مناطق جنگلی و مراتع هستیم که گاهی این حوادث خسارات جبران ناپذیری بر جای می‌گذارد.

وی از مردم خواست در صورت بروز هر مشکلی در محیط زیست و یا وقوع آتش سوزی، مورد را به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

دیگر خبرها

  • وقتی نارنجک داخل گاوصندوق منفجر شود، چه اتفاقی می افتد (فیلم)
  • کدام دعا به اجابت می رسد؟
  • اسکان مسافران نوروزی در ۷۰۰۰ فضای آموزش و پرورش اصفهان از ۶۵۰ هزار نفر عبور کرد
  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • شب یا صبح؛ بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتی است؟/ ۵ دستور برای رفتن روی ترازو
  • دزد ویسکی، رابین هود مجارستان و سندروم آتیلا / شتردزدها مردم را تخم‌مرغ دزد می‌کنند
  • خطرناک‌ترین برنامه ایلان ماسک؛ چه اتفاقی می‌افتد که مغزمان دیگر در کنترل ما نباشد؟
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • هشدار آتش سوزی در مناطق جنگلی و تالابی گیلان
  • بعد از خوردن غذای تند چه اتفاقی در بدن رخ می دهد؟