Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلی ابوالحسنی گفت: قانون هوای پاک در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، طبیعتا این قانون در کشور ما هم موثر است. اینکه بخواهیم به این قانون توجه کرده و نقش فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذار و تولید کننده را کنار بگذاریم، امکان‌پذیر نیست

به گزارش برنا؛ هفته هوای پاک بهانه‌ای است که قوانین خاک خورده در این زمینه را بازیابی و به‌طور کامل این مسئله را حل و فصل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که قانون هوای پاک می‌تواند در ارتقای کیفیت هوای کشور نقش به سزایی داشته باشد، اما تاکنون در بین نهادها و سازمان‌های تصمیم‌گیر جایگاه مناسبی نداشته است. از سوی دیگر عیسی کلانتری، رییس سازمان محیط زیست از کنترل کانون های داخلی گرد و غبار در کشور خبر داد و گفته اگر قانون هوای پاک اجرایی شود 70 درصد اقتصاد تعطیل خواهد شد.

منابع آلوده کننده هوا مشخص شود

لیلی ابوالحسنی، دانشیار دانشکده کشاورزی گروه اقتصاد کشاورزی در دانشگاه فرودوسی مشهد در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: بخش قابل توجهی از آلودگی هوا به‌دلیل حمل و نقل، صنعت و تولیدات بروز کرده است. البته برای کاهش آلودگی تولیدات نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از مهمترین و اساسی‌ترین اقدامات این است که منشا آلودگی را مشخص کنیم.

این استاد دانشگاه افزود: قبل از هر اقدام باید منابع آلوده کننده را مشخص کرد. البته منشا آلودگی‌ها مشخص است، اما باید میزان آن مشخص شود. باید منابع آلاینده را رصد کرد و به‌طور ماه به ماه یا سال به سال در دوره‌های معین میزان آلودگی‌ها مشخص شود.

به گفته او سیاست‌های اجرایی برای کاهش میزان آلودگی هوا در بخش‌های تولید کننده، مصرف کننده، کاهش عرضه و اقدامات متنوع وجود دارد. برای اعمال سیاست‌های متنوع باید منابع و میزان آلاینده‌ها را رصد کرد.

این استاد دانشگاه افزود: در مرحله بعدی هم با رصد و پایش تاثیر آن را سنجیده و سیاست‌های موثر را بررسی کرد. در این زمینه می‌توان راهکار داد تا نهادهای تولیدی تحت تاثیر این اقدامات قرار نگرفته و متضرر نشود.

ابوالحسنی گفت: در اغلب تصمیم‌گیری‌ها در زمینه محیط زیستی از اولین و اساسی‌ترین اقدامات غافل هستیم. در حالی که اگر نتوان تصویر کلی موجود را ببینیم نمی‌توان سیاست موثر برای آن پایش و نتایج سیاست را بررسی و نواقص آن را مشاهده کرد.

نیازمند سیستم برای پایش میزان آلودگی هوا هستیم

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این اقدام باید سیستم یا سامانه‌ای را تعریف کنیم که قادر به سنجش میزان آلاینده‌ها از منابع آلودگی باشد تا بتوان در دراز مدت نقش سیاست‌ها را در کاهش این آلودگی‌ها سنجیده و بتوان سیاست‌های مناسب را برنامه‌ریزی کرد تا با آلودگی وحشتناک مواجه نباشیم.

عدم اشراف به قانون هوای پاک در تصمیم گیری‌ها

او درباره جایگاه قانون هوای پاک در برنامه‌های تصمیم‌گیران در عرصه‌های مختلف گفت: در بسیاری از مواقع تصمیم‌گیران آن‌طور که باید اشراف به قانون هوای پاک و ملزومات آن ندارند. قانون هوای پاک جزو آخرین مواردی است که تصمیم‌گیران آن را لحاظ می‌کنند.

اقدامات در زمینه هوای پاک باید در راستای فعالیت‌های اقتصادی باشد

این استاد دانشگاه افزود: قانون هوای پاک در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود، طبیعتا این قانون در کشور ما هم موثر است. اینکه بخواهیم به این قانون توجه کرده و نقش فعالیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذار و تولید کننده را کنار بگذاریم، امکان‌پذیر نیست چون در کنار قانون هوای پاک تولید کننده و سرمایه‌گذار ما باید از امنیت شغلی و اقتصادی برخوردار باشد. در غیر این صورت فقط داشتن یک هوای پاک نمی‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی موثر باشد.

او ادامه داد: این مقوله‌ها در هم تنیده شده هستند. هرچند به این معنا نیست که بتوان از پس آنها بر آمد. تمامی مولفه‌ها بر روی کیفیت جامعه را می‌توان بررسی کرد.

ابوالحسنی درباره نقش صنعت در تولید و افزایش آلاینده‌ها در کشور  افزود: بر اساس مطالعات انجام شده بخش حمل‌ونقل عمومی آلاینده محیط زیست محسوب می‌شود. در مرحله دوم بخش شیمیایی و صنایع تولیدکننده نیز در تولید آلودگی موثر است. در ابتدا باید این دو بخش تعیین کننده در تولید آلاینده‌ها تعیین تکلیف شوند.

//انتهای پیام: 4

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلودگی هوا زهرا سلیمانی قانون هوای پاک استاد دانشگاه قانون هوای پاک تولید کننده آلاینده ها سیاست ها مشخص شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۱۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

سنجش کیفیت هوا، امروز (سه‌شنبه) با قرار گرفتن روی شاخص ۸۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز در ساعت منتهی به ۱۱:۰۰ صبح با قرار گرفتن روی شاخص ۸۰ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های خرازی با شاخص ۱۵۱ ناسالم (قرمز)، احمدآباد با شاخص ۱۱۶ ناسالم (نارنجی) و پروین با شاخص ۶۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

امروز همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان در خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۷۴، انقلاب با شاخص ۶۳، پارک زمزم با شاخص ۸۱، دانشگاه صنعتی با شاخص ۸۰، رهنان با شاخص ۷۲، زینبیه با شاخص ۸۰، سپاهان‌شهر با شاخص ۸۳، فرشادی با شاخص ۶۲، فیض با شاخص ۷۴، کاوه با شاخص ۸۰، کردآباد با شاخص ۷۰، میرزاطاهر با شاخص ۵۳، ولدان با شاخص ۷۷ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه‌های سجزی، خمینی‌شهر، کاشان، قهجاورستان، نجف‌آباد، مبارکه و شاهین‌شهر است که شاخص کیفی هوا قهجاورستان با شاخص ۱۴۰ ناسالم (نارنجی)، سجزی با شاخص ۹۳، مبارکه با شاخص ۸۳، خمینی‌شهر با شاخص ۷۸، شاهین‌شهر با شاخص ۵۸ و کاشان با شاخص ۸۶ سالم (زرد)، نجف‌آباد با شاخص ۳۰ در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه‌های استانداری اصفهان، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهرهای زرین‌شهر، و دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 747199

دیگر خبرها

  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد
  • هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط آلوده است
  • سهم مشهدی‌ها از هوای پاک فقط ۲۶ روز در سال
  • شاخص آلودگی هوای مشهد امروز چهارشنبه ۴ اردیبهشت
  • با تغییر رژیم غذایی خود زمین را نجات دهید
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه
  • جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز در کهگیلویه/ لزوم صیانت از منابع آب