Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عمر معربونی»، تحلیلگر امور سیاسی و نظامی لبنان در تشریح رویکرد «جو بایدن»، رئیس جمهوری جدید آمریکا و دولت وی به رژیم صهیونیستی و چالش‌های پیش روی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم در سایه دولت بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تاریخ گواه است که دولت‌های مختلف آمریکا کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند؛ چه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بر سرکار باشد چه رئیس‌جمهور دموکرات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه اینکه آمریکا توسط دولت پنهان که لابی صهیونیستی در آن نقش زیادی دارد، اداره می‌شود. 

معربونی افزود: به نظر من جو بایدن نیز با دیگر رؤسای جمهوری این کشور  در موضع یا رفتار خود در قبال رژیم صهیونیستی تفاوتی نخواهد داشت؛ براین اساس فکر نمی‌کنم تغییرات خاصی در موضع دولت جدید آمریکا در قبال اسرائیل رخ دهد.

بایدن نمی‌تواند در تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی تجدیدنظر کند

وی تاکید کرد: اگر به تاریخ دولت‌های مختلف آمریکا نگاهی بیندازیم، تغییراتی ریشه‌ای را در تصمیم‌گیری‌های آنها مشاهده نخواهیم کرد و هنگامی که موضوع به رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، بایدن نمی‌تواند در تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم تجدید نظر کند و این موضوع پایدار خواهد ماند. اما شاید شاهد برخی موضع گیری‌ها درباره شهرک‌سازی‌های جدید باشیم و دولت بایدن موضوع موسوم به مذاکرات صلح را جدی‌تر دنبال کند.

این تحلیلگر لبنانی افزود: در ارتباط با جولان اشغالی نیز وضعیت به همین شکل است و از نظر آمریکا این منطقه دیگر بخش‌ جدایی‌ناپذیر سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود. مسئولان بلندپایه آمریکا این را به نفع اسرائیل می‌دانند و در نتیجه امکان ندارد که در این دو موضع تجدید نظری صورت گیرد.  

دولت جدید آمریکا قابلیت عملی کردن توقف شهرک‌سازی‌ها را ندارد

وی گفت: طی دهه‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که وقتی دموکرات‌ها قدرت را در اختیار می‌گیرند، در ظاهر نرمش بیشتری دارند و  مواضع آرام‌تری اتخاذ می‌کنند اما در واقع از لحاظ محتوای عملیاتی تفاوت خاصی ندارند؛ بنابراین من معتقدم بایدن در ارتباط با شهرک‌های‌سازی های جدید که به سرعت در حال افزایش است، تصمیم جدی را اتخاذ نمی‌کند و در دوره‌های گذشته هم شاهد بوده ایم که در گفتار انتقاداتی مطرح شده است اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ چرا که اسرائیل نزد آمریکا جایگاه بالایی دارد و لابی صهیونیسم نیز نفوذ بالایی در دولت داشته و بایدن نمی‌تواند با وجود آنها تصمیم خاصی را در مورد توقف شهرک‌سازی‌ها اتخاذ کند.

معربونی افزود:  در ارتباط با معامله قرن هم باید بگویم که این طرح مرده به دنیا آمد و قابل اجرا نیست؛ ما شاهد برخی تحولات هستیم که القا می‌کند معامله قرن و طرح آمریکا در جریان است، اما در حقیقت و پس از آنکه آمریکا و دنباله‌روهای آن در تسلیم کردن قدرت‌های مقاومت اعم از عراق، سوریه، فلسطین، یمن و ایران به بن‌بست رسید، باید گفت که فقط آنچه پنهان بود، آشکار شده و به نظر من معامله قرن فقط یک ابزار برای اظهار قدرت محور شرارت آمریکاست و در دولت بایدن هم تحول خاصی در مورد آن رخ نخواهد داد.

بایدن با اعمال فشار باعث تضعیف جایگاه نتانیاهو خواهد شد

وی درباره شخص نتانیاهو و چالش‌های پیش روی وی در دولت بایدن گفت:  همه می‌دانند که اکنون در نتیجه اختلاف عمیق داخلی، رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی عمیقی روبه‌روست و این باعث تضعیف این رژیم  خواهد بود، زیرا این نوع اختلافات از ده‌های قبل که این رژیم جعلی شکل گرفته است، سابقه نداشته و طبیعتا بایدن در قبال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضع متفاوتی نسبت به ترامپ خواهد داشت و با اعمال فشار موجب تضعیف جایگاه نتانیاهو می‌شود، اما به طور کلی این موضوع تاثیری بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی نخواهد گذاشت، زیرا این رابطه، یک رابطه مؤسساتی است که در خدمت اهداف راهبردی مهم است، بنابراین شاید در ظاهر تغییراتی را شاهد باشیم اما از نظر ماهوی آنچه تاکنون جریان داشته است، ادامه پیدا خواهد کرد.

شاهد ادامه روند عادی‌سازی‌ها از جمله از سوی عربستان خواهیم بود

این تحلیلگر لبنانی درباره موضوع عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و شتاب حکام عرب برای پناه بردن به دامن این رژیم گفت: همانطور که می‌دانیم، این روابط از دهه‌ها قبل به صورت پنهان وجود داشته است و این رژیم‌های عربی صرفا رژیم‌های مزدوری هستند که برای انجام خدمات معینی تاسیس شده‌اند و بدیهی است که از دهه‌های گذشته در پیمان با آمریکا و اسرائیل هستند.  اکنون برخی کشورها این را علنی کرده‌اند و برخی هم در حال آماده‌سازی برای عادی‌سازی هستند. در نتیجه احتمالا شاهد ادامه روند عادی‌سازی‌ها از جمله از سوی عربستان و دیگر کشورهای عربی خواهیم بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بایدن ترامپ بایدن نمی تواند رژیم صهیونیستی شهرک سازی ها جدید آمریکا دولت بایدن عادی سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، منابع عبری زبان از شنیده شدن صدای انفجاری مهیب در شهر اشغالی ایلات در جنوب فلسطین اشغالی خبر دادند و برخی منابع نیزوقوع انفجار در ایلات را تأیید کردند.

علاوه بر ایلات، دیگر شهرهای اشغالی فلسطین نیز در ساعات شامگاهی پنجشنبه شاهد حملات راکتی و موشکی بوده است، از جمله شامگاه پنجشنبه شلیک یک فروند موشک به عسقلان از شمال نوار غزه صورت گرفت.

منابع عبری زبان اعلام کردند یک موشک از شمال نوار غزه به شهر اشغالی عسقلان شلیک شده است.

ساعاتی پیش از این نیز، گردان‌های قدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که شهرهای اشغالی سدیروت و عسقلان و سایر شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را در پاسخ به جنایت‌های رژیم اشغالگر صهیونیستی هدف حملات سنگین راکتی قرار داده است.

گردان‌های قدس با صدور بیانیه‌ای درباره این حملات اعلام کرد: ساعت ۹ شب به وقت شهادت فرمانده «بها ابوعطاء» همچنان وعده ما برای حملات موشکی و راکتی به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و پاسخ به جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه ملت فلسطین خواهد بود.

منابع محلی هم از به صدا درآمدن آژیر خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین «نیر عام» و «مفلاسیم» در مرزهای شمالی نوار غزه خبر دادند.

این تحولات در حالی است که در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک خانه مسکونی در غرب شهر غزه چهار نفر شهید و شمار زیادی زخمی شدند.

در حمله هوایی رژیم اشغالگر به یک خانه مسکونی در محله شیخ رضوان در شمال شهر غزه هم شماری شهید یا زخمی شدند.

دو هفته پیش نیز در پاسخ به ادامه تجاوزات و جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه، گروهان‌های قدس شهرهای اشغالی عسقلان، سدیروت، نیرعام و شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه را هدف قرار داده بودند.

در حالی که یکصدو نود و پنج روز از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد، مرکز اطلاع‌رسانی جنگی گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین تصاویر حملات سنگین راکتی به شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه پخش کرد.

بر اساس تصاویر منتشر شده، بخشی از حملات گردان‌های قدس به شهرک‌های صهیونیست‌نشین با راکت‌های «گراد» ۱۲.۵ کیلوگرمی انجام گرفته است.

همچنین وزارت بهداشت نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به ۳۳ هزار و ۹۷۰ نفر افزایش یافت.

بر اساس بیانیه وزارت بهداشت نوار غزه، شمار مجروحان حملات رژیم صهیونیستی هم به ۷۶ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است.

این وزارتخانه افزود که رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته مرتکب هفت جنایت کشتار جمعی در مناطق مختلف نوار غزه شد که بر اثر آن ۷۱ نفر شهید و ۱۰۶ نفر زخمی شدند.

این خبر در حالی است که مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که از هفتم اکتبر گذشته تا کنون بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک در نوار غزه جان خود را از دست داده‌اند.

قریب به ۸۰۰۰ نفر نیز همچنان مفقود و زیر آوار هستند و تلاش برای بیرون کشیدن آن‌ها همچنان ادامه دارد. همچنین ۷۳ درصد از شهدا و مجروحان جنگ در غزه زن و کودک هستند.

کد خبر 6082200

دیگر خبرها

  • انفجار مهیب در جنوبی ترین بندر رژیم صهیونیستی
  • حماس: نتانیاهو به دنبال توقف جنگ نیست
  • حمله موشکی حزب الله به پایگاه «المالکیه» رژیم صهیونیستی
  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • حماس: نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد
  • حماس:نتانیاهو قصد توقف جنگ ندارد/اسرائیل در ورطه نابودی است
  • تصمیماتمان را خودمان اتخاذ می‌کنیم
  • نتانیاهو : تل‌آویو خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • بایدن ورود کشتی های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد