Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@09:21:32 GMT

اصول مراقبت از دندان‌ خردسالان چیست؟

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۲۰۷۵

اصول مراقبت از دندان‌ خردسالان چیست؟

والدین باید از ماه‌های ابتدایی زندگی کودک توجه ویژه‌ای به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های کودک خود داشته باشند. همان‌طور که والدین برای پیشگیری از فلج اطفال و بسیاری از بیماری‌های دیگر خردسالان واکسن می‌زنند و آن را جز وظایف خود می‌دانند باید به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های خردسالان هم توجه کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باید در نظر داشت یکی از عوامل اصلی پوسیدگی دندان کودکان تکرر شیر خوردن شبانه است، زیرا شیر در اطراف دندان‌ها جمع می‌شود و با توجه به کاهش جریان بزاق در خواب محیط مناسبی برای رشد میکروب‌های پوسیدگی‌زا ایجاد می‌شود به همین خاطر پس از دوسالگی شیر خوردن شبانه باید متوقف شود و والدین باید از زمانی که اولین دندان شیری کودک رویش نماید به موضوع نگهداری از این دندان‌ها توجه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بررسی بیشتر در زمینه مسواک زدن در زمان خردسالی با دکتر فرناز توانگر، دندانپزشک اطفال گفت و گویی انجام دادیم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

بهداشت دهان کودک از چه زمانی آغاز می‌شود؟

از آنجایی که وضعیت سلامت دهان و دندان مادر در زمان بارداری در سلامت دهان و دندان فرزند تأثیر دارد، حساسیت و توجه به سلامت دهان و دندان زنان قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرند، اهمیت زیادی دارد. والدین باید قبل از رویش دندان نسبت به بهداشت و تمیز بودن محیط دهان نوزاد آگاه باشند، زیرا از این راه هم رویش دندان‌ها وضعیت مساعدی پیدا خواهد کرد و هم فرزند به رعایت بهداشت دهانی توسط والدین عادت می‌کند.

اولین ویزیت دندانپزشکی کودک باید در چه سنی باشد؟

اولین ویزیت دندانپزشکی کودک باید در سن شش ماهگی باشد تا هم کودک با دندانپزشک آشنا شود و هم روش‌های کنترل بهداشت دهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها توسط دندانپزشک به والدین آموزش داده شود. از آنجایی که رویش اولین دندان کودک معمولاً در سن شش ماهگی است، برای حفظ سلامت دندان‌ها در این زمان باید شیردهی در شب قطع شود و با نظر متخصص اطفال، دادن غذای کمکی به کودک آغاز شود که همین مسئله باعث می‌شود شیردهی با فاصله بیشتری اتفاق افتد و از پوسیده شدن دندان کودک جلوگیری شود.

برای تمیز کردن دندان کودکان خردسال باید از چه روشی استفاده کنیم؟

از تولد تا یک سالگی کودک باید توسط مادر مثل زمانی که می‌خواهد شیر بخورد با یک دست در آغوش گرفته شود سپس دور انگشت اشاره دست دیگر والد یک گاز استریل مرطوب پیچانده شده و کاملاً روی لثه و دندان‌هایی که رویش شده‌اند تمیز شود. اگر گاز استریل مورد نظر کثیف شد از طرف دیگر گاز استفاده شود و در پایان به طور کامل پرزهای گاز از دهان خردسال بیرون شود در این بازه سنی برای بهداشت دهان و دندان استفاده از خمیر دندان توصیه نمی‌شود و گاز استریل کافی است البته به جای گاز از مسواک انگشتی هم می‌توان استفاده کرد ولی گاز استریل کارایی بیشتری دارد. زمانی که موقعیت قرارگیری کودک مانند زمان شیردهی در آغوش باشد ارتباط چشمی میان والد و کودک برقرار شده و همین باعث می‌شود تمیز کردن دندان برای او لذت بخش شود. اگر کودکی همکاری نکند والدین باید در زمان خواب کودک اقدام به تمیز کردن دندانش کنند.

از یک تا دو سالگی از چه نوع مسواکی باید استفاده کرد؟

از زمانی که رویش دندان کودک آغاز می‌شود به تمیز کردن دندان‌های جلویی فک بالا باید بیشتر توجه کرد، زیرا شیر و غذای کمکی در حد فاصل بین دندان و لب بالا جمع می‌شود که این مسئله باعث می‌شود دندان‌های بالایی زودتر پوسیده شوند، از یک تا دو سالگی تمیز کردن دندان‌ها باید توسط والدین به وسیله مسواک باشد. معمولاً دندان‌های آسیاب در سن دو سالگی رویش پیدا می‌کنند ولی اگر این دندان‌ها قبل از دوسالگی هم پدیدار شوند پاکسازی باید با مسواک و خمیردندان حاوی فلوراید صورت گیرد. موهای مسواک باید نرم باشند و اندازه سر مسواک متناسب با دهان کودک باشد همچنین برای راحت تر گرفته شدن مسواک از مسواک‌های با دسته بلندتر استفاده شود.

برای مسواک زدن کودک یک تا دو ساله از چه روشی استفاده کنیم؟

در این بازه سنی باید از روش زانو به زانو برای مسواک زدن استفاده کرد. روش زانو به زانو به صورتی است که والدین روبروی هم می‌نشینند و زانوهایشان را به یکدیگر می‌چسبانند سپس پاهای کودک به دور کمر یکی از والدین قرار بگیرد، دست کودک هم باید گرفته شود و مشغول بازی با کودک شد بعد از آن لب کودک توسط یکی از والدین باز شود و مسواک حاوی خمیر دندان سریع بر روی دندان‌های کودک زده شود. میزان مجاز استفاده از خمیردندان در این سن به اندازه یک برنج است اگر مقداری از خمیردندان را کودک قورت بدهد اشکال ندارد ولی پس از اتمام مسواک زدن به وسیله گاز استریل باید خمیردندان از دهان کودک پاک شود. همچنین والدی که تنها از کودک خود نگهداری می‌کند می‌تواند بنشیند پاهای خود را دراز کند سپس کودک را در میان دو پا قرار داده و با کشاله ران سر کودک را ثبت نگه دارد و برای فرزند خود مسواک بزند.

روش بهداشت دهان برای کودک سه تا شش ساله چیست؟

در این بازه سنی کودکان تمایل دارند خودشان مسواک بزنند. بنابراین کودک باید یک مسواک جداگانه داشته باشد تا هر زمان خواست خودش مسواک بزند ولی والدین باید دوبار در طول شبانه روز در زمان‌های خاص برای فرزند خود مسواک بزنند. میزان مجاز استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای این سن باید به اندازه یک نخودفرنگی باشد. در این سن کودک باید بر روی یک چهار پایه بنشیند به طوری که سرش در محدوده سینه والد باشد، سپس به طور کامل روی دندان‌ها، سطح جونده دندان‌ها و سطح داخلی دندان‌ها به سمت کام و زبان مسواک زده شود. زمان پروسه مسواک زدن در این سن باید دو دقیقه باشد و بعد از اتمام مسواک زدن نیازی به شستن دهان کودک با آب نیست و کودک فقط باید باقیمانده خمیردندان را از دهان با ریختن آب دهان به بیرون خارج کند زیرا از این راه فلوراید بر روی دندان‌ها باقی می‌ماند و مانع از پوسیده شدن دندان‌ها می‌شود.

کد خبر 469836

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خردسالان دندان پزشكي کودکان بهداشت دهان و دندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تمیز کردن دندان پوسیدگی دندان دهان و دندان بهداشت دهان گاز استریل دندان کودک مسواک زدن دهان کودک دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم

راه نگهداری از کودکان مبتلا به اوتیسم برای والدین هرچند پر از چالش است و والدین هنگام برخورد و تربیت این دسته از کودکان باید به نکاتی توجه کنند تا به راحتی بتوانند چالش‌های موجود را پشت‌سر بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • پنج روش کاربردی برای مراقبت از آجر نسوز نما
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • از بوی بد دهان تا چای سرد
  • روش‌های تربیتی مناسب فرزندان اتیسمی + فیلم
  • چند بار در سال باید مسواک را تعویض کرد
  • مُشت های آهنین ورزشکاران بر دهان صهیونیست
  • بازنمایی رسانه‌ای نقش زنان در سینما