Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@06:38:27 GMT

ورشکستگی در انتظار حمل و نقل عمومی یزد

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۲۲۱۲

ورشکستگی در انتظار حمل و نقل عمومی یزد

وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی همواره یکی از چالش‌های بزرگ کلانشهرهای ایران است؛ اما این روزها در زمانی که کرونا دامن گیر جهان شده، این بحران چهره دیگری به خود گرفته تا حساب کتاب‌ها با هم همخوانی نداشته باشد به ویژه اینکه دولت گرفتار تحریم‌ها و کرونا، توان حمایت مالی از این سیستم را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اگر چه وضعیت حمل و نقل عمومی طی ۱۰ گذشته بحرانی بوده است، اما از یکسال پیش، یعنی از زمان شیوع کرونا در کشور، نقص‌ها و نقیصه‌های این سیستم بیش از هر زمان دیگری نمایان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، دولت‌ها هنوز حمایت مالی مؤثری از حمل و نقل عمومی کلانشهرها نکرده‌اند؛ تحمیل هزینه‌های این حوزه به مدیریت شهری آن هم در زمان شیوع کرونا و در عصری که امکان بهره برداری و بهره‌وری کامل از سیستم حمل و نقل نیست، ماجرا را دوچندان سخت کرده است. وضعیت حمل و نقل عمومی شهرداری یزد نیز همانند سایر کلانشهرها این روزها در آستانه ورشکستگی است؛ سالانه ۲۳ میلیارد تومان یارانه، ویژه اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی از سوی شهرداری یزد پرداخت می‌شود که با شیوع ویروس کرونا، فعالیت این اتوبوس‌ها بازده اقتصادی که هیچ، حتی نمی‌تواند هزینه‌های جاری خود را تأمین کند.

حمل و نقل شهری ورشکسته شده است

جمال‌الدین عزیزی، شهردار یزد در این باره به خبرنگار ایمنا گفت: هزینه‌های حوزه حمل و نقل شهری در چند وقت اخیر افزایش قابل توجهی داشته در صورتی که درآمدها به دلیل شیوع کرونا با کاهش همراه بوده و این موضوع فرایند حمل و نقل شهری را از اقتصادی بودن خارج کرده است.

وی ادامه داد: کمک‌های دولتی در بخش حمل و نقل طی سال‌های متمادی متوقف شده است، اما به نظر خبرهای خوبی در راه باشد که امیدواریم به مرحله عملیاتی و اجرایی برسد.

شهردار یزد با بیان اینکه سازمان حمل و نقل بار و مسافر به روش‌های مختلف و به رغم همه مسائل و مشکلات مالی نسبت به نوسازی ناوگان اقدام کرده است، اضافه کرد: همکاری رانندگان بخش خصوصی نیز در این مورد قابل تقدیر است به طوری که در تابستان گذشته برای نخستین بار تمام اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی در شهر یزد به کولر مجهز شد.

عزیز با بیان اینکه شهرداری یزد در سال جاری ۱۲ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال خریداری کرده است، تاکید کرد: با اضافه شدن این اتوبوس‌ها به ناوگان شهری یزد، عمر ناوگان به زیر ۱۰ سال کاهش یافت که این مهم اتفاقی بی سابقه محسوب می‌شود؛ اما متأسفانه مدتی است که به دلیل شیوع کرونا اتوبوس‌ها با ظرفیت کامل خدمت رسانی نمی‌کنند و همین موضوع باعث شده تا مقرون به صرفه بودن این بخش زیر سوال برود.

شهردار یزد با طرح این سوال که تا کجا وظیفه داریم تا به خدمات خود در این زمینه ادامه دهیم، گفت: دولت باید به سرعت به این موضوع ورود کند چراکه حمل و نقل شهری در شهرداری‌ها ورشکسته شده است.

عزیزی با بیان اینکه در حال حاضر به طور سالانه بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان توسط شهرداری در این حوزه و در قالب یارانه هزینه می‌شود، اضافه می‌کند: بخش خصوصی نمی‌تواند هزینه واقعی جابجایی مسافر را از شهروندان دریافت کند، در نتیجه نیاز به یارانه شهرداری دارد و همین موضوع چالش بزرگی را رقم زده است؛ البته شهرداری مشکلات حمل و نقل بهره برداران بخش خصوصی را می‌داند و با وجود تعطیلی ناوگان در زمان شیوع کرونا، حداقل قراردادها را پرداخت کرده است که به نظر می‌رسد در کل کشور بی نظیر باشد.

کاهش تعداد مسافر از ۹۰۰ نفر به ۱۲ نفر در روز

محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد نیز در این باره می‌گوید: در هیچ کجای کشور یارانه‌ای با ارزش ریالی اینچنین به بخش خصوصی پرداخت نمی‌شود، اما شهرداری یزد به جهت برخی مسائل و ویژگی‌های شهر اجبارا باید به این رویه ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ دستگاه اتوبوس با مالکیت بخش خصوصی و ۳۴ دستگاه دولتی در شهر یزد مشغول به خدمت رسانی هستند، ادامه می‌دهد: شهر یزد از نظر تعداد اتوبوس کسری ندارد، اما نیازمند اقداماتی نظیر اصلاح خطوط است که با کمک مشاور انجام خواهد شد.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: قرار است در برخی از مسیرهای کم مسافر و به منظور کاهش هزینه‌ها به جای اتوبوس از مینی‌بوس استفاده کنیم و حتی در نظر داریم در مسیرهای ویژه‌ای از تاکسی یارانه‌ای به جای اتوبوس‌های حمل و نقل شهری بهره ببریم.

شفیعی با بیان اینکه پراکندگی شهر یزد باعث شده تا برخی از اقدامات این حوزه متحمل هزینه‌های بیشتری شود، تاکید کرد: اتوبوس‌های شهری یزد در شرایط عادی ۱۴ و نیم ساعت و به صورت دو شیفت فعالیت داشتند که با شیوع کرونا این زمان به هفت و نیم ساعت و به صورت تک شیفت کاهش یافته است.

وی با ارائه آماری مقایسه‌ای از اقبال شهروندان یزد نسبت به اتوبوس‌های حمل و نقل شهری گفت: در سال ۹۰ روزانه ۹۰۰ نفر از طریق اتوبوس‌ها جا به جا می‌شدند که این رقم در سال ۹۸ به ۲۰۰ نفر و در سال جاری به ۱۲ نفر کاهش یافته است.

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد اظهار کرد: کاهش مسافر در زمان کرونا و البته اقبال نکردن شهروندان یزدی از حمل و نقل عمومی باعث شده است تا ارائه خدمات در این حوزه مقرون به صرفه نباشد، این در حالی است که این موضوع، هزینه‌های زیادی را به شهرداری یزد تحمیل می‌کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: با همه مشقت‌هایی که وجود دارد همچنان در راستای فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی به شهروندان تلاش خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم در کنار توسعه و رفع ایراد در این بخش، حمل و نقل پاک را احیا کنیم.

گزارش از فرزاد فیضی، خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 469581

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کلانشهر یزد شهرداری یزد حمل و نقل عمومي شهروند ناوگان اتوبوسرانی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سازمان حمل و نقل بار و مسافر اتوبوس های حمل و نقل حمل و نقل عمومی حمل و نقل شهری شهرداری یزد شیوع کرونا بخش خصوصی اتوبوس ها هزینه ها شهر یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک هزار میلیاردی دولت برای اجرای پروژه اتوبوس برقی در کرج

شهردار کرج با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان کمک دولت به اجرای این پروژه است گفت: کرج این فرصت را داشته است که اولین شهری باشد که از نعمت اتوبوس محیط‌زیستیِ برقی استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرج، مهرداد کیانی، ظهر امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در آئین افتتاح جایگاه شارژ خودروهای برقی و رونمایی از ۴٠ دستگاه اتوبوس برقی، اظهار کرد: پروژه فوق به همت مدیریت شهری کرج و همراهی شورای اسلامی شهر کرج به نتیجه رسید.

وی با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان کمک دولت به اجرای این پروژه است، افزود: کرج این فرصت را داشته که اولین شهری باشد که از نعمت اتوبوس محیط‌زیستی برقی استفاده کند.

شهردار کرج با ارائه گزارش کوتاهی در مورد بودجه شهری کرج، عنوان کرد: امسال بودجه شهری از حدود چهار هزار میلیارد تومان به ٢١ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

کیانی اضافه کرد: شهروندان کرجی شاهد هستند که به همت مدیریت شهری امروز شهر کرج به یک کارگاه بزرگ عمرانی تبدیل شده و یکی از این پروژه‌های بزرگ عمرانی راه اندازی خط اتوبوس بی آر تی در خرداد امسال است.

وی تصریح کرد: بنا به دستور اکید وزیر محترم کشور از همین فردا صبح اتوبوس‌های برقی کرج در خیابان شهید بهشتی آن هم به صورت رایگان در خدمت شهروندان خواهد بود.

شهردار کرج تاکید کرد: با هماهنگی لازم با سازمان شهرداری‌ها برای خرید تاکسی برقی نیز اقدام شده است و باز هم کرج اولین شهر کشور خواهد بود که تاکسی برقی در آن فعال می‌شود.

کد خبر 745182

دیگر خبرها

  • حفظ محیط زیست و تکمیل فاضلاب شهری مطالبه مهم شاهرودی‌ها از دولت
  • اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ
  • تلاش مدیریت شهری اصفهان برای تسریع در حرکت وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر
  • کمک هزار میلیاردی دولت برای اجرای پروژه اتوبوس برقی در کرج
  • نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد
  • فعالیت اتوبوس‌های برقی نقطه تحولی در حمل و نقل درون شهری است
  • کرایه حمل کالا درون شهری در انتظار دستور جدید
  • اعمال نرخ جدید کرایه وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری در مراغه
  • افزایش 14 درصدی نرخ کرایه اتوبوس درون‌شهری یزد
  • اهتمام مدیریت شهری اهواز بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام