Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص بورس در آخرین روز هفته، بازار سهام در ۱۰ ماه امسال چند درصد سود داد؟، بیت کوین و سهام تکنولوژی آمریکا؛ بزرگترین حباب فعلی بازارها، بازار خودروی اروپا آب رفت، نرخ تورم دی ماه چند درصد شد؟ و کاهش چشم‌انداز تقاضای نفت را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد شاخص بورس در آخرین روز هفته

دیروز شاخص کل با ۳۳۲۳۰ واحد افزایش معادل ۲.۸۹ درصد به یک میلیون و ۱۸۳ هزار و ۹۴۸ واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۸۶۷۲ واحد افزایش معادل ۲.۸۹ درصد به ۳۰۸ هزار و ۹۶۹ واحد، شاخص کل هم وزن با ۲۷۰۵ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد به ۴۳۳ هزار و ۱۲۹ واحد، شاخص قیمت هم وزن با ۱۷۶۹ واحد افزایش معادل ۰.۶۳ درصد به ۲۸۳ هزار و ۲۷۷ واحد، شاخص آزاد شناور با ۳۷۹۷۷ واحد افزایش معادل ۲.۲۷ درصد به یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۷۵۲ واحد، شاخص بازار اول با ۲۸۶۳۳ واحد افزایش معادل ۳.۵۲ درصد به ۸۴۲ هزار و ۳۰ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۲۱۳۵ واحد افزایش معادل ۲.۱۵ درصد به ۲ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۵۰۴ واحد رسید.

رییس دفتر رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان: شما اصلاً در بورس دخالت نکنید

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات اخیر بازار بورس به دلیل اختلاف نظر وزرای اقتصادی دولت است،  گفت: در همه جای دنیا بورس یک روند ثابت صعودی یا نزولی ندارد. بورس در یک مقطع به دلایل اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی که روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، روند کاهشی یا افزایشی دارد. البته همیشه هم مسئولان بورس دنبال بهانه‌ای هستند که بگویند به این دلیل نوسانات رخ داده است و عیبی هم ندارد.  وی تأکید کرد: معلوم است که وزیر صمت ما بر اساس ماموریت خود یک هدف دارد و وزیر اقتصاد ما هم ماموریت دیگری. ستاد اقتصادی و جلسه هیئت دولت برای همین درست شده است که وقتی اختلاف سلیقه‌هایی است بیایند و حلش کنند. بنابراین هیچ موضوع نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و اعتقاد ما به عنوان دولت این است که دخالت‌ها در این بازار کم شود و مسئولیت را به خود بورس و مسئولان آن بسپاریم.

رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر دخالت در بورس نکنند، می‌آیند یک جلسه درباره بورس می‌گذارند و یک مصاحبه می‌کنند و به محض اینکه بورس مثبت می‌شود می‌گویند دولت نتوانست و ما آمدیم مشکل بورس را حل کردیم. اما بورس که منفی می‌شود، می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. واعظی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند. /ایسنا

بازار سهام در ۱۰ ماه امسال چند درصد سود داد؟

دهمین ماه از سال ۹۹ نیز سپری شد و هر چند شاخص کل بورس تهران در این ماه افت ۲۰ درصدی را تجربه کرد اما بررسی کارنامه این بازار از ابتدای سال تاپایان دی حکایت از رشد ۱۲۴ درصدی این نماگر دارد. به این ترتیب بازار سهام در هر ماه ۴/ ۸ درصد سود (نرخ بهره مرکب) از آن سهامداران خود کرده است. از این رو همچنان بورس صدرنشین گزینه‌های سرمایه‌پذیر در کسب سود است. اما بورس ۹۹ درس مهمی به سهامداران خود داد. /دنیای اقتصاد

دارایکم؛ ۲ میلیون تومان

دیروز قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با افزایش ۸.۹۸ درصدی نسبت به روز معاملاتی سه شنبه ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان معامله شد تا ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی به ۲ میلیون و ۳۷۲ هزار و ۶۰۰ تومان افزایش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۱ هزار و ۹۷۳ تومان معامله شد. /نبض بورس

بیت کوین و سهام تکنولوژی آمریکا؛ بزرگترین حباب فعلی بازارها

طبق تحقیق جدید دویچه بانک، سرمایه‌گذاران جهان بیت‌کوین و سهام تکنولوژی آمریکا را بزرگترین حباب‌های کنونی بازارهای مالی به حساب می‌آورند. در این تحقیق که بر اساس ثبت نظرات ۶۲۷ سرمایه‌گذار حرفه‌ای و فعال در بازارهای مالی بین ۱۳ تا ۱۵ ژانویه انجام شده است، اکثریت مطلق سرمایه‌گذاران (۸۹ درصد) معتقدند برخی از بازارهای مالی در وضعیت حبابی به سر می‌برند. سرمایه‌گذاران معتقدند در بین حباب‌های موجود در بازارهای مالی، بیت‌کوین و سهام تکنولوژی آمریکا از همه بزرگ‌تر هستند و در صدر این فهرست جای دارند. در این میان بیت‌کوین بدترین وضعیت را دارد و نیمی از سرمایه‌گذاران از معیار ۱ تا ۱۰ وضعیت حبابی، به این ارز دیجیتال درجه ۱۰ داده‌اند. دومین حباب بزرگ بازارهای مالی که در تحقیق دویچه بانک معرفی شد سهام تکنولوژی آمریکا بود که درجه حبابی بودن آن در مقیاس ۱۰ واحدی، درجه میانگین ۷.۹ را به دست آورد. ۸۳ درصد از پاسخ‌دهندگان درجه ۷ یا بالاتر را به سهام تکنولوژی آمریکا دادند. سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند بیت‌کوین و سهام خودروساز الکتریکی آمریکا، تسلا، بیشتر از همه در معرض سقوط سنگین در یک سال آینده قرار دارند. بیت‌کوین از مارس ۲۰۲۰ تا کنون ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

خبر خوب همتی به بازار ارز

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای رفع مشکلات ارزهای مسدود شده تلاش می‌کنیم، گفت: بخشی از این منابع آزاد شده است و اکنون در حال استفاده از آن هستیم، بخش دیگر نیز به تدریج از طریق تحولاتی که در حال رخ دادن است تامین خواهد شد. عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع صحت دارد که بخش عمده‌ای از این پول‌های مسدود شده برای بانک مرکزی است و به نظر می‌رسد که در صورت ورود به کشور جایگزین پول‌های چاپ شده می شوند؟ گفت: عمده این پول‌ها برای بانک مرکزی است، اما قدرت بازارسازی بانک مرکزی را افزایش می‌دهد و هر زمانی که اراده کنیم می توان از آنها استفاده کرد. مشکلی در این زمینه وجود ندارد و به دلیل اینکه این ارزها به بانک مرکزی تعلق دارد زمینه افزایش بازارسازی بانک مرکزی را فراهم می‌کند.

رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دلار در بازار آزاد در مسیر نزولی قرار دارد، سامانه نیما نرخ دلار را بالا نگه داشته است و چنین شائبه ای ایجاد شده است که دولت تمایلی به کاهش نرخ ارز ندارد، آیا این موضوع صحت دارد یا خیر، افزود: رییس کل بانک مرکزی است نخستین فردی است که طرفدار افزایش ارزش پول ملی است، حیثیت و اعتبار رییس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است.: سامانه نیما با بازار اسکناس چنین فرقی را دارد که در بازار اسکناس به سرعت تعدیل قیمت ها رخ می دهد اما در بازار نیما به دلیل اینکه صادرکننده و وارد کننده در حال خرید هستند، انجام معاملات دو روز به طول می انجامد روند کاهشی آن کندتر است. این مساله چیزی نیست که قرار باشد دو روزه رخ دهد بالاخره باید فعالان اقتصادی خود را بتوانند با شرایط جدید وفق دهند.

منتظر ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم؟

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: با وجود افت قیمت ارز طی هفته های اخیر، قیمت خودرو در بازار به اندازه ارز، افت نداشته و به همین دلیل باید منتظر ریزش قیمت ها در این بازار باشیم و بازار هنوز هم برای افت قیمت خودرو جا دارد. وی تاکید کرد: با توجه به وعده های رئیس کل بانک مرکزی اگر نرخ ارز کاهش یابد و یا مدتی در یک قیمت، ثابت بماند شاهد افت دوباره قیمت خودرو خواهیم بود. موتمنی با بیان اینکه تاثیر نرخ ارز بر بازار خودرو زیاد است، گفت: در حال حاضر معاملات در بازار خودرو به صفر رسیده و خریداران منتظرند تا قیمت ها پایین تر بیاید، برخی فروشندگان نیز خودروها را با نرخ های بالا عرضه می کنند که در نهایت معامله ای صورت نمی گیرد. وی تاکید کرد: طی سال جاری افزایش قیمتی در کارخانه و بازار خودرو نخواهیم داشت.

بازار خودروی اروپا آب رفت

تقاضا برای خودروی سواری در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ بیشترین کاهش در تاریخ را ثبت کرد و ثبت‌نام برای خودروهای جدید نسبت به سال ۲۰۱۹ سه میلیون خودرو کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، اتحادیه تولیدکنندگان خودروی اروپا اعلام کرد: به علت تاثیر مستقیم شیوع ویروس کرونا در اروپا، بازار خودروهای سواری در اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۷/ ۲۳ درصد کوچک‌تر شد و به ۹/ ۹میلیون دستگاه خودرو رسید. با توجه به اینکه ثبت‌نام‌های جدید ۳ میلیون دستگاه نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته، بیشترین افت سالانه تقاضا برای خودرو از زمان ثبت رکوردها به سال ۲۰۲۰ تعلق گرفته است. تمامی بازارهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ کاهش دو رقمی را ثبت کردند. در میان بزرگ‌ترین بازارهای خودروی این منطقه، اسپانیا شدیدترین کاهش (۳/ ۳۲ درصد) را به خود اختصاص داده است؛ پس از آن ایتالیا (۹/ ۲۷ درصد) و فرانسه (۵/ ۲۵ درصد) قرار دارند.کاهش آلمان نیز (۱/ ۱۹ درصد) چشمگیر بود. در عین حال، تقاضا برای خودروهای سواری جدید در سال ۲۰۲۰ در این اتحادیه ۳/ ۳ درصد کاهش یافت و به یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه رسید.

نرخ تورم دی ماه چند درصد شد؟

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دی ماه به ۳۲.۲ و نرخ تورم ماهانه دی ماه به ۱.۸ درصد رسیده است.

واردات نفت هند در دسامبر 2020 رکورد سه سال گذشته را زد

واردات نفت خام، هند به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت جهان در ماه دسامبر 2020 به بالاترین رقم در تقریبا سه سال گذشته رسید. بر اساس این آمار، واردات نفت خام هند در دسامبر 2020 در مقایسه با ماه نوامبر 29 درصد افزایش یافت و به بیش از 5 میلیون بشکه در روز رسید؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه 2019 نیز 11.6 درصد رشد کرد.

هم‌زمان، آمارهای وزارت نفت هند نشان داد که تقاضا برای سوخت در این کشور، چهارمین ماه متوالی افزایشی را در ماه دسامبر ثبت کرده است که بالاترین رقم از فوریه 2020 به شمار می‌رود. مصرف سوخت هنوز 2 درصد کمتر از سطح پیش از شیوع کروناست، اما از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و حمل و نقلی سبب شده است تا 4 ماه متوالی افزایش تقاضا برای سوخت در هند وجود داشته باشد. هند که در ماه جولای یکی از بازارها به لحاظ بدترین عملکرد از نظر تقاضا برای سوخت بود، در ماه نوامبر به یکی از بازارهای با سریع‌ترین رشد تقاضا برای سوخت تبدیل شد. /فارس

کاهش چشم‌انداز تقاضای نفت

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد با توجه به این که محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید حرکت وسایل نقلیه را محدودتر کرده است، ریکاوری تقاضای انرژی زمان بیشتری لازم خواهد داشت. آژانس در پیش‌بینی جدید خود تقاضای نفت ۲۰۲۱ را ۰.۳ میلیون بشکه در روز کاهش داد. طبق این پیش‌بینی جدید حالا انتظار می‌رود تقاضای نفت خام جهان در سال جاری ۵.۵ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به ۹۶.۶ میلیون بشکه در روز برسد. یادآوری می‌کنیم که در سال ۲۰۲۰ تقاضای نفت خام با سقوط بی‌سابقه ۸.۸ میلیون بشکه در روز روبرو شده بود. آژانس در این گزارش اعلام کرد: این ریکاوری منعکس‌کننده تأثیر بسته‌های حمایتی مالی دولت‌ها و همچنین گام‌های برداشته شده برای حل بحران کرونا می‌باشد. آژانس اعلام کرد: ما قبلاً انتظار داشتیم که تقاضای نفت خام در سه ماهه اول امسال با افت اندکی روبرو شود اما تشدید محدودیت‌های قرنطینه‌ای و ترافیکی با رشد مجدد شیوع کرونا باعث شد تا تقاضای نفت در این سه ماهه ۹۴.۱ میلیون بشکه در روز تخمین زده شود.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا غربالگری جنین کبری خزعلی حسن قالیباف اصل حسام عقبایی جو بایدن مراسم تحلیف بایدن بورس تهران واعظی مجلس دلار آلودگی هوا غربالگری جنین کبری خزعلی حسن قالیباف اصل حسام عقبایی جو بایدن مراسم تحلیف بایدن واحد افزایش معادل ۲ میلیون بشکه در روز تقاضا برای سوخت بازارهای مالی سرمایه گذاران کل بانک مرکزی بازار خودرو سال ۲۰۲۰ تقاضای نفت برای خودرو ۲ میلیون نرخ تورم چند درصد نفت خام قیمت ها نرخ ارز ۳ درصد دی ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص بورس سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را پس گرفت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاخص هم وزن نیز با دو هزار و ۴۵۸ واحد افزایش معادل ۳۴ صدم درصد در محدوده ۷۲۶ هزار واحد قرار گرفت.
نماد‌های فملی، فارس، فولاد، وبملت، وامید و نوری از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های شبهرون، دلر، ومهان و اپال با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
نماد‌های ذوب، فاذر، شستا، فملی، فولاد، وبصادر و ثفارش هم از نماد‌های پرتراکنش بر بازار سهام بودند.
شاخص کل فرابورس نیز امروز با ۶۳ واحد افزایش به عدد ۲۴ هزار و ۷۰۸ واحد رسید.
نماد‌های هرمز، شگویا، وسپهر، زاگرس، خاور و فصبا از نماد‌های با تاثیر مثبت و نماد‌های آریا، بپاس، فزر و آریان از نماد‌های با تاثیر منفی بر بازار فرابورس امروز بودند.
بازار امروز سهام شاهد ۵۹۰ نماد مثبت برابر ۲۰۸ نماد منفی بود. ۳۸۴ صف خرید مقابل ۹۴ صف فروش تشکیل شد. خالص ورود و خرج پول حقیقی هم امروز به مثبت ۹۲ میلیارد تومان رسید.
معامله گران امروز ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون سهام را به ارزش ۲ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان دست به دست کردند.
ارزش دلاری امروز بازار سرمایه نیز ۲۲۳ میلیارد دلار بود.

دیگر خبرها

  • ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، تیبا، سمند، شاهین و کوییک + جدول
  • ریزش قیمت بیت‌کوین تا کجا ادامه خواهد داشت؟
  • اعلام قیمت خودرو در بازار/ این خودروها ریزش سنگین را تجربه کردند
  • ریزش بیت‌ کوین ادامه دارد؟
  • سقوط شاخص بورس برخی کشورها پس از حمله ایران به اسرائیل
  • شاخص بورس سطح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد را پس گرفت
  • ریزش بیت کوین ادامه دارد؟
  • بازار رمزارزها / ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
  • ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
  • خبرگزاری دولت: آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد/ ماجرای شایعه وصول مالیات از مهریه/ قیمت شمش طلای حراجی چند میلیارد تومان شد؟