Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع کرونا بازار فناوری‌های پوشیدنی در سال 2020 رونق ویژه‌ای گرفت و حالا مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش‌بینی کرده است که این روند در سال 2021 نیز ادامه دارد و ارزش بازار این بخش از فناوری به 81.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

دلیل محبوبیت فناوری‌های پوشیدنی
با شکل‌گیری موج نخست کرونا کسب و کارها در سراسر جهان به سوی دورکاری تغییر موضع دادند و به‌همین دلیل هم بازار ابزار و فناوری‌های مرتبط با دورکاری داغ شد و تقاضا برای آن افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تقاضا نه تنها کامپیوترهای خانگی، لپ تاپ، دوربین و سایر وسایل دیجیتال را شامل می‌شد بلکه سهم عمده آن به فناوری‌های پوشیدنی اختصاص یافت. «رانتیج اتول»، محقق ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره گفت: علاقه زیاد کاربران و استقبال مناسب آنان از فناوری‌های پوشیدنی درست مانند یک کاتالیزور برای رشد این بازار عمل کرده و انتظار می‌رود در سال 2021 رقمی که کاربران جهان برای این فناوری هزینه می‌کنند حدود 18.1درصد نسبت به سال 2020 افزایش یابد.
گفتنی است که در سال 2020 درمجموع کاربران 69 میلیارد دلار برای این فناوری هزینه کردند.این محقق ارشد گارتنر همچنین گفت: درطول قرنطینه معرفی ابزارهای سلامت که توانایی تشخیص نشانه‌ها و علائم اولیه کووید 19 را دارند فرصتی عالی را در اختیار کمپانی‌های تولیدکننده فناوری‌های پوشیدنی قرار دادند تا این بازار به یک نقطه عطف دست یابد و ره صدساله را یک شبه طی کند.
یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال مردم از فناوری‌های پوشیدنی در سال کرونایی 2020 این بوده است که سازندگان این فناوری‌های پوشیدنی بر افزایش دقت سنسورها تمرکزی ویژه داشته‌اند. تلاش برای کوچک تر و مینیاتوری شدن سنسورها هم در تحریک بازار فناوری‌های پوشیدنی بی‌تأثیر نبوده است. اتول ادامه داد: این سنسورهای بسیار کوچک در فناوری‌های پوشیدنی ازجمله انگشتر Oura، برچسب‌های Spire Health و... به کار رفته‌اند. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2024 قابلیت‌های کوچک‌سازی فناوری‌های پوشیدنی رشدی چشمگیر خواهد یافت و 10درصد این فناوری‌های پوشیدنی تقریباً نامرئی خواهد شد.
چنین فناوری‌های پوشیدنی می‌تواند جامعه سالمندان که نیاز به برخی ابزارهای پزشکی دارند اما نمی‌خواهند این ابزارها به چشم بیایند و کسی متوجه آنها شود بسیار پرطرفدار خواهد بود. به‌عنوان مثال بسیاری از سالمندان به سمعک نیاز دارند ولی ترجیح می‌دهند با مشکلات کم شنوایی کنار بیایند اما از سمعک‌هایی که در گوش آنها کاملاً مشخص است استفاده نکنند و چنین فناوری‌های پوشیدنی مینیاتوری می‌تواند براحتی مشکل آنها را حل کند.
چسب‌های هوشمند پرکار
یکی از بخش‌های فناوری پوشیدنی که امسال برای نخستین بار در گزارش گارتنر نقشی پررنگ داشته و به‌عنوان یک گروه جدید در جدول برترین‌های این فناوری معرفی شده، چسب‌های هوشمند است که انتظار می‌رود در سال 2021 روند رشد مناسبی داشته باشد. چسب‌های هوشمند درواقع سنسورهای غیرتهاجمی ناظر بر سلامت هستند که به سطح پوست می‌چسبند و برای رصد و اندازه‌گیری دمای بدن، میزان ضربان قلب، قند خون و سایر علائم حیاتی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این چسب‌ها بویژه برای افراد دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند بسیار کارآمد است و پزشک می‌تواند از راه دور متوجه وضعیت بیمار و میزان مصرف انسولین توسط وی شود. «رانتیج اتول» یادآور شد: چسب‌های هوشمند تاکنون هم در سطح جهان مورد استفاده قرار داشت ولی به‌دلیل مقاومت کاربران و همچنین کادر درمان، پذیرش آن در میان مردم بسیار آهسته بود اما با شیوع کرونا و حرکت مردم به سوی سلامت الکترونیک(e-health) بسیاری از کاربران و کادر درمان به قابلیت‌های آن ایمان آوردند و میزان تقاضا برای این چسب‌های هوشمند در جهان افزایش یافت به گونه‌ای که بازار 3.9 میلیارد دلاری این فناوری‌های پوشیدنی در سال 2019 به بازار 4.69 میلیارد دلاری در سال 2020 رسید و انتظار می‌رود ارزش این بازار در سال 2021 به حدود 5.9 میلیارد دلار برسد. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که این بازار در سال 2022 هم روندی صعودی داشته باشد و درهمین راستا پیش‌بینی کرده است که ارزش بازار آن به 7.1 میلیارد دلار خواهد رسید.
ساعت‌های هوشمند برتر
اما بیشترین ارزش بازار فناوری‌های پوشیدنی به کدام یک از محصولات اختصاص دارد؟ در سال 2020 به‌دلیل دورکاری بسیاری از مردم و خانه نشینی آنها و همچنین بسته بودن باشگاه‌ها بخش عمده این بازار از نظر ارزش به ساعت‌های هوشمند و ردیاب‌های سلامت اختصاص داشت و گارتنر پیش‌بینی کرده که این موضوع در سال 2021 هم ادامه خواهد داشت.گارتنر همچنین در گزارش خود گفته است که کل جهان در سال 2018 حدود 18.5میلیارد دلار برای ساعت‌های هوشمند هزینه کردند درحالی که این رقم در سال 2019 حدود 18.5میلیارد دلار و در سال 2020 نیز با رشد 17.6درصدی نسبت به سال قبل از آن، 21.75 میلیارد دلار بوده است. گارتنر پیش‌بینی کرده است که در سال 2021 این رقم به 25.8 میلیارد دلار و در سال 2022 به رقمی معادل 31.3 میلیارد دلار برسد. رشد بازار ساعت‌های هوشمند در نتیجه ورود کاربران جدید به این بازار است که در سال 2021 به موازات توسعه تکنولوژی‌های پردازشگرهای جدید و نسل جدید باتری‌ها با طول عمر بیشتر و کمتر شدن تعداد دفعات شارژ، به ساعت‌های هوشمند روی خوش نشان می‌دهند.
در گزارش گارتنر همچنین به این موضوع اشاره شده که وسایل و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش و همچنین ساعت‌های هوشمند رشدی بسیار خیره کننده داشتند چراکه کاربران برای دورکاری، فعالیت‌های ورزشی و همچنین ردیابی‌های سلامت، از این وسایل بیشترین استفاده را می‌کردند.طبق این گزارش، میزان هزینه مردم جهان برای وسایل و فناوری‌های پوشیدنی مرتبط با گوش ازجمله هدست‌ها و هدفون‌ها هم تا حدود 124درصد نسبت به سال 2019 نسبت به میزان سال 2019 افزایش داشته است. این مؤسسه یادآور شد این میزان از 32.7 میلیارد دلار سال 2020 به 39.2 میلیارد دلار در2021 رسیده و انتظار می‌رود این رقم در سال 2022 به 44.1 میلیارد دلار برسد. گفتنی است که در سال 2019 هم این رقم معادل 14.5 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است که این رشد در نتیجه دورکاری و برگزاری ویدئوکنفرانس‌ها و درنتیجه نیاز بیشتر کاربران به آپدیت کردن هدفون‌ها و همچنین تلفن‌های هوشمند رخ داده است.
طبق گزارش گارتنر دستبندهای هوشمند نیز در سال 2019 بازار 5 میلیارد دلاری داشت اما این رقم افول داشت و در 2020 به 4.9 میلیارد دلار رسید هرچند انتظار می‌رود در سال‌های 2021 و 2022 هم به ترتیب بازاری معادل 4.9 و 4.7 میلیارد دلار داشته باشد.
بازار لباس‌های هوشمند هم در سال 2019 معادل 1.3میلیارد دلار در جهان بوده که روندی روبه رشد داشته و در سال 2020 ارزش آن به 1.4میلیارد دلار رسید. ارزش این بازار به موازات بحران کرونا افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود در سال 2021 به 1.5میلیارد دلار و در سال 2022 به 2.16 میلیارد دلار برسد.یکی‌ دیگر از فناوری‌های پوشیدنی مورد توجه در گزارش گارتنر نمایشگرهایی هستند که روی سر نصب می‌شوند و از آنها می‌توان به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد. با توسعه صنعت گیم در سال 2020 به موازات ادامه دار شدن بحران کرونا و اعمال قرنطینه در بیشتر نقاط جهان، بازار این فناوری رشدی چشمگیر یافت. البته این هدست‌ها تنها در صنعت گیم کاربرد ندارند و در آموزش آنلاین بویژه در رشته‌های پزشکی نیز بسیار پرکاربرد هستند. این فناوری‌ها که در سال 2019 بازاری به ارزش 2.77 میلیارد دلار داشتند در سال 2020 این رقم به 3.41 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این رشد در سال 2021 ادامه دار باشد و ارزش بازار این فناوری پوشیدنی به 4.05 میلیارد دلار برسد. گارتنر همچنین پیش‌بینی می‌کند که در سال 2022 نیز بازار این هدست‌ها به 4.57 میلیارد دلار برسد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بازار فناوری های پوشیدنی فناوری های پوشیدنی میلیارد دلار برسد ساعت های هوشمند گارتنر پیش بینی انتظار می رود چسب های هوشمند میلیارد دلاری پیش بینی کرده فناوری ها گزارش گارتنر پیش بینی ارزش بازار سال 2019 سال 2021 سال 2022 سال 2020 هدست ها چسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان

یکصدوبیست‌ویکمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان مبتنی بر تصاویر پانورامیک (OPG)» با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به سفارش یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی همدان منتشر شد.

به گزارش ایسنا، صنایع بسیاری با توسعه فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی دچار تحول شده‌اند که حوزه بهداشت و سلامت هم از این دسته هستند. درحال حاضر رایج‌ترین نقش هوش مصنوعی در پزشکی، پشتیبانی تصمیم‌گیری بالینی و تجزیه و تحلیل تصویربرداری است. ابزارهای پشتیبانی تصمیم بالینی به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت کمک می‌کند تا با فراهم کردن دسترسی سریع به اطلاعات، تصمیم‌گیری کنند.

در این طرح پژوهشی، مجری ابتدا به پردازش داده‌ و بررسی انواع مدل هوش مصنوعی تشخیص بیماری دندان مبتنی بر تصویر و سپس با ایجاد مدل هوش مصنوعی به اعتبارسنجی و رفع خطای مدل می‌پردازد تا در نهایت خروجی پژوهش، مدل هوش مصنوعی با قابلیت تشخیص بیماری‌های دهان و دندان با استفاده از تصاویر OPG با دقت ۹۰ درصد باشد. از جمله بیماری‌های مدنظر برای توسعه مدل می‌توان به RFC، amalgam filling، amalgam and post، Distal Caries اشاره کرد. 

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند برای ارائه راه‌حل در این حوزه باید تا روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زیان ۱۰۰ میلیارد دلاری شرکت‌هایی که از روسیه خارج شدند
  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • آخرین مهلت ارائه پروپوزال به فراخوان طراحی سامانه هوشمند تشخیص بیماری‌های دندان
  • تعیین کلان پروژه‌های هوش مصنوعی در کشور/جزئیات ۵ طرح پایش مبتنی بر فناوری روز دنیا
  • صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری ارز با توسعه طرح زراعت چوب
  • این مدل ۲۰۲۵ ماشین مستربین است!
  • ریزتراشه‌های هوش مصنوعی با کمترین مصرف انرژی رونمایی شدند
  • سرمایه‌گذاری ۲۲ میلیون دلاری آمریکا برای ابزار جاسوسی پوشیدنی
  • بسته 50 میلیارد دلاری برای نجات از بحران اقتصادی در مصر/ مصری ها برای تامین خوراک  مبارزه می کنند 
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری فرآورده‌های سنتی در سال ۱۴۰۲