Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدت زیادی بود که هرسال زمستانی که از راه می‌رسید، کم رمق‌تر از سال قبل بود و برفی که روزگاری تا کمر می‌بارید، داشت به خاطرات سال‌های دور می‌پیوست و کم کم زمستان حتی زور سرمای سابق را هم نداشت اما پیش بینی‌های هواشناسی امسال خبر از اتفاقات دیگری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  مدت زیادی بود که هرسال زمستانی که از راه می‌رسید، کم رمق‌تر از سال قبل بود و برفی که روزگاری تا کمر می‌بارید، داشت به خاطرات سال‌های دور می‌پیوست و کم کم زمستان حتی زور سرمای سابق را هم نداشت اما پیش بینی‌های هواشناسی امسال خبر از اتفاقات دیگری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند وقت پیش رییس سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که در زمستان امسال چند بارش سنگین برف را شاهد خواهیم بود و این وضع در کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

از طرفی دیگر برخی متخصصان هم ورود به دوره خشکسالی را دلیل کم شدن بارش‌ها در زمستان‌های سال‌های گذشته می‌دانند و معتقد اند که این بارش‌ها می‌تواند آغازی برای ورود به دوره ترسالی باشد.

زمستان پربرف در انتظار ایران

می‌گویند در علم هواشناسی هرگز قطعیت صد در صدی وجود ندارد و خطا همواره حتی با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها جز ثابت پیش بینی‌های هواشناسی است اما گویا امسال زمستان پر بارشی را در پیش خواهیم داشت که شروع آن هر چند کم بود اما نوید بخش سالی پرآب را می دهد.

بارش برف از روز گذشته در استان کُردستان شروع به باریدن گرفت که در بعضی از مسیرهای استان تردد به سختی امکان پذیر بود هر چند این بارش در سنندج زیاد نبود اما خوشبختانه در گردنه ها و بعضی از شهرستان ها و روستاهای استان بارش برف خوبی گزارش شده است.

از بعداز ظهر پنجشنبه هوای استان پایدار خواهد بود

خسرو سیف پناهی شعبانی کارشناس اداره کل هواشناسی کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه ها و خروجی مدل های پیش یابی هواشناسی، تا بعدازظهر امروز پنجشنبه شاهد عبور سامانه سرد بارشی از نیمه غربی کشور هستیم، که همچنان موجب ابری شدن آسمان، مه، وزش باد گاهاً شدید، بارش برف و باران (عمدتاً برف) و در ارتفاعات و گردنه های استان کولاک برف است. 

وی گفت: انتظار می رود شدت و مقدار بارش ها برای شهرستان های بانه، مریوان، سروآباد، سقز، دیواندره، کامیاران و سنندج اتفاق بیافتد؛ که با توجه به این شرایط اختلال در ترددهای بین شهری و روستایی، در مناطق یاد شده نیز رخ خواهد داد. البته با شدت کمتردر مناطق شرقی استان نیز شرایط زمستانه و بارش برف را خواهیم داشت.

وی افزود: بتدریج از بعدازظهر امروز تا اواسط هفته آینده جو استان پایدار بوده و بجز پوشش موضعی ابر، گاهی وزش باد و در پاره ای نقاط مه پدیده دیگری نخواهیم داشت.

سیف پناهی گفت: لازم به ذکر است از امروز پنجشنبه با توجه به خروج سامانه بارشی از سطح استان و افزایش پایداری هوا، شاهد کاهش 10 تا 15درجه ای دما بخصوص از فردا شب تا اوایل هفته آینده خواهیم بود و یخبندان شدیدی در سطح منطقه حاکم می شود.

برف گردنه ژالانه را مسدود کرد

روابط عمومی راهداری شهرستان سروآباد هم شب گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد؛ راه ارتباطی سروآباد - هورامان - پاوه  در محدوده گردنه ژالانه بدلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید تا اطلاع ثانوی مسدود است.

با توجه به بارش سنگین برف و کولاک شدید راه ارتباطی سروآباد اورامان پاوه محدوده گردنه ژالانه مسدود شد و با توجه به کاهش دید، عملیات بازگشایی تا فردا صبح به تعویق می‌افتد.

تردد در این مسیر تا فردا به هیچ عنوان امکان پذیر نیست.

محدودیت‌ تردد در چهار محور ارتباطی کردستان اعمال ‌شد

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: تردد وسایل نقلیه سنگین (تریلر کشنده) در سه محور ارتباطی این استان به علت بارش برف ممنوع بوده و یک محور نیز بدلیل مسدود است.

دانش زندی اظهار داشت: تردد تریلر کشنده در جاده سنندج - دیواندره - سقز و سقز - بانه از عصر امروز ممنوع اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه محور فرعی سروآباد - پاوه نیز به علت شدت بارش برف و کولاک مسدود است، افزود: هم اکنون ماموران پلیس راه و راهداران در مبادی ورودی هر چهار محور مستقر شده و از ورود خودرورهای مشمول ممنوعیت به این محورها جلوگیری می‌کنند.

دانش زندی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، بارش برف و باران تا امروز در بیشتر نقاط این استان ادامه دارد و اکنون نیز تمام محورهای ارتباطی، بارش باران و در ارتفاعات و گردنه‌ها بارش برف و کولاک گزارش شده است.

کشاورزان امیدوارند که زمستان  امسال بارش برف زیادیی را یاد بگیرد و سپیدی امیدبخشش را نثار زمین‌های آنان کند تا سال آینده سفره ایرانی‌ها از برکت لبریز شود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: پیش بینی های هواشناسی برف و کولاک بارش برف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی

به گزارش تابناک، گزارش‌های هواشناسی نشان می‌دهد بارش‌ها تا روز پنجشنبه در کشور ادامه دارد و سامانه بارشی فعلی از بعداز ظهر پنجشنبه، ۶ اردیبهشت از کشور خارج می‌شود.

کارشناس هواشناسی با بیان اینکه امروز، چهارشنبه، از سمت غرب با کاهش ابر روبه‌رو می‌شویم به همشهری آنلابن گفت: «در این روز شمال شرق، شرق، جنوب شرق و برخی نقاط جنوب و مرکز بارندگی دارند و همچنین سواحل خزر وخلیج فارس هم مواج است.» به گفته فریبا گودرزی، روز پنجشنبه بارش‌ها در نیمه جنوبی کرمان، شرق هرمزگان و یزد ادامه خواهد داشت و سامانه بارشی بعداز ظهر این روز از کشور خارج می‌شود.

 
او همچنین از بارش‌های پراکنده در روز شنبه بعدازظهر در ارتفاعات زاگرس خبر داد و افزود: «تا روز جعه نیمه شرقی وزش باد را خواهد داشت که گاهی شدید می‌شود. از پنجشنبه تا اواسطه هفته آینده نیز روند تدریجی افزایش دما را خواهیم داشت.»

سازمان هواشناسی روزهای ابتدایی هفته یک هشدار نارنجی صادر کرد که برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود، اما هشدار جدیدی که روز گذشته صادر شد تا پنجشنبه ۶ اردیبهشت اعتبار دارد امروز، چهارشنبه‌ گلستان، سیستان و بلوچستان، فارس و فردا، پنج‌شنبه کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی تحت‌تاثیر این بارش‌ها خواهند بود.

نوع مخاطره در این هشدار رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک در نقاط مستعد بارش تگرگ ذکر شده است.

اثر مخاطره لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ ذکر شده است و توصیه هواشناسی، احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی است.

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد
  • آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟
  • خودنمایی زمستان در بهار سمیرم
  • هشدار هواشناسی به این استان ها بارش‌های اردیبهشتی
  • ببینید | هشدار مهم هواشناسی به مردم؛ بارش‌های شدید باران در راه این استان‌ها
  • تداوم بارش‌ها در استان مرکزی
  • تداوم شرایط جوی ناپایدار و بارش باران در اردبیل
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تقویت ناپایداری‌ های جوی در خراسان جنوبی
  • تقویت ناپایداری‌های جوی در خراسان جنوبی