Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@01:19:12 GMT

گاردین: جهان با رفتن ترامپ نفس راحتی کشید

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۲۹۵۳

گاردین: جهان با رفتن ترامپ نفس راحتی کشید

 

به گزارش جماران، گاردین در گزارشی نوشت: چهار سال دنیا نفس خود را در سینه حبس کرده بود، اما سرانجام لحظه بازدم فرا رسید. از ظهر روز 20 ژانویه 2017، هنگامی که دونالد ترامپ سوگند یاد کرد تا رئیس جمهور ایالات متحده شود، مردم کره زمین خود را در حالت آماده باش بالاتری قرار دادند: این مرد ممکن است چه جنون جدیدی از خود نشان دهد؟ طی چند ماه، به نظر می رسید که او تهدید به جنگ هسته ای با کره شمالی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در یک توییت خطاب به «کیم جونگ اون» به او فخر فروخت که «من هم یک دکمه هسته ای دارم، اما دکمه بسیار بزرگتر و قدرتمندتری نسبت به او و دکمه من کار می کند!» - و هر روزها با این فکر و خیال می گذشت که آیا آمریکا و حتی بقیه ما از چهار سال ریاست جمهوری ترامپ جان سالم به در می بریم.

اما 11 دقیقه قبل از ظهر به وقت محلی، یک بار دیگر توانستیم نفس راحتی بکشیم. جو بایدن این جملات جادویی را خواند که به موجب آن یک شهروند آمریکایی به رئیس دولت، رئیس کشور و نماد جمهوری تبدیل می شود. همانطور که دستش را روی کتاب مقدس گذاشته بود و می گفت: «خدایا به من کمک کن»، موجی از آرامش میلیون ها آمریکایی - و همه کسانی که در هرجای دیگری استرس دوران ترامپ را تجربه کرده بودند، فرا گرفت. شبکه های تلویزیونی تصاویر تحویل کیف هسته ای به بایدن را نشان دادند و دیگر خیال همه راحت شد که این کیف در دستان بایدن است، نه مردی که چند ساعت قبل به استراحتگاه خود در فلوریدا فرار کرده بود.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که تا واپسین لحظه ریاست‌ جمهوری ‌اش، حاضر به تبریک به جانشین اش نشده‌ بود و به هوادارانش وعده داد که برای آنها می ‌جنگد و دوباره باز می ‌گردد.

بایدن با انتشار توییتی پیش از آغاز مراسم تحلیفش خداحافظی ترامپ را «آغاز عصری جدید برای آمریکا» توصیف کرد؛ عصری جدید که با امضای 17 فرمان ریاست‌ جمهوری برای برگرداندن تصمیم ‌های جنجالی رئیس ‌جمهور پیشین، تسلای شکاف نژادی و سیاسی در کشور و مبارزه با آثار فاجعه‌ بار بیماری کروناست که با مدیریت ضعیف دولت پیشین آمریکا را به بزرگ ‌ترین کشور درگیر با این بیماری تبدیل کرده است.

بازگشت به پیمان‌ ها و سازمان‌ های بین‌ المللی که دونالد ترامپ از آنها خارج شد، از جمله معاهده آب و هوایی پاریس و سازمان بهداشت جهانی، دیگر دستورات نخستین روز کاری جو بایدن هستند. علاوه بر اینها فرمان‌ هایی برای مبارزه با نژادپرستی و تبعیض در امریکا و تسهیل تابعیت مهاجران متولد در امریکا و رسیدگی به دعاوی مهاجران غیرقانونی، از جمله دیگر برنامه‌ هایی بودند که در دستور کار روز نخست کاری جو بایدن قرار داشتند.

ترامپ در حالی کاخ سفید را ترک کرد که به گزارش رسانه‌ ها، کمترین میزان محبوبیت در میان روسای جمهور دهه‌ های گذشته آمریکا را داشت و در پی حمله هوادارانش به کنگره، به نخستین رئیس‌ جمهور آمریکا تبدیل شد که در یک دوره چهارساله دو بار استیضاح شده است.

مشخص نیست آیا بعد از پایان دوره ریاست‌ جمهوری، کنگره آمریکا همچنان پرونده محاکمه رئیس جمهور پیشین را در سنا ادامه دهد یا نه، اما استیضاح ترامپ و تلاش ‌هایش برای تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری از جمله از طریق تحریک افکار عمومی برای خشونت و حمله به کنگره، بر تارک دوران چهارساله ریاست ‌جمهوری او باقی خواهد ماند.

ترامپ درست لحظاتی پیش از ترک واشنگتن به سمت محل سکونتش در ایالت فلوریدا، به هوادارانش وعده داد که خداحافظی ‌اش طولانی نخواهد بود و به زودی باز می ‌گردد. ترامپ - که تا لحظه انتقال قدرت حاضر نشد به جانشین خود برای پیروزی در انتخابات تبریک بگوید - نخستین رئیس ‌جمهور آمریکا در 150 سال گذشته است که حاضر به شرکت در مراسم تحلیف جانشین اش نشد. با این حال ترامپ هم مانند اسلافش در هنگام خروج از کاخ سفید نامه‌ ای را برای جانشینش گذاشته که توصیه‌ هایی در آن به بایدن شده است. 

اکنون با رفتن این مرد شاید آمریکا بار دیگر به جایی بازگردد که دیگر کشورها تحسینش کنند.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 کره شمالی جماران ترامپ تحلیف بایدن پایان دولت ترامپ سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

هفته نامه نیوزویک نوشت: سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد که هم چنین به عنوان مشاور امنیت ملی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکاخدمت کرده، در گفت‌وگوی تلفنی با این رسانه دیدگاه خود را درباره مسیر احتمالی پایان جنگ اوکراین مطرح کرد.

وی پیش بینی کرد که نیرو‌های روسیه در ماه‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمالا صحنه رقابت بین دونالد ترامپ جمهوری خواه و جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا خواهد بود، به جنگ ادامه دهند.

این سیاستمدار آمریکایی در این گفتگو هر گونه تهدید روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را «بلوف» خواند و گفت بعید می‌دانم در این مقطع، استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای جدی باشد.

بولتون خطر واقعی را فقدان مهمات کافی در اوکراین و بن بست در این جنگ توصیف و اذعان کرد که اکنون نیرو‌های روسیه پیشرفت بیشتری داشته اند و این امر در مذاکرات، پوتین را در موضعی قوی قرار می‌دهد.

این مقام آمریکایی گفت: پوتین ممکن است منتظر نتایج انتخابات نوامبر و شخص پیروز در انتخابات بماند. اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان پیروز این انتخابات شود، از آنجایی که فکر می‌کنم پوتین بر این باور است که می‌تواند معامله بهتری با او داشته باشد، ممکن است خواستار آتش بس شود.

وی مدعی شد که اوکراینی‌ها کار برجسته‌ای را در غرق کردن کشتی‌های روسی در دریای سیاه انجام داده اند و این نشان داد که توان دفاع دریایی روسیه ضعیف است، اما آزمون واقعی در جبهه زمینی جنگ است. در این جبهه اوکراین بیشتر در موضع دفاعی قرار داشته است.

بولتون در پاسخ به این پرسش که آیا پایان جنگ را در آینده نزدیک می‌بیند یا خیر، گفت امیدوار نیست آتش بس قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برقرار شود.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا درباره کمک بیشتر واشنگتن به اوکراین و مشارکت این کشور در این جنگ از اعضای کنگره خواست به عنوان اولین گام، بسته کمک به اوکراین را هر چه سریع‌تر امضا کنند.

این مقام آمریکایی با این حال گفت بعید می‌داند که موضوع کمک به اوکراین در صورت پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات نوامبر تغییر کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • سه رئیس‌جمهور و یک هدف؛ شکست ترامپ
  • آخرین پیش‌بینی‌ها درباره انتخابات آمریکا
  • نظرسنجی جدید: افزایش اندک میزان محبوبیت جو بایدن
  • اگر ترامپ و قهرمانان‌اش بر جهان حکمرانی کنند...
  • ونزوئلا در تب و تاب انتخاباتی
  • نظرسنجی ها: رقابت ترامپ و بایدن تنگاتنگ است