Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان دغدغه اصلی خود را راه‌اندازی موزه هنرهای صنایع دستی عنوان کرد و گفت: گرچه اصفهان یک شهر موزه همیشه زنده و شهر جهانی صنایع دستی است، اما جای خالی موزه هنرهای صنایع دستی در آن خالی بوده که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری محقق شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاد منصور حافظ‌پرست در دیدار با شهردار اصفهان، اظهار کرد: ۷۵ سال پیش در محله شیش خیابان مسجد سید ابتدای خیابان زاهد اصفهان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمدم و از شش سالگی مرحوم پدرم «استاد رجبعلی حافظ‌پرست» من را به کارگاه خود در سرای تحدید (برج جهان نمای فعلی) می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: وقتی دوران ابتدایی را در دبستان ایران محله درب کوشک و دبستان محمدرضا شاه محله قبله دعا تمام کردم به خواسته پدرم به کارگاهش رفتم و تمام وقت به قلمزنی مشغول شدم.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان تصریح کرد: به طور خانوادگی در هنر قلم‌زنی فعالیت داشتیم و می‌توان گفت ۹۸ درصد هنرمندان ایران از جمله فولادگرها، کوفی‌گرها، زرکش‌ها و طلاکوب‌ها از محله شیش هستند، حتی اساتید ادبیات معاصر اصفهان از این محله بوده‌اند.

وی افزود: پس از چندین سال فعالیت در زمینه هنر قلمزنی، به مرور در این حرفه صاحب احترام و جایگاه شدم و به عنوان عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنایع دستی استان منصوب شدم.

استاد حافظ‌پرست دغدغه اصلی خود را راه‌اندازی موزه عنوان کرد و گفت: در جلسات متعدد استانداری یا شهرداری این موضوع را مطرح کردم، اما متأسفانه علیرغم اینکه کارخانه ریسباف خریداری و قول تبدیل آن به موزه داده شد، این خواسته هنرمندان تاکنون محقق نشده است.

وی تاکید کرد: گرچه اصفهان یک شهر موزه همیشه زنده و شهر جهانی صنایع دستی است، اما جای خالی موزه هنرهای صنایع دستی در آن خالی بوده که امیدواریم در این دوره مدیریت شهری محقق شود.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان با بیان اینکه اصفهان نه تنها در ایران، بلکه در جهان به عنوان شهری منحصر به فرد در حوزه صنایع دستی شناخته شده است، تصریح کرد: اینکه اصفهان به شهر خلاق و جهانی صنایع دستی شهرت یافته، اهمیت بسیار زیادی دارد، اما نتوانسته‌ایم آنگونه که باید خودمان را به دنیا معرفی کنیم.

وی که از شهردار اصفهان درخواست کرد یکی از بوستان‌های شهر را به نام صنایع‌دستی نامگذاری کند، پیشنهاد داد نام این بوستان «دست‌ها و نقش‌ها» نامیده شود.

استاد حافظ‌پرست ادامه داد: می‌توان در این بوستان غرفه‌های کوچکی برای هنرمندان ایجاد کرد تا در روزهای تعطیل با حضور آنها، شهروندان به ویژه کودکان بیشتر با هنرها و صنایع دستی اصفهان آشنا شوند.

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته اصفهان، گفت: در مقایسه ویژگی‌های اصفهان نسبت به سایر شهرهای ایران باید گفت هر شهری به یکی از رشته‌های هنری شهرت دارد، اما اصفهان را به صنایع دستی جمع بستند زیرا از ۱۲۰ رشته صنایع دستی حداقل ۳۰ رشته در این شهر توسط هنرمندان فعال است.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان تصریح کرد: نباید اجازه داد آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان از شهر و کشورمان خارج شود زیرا گنجینه‌هایی از گذشته و حال است که باید در موزه هنر صنایع دستی حفظ شود.

وی با اشاره به ساخت اثر هنری «اسطرلاب» که نمونه آن در چهلستون موجود است، گفت: اسطرلاب دستگاه نجومی است که سال، ماه و روز را مشخص می‌کند و برای جهت‌یابی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین بر روی اثر دیگر با نام «کره سماوی» نیز اسامی صور فلکی نوشته شده و از اثری مشابه در موزه ملی ایران نمونه‌برداری شده است.

کد خبر 469811

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قلمزنی هنرمندان شهر کلانشهر شهرداری اصفهان موزه هنرمند پیشکسوت اصفهان شهر جهاني صنايع دستي شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صنایع دستی موزه هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۳۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم، علیرضا ارجمندی اظهار کرد: این اداره‌کل پس از دریافت محوز‌های لازم از سوی فرماندهی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در نظر دارد، به منظور استفاده از توان و دانش نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ۱۰ سرباز امریه را جذب کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: داشتن دفترچه اعزام، دارا بودن مدرک تحصیلی فقط کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری، عمران، تاریخ، باستان‌شناسی، صنایع‌دستی، مرمت و احیای بنا‌های تاریخی، موزه‌داری، مدیریت جهانگردی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی، حقوق، جغرافیا و مترجمی زبان؛ نداشتن اضافه خدمت دفترچه‌ای و نداشتن کسر از خدمت بیش از سه ماه و بومی استان قم از شرایط جذب سربازان امریه در این اداره‌کل است.

وی خاطرنشان کرد: مشمولان وظیفه برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند در قم با شماره تلفن ۳۷۲۱۲۳۳۶ با پیش‌شماره ۰۲۵ و یا ۰۹۰۵۹۸۴۷۱۵۳ تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • حمایت از بازارچه‌های صنایع دستی تولید بانوان
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت‌ها حذف می‌شود
  • درج نام مادر روی کارت ملی منتفی است/ نام پدر هم از روی کارت ها حذف می شود
  • شرایط جذب سرباز امریه در اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم
  • برپایی میز ارتباطات مردمی وزارت میراث فرهنگی در سمنان
  • خروج ایران از شورای بین‌المللی موزه‌ها تکذیب شد
  • صنایع دستی روستای قلعه بالا