Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: واکسیناسیون گروه های در معرض خطر، باید هر چه سریع‌تر آغاز شود.

محمدرضا هاشمیان با بیان اینکه شمار مبتلایان به کرونا از مرز ۹۵ میلیون نفر در دنیا گذشته است، اظهار کرد: متأسفانه بیش از دو میلیون مورد مرگ ناشی از کرونا در دنیا ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از کاهش آمارمبتلایان به کووید در تهران خبر داد و افزود: در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عادی سازی شرایط ممکن است آمار ابتلاء و مرگ و میر دچار تغییراتی شود.

این استاد دانشگاه شرایط تهران را پیچیده توصیف کرد و گفت: در بخش‌های کرونایی بیمارستان مسیح دانشوری تا چند روز پیش کمتر از ۲۰ نفر بستری بودند و این در حالی است که تعداد مبتلایانی که نیاز به بستری دارند، آرام آرام در حال افزایش است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نسبت به افزایش بار مبتلایان در پی بازگشایی‌ها و اطمینان خاطر مردم نسبت به عادی شدن وضعیت هشدار داد و خاطرنشان کرد: آمارها گواه این مهم است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد بستری شدگان کرونایی در بیمارستان مسیح دانشوری افزایش یافته است.

این فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه از زمان آغاز قرنطینه‌های ساعتی طی روندی آرام هفته به هفته آمار مبتلایان به کرونا کاهش یافت توضیح داد: با اعمال محدودیت‌های کرونایی علاوه بر کاهش آمار شیوع بار بیماری، خوشبختانه با کاهش مرگ و میرها نیز رو به رو شدیم.

هاشمیان با بیان اینکه بیش از ۱۰ ماه از شیوع پاندمی کووید ۱۹ در دنیا می‌گذرد توضیح داد: خوشبختانه نتیجه تحقیقات و تجارب علمی به دست آمده در درمان بیماران و استفاده از روش‌های مؤثر در درمان مبتلایان به کرونا، میزان مرگ و میر به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: توانمندی و مهارت پزشکان سراسر کشور در درمان مبتلایان به کرونا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه در درمان مبتلایان کرونایی صرفاً یک داروی خاص استفاده نمی‌شود افزود: با توجه به شرایط بیماران مجموعه‌ای از درمان‌ها مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.

هاشمیان با بیان اینکه هجوم و کشندگی ویروس کرونا به میزان قابل توجهی در کشور مهارشده اظهار امیدواری کرد که این روند تا ریشه کنی کامل کووید ۱۹ ادامه دار باشد.

وی با اشاره به هشدارهای برخی مسئولان درباره افزایش شیوع و یا ایجاد پیک مجدد کرونا در کشور گفت: اپیدمی کووید ۱۹ از زنجیره ابتلاء پیروی می‌کند به این معنی که اگر متخصصان سراسر دنیا نسبت به شیوع بیشتر در ماه‌های آینده هشدار می‌دهند، قطعاً احتمال شیوع و انتشار بیشتر بیماری وجود دارد.

این فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه ادامه داد: در مدیریت درمان خصوصاً در حوزه‌های اپیدمیولوژیک اگر چنانچه پیش بینی می‌شود زنجیره کرونا در حال افزایش و پیشروی است باید تصمیمات جدی تر برای اعمال محدودیت‌ها در دستورکار باشد.

آرامش بهداشتی جامعه در گروی واکسیناسیون

هاشمیان تسریع روند واکسیناسیون در برابر کرونا را مورد تاکید قرار داد و افزود: به طور کلی واکسیناسیون جامعه را به آرامش بهداشتی خواهد رساند.

این فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه ایجاد هجمه علیه واکسن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متأسفانه حتی در مورد واکسن ایرانی هم موضع گیری هایی وجود دارد، واکسنی که هنوز وارد بازار نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه طبق اعلام رسمی واکسن ایرانی تا خرداد ۱۴۰۰ در اختیار عموم قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: نمی‌توان در مورد واکسنی که حدود نیم سال دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد اظهار نظر کرد.

هاشمیان با بیان اینکه ممکن است در ماه‌های اخیر وضعیت اپیدمی دستخوش برخی تغییرات همانند جهش، سرعت انتقال و افزایش درصد کشندگی شود توضیح داد: تعصب در استفاده عمومی از واکسن می‌تواند شرایط را بسیار پیچیده‌تر کند.

این فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه با بیان اینکه عوارض هیچ دارو و یا واکسنی را نمی‌توان انکار کرد توضیح داد: حتی برای درمان کرونا که به صورت جدی دنبال می‌شود، هنوز هیچ داروی اختصاصی تولید نشده و داروهایی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرند خالی از عارضه نیستند.

وی ادامه داد: بی تردید داروهای ضد کرونایی همانند سایر داروها عوارضی به دنبال دارند، ولی در عین حال مرگ و میرها را کاهش داده و یا روند درمان را سریع‌تر می‌کنند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: قطعاً استفاده از واکسن در ریشه کنی بیماری و کاهش بار اپیدمی به میزان قابل توجهی اثرگذار خواهد بود.

هاشمیان ضمن اعلام این مطلب که بدون تردید هر واکسن و یا دارویی عوارض خاص خود را دارد توضیح داد: وجود عارضه بخش جدانشدنی داروها و واکسن‌ها است ولی اگر این موضوع را که ریشه کنی بیماری را در پی دارد مد نظر داشته باشیم شیرینی استفاده از داروها و واکسن‌ها دوچندان می‌شود.

این فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه ادامه داد: کادر درمان و بهداشت، گروه‌های پرخطر و افرادی که در معرض ابتلاء به کرونا بیش از سایرین هستند راهی جز استفاده از واکسن ندارند به طور مثال واکسن آنفولانزا عارضه‌هایی را به دنبال دارد اما اگر کادر درمان از این واکسن استفاده نکنند صرف نظر از عارضه‌ها ممکن است بر اثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست بدهند.

هاشمیان با بیان اینکه نسبت عوارض واکسن کرونا در مقابل میزان مرگ و میر خصوصاً برای گروه‌های پرخطر و کادر درمان ناچیز است تاکید کرد: هر چقدر در دنیا بیشتر واکسن استفاده شود به همان میزان هم عوارض بیشتری را شاهد خواهیم بود ولی این در حالی است که در زمان پاندمی ها منفعت استفاده از واکسن بیشتر از ضررها و عوارض آن است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد منطقی است از واکسنی که ۶۰ درصد کارایی داشته باشد، استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه استفاده از واکسن در دنیا در حال افزایش است توضیح داد: نمی‌توان زیرساخت‌های بهداشتی کشورها را در مقابله با بیماری‌های ویروسی با هم مقایسه کرد به طور مثال کشور چین به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای دنیا با قدرت در مقابل کرونا ایستادگی و واکسیناسیون را آغاز کرد و این در حالی است که با توجه به جمعیت بالای این کشور میزان مرگ و میرها ناچیز گزارش شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه از اجرای گسترده واکسیناسیون در کشورهای ترکیه و امارات خبر داد و افزود: بسیاری از کشورهای همسایه وارد طرح واکسیناسیون ملی شده‌اند.

هاشمیان با یادآوری این موضوع که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت واکسینه شدن در برابر کرونا اجباری نیست خاطرنشان کرد: هرگز نمی‌توان به مردم و اقشار مختلف برای تزریق یا عدم تزریق واکسن فشار وارد کنیم و در عین حال باید برای گروه‌های در معرض خطر که تمایل به واکسینه شدن دارند، واکسیناسیون را آغاز کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه طی تصمیم گیری های انجام شده، ورود واکسن برخی از شرکت‌های داروسازی به کشور مجاز اعلام شده، خواستار تسریع روند ورود و آغاز واکسیناسیون در کشور شد.

وی گفت: باید واکسیناسیون با سرعت زیادی در کشور آغاز شود چرا که قبل از بحران کرونا کشور ما افتخارات منطقه‌ای فراوانی را در ریشه کنی بیماری‌ها در کارنامه خود ثبت کرده است.

این استاد دانشگاه درباره جهش‌های ویروس کرونا نیز توضیح داد: هر تغییری که در ساختار ویروس ایجاد شود و سرعت انتشار و همه گیری را بالا ببرد به همان میزان هم می‌تواند مرگ و میر را بیشتر کند چرا که شدت زیاد ویروس می‌تواند افراد بیشتری را درگیر کند.

مهر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه استاد دانشگاه مبتلایان به کرونا استفاده از واکسن قابل توجهی مرگ و میر ریشه کنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۴۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟

معاون بهداشت وزارت بهداشت درخصوص ورود واکسن گارداسیل (زگیل تناسلی) به برنامه واکسیناسیون ملی کشور توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن، اظهار کرد:« عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به طور مثال، یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند؛ بنابراین برای این کشور واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان صرفه اقتصادی دارد. در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم. به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.»

وی ادامه داد: به‌طور مثال، ما اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

فرشیدی افزود: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تامین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت استفاده از این واکسن نیز اظهار کرد: افراد دارای رفتار پرخطر و جوامع غربی و اروپایی به دلیل روابط خارج از عرف و شرع و خطر بالای انتقال این بیماری، این واکسن را تزریق می‌کنند. اما در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتما این کار انجام خواهد شد.

فرشیدی در پایان گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی ۶ ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، حتما انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • انجام طرح نوبت اول واکسیناسیون فلج اطفال برای ۶۱۱ کودک زیر ۵ سال
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • آغاز طرح واکسیناسیون فلج اطفال در مناطق پرخطر استان کرمانشاه
  • آغاز واکسیناسیون «پنوموکوک» برای نوزادان در آبادان