Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-20@01:40:31 GMT

"غربالگری" از خواسته‌های جدی مادران باردار

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۵۴۸۴

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر وجیهه مرصوصی - متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه غربالگری روشی علمی برای رسیدن به تشخیص ناهنجاری های مادرزادی پیش از تولد است، گفت: در برخی از موارد این بیماری ها قابل درمان نیستند و می‌تواند با عوارض جدی پس از تولد همراه باشد. سالانه حدودا ۳۰ تا ۵۰ هزار نوزاد با معلولیت جدی در ایران متولد می‌شوند که حدود ۵۰ درصد آنها به دلیل بیماری‌های ژنتیکی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از کل این موارد تا به حال قادر به تشخیص ۸ تا ۹ هزار مورد پیش از تولد بوده‌ایم که امیدواریم با دسترسی بیشتر به امکانات تشخیصی و ارتقای سطح علمی و همچنین تربیت نیروهای متخصص در این رشته بتوانیم کارآیی خود را در این زمینه افزایش دهیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه شایع ترین ناهنجاری مادرزادی بیماری‌های ناهنجاری قلبی است، تصریح کرد: ۲۵ درصد آنها شرایط بسیار حادی را تجربه می کنند که پس از تولد نیاز به جراحی نیز دارند. تشخیص پیش از تولد آنها راهگشای درمان بهتر و مراقبت بهتر پس از تولد خواهد بود.

وی افزود: با توجه به رشد رسانه‌ها و به خصوص فضای مجازی، مادران باردار با حجم وسیعی از اطلاعات درست و نادرست رو به رو می شوند و خواستار حصول اطمینان از سلامت جنین خود می شوند. از سوی دیگر نوزاد با معلولیت و بیماری لاعلاج هزینه های زیادی برای خانواده و جامعه چه از نظر مادی و چه از نظر عاطفی و روانی در پی خواهد داشت. لذا انجام غربالگری و تشخیص بیماری پیش از تولد یکی از خواسته های جدی مادران است و راهکار علمی و کارآمد در جهت جلوگیری از به هدر رفتن امکانات و سرمایه‌های اجتماعی این زمینه است.

این متخصص زنان و زایمان، ادامه داد: در دستورالعمل های کشوری سعی شده است تا حد امکان از طریق شیوه های درست و علمی این موضوع بررسی شود. البته در هر لحظه با حجم وسیعی از پیشرفت علمی در این زمینه روبرو هستیم و در آینده نه چندان دور تمامی این بیماری ها در زمان جنینی قابل درمان خواهند بود. ژن درمانی و جراحی جنین در داخل رحم نوید بخش آینده روشن در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه از نظر اخلاق پزشکی انجام هر گونه اقدامات درمانی و تشخیصی باید با رضایت و آگاهی بیمار انجام شود، اظهار کرد: لذا هیچ گونه اجباری در انجام غربالگری های حین بارداری نه مقدور است و نه اخلاقی است.

دکتر مرصوصی در خصوص پوشش بیمه ای این غربالگری‌ها، بیان کرد: در حال حاضر این غربالگری ها تحت پوشش سازمان های بیمه گر هستند. غربالگری تست تشخیصی نیست. لذا مثبت کاذب نیز به همراه خواهد داشت که حدود ۳ تا ۵ درصد برای روش کومباین با قدرت تشخیصی ۹۵ درصد و برای روش جدید nipt بیش از ۹۹ درصد با مثبت کاذب کمتر از یک دهم درصد است. تست تشخیصی آمنیوسنتز جهت بررسی کروموزومی جنین توسط افراد مجرب خطر سقط به همراه ندارد.

وی در پایان صحبتهایش تاکید کرد: دستورالعمل‌های کشوری ما نیز در این زمینه خوب و بر اساس پروتکل‌های علمی کشورهای پیشرفته نوشته و سعی شده است تا حد امکان از آخرین دستاوردهای علمی بهره برداری شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: غربالگری زایمان زنان پیش از تولد بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۵۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی + فیلم

پژومند متخصص ژنتیک پزشکی با اشاره به تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی، اظهار کرد: فرزند این زوج، ۲ سال پیش در ۳ ماهگی با علائم دیابت – دیسپلازی استخوانی چندگانه و نارسایی حاد کبدی فوت کرد.

او گفت: پس از بررسی ژنتیکی والدین مشخص شد که فرزند فوت شده مبتلا به ۲ بیماری از ۳ بیماری ژنتیکی به صورت همزمان بوده است.

متخصص ژنتیک پزشکی با بیان اینکه ممکن بود فرزند بعدی این زوج هم به طور همزمان به هر ۳ بیماری ژنی مبتلا شود، افزود: این نخستین بار در ایران بود که برای جنین ۳ روزه حاصل از لقاح آزمایشگاهی به طور همزمان ۳ بیماری ژنتیکی بررسی و فرزند سالمی متولد شد.

او بیان کرد: PGD یا تشخیص ژنتیکی پیش از لانه گزینی برای ۳ ژن بصورت همزمان یک طرح بسیار پیچیده و زمان بر است که آزمایشگاه ژنتیک پزشکی مرکز درمان ناباروری شیراز با استفاده از دانش روز و تلاش کادر متخصص آزمایشگاه، پس از بررسی پیچیده ژنتیکی همه ۶ جنین حاصل از لقاح آزمایشگاهی یک جنین سالم عاری از هر ۳ بیماری ژنتیکی مد نظر انتخاب شد.

پی جی دی یک روش با فناوری پیشرفته است و در مواردی که پدر و مادر هر ۲ ناقل یک بیماری ژنتیکی باشند این روش می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا فرزند سالم داشته باشند.

پژومند با اشاره به اینکه از همان ابتدا فرزند سالم به مادر منتقل می‌شود، افزود: پدر و مادر ناقل بیماری‌های ژنتیکی دیگر دغدغه ابتلای فرزندشان به بیماری ژنتیکی را نداشته باشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • تولد فرزند سالم از والدینی با بیماری ژنتیکی + فیلم
  • مادران باردار مراقب مصرف کرم‌های ضد آفتاب باشند
  • استفاده بی خطر از کرم‌های ضد آفتاب برای مادران باردار و کودکان
  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان به زودی در کشور
  • مادران باردار مراقب مصرف کرم های ضد آفتاب باشند
  • نحوه مصرف کرم ضدآفتاب برای مادران باردار و کودکان
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • اسرائیل می‌خواهد برد ژئوپلیتیک ایران را با یک باخت تاکتیکی عوض کند
  • بالای ۸۰ درصد از تشخیص بیماری‌ها در ایران وابسته به آزمایشگاه‌ها است
  • نجات جان مادران باردار در شرایط نامساعد جوی