Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@03:46:55 GMT

ارسال پرونده خوش‌نویسی ایران به یونسکو

تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۷۵۵۷۴۶

ارسال پرونده خوش‌نویسی ایران به یونسکو

ایسنا/خراسان رضوی معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پرونده خوش‌نویسی ایران آماده و برای یونسکو ارسال شده است تا سال آینده در فهرست جهانی قرار بگیرد.

محمدحسن طالبیان در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه و همایش بین‌المللی خوش‌نویسی راه ابریشم که شامگاه گذشته در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: از دوران باستان ایرانیان همیشه به هنر و خوش‌نویسی علاقه داشتند، اما آنچه امروز راجع به آن صحبت می‌کنیم مربوط به دوره اسلامی است که میان این کشورها یک رابطه دوستی از دید هنر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: آثار، کتیبه‌ها و موسیقی‌ها نشان دهنده ابعاد عظیم فرهنگ و هنر است و ما باید این میراث و تمدن عظیم ایرانی را بشناسیم. در دوره تیموریان خوش‌نویسی به اوج خود رسیده بود، اما با رواج چاپ‌های سربی و دوران دیجیتال مردم از خط فاصله گرفتند، اما به همت اساتید خوش‌‎نویس و دستگاه‌های مختلف خوش‌نویسی جایگاه والای خود را حفظ کرده است.

طالبیان تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم تا پرونده خوشنویسی را در ابعاد مختلف به عنوان پاسداری خوب از فرهنگ، تهیه کنیم که در حال حاضر آماده شده و برای یونسکو ارسال شده است تا سال آینده در فهرست جهانی قرار بگیرد و از این جهت از همه دست اندرکاران تشکر می‌کنم.

وی افزود: ظرفیت‌های عظیمی در ایران نهفته است که باید بیش‎‌تر از آن حفاظت کنیم. تلاش ما باید این باشد که کشورهای مسیر جاده ابریشم از دوستی بیشتری برخوردار باشند، بنابراین اعلام آمادگی می‌کنیم پرونده‌های مشترکی را به اتفاق کشورهای مسیر راه ابریشم تهیه کنیم.

خط امام راحل و مقام معظم رهبری نشانه‌هایی از خوشنویسی هستند

همچنین سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در ادامه این مراسم، گفت: حضور در محضر فرهیختگان هنر خوش‌نویسی توفیقی است که نصیب بنده شده تا از این پدیده فرهنگی که در سال ۱۳۹۹ به کمک کمیسیون ملی یونسکو در ایران ایجاد شده است، استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های فرهنگی در میان ملل و عناصر فرهنگی همچون هنر خوش‌نویسی که در میان ملل مشترک بوده و در کشورهایی که در جاده تاریخی ابریشم قرار دارند، وجود دارد، ظرفیت خوبی برای ارتباط میان ملت‌ها و ایجاد روابط ارزشمند میان انسان‌ها فراهم می‌کند.

میرتاج‌الدینی تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره خوش‌نویسی چیزی بگویم، استفاده از آیه «نون والقلم و ما یسترون» بسیار مفید خواهد بود. خداوند در آیات قرآن به زیبایی‌ها سوگند یاد کرده است. تعبیری که در این نمایشگاه به کار برده شده، رقص قلم بوده که تعبیر خوبی است. در قرآن به قلم و آنچه نوشته می‌شود، سوگند خورده می‌شود. نوشتن دارای محتوا، ماهیت و قالب است، اگر همه این موارد زیبا باشد مفاهیم بسیار رسا و زیبا خواهد بود.

وی اضافه کرد: خوش‌نویسی یک هنر است که از دست یک انسان هنرمند ظاهر می‌شود و تراوش ایده‌های فکری او است که در زیبا نوشتن، بروز و ظهور پیدا می‌کند. هنرمندان، علما و بزرگان ما در طول تاریخ در یک امر به صورت عمومی مشترک هستند که آن امر خوش‌نویسی است. خط زیبا امام راحل و خط مقام معظم رهبری نشانه‌هایی از خوش‌نویسی است.

سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو، نیز در این مراسم اظهار کرد: افتخار دارم که امروز در این جماعت و این همایش شرکت کرده‌ام و عرض سپاس بی‌پایان از متولیان این نمایشگاه دارم که توانسته‌اند چنین بزم هنر و فرهنگی را در این زمانه ایجاد کنند.

وی ادامه داد: خوش‌نویسی هنری است که از نسل‌های گذشته توسعه یافته تا به امروز رسیده است و افراد زیادی در جهان از آن استفاده می‌کنند. من متعجب شده‌ام که از لهستان و ژاپن نیز آثاری به این نمایشگاه راه یافته است.

بختی تصریح کرد: من امروز در این نمایشگاه متوجه این نکته شدم که فرهنگ و هنر مرز ندارد و هنر خوش‌نویسی توانسته است سراسر جهان را فتح کند. امیدواریم بتوانیم در آینده سلسله برنامه‌ها و همایش‌های بین‌المللی فرهنگی جهت پاسداشت میراث کهن و ارائه میراث‌های بزرگ به نسل‌های آینده داشته باشیم.

ایران پایتخت هنر خوشنویسی است

همچنین محمدرضا کلائی، شهردار مشهد در ادامه این مراسم، گفت: تشکر فراوان دارم از همتی که کمیسیون ملی یونسکو انجام داد و مجموعه‌ای از دغدغه‌مندان را گرد هم جمع کرد تا با کمک یکدیگر نمایشگاهی از هنر خوشنویسی برگزار کنند. خوش‌نویسی میراث معنوی کشور بوده و ایران به عنوان پایتخت این هنر شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این افتتاح در مکانی که میزبان اتفاقات بزرگ فرهنگی و هنری است و به همت وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ایجاد شده و قلبی از فرهنگ و هنر را در دل پارک کوهسنگی مشهد جا داده است، پر برکت باشد و بتوانیم میزبانی شایسته‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری خوشنويسي نمایشگاه خوشنویسی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی محمدحسن طالبیان جاده ابریشم خوش نویسی هنر خوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۵۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است و بر این اساس ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در این استان بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصطفی ده‌پهلوان امروز _پنجشنبه سی‌ام فروردین_ در حاشیه مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در این مجموعه جهانی برگزار شد، اظهار کرد: فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایرانی فرهنگی است و بر این اساس ظرفیت آثار در حوزه میراث فرهنگی در این استان بسیار گسترده است و شهرت جهانی دارد.

وی به شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی که به شکلی به تاب‌آوری در مقابل مخاطرات محیطی تأکید دارد اشاره کرد و افزود: معتقدم این شعار به شعار سال تحت عنوان جهش تولید و مشارکت مردم مطرح‌شده گره می‌خورد چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد محکوم به فناست.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح کرد: برای نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی چون تخت جمشید و پاسارگاد، نقش رستم به وجود می‌آورد.

ده‌پهلوان با اشاره به اینکه طبق آمارهای ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمب شده است، خاطر نشان کرد: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی رخ می‌دهد که علاوه بر میراث فرهنگی جامعه هدف چون مردم و حتی ادارات و سازمان‌ها بر این مهم تأکید داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود اخذ سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید را اتفاق بزرگ و مهمی دانست و تصریح کرد: موضوع صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی خود مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اضافه کرد: سند مالکیت تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگی است که باعث می‌شود که حفاظت و صیانت از این مجموعه عظیم راحت‌تر صورت گیرد؛ زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار می‌گیرد بی‌تردید راحت‌تر می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

وی به تعامل خوب وزارت میراث فرهنگی با قوه قضائیه در بحث حفاظت از آثار تاریخی کشور اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون برای رسیدگی به جرایم حوزه میراث فرهنگی شعبه‌ای ویژه در تهران فعال شده است.

به گزارش ایمنا، طی مراسمی که به مناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار شد سند مالکیت تخت جمشید با حضور تعدادی از مسئولین کشوری و استانی و شهرستان مرودشت رونمایی شد و بیش از یکصد نفر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسؤولیت اجتماعی و مدیران دولتی تجلیل به عمل آمد.

کد خبر 745848

دیگر خبرها

  • توسعه میراث فرهنگی و گردشگری در بام ایران با ثبت ۵۳ قرارداد
  • فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • استان فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است
  • شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان تشکیل می‌شود
  • تشکیل شعبه ویژه رسیدگی به پرونده‌های میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • اختصاص شعب ویژه قضایی برای رسیدگی تخصصی به پرونده های میراث فرهنگی گلستان
  • اختصاص شعب ویژه برای رسیدگی تخصصی به پرونده‌های حوزه میراث فرهنگی در گلستان
  • ضرغامی: خروج ایران از ایکوم و ایکوموس کذب است
  • ایران از ایکوموس خارج نشده است
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است