Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان مقاله‌ای در ACS Central Science منتشر کردند که در آن جزئیات مربوط به ساخت واکسن نانوذره‌ای درج شده‌است که پس از تنها یک دوز تزریق، پاسخ آنتی‌بادی خنثی کننده ویروس را در موش‌ها ایجاد می‌کند. به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری دانشجو،یکی از اشکالات وارد شده به دو واکسن ضدکرونایی که در حال حاضر در برخی کشورها استفاده می‌شود، دو دوز بودن آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تازگی محققان نشان دادند که با استفاده از نانوذرات می‌توان واکسن تک دوز ساخت.   در سراسر جهان، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و گروه‌های پرخطر شروع به دریافت واکسن کرونا می‌کنند تا امید به بازگشت به شرایط عادی در میان بیماری کرونا افزایش یافته تا زنده بمانند.

با این حال، واکسن‌های مجاز برای استفاده اضطراری در آمریکا نیاز به دو دوز تزریق دارند، که می‌تواند مشکلاتی برای افراد داشته باشد چرا که دو مرتبه باید تزریق انجام شود تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

به تازگی محققان مقاله‌ای در ACS Central Science منتشر کردند که در آن جزئیات مربوط به ساخت واکسن نانوذره‌ای درج شده‌است که پس از تنها یک دوز تزریق، پاسخ آنتی‌بادی خنثی کننده ویروس را در موش‌ها ایجاد می‌کند. در واقع این واکسن تنها به یک بار تزریق نیاز دارد.

هدف اصلی تزریق واکسن ضدکرونا، تولید پروتئین سنبله است که برای ورود SARS-CoV-۲ به سلول ضروری است. دو واکسنی که فعلا در آمریکا مجوز دریافت کرده‌اند، واکسن‌های mRNA هستند که باعث می‌شوند سلول‌های انسانی به‌طور موقت پروتئین سنبله را تولید کرده و باعث ایجاد پاسخ ایمنی و تولید آنتی‌بادی شوند. اما این واکسن‌ها دو دوز باید تزریق شوند که یک ویژگی نه چندان مطلوب برای واکسن محسوب می‌شود.

پیتر کیم و همکارانش رویکرد دیگری را به کار گرفتند. آن‌ها واکسنی متشکل از چندین نسخه از پروتئین سنبله روی نانوذرات فریتین را به کار گرفتند. فریتین یک پروتئین ذخیره‌کننده آهن است که در بسیاری از موجودات وجود دارد و در یک مرحله خودآرایی به‌صورت یک نانوذره بزرگتر در می‌آید. پروتئین‌های دیگر مانند آنتی‌ژن‌های ویروسی را هم می‌توان در فریتین قرار داد، به طوری که هر نانوذره چندین نسخه از پروتئین را با خود به همراه داشته باشد، که این کار نسبت به یک نسخه، پاسخ ایمنی قوی‌تری ایجاد می‌کند.

محققان پروتئین سنبله و DNA فریتین را با هم ترکیب کرده و سپس پروتئین ترکیبی را در سلول‌های پستانداران بیان کردند. فریتین به‌صورت نانوذرات خودآرایی داده که هرکدام دارای هشت نسخه از تریمر پروتئین سنبله هستند. این تیم ذرات سنبله / فریتین را به موش تزریق کردند. پس از یک بار واکسیناسیون، موش‌ها آنتی‌بادی خنثی کننده تولید کردند که حداقل دو برابر بیشتر از میزانی بود که در پلاسمای افراد بهبودیافته از بیماری کرونا دیده شده بود، و به‌طور قابل توجهی بالاتر از موش‌هایی بود که فقط با پروتئین سنبله ایمن شده بودند. ایمن‌سازی دوم ۲۱ روز بعد نیز باعث افزایش سطح آنتی‌بادی می‌شود.

محققان می‌گویند اگرچه این نتایج باید در آزمایشات بالینی انسانی تأیید شود، اما آن‌ها نشان دادند که نانوذرات سنبله/فریتین می‌تواند راهبردی مناسب برای واکسیناسیون تک دوزه علیه کرونا باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مقابله با کرونا واکسن کرونا پروتئین سنبله آنتی بادی موش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۷۵۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروج رکود بازار مسکن تنها با اتکا به توان مردم در ساخت‌وساز امکان‌پذیر است

میرزایی کارشناس حوزه مسکن درخصوص راهکارهای تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردمی گفت: در حال حاضر این شعار در بخش مسکن تنها از طریق اختصاص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت محقق می شود و در شرایط کنونی این طرح می تواند در قالب طرح نهضت ملی مسکن امکان پذیر شود.

وی افزود: حضور بخش خصوصی و همچنین حضور سازندگان و متقاضیان به عنوان مالکان این پروژه ها می تواند با اختصاص اراضی امکان پذیر و تسهیل شود.

او بیان کرد: دولت می تواند با واگذاری اراضی به متقاضیان و همچنین حمایت از سازندگان اجرای این طرح را تسهیل کند که نتیجه آن افزایش تولید واحدهای مسکونی و در نتیجه بهبود و ثبات بازار مسکن خواهد بود.

میرزایی یادآور شد: دولت می تواند با اجرای این اقدام گام مهمی در بهبود وضعیت بازار مسکن بردارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • سازندگان واکسن برکت از قهرمانان ملی هستند/ روایتی متفاوت از یک دستاورد علمی
  • کاهش ۳۰ درصدی هزینه خمیرمایه نانوایان/ تامین نان یارانه‌ای با تعداد بالا در ماه رمضان امکان‌پذیر است
  • اقتصاد موفق با مشارکت همه اقشار امکان‌پذیر است
  • خروج رکود بازار مسکن تنها با اتکا به توان مردم در ساخت‌وساز امکان‌پذیر است
  • نوسازی مسکن روستایی تنها از طریق مشارکت‌های مردمی امکان پذیر می‌شود
  • اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر در بوستان غدیر مشهد
  • تحقق شعار سال با مشارکت گروه‌های جهادی امکان پذیر است
  • صیانت ازاراضی کشاورزی با مشارکت مردم امکان پذیر است
  • تسریع در روند اجرای پروژه‌های مسکونی با مشارکت مردمی امکان پذیر می‌شود
  • نابودی سرطان با این پروتئین امکان‌پذیر است؟